Mitä puuhailette vauvojenne kanssa päivisin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ani1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ani1

Vieras
Meillä pian 10 kk ikäinen tyttö. Hänellä on erilaisia leluja, joita jonkin verran käsittelee, laittaa suuhunsa ja katselee, mutta ei kovin kauaa jaksa niistä kiinnostua. Kaikki muu ympärillä oleva tuntuu kiinnostavan enemmän ja konttaileekin sitten ympäri kämppää ja minä sitten seurailen perässä, varsinkin silloin jos nousee tukea vasten pystyyn, ettei vain kaatuilisi ja satuttaisi itseään. Välillä katsotaan pienille lapsille tarkoitettuja ohjelmia tv:stä, vaikka en sitten tiedä onko tällainen kovin suositeltavaa... ? Mutta lapsi ainakin on kiinnostunut. Toisinaan pelleilen ja koitan hauskuuttaa lasta. Välillä laulelen jotain lastenlauluja hänelle. Joskus luetaan kirjoja. Mutta useimmiten on sellaista että lapsi konttailee pitkin kotia ja tosiaan harjoittelee tuota seisomista tukea vasten ja minä siinä sitten seurailen perässä. Niin ja toki käydään kerran päivässä ulkoilemassa n.tunnin verran niin että tyttö yleensä nukkuu rattaissa ja saan siinä sitten itsekkin samalla vähän liikuntaa.

Olen ajatellut että pitäisikö sitä sitten touhuta jotain enemmän, jotain sellaista joka olisi lapsesta hauskaa ja samalla olisi jotenkin kehittävääkin... mutta mitä muuta sitä sitten voisi keksiä ? Kun tuntuu että ovatko päivämme ehkä hieman tylsiäkin välillä, että saakohan lapsi tarpeeksi virikkeitä jne.

ja kovin tutulta kuulostaa. Tosin meillä vasta ryömitään. Samaa olen myös miettinyt, että onko äiti (ja isä tietty iltaisin)"tarpeeksi" vauvalle ja missä vaiheessa sitä pitää alkaa juosta ihmisten ilmoilla kerhoissa yms. Annanko vauvalle tarpeeksi virikkeitä ..Tuleeko vauvasta epäsosiaalinen, kun on "vain" äidin kanssa kotona jne. Kaikenlaisia ajatuksia pyörii..

Jos joku kenellä on vanhempia lapsia, osaa tähän vastata. Olisi kiva tietää miten niitä fiksuja, sosiaalisia, toisten kanssa toimeentulevia lapsosia kasvatetaan :-)

Moi mammat! Meillä myös poika 7 kk, ei vielä liiku itsekseen. En ole vielä noista virikkeistä ollut kovin huolissani, poika menee (ikävä kyllä?) perhepäivähoitoon n. 10 kk iässä, joten siinä sitä alkaa väkisinkin sosiaalistua. Vauvamuskarissa on käyty tämä kevätpuoli, se on ollut lystiä sekä äidille että vaaville.

Tavalliset päivät ovat meilläkin aika yksitoikkoisia! Taitaa olla ihan tavallista, eikä vaivaa lasta varmaan yhtään, kun pienetkin uudet asiat ovat valtavan isoja ja jokaisen perheen ulkopuolisen ihmisen tapaaminen Sosiaalinen Tapaus. Rutiinit ja tietty tuttuus ovat varmaan vaan hyvä juttu.

Ruokailujen, torkkujen ja päiväkäveiyiden ohella poika leikkii itsekseen tai nakertaa jotain korppua tai kurkkuviipaletta sillä aikaa kun itse puuhaan jotain. Viihdytään kummatkin paremmin kun kuunnellaan musiikkia samalla. Yksin leikit eivät tosin silti kestä kovin kauan, joten sitten leikitään yhdessä. Poika tykkää kävelyttämisestä, vaikkei osaa itse edes ryömiä. Pystysuunta kiehtoo muutenkin vaakaa enemmän. Joskus tanssitaan musiikin tahtiin, lapsi sylissä, ja pianonsoitto on myös hauskaa, vähän aikaa. Laulan ja loruilen joskus, ja kannan kaverille tavaroita tutustuttavaksi ja rohkaisen kömpimään itse... Jahka se onnistuu, niin minunkin päiväni menevät varmaan tuohon perässä kävelyyn. Huokaus.

Ennen muinoin ei varmaan mistään virikkeistä ollut tietoakaan, kun vauvat yritettiin lähinnä pitää pois jaloista, että saatiin työt tehtyä. Äitini kertoo viettäneensä ensimmäiset 6kk sängyssä kapaloissa. Ihan kunnon ihminen siitäkin tuli, vaikken väitä, että samaan pitäisi palata...

Nyt kun tulee kesä, voi konttausikäisen kanssa lähteä jo hiekkalaatikollekin ja leikkipuistoon keinumaan (niissä vauvakeinuissa pysyy jo pienikin.) Oma lapseni oli viime vuonna tähän aikaan n.9kk ja alettiin käydä pihalla konttailemassa ja tutkimassa ruohoa, keppejä, kiviä, hiekkaa ja hiekkaleluja, konttaamassa rappusia ylös ja alas jne. Ei ole vaarallista, vaikka vähän hiekkaa maistelisi, vastustuskyky vaan kehittyy ja on kuulemma terveellistä! Tietty pitää katsoa, ettei yritä esim. niellä pikkukiviä tms. Lapsi myös tykkäsi istua hiekkalaatikossa ja katsella isompien leikkejä.

Piti vielä lisätä, että mun tietääkseni telkkarin katselu (edes lastenohjelmien) ei olisi ihan pienille kovin suositeltavaa, kuulemma häiritsee keskushermoston kehittymistä tai jotain sellaista, kun on vilkkuvia kuvia eikä pieni vielä oikein ymmärrä näkemäänsä.

Alle kolme vuotias ei varsinaisesti tarvitse vielä leikkikavereita tai runsaasti virikkeitä. toki lapsen kanssa voi käydä puistoissa ja kerhoissa, mutta ei missään nimessä kannata stressata, jos 7kk ikäisen kanssa ei niitä vielä harrasta!

Oma poikani on 1v8kk, eikä vieläkään juuri leiki toisten lasten kanssa. Seuraa kyllä muiden touhuja ja on kiinnostunut muiden leluista, mutta käsittääkseni muiden lasten kanssa leikkiminen sen varsinaisessa merkityksessä, alkaa kiinnostaa lähempänä 3v.

Meilläkin poika istui lapion kanssa hiekkiksellä 9-10kk ikäisenä, ja tykkäsi kyllä maiseman vaihdoksesta. Sen kummempaa hän ei juurikaan vaatinut.

Piti ihan miettiä, mitä kaikkea me puuhaillaankaan. 1 v 2 kk tytön kanssa luetaan kirjoja, kuunnellaan musiikkia, lauletaan, tanssitaan, tehdään laulu- ja loruleikkejä, piirrellään, katsellaan lyhyitä esim. aamu-tv:n lastenanimaatioita tmv., leikitään palikoilla ja palapelillä, pakataan ja puretaan laukkua, ajellaan työntöautolla, harjoitellaan pottaa, paijaillaan ja "hoidetaan" pehmoja, keinutellaan "vilttikeinussa", ulkona kävellään, vaunutellaan ja käydään eri leikkipuistoissa... Lapsi auttaa mielellään kauppakassin purkamisessa, pyykkien ripustamisessa, imuroinnissa ja leipomisessa. Sitten käydään kirjastossa, uimassa, jäätelöllä puistossa, muskarissa, kahvilla ja ulkona syömässä, näyttelyissä, vauvakinossa ja välillä katsomassa jotain hauskoja juttuja. Kuukausi kuukaudelta kivaa puuhaa tulee lisää, kun lapsen taidot kehittyy.

Meillä kohta 10 kk tykkää konttailla pitkin nurmikoita ja hiekalla, mutta kun joka paikassa on lasia ja tupakannatsoja! Mä en ole missään nähnyt niin paljon lasia kuin leikkipuistoissa. Ja on tosi kiva kaivaa muksun suusta kivien lisäksi tumppeja. Tulispa nyt se lottovoitto niin saatais oma piha missä voisi rauhassa möyriä...

Meillä 10kk poika ja touhuaa siskonsa kanssa. Sisko 2v. Kokeilevat duplopalikoita, lykkivät kärryissä nukkeja jne. Poitsu kaluaa leluja koska ikeniä kutittaa jne. Sellasta perussettiä. Meillä poika on kävellyt 7kk ikäisestä ja konttaaminen jäi tosi vähiin, kävelee ja juoksee siskon perässä.

Esikon kanssa muistan että hän ei vielä tuossa iässä tykännyt duploista ja seuraakin piti pitää koko ajan tottakai kun ei ollut sisaruksia. Sikäli nyt kahden kanssa helpompaa että tykäävät touhuta keskenään ja viihtyvät hyvin kun luen satua tms. Kun toinen on poissa on toinen ihan hukassa olevan oloinen ja koko ajan pitää keksiä leikkejä :o)

Yhteistyössä