Mitä puen poikatrullilleni päälle tänään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Oletko vähän aikainen noitavaatteiden kanssa???:
Teillä on melkein viikko aikaa miettiä, miten miespuoliset noidat pukeutuvat. Ne nimittäin liikkuvat ensi viikon lauantaina.

Tänään saattaa liikkua ortodoksiperinteen mukaisia virpojia, mutta siihen perinteeseen kuuluu pukea pyhävaatteet päällä. eli siis kravattia kaulaan tai slipoveria ja sitten virpomaan. Virpomiseen eivät todellakaan noitavaatteet kuulu.

Perinteet ovat eri paikkakunilla erilaiset ja ne ovat muuttuneet ajan saatossa jos et ole huomannut ;) Täällä pk-seudulla noidat ovat virponeet jo ainakin oman elinikäni, 30 vuotta, palmusunnuntaisin.

Jos jotakin häiritse vääränlainen asuste, älkää avatko ovea tai antakaa palaute lapsille älkääkä täällä marisko! Sillä siitä pääsee. Tulee varmaan hyvä pääsiäismieli pienille ja itselle vielä parempi.

Ei mua vaatteet häiritse ainaka.

Mä oon tohon virpomiseen tutustunu karjalaisten kautta ja siellä ei trullit virponeet vaan lapset pukeutuivat lähinnä mummoiksi kun virpomaan menivät.

Mitä ovat pääsiäisen uskomukset ja perinteet?

Myös pääsiäiseen liittyy taikauskoa. Noidat, eli pääsiäistrullit, ovat entisaikoina olleet huonossa maineessa, koska noidat tekivät kaikenlaista kiusaa vieraillessaan taloissa. Tiedetään mm. trullien käyneen karjaeläinten kiusana; leikkaamassa häntiä, ihoa ja jopa sarviakin. Noidan vierailu tiesi huonoa onnea, niinpä kokkoja sytytettiin karkoittamaan kiusantekijöitä.

Nykyisin trullien maine on aivan erilainen. Lapset puetaan trullin asuun ja he saavat kiertää taloissa toivottamassa tuoreutta ja terveyttä tulevaan vuoteen. Lapset antavat talonväelle koristellun pajuvitsan ja talonväki puolestaan palkitsee pienet virpojat. Vanha virpomisvärssy on kiertänyt jo usean sukupolven ajan: Virvon, varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuueks. Vitsa siulle, palkka miulle. Värssystä on useita muunnoksia.

Noinhan siinä on käynyt :D

Alkuperäinen kirjoittaja sädetikku harmaana:
kaikille lisätietoa haluaville katsokaa Wikipedia- virvonta tai palmusunnuntai

Eihä tuollakaan lue että noidiksi pukeudutaan ku virpomaan mennään, vaan siellä lukee just et ortodoksit mm. paheksuvat tätä tapaa että pukeudaan noidiksi, kun palmusunnuntaina mennään virpomaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Virpominen

J
Pipoa kiristää? Voi käyttää vähän mielikuvitustakin eikä kaikki pojat välttämättä edes halua vetää noidan vaatteita päälle. Iloista, keväistä, värikästä.
Just niin , tytöille suosin perinteistä pääsiäisnoitaa (posket punasiksi, huivi päähän kirkkaan väriset eikä mustat vaatteet) mutta kunhan on keväistä iloista ja kirkasta sanon minä! =) :) =) :)

N
Ei kiristä pipoa vaan on PÄÄSIÄINEN johon kuuluu noidat, trullit ja velhot. Minusta siitä meinaa tulla halloweenin kaltainen älyvapaa naamias karnevaali.

Ja mun lapset pukeutuu noidiksi ja sitte kun ei enää haluu tai kehtaa pukeutua asianmukaisesti niin ne lopettaa virpomisen.
Enkä halua meille virpojaa joka on pukeutunu joksiki tuttiritariksi tai muuksi älyvapaaksi.

Sanoit että naamiais asut ei kuulu pääsiäiseen vaan halloweeniin. No on noidankin puku oli se millanen tahansa niin naamiais asu