Mitä pitäisi tietää päivähoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti316
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äiti316

Jäsen
05.04.2006
58
0
6
Hei,

Millaisia kokemuksia teillä on päivähoidosta ja hoitopaikoista yleensä?

Miten päivärytminne menee? Paljonko olette ehtineet olla lastenne kanssa töihin menonne jälkeen?

Millaisia asioita pitää/kannattaa selvittää/tehdä ennen kuin voi jättää lapsen hoitoon?

Mitä kaikkia "tavaroita" lapselle pitää viedä hoitopaikkaan? Pysyvätkö tavarat tallessa, esim. kalliit haalarit ja vaatteet?

Kuinka paljon saatte tietoa lapsen päivän kulusta hoitopaikassa?

Kyllä mulle on aina sanottu nukkuko lapsi, söikö.... ja jos ollut kiukkuinen...
Eihän ne voi koko päivän kulkua selittää. :D

Vaihtovaatteet pitää viedä, ja tutti ja tuttipullo (jos käyttää)
Sitten tietenkin ajan mukaiset vaatteet (esim. kuravaatteet).

Minä en ole koskaan "jatkanut" päiväkodin rytmillä vaan kun haen lapset hoidosta (hain) niin tein ruuan niinkuin muutenkin... Jos lapsi oli syönyt juuri hoidossa, hän söi kotona myöhemmin.

Päiväuni aika siellä on kaikilla samaan aikaan, paitsi vauvoilla, jotka nukkuvat useammin. Ja isoilla ei yleensä tarvii nukkua.

Meillä kokemusta: Ryhmis, kotona hoitaja (tai ystävälläni ja meidän lapset meni sinne), perhepäivähoitaja, normaali päiväkoti.

Meillä keskustellaan hoitajan kanssa päivän tapahtumista, varsinkin jos on jotain erityistä. Varavaattteet sisälle, vaipat ja tuttipullo sekä kuravaatteet.
Pojat syö välipalan hoidossa ja kotona tehdään ruoka. Aamulla lapset syö aamiaisen kotosalla (yleensä) mut jos tulee nälkä ennen ruokaa,saa leipää tms. Jos vien itse lapset niin syövät aamupalan siellä. Mies vie yleensä pojat kun menee klo 9 töihin.

Kannattaa käydä tutustumassa ja keskustelemassa hoitajan kanssa etukäteen nukkumisista ja syömisistä ym. asioista.

Kyllä se siitä. Meillä kokemusta pph:sta ja päiväkodista sekä ryhmiksestä (varapaikka).

Hyvä kokemus ryhmäperhepäiväkodista jossa tyttömme on ollut 9kk ikäisestä lähtien, eli nyt vuoden verran.

Tyttö on hoidossa 8-15, minä vien ja mies hakee. Iskä ehtii siis olla enemmän päivän aikana tytön kanssa, itse tulen töissä useimmiten 17 maissa. Illat menevät nopeasti varsinkin jos pitää kaupassa käydä (käydään kyllä koko perhe aina). Mutta tyttö voi hyvin, on fiksu, tasapainoinen ja ilmeisen onnellinen lapsi.

Miettikää millainen hoitoaika vastaa tarpeitanne. Meillä kun on sen 7h/päivä niin maksamme vain 160?/kk täyden 200? sijasta.

Meillä on ainakin pysynyt kaikki tallessa vaikkakin lokerosta on välillä tullut vahingossa mukaan toisten sukkahousua, sukkaa tai kinnasta =o) Kannattaa heti kysyä jos joku on hukassa. Lasta hakiessa ja viedessä hoitajat kertovat aina kuinka päivä on mennyt (aina hyvin tähänä asti).

Lapselle hoitoon mukaan varavaatteet (meillä 2 vaatekertaa), vaippoja, (tutti/tuttipullo), unikaveri, kuravaatteet.

Vaihdetaan kuulumiset viedessä ja hakiessa lapset hoidosta. Meillä lapset vuoropäiväkodissa.

Varavaatteet, kuravaatteet, tutti, (omaa pulloa ei tarvii sillä pk;ssa), vaipat, unikaveri.

Kannattaa miettiä hoitoaika tarkaan niinkuin joku sanoikin niin se vaikuttaa paljon maksuihin. Meillä lapsilla on noin 15 hoitopäivää/kk.

Ja tärkein neuvo kaikille vanhemmille NIMIKOIKAA kaikki mahdolliset lapsenne omat tavarat. Helpottaa huomattavasti hoitajien päivää ja sitä että mahdolliset kadonneet vaatteet löytyvät.

Vaipoista sen verran että henk.koht. olen sitä mieltä että teippivaipat olisivat paremmat kuin housuvaipat. Sillä miettikääpä alle 3 vuotiaiden ryhmssä on 3 aikuista ja 12 (päivä päiväkoti) kuinka työlästä ja aikaa vievää on vaihtaa kaikille lapsille housuvaippa ja samalla riisua kaikki vaatteet.

Ja kuinka kauan toiset lapset joutuvat odottamaan esim; uloslähtöä tämän touhun takia. Sillä teipit ovat nopeemmat ja helpommat.