Mitä pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtoisin 3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tahtoisin 3

Uusi jäsen
18.10.2010
2
0
1
Hei!
On jotenkin niin epävarma ja pelokas olo että päätinpä nyt ensin kysyä täältä...
Eli olen kahden pojan äiti ja pojat sai alkunsa ensimmäisellä yrittämällä.
Nyt uuden miehen kanssa haluttaisiin vielä yhteinen lapsi mutta tarina menee näin... Eli noin yhdeksän kuukautta sitten minulle tehtiin abortti, tulin raskaaksi e-pillereistä huolimatta ja suhteemme oli vielä silloin niin alussa ettei lapsi silloin ollut ajankohtainen... No abortin teko ei onnistunut niin kuin piti... Abortti tehtiin kaavinnalla nukutuksessa ja seuraavana päivänä jouduin sairaalaan takaisin sisään kovien vatsakipujen takia. Selvisi ettei kohtu ollutkaan kaavittu tyhjäksi ja siis näin ollen tulehtunut... Seuraavana päivänä yritettiin lääkkeellisesti tyhjentää ja jonkin verran tulikin lääkkeiden vaikutuksella ulos mutta edelleenkään kohtu ei tyhjentynyt...no sitten seuraavana päivänä uudelleen kaavintaan ja silloin saatiin vihdoin ja viimein kaikki ulos... Antibioottikuurilla olin sen sairaalassa oloajan ja sen jälkeen kotona vielä kymmenen päivää ja tulehdus siis hoidettiin... No n. kuukausi onnistuneen kaavinnan jälkeen lääkäri asensi minulle kierukan koska tästä oli ollut puhettä tämän kyseisen lääkärin kanssa(siis sama lääkäri hoiti raskaudenkeskeytyspaperit...) Mutta siis papereissahan siis lukee ettei kierukkaa saisi laittaa kolmeen kuukauteen jos on ollut tulehdus...
Kierukan laiton jälkeen kierto on pysynyt säännöllisenä...kuukautiset tulleet ja olen ollut tuntevinani ns. ovulaatiokivutkin kiertojen noin puolivälissä...
Kierukka poistettiin ja vuodot tuli ajallaan niin kuin ovulaatiokivutkin...
Mutta siis pelkään että abortin jälkeinen tulehdus ja se kierukan laitto niin pian tulehduksen jälkeen vaikuttaa hedelmällisyyteen... Pitäisikö käydä lääkärissä tarkistuttamassa tilanne?
Anteeksi "tyhmä" kysymys ja pitkä selostus mutta tämä asia vaivaa mieltäni päivittäin!!!!!

Hei "tahtoisin 3"!

Kiitos kysymyksestäsi joka ei suinkaan ollut "tyhmä" vaan aivan asiallinen huoli!

Kannattaa nyt rauhassa odotella hetki raskauden alkamista, jos vain "mieli" jaksaa. Toki voit käydä jo nytkin asiasta keskustelemassa lääkärin kanssa, jos asia sinua kovasti vaivaa. Se, että kierto on säännöllinen ja kuukautisvuoto normaalia on aina hyvä asia. Vaikempi kyllä on tietää onko kaavinnalla ja tulehduksella ollut vaikutusta hedelmällisyyteen. Joskus toki kaavinta voi vaikuttaa epäedullisesti kohdun limakalvoon ja tulehdus saattaa vaikuttaa munatorviinkin, joten nämä asiat kannattaa kyllä selvittää, jos raskaus ei ala ja yritystäkin jo jonkin aikaa takana.
Onnea yritykselle!

Hei ja kiitos vastauksesta!!!!

Odottelen varmaan vielä jonkin aikaa mutta ihan mielenkiinnolla kyselen, että minkälaisiin tutkimuksiin pitäisi sitten mennä jotta nuo asiat selviäisi??? Mitä kautta pääsee parhaiten/nopeiten... Voiko mennä ihan yleislääkärille vai olisiko parempi mennä suoraan gynekologille yms.???

Hei vielä!

Ihan perustutkimuksiin kuuluu hormoniverikokeiden lisäksi myös munatorvien aukiolotutkimus ja ultraäänitutkimus. Jos näissä ilmenee jotain epäilyttävää, mahdollisesti tilannetta kohdussa voi selvittää myös tähystämällä eli hysteroskopialla.
Tutkimukset kannattaa kyllä heti aloittaa asiaan perehtyneen lapsettomuuslääkärin kanssa, mutta vähintään kuitenkin oman gynekologin kanssa, jotta asiassa pääsee helpoiten eteenpäin. Yksityiselle puolelle taitaa olla nopein pääsy, mutta jos yritystä on jo vuosi takana, julkisellekin puolellekin on mahdollista päästä.

Yhteistyössä