Mitä pitäisi tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
lapsen on pian 6 vuotias ja on yhtäkkiä alkanut kieltäytyä lähtemästä päiväksi hoitoon, olemme kumpikin töissä mieheni kanssa. Tähän asti hoitoon lähtö onnistunut mutkitta mutta nyt alkaa jo kotona itkemään ja ei haluaisi millään lähteä. Hoidossa ollut lapsen mielestä tähän asti kiva olla. Nyt kuulin että hoitaja on mennyt puhumaan lapseni asioista lapsen mummolle, että lapsi hoidossakin käyttäytyy oudosti ja itkeskelee. Minulle hoitaja on vaan vakuutellut kaiken menevän päivällä hyvin. Lapselta kysyessäni että miksi ei halua hoitoon enää, vastausta en saa kunnollista. Tätä on jatkunut nyt jo muutaman viikon ajan. Kohta kai mentävä puhumaan jollekin asiantuntijalle, onko lapsella jotain pelkoja, onko hoidossa sattunut jotain mikä on saanut lapsen mielen järkkymään.. Yksi asia on ainakin jonka tiedän että hoitajan puoliso on sairastunut vakavasti, olisiko tämä voinut vaikuttaa hoitajan käyttäytymiseen. Hoitajan mielestä mitään erikoista ei ole sattunut..

Kysy lapselta suoraan missä mättää. Kyllä tuon ikäinen jo osaa itse sanoa miksi ei halua mennä hoitoon ja välillä voi olla kausia, että lähteminen on vaikeaa, mutta sitten kun menee niin kaikki on taas ihan ok.

mummo toisinaan hakee lapseni hoidosta, ihan vaan haluaa. niin tulikin tässä mieleeni että saisiko hoitaja puhua mummolle, minähän se huoltaja olen??????? on jopa sanonut että lapsellani on ongelmia että ovat ihan hoitajien palaverissa puhuneet lapsestani ja minä en tiedä mitään!!!!!!! jotain outoa tässä on!!! olisin ajatellut että minulle puhuisi jo ongelmia on, koska välimme ovat olleet hyvät.

Monet lapset ovat tässä vaiheessa vuotta jo niin väsyneitä, että kiukku kumpuaa sieltä.
Onko lapsellasi ollut vuoden aikana lomaa hoidosta, rauhallista kotiaikaa?
Tuollaisia kausia tulee ja menee, rauhallisella juttelulla selviää sitten kun lapsi haluaa kertoa.
Juttelethan myös hoitajan kanssa avoimesti, ja teet selväksi että haluat itse infon lapsen kuulumisista, vaikka mummo hakeekin lasta.
Ja jos hoitajalla on huolta lapsesta, hänen pitäisi AINA ensimmäisenä jutella siitä sinun kanssasi, sitten vasta kokouksissa tai muualla. Ainoat poikkeukset tähän on insestiepäily tai epäily väkivallasta, joista ei varmastikaan ole kyse teillä.
Voimia molemmille!

sitä mieltä olen minäkin että hoitajan olisi juteltava minun kanssani ensin ennen kuin puhuvat kokouksissa, siellä sitten päivitellään tilannetta. avoimet välit minulla on hoitajaan aina ollut ja olemme voineet keskustella asioista kun asioista. mummo olikin sanonut että on täysin väärä ihminen jolle asiasta puhua, toki hänkin kiinnostunut lapsen hyvinvoinnista. lapsella ei juurikaan ole ollut lomaa, sellaisia neljän päivän vapaita minulla toisinaan on jolloin lapsi saa olla kotona, viimeksi ollut pidemmällä lomalla viime kesänä. töissä olen ollut vasta pari vuotta joten lomia kertyy ajallaan.. kesäloma on tulossa parin kuukauden kuluttua jolloin saamme huilailla. voi olla että lapsella on normaalia väsymystä, onhan aamuherätykset todella aikaisia!

Yhteistyössä