Mitä piditte eilen LIV - kanavan Toisenlaiset äidit - sarjan avausjaksosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ******
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Fiksun oloinen nainen. Kaikkea jaksamista hänelle. Ainoa mikä minua häiritsi oli tämä Piritan pariskunnalle lahjoittama "itsensätutkiskeluterapeuttikäynti". Vaikutti niin turhalta väsyneelle äidille, joka olisi ehkä kaivannut toisenlaista tukea tuohon hetkeen.

Se piritta tais jännittää aika kovasti siellä kotona. Oli jotenkin tosi hermostuneen oloinen, oli vaikea katsella häntä. Herttaisen kuvan hänestä kyllä sai.

Nuori äiti vaikutti fiksulta. Kaikkea hyvää hänelle lapsineen! Isällekin toki.

No niin. Täällä jo itketään että miksi noilla on kun mulla ei oo...
Sitähän me ei tiedetä miten jolain on johonkin varaa, mutta kuuluuko se meille? Tai teille jotka kriittisenä katsotte sarjaa j kyttäätte minkä merkkiset kamppeet on.

Mullakin on scootterit, toisina rattaina edge duot. On ipad ja iphone. Autojakin meiltä löytyy kaksin kappalein. Oon kotiäitinä, yhdelle lapselle, toista suunnitellaan. Asun omakotitalossa pankin avustamana. Mitä vielä...
Ai niin, lapsella on ticketin haalari ja sadeasu, polarn o pyrtiä ja moloa löytyy myös kaapista paljon.
Tulojen mukaan eletään kumminkin ns. Köyhyysrajalla, mutta silti. Silti meillä on varaa.
En sen kummemmin ala tuntemattomille selitellä, kun en selitä tutuillekaan.
Mutta sen verran valotan että tarkkaan harkittu kaikki ostokset, ja siitä huolimatta jää jotain laittaa sukanvarteen.

Ohjelma aina kärjistää asioita. Tässä jaksossa selvästi kärjisti äidin ja isän erot. Äiti oli selvästi ikäisekseen kypsä äidiksi ja uskon, että kantaa hienosti vastuun lapsista myös ohjelmannulkopuolella. Isä ei osannut ottaa vastuuta edes itsestään, joten saati lapsistakaan. Mutta hän on nuori ja läheskään kaikki muutkaan ikätoverinsa ei myöskään ole vielä kasvaneet aikuisiksi. Jos hyvin käy hänestä voi vielä kasvaa hyvä isä lapsilleen, kunhan ensin kasvaa itse aikuiseksi.

[QUOTE="vieraana";30201653]Kaikilla sellaisillakaan joilla on vanhemmat, ei vanhemmilla ole halua näin tehdä. Kun aloitin opiskelut muistan illalla itkeneeni sitä mistä otan rahat _taskulaskimeen_ joka tarvittiin matematiikan opintohin.

Eli kun kotoa lähdin en ole sen jälkeen materiaalista tukea saanut.

Tuskin se jälkihuollon rahakaan kattaa autoa ja kalliita puhelimia.[/QUOTE]

Muistankin itkusi. Ihmeen hyvin selvisit elämässä ja sait liki kaiken, mistä muut jäävät vain haaveilemaan. Kiitos hyvän terveytesi.

Olen ihmeissäni. Tein tämän ketjun aloituksen ja luin nyt vastauksia.

Ihmeissäni olen siitä, kuinka paljon täällä te kiinnitätte huomiota MATERIAAN, ei hyvää päivää!! Varmaan hidastustoiminnalla ja suurennuslasin kanssa katsottu niitä vaunu- ja vaatemerkkejä.

Olette todella kapeakatseisia ihmisiä jos kuvittelette, että joku vaatemerkki tai muu kertoo ihmisestä ja hänen tilanteestaan YHTÄÄN MITÄÄN.

Olen ihmeissäni. Tein tämän ketjun aloituksen ja luin nyt vastauksia.

Ihmeissäni olen siitä, kuinka paljon täällä te kiinnitätte huomiota MATERIAAN, ei hyvää päivää!! Varmaan hidastustoiminnalla ja suurennuslasin kanssa katsottu niitä vaunu- ja vaatemerkkejä.

Olette todella kapeakatseisia ihmisiä jos kuvittelette, että joku vaatemerkki tai muu kertoo ihmisestä ja hänen tilanteestaan YHTÄÄN MITÄÄN.

Mä ihmettelen samaa, että miks jotkut noin kovaa kiinnitti materiaan huomiota. En mä ainakaa edes muista mitä vaatteita sillä pojalla oli enkä kiinnittäny huomiota rattaisiin tms. Sitä vähä mietin, että mitenköhän sillä naisella on varaa maksaa noin ison asunnon vuokra siinä vaihees ku on vasta se yks lapsi.

Tämä nuori äiti vaikutti mun mielestä hyvältä äidiltä, symppikseltä ja sellaaselta, että pärjää kyllä kolmistaan lasten kans. Ehkä olis parempi olis ihan ilman sitä miestä joka on tuollaanen. Rankka tausta ja adhd ei voi olla syynä kaikkeen toimintaa ja ku lääkityksenki se jätkä oli lopettanu yhtäkkiä vain. Kyllä pitää kantaa vastuunsa ja jos tuntuu ettei siihen yksin pysty niin sitte pitää hakia apua. Varsinki ku on kaks pientä lasta.

• Tykkää
Reactions: Irski
Mä ihmettelen samaa, että miks jotkut noin kovaa kiinnitti materiaan huomiota. En mä ainakaa edes muista mitä vaatteita sillä pojalla oli enkä kiinnittäny huomiota rattaisiin tms. Sitä vähä mietin, että mitenköhän sillä naisella on varaa maksaa noin ison asunnon vuokra siinä vaihees ku on vasta se yks lapsi.

Tämä nuori äiti vaikutti mun mielestä hyvältä äidiltä, symppikseltä ja sellaaselta, että pärjää kyllä kolmistaan lasten kans. Ehkä olis parempi olis ihan ilman sitä miestä joka on tuollaanen. Rankka tausta ja adhd ei voi olla syynä kaikkeen toimintaa ja ku lääkityksenki se jätkä oli lopettanu yhtäkkiä vain. Kyllä pitää kantaa vastuunsa ja jos tuntuu ettei siihen yksin pysty niin sitte pitää hakia apua. Varsinki ku on kaks pientä lasta.

Mulle ei tullut mieleenkään katsoa mitään tuollaista ... sen katsoin, että onpa siisti ja valoisa koti.

LIV:n nettisivuilla oli uutta videota, se Piritta oli käynyt haastattelemassa niitä, että miten nyt menee.

Se isä on viettänyt aikaa perheensä kanssa, eivät asu yhdessä kuitenkaan. Isä kertoo että aikoo voittaa takaisin sen äidin sydämen .... ihanan jalat maassa-tyyppi se äiti kuitenkin tuossakin asiassa oli.

Monia häiritsee nähtävästi, jos työttömällä on varaa johonkin.

Itselläni on vaunut, jotka ovat pari vuotta vanhat ja malliston hinta (kolminumeroinen) alkaa vieläkin kasilla. Vaunut maksoivat minulle satasen, ostin käytettynä tutulta. Tätä ei moni tajua: köyhälläkin voi olla varaa laatuun, ilman että sossu tai vanhemmat maksavat.

Älkää nyt ämmät viittikö :D

Mä en edes huomannut koko vaunuja. Sen haalarin huomasin, koska siskoni lapsella on samanmoinen. Ilman sitä en mitä suurimalla todennäköisyydellä olisi sitäkään huomannut :)

Mutta kun täällä nyt niin hirmuisesti ollaan siitä kiinnostuneita, että miten köyhällä, tukien varassa elävällä ihmisellä voi olla varaa yhtikäs mihinkään, niin minäpä kerron nyt ainakin muutaman esimerkin.

Vuonna 1 ja 2, olin itse pienillä rahoilla elävä yh. Ostin vauvalle Brion yhdistelmärattaat uutena, osamaksulla. Ostin ne niin hyvissä ajoin (about silloin, kun testi näytti plussa), että ehdin maksamaan ne pois jo ennen vauvan syntymää. Turvakaukalon ostin käytettynä liikkeestä hintaan 35 euroa, joten siinä säästin pitkän pennin.

Pari ensimmäistä vuotta lapsi sai isältäni lahjaksi talvisaappaat ja toppapuvun, joten niistä en itse maksanut euroakaan. Myös jokunen välikausihaalari tuli aikanaan lahjaksi.

Rattaiden lisäksi ostin osamaksulla television, tietokoneen, ompelukoneen, pyykinpesukoneen ja suunnilleen kaiken muunkin, minkä osissa maksamaan vain pystyi. En tietenkään saanut ostettua kaikkea kerralla, mutta pikkuhiljaa. Ja sillä se koti ja elämä sitten hiljalleen rakentui. Ei päivässä, mutta vuosissa.

Katoin nyt uusintana ekan jakson.
Jotenkin rupesi ärsyttämään tämä ketju ja siinä puheet noista vaatteista ym. että miten heillä voi olla varaa kaikkeen kun tuilla elävät. Opiskelevana yh:na vvoin vaan kommentoida että haloo, voivat ostaa nättejä, laadukkaita ym. arvostelemianne tavaroita myös käytettyinä..
Mutta itse jaksosta.. Jotenkin käy sääliksi tuota tyttöä, kun hän on niin aikuisen ja vastuullisen oloinen, mutta mies täysi vastakohta :(

Varmasti ei sossu ole maksanut kalliita vaunuja tms. koska noiden naaman väri on valkoinen.

Mukavan oloinen tyttö, ainoa mikä rupes ärsyttämään oli "niinku" sana :D Se tuli muutamaan kertaan.

Sitä mieltä, että mieshän ei kertonut tilanteesta juuri mitään. Nainen nalkutti yhdestä jos toisesta.
Liian nuoria.

Kyllä varmaan aika moni "nalkuttais" jos mies olis tollanen.

Sanoin miehelle ohjelmaa katsoessa et olisin motannu jos se olis tollee lähteny synnytyssalista :D Ja mies ei pitäny sitä nalkutuksena. Sanoi itseki että ei sitä noin kiire pitäis olla minnekään tossa vaiheessa.

Höhö, oma mies lähti salista kans aika hätäseen et ehtii vikalla bussilla kotiin :oD Mut joo, ei ollu tarkotus tota raha-asiaa nyt niin suoraan ruotia, kunhan mietiskelin. Ei oo ite tullu osamaksuja harrasteltua, en osannu sitä tuohon yhdistää.

Ootte kyllä joko todella köyhiä tai ette osaa käyttää rahaa jos noilla oli teidän mielestä paljon hyvää tavaraa.

En kyllä huomannut yhtään mitään huomaamisen arvoista.

Älkää nyt ämmät viittikö :D

Mä en edes huomannut koko vaunuja. Sen haalarin huomasin, koska siskoni lapsella on samanmoinen. Ilman sitä en mitä suurimalla todennäköisyydellä olisi sitäkään huomannut :)

Mutta kun täällä nyt niin hirmuisesti ollaan siitä kiinnostuneita, että miten köyhällä, tukien varassa elävällä ihmisellä voi olla varaa yhtikäs mihinkään, niin minäpä kerron nyt ainakin muutaman esimerkin.

Vuonna 1 ja 2, olin itse pienillä rahoilla elävä yh. Ostin vauvalle Brion yhdistelmärattaat uutena, osamaksulla. Ostin ne niin hyvissä ajoin (about silloin, kun testi näytti plussa), että ehdin maksamaan ne pois jo ennen vauvan syntymää. Turvakaukalon ostin käytettynä liikkeestä hintaan 35 euroa, joten siinä säästin pitkän pennin.

Pari ensimmäistä vuotta lapsi sai isältäni lahjaksi talvisaappaat ja toppapuvun, joten niistä en itse maksanut euroakaan. Myös jokunen välikausihaalari tuli aikanaan lahjaksi.

Rattaiden lisäksi ostin osamaksulla television, tietokoneen, ompelukoneen, pyykinpesukoneen ja suunnilleen kaiken muunkin, minkä osissa maksamaan vain pystyi. En tietenkään saanut ostettua kaikkea kerralla, mutta pikkuhiljaa. Ja sillä se koti ja elämä sitten hiljalleen rakentui. Ei päivässä, mutta vuosissa.

Mäolin yh 90 -luvulla, muksu alle vuoden kun kaksin jäätiin....kaikki ostettiin osamaksulla tai käytettynä. Ei silti ollut ongelma, jos ei kotona ollut cd soitinta tai mikroa, ne settiin vasta kun edelliset osamaksulla oli maksettu. Kaikki ei ole aina sitä, miltä se näyttää...hobby hall myy rahattomillekkin osamaksulla.

Teille jotka ihmettelitte miten voi olla varaa esim. uusiin vaunuihin. Niin meidän verorahoista ne on ostettu. Valtion tukea.

Jos esim. narkkari saa vauvan niin se saa mennä vaan kauppaan ja valita kalleimmat vaunut ja sängyn ym. lastentarvikkeet. Valtio maksaa.

[QUOTE="xyz";30204918]Fiksun oloinen nainen. Kaikkea jaksamista hänelle. Ainoa mikä minua häiritsi oli tämä Piritan pariskunnalle lahjoittama "itsensätutkiskeluterapeuttikäynti". Vaikutti niin turhalta väsyneelle äidille, joka olisi ehkä kaivannut toisenlaista tukea tuohon hetkeen.[/QUOTE]

Joo, ja ärsytti kun äidin mielipide tuosta jutusta oli leikattu just siihen mutta-kohtaan, ettei mitään negatiivista tästä upeasta lahjasta ohjelmaan päätynyt.

Teille jotka ihmettelitte miten voi olla varaa esim. uusiin vaunuihin. Niin meidän verorahoista ne on ostettu. Valtion tukea.

Jos esim. narkkari saa vauvan niin se saa mennä vaan kauppaan ja valita kalleimmat vaunut ja sängyn ym. lastentarvikkeet. Valtio maksaa.

niin ja jos naaman väri on kantasuomalaista tummempi.. Mutta en usko että noille maksetaan koska vaikuttavat kuitenkin kunnon kansalaisilta.

Jos nyt joku saakin tukia ja hassaa rahat taivaan tuuliin.. valivali.
Toinen jos osaakin pienistä tuloista ostella alesta, osarilla tms niin sekin on huono homma.

Jokainen on oikeutettu työkkärin rahaan, äitiyspvärahaan ym jos tilanne menee siihen.
Voi muuten kokeilla irtisanoa itsensä ja katsoa mitä kaikkea ne sossut maksaakaan, karenssista puhumattakaan. Ei se kaikilla niin helposti käy :D

Eräs tuttavani napisee vähän kaikista, mitä näkee häneen verraten huonotuloisilla. Selitys näyttää olevan se, että kun hän ei pärjää kolmen tonnin nettotuloilla ja ostelee kaiken täydellä hintaa, niin suuri vääryys jos joku osaakin sitä rahaa käyttää.
Toki työttömällä tai kotiäidillä on aikaa kierrellä kirppuja ym mutta kadehtia en osaa. Tiedän mitä penninvenytys on.. ei ole ikävä.

Köyhä opiskelijaelämä opetti minutkin käyttämään rahaa. :)

Jos nyt joku saakin tukia ja hassaa rahat taivaan tuuliin.. valivali.
Toinen jos osaakin pienistä tuloista ostella alesta, osarilla tms niin sekin on huono homma.

Jokainen on oikeutettu työkkärin rahaan, äitiyspvärahaan ym jos tilanne menee siihen.
Voi muuten kokeilla irtisanoa itsensä ja katsoa mitä kaikkea ne sossut maksaakaan, karenssista puhumattakaan. Ei se kaikilla niin helposti käy :D

Eräs tuttavani napisee vähän kaikista, mitä näkee häneen verraten huonotuloisilla. Selitys näyttää olevan se, että kun hän ei pärjää kolmen tonnin nettotuloilla ja ostelee kaiken täydellä hintaa, niin suuri vääryys jos joku osaakin sitä rahaa käyttää.
Toki työttömällä tai kotiäidillä on aikaa kierrellä kirppuja ym mutta kadehtia en osaa. Tiedän mitä penninvenytys on.. ei ole ikävä.

Köyhä opiskelijaelämä opetti minutkin käyttämään rahaa. :)

On tiettyjä ihmisryhmiä joille maksetaan sossusta kaikki, mustalaiset,mamut ja sosiaalitapaukset. Normaali-ihminen jos joskus joutuu sossusta jotain hakemaan satunnaisesti ei saa mitään.Äijän muksu asuu äidillään ja on lastensuojeluasiakkuus. Sossu kouluttaa sen lähihoitajaksi eikä ämmän tartte laittaa latiakaan muksunsa vaatteisiin,harrastuksiin tai koulutukseen.Syynä se että kakaran äiitiä niinsanotusti masentaa. Itse sanoi mulle että ei tartte ikinä tehdä mitään kun sanoo että masentaa eikä hänellä ole aikomustakaan jatkossakaan ikinä mitään tehdä. Ämmällä ikää 41v ja kaiken saa eteenkannettuna mitään itse tekemättä.Eli sosiaalitapaus,äitinsä jo oli samanlainen.Äijän yksi lapsista elää samalla tavalla,on sitte jo kolmas sukupolvi.

Yhteistyössä