Mitä outoa on miehessä, joka jää hoitovapaalle???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukeseen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kukeseen

Aktiivinen jäsen
20.03.2006
1 087
0
36
Tätä asiaa olen täällä itsekseni pohtinut jo useamman kerran. Olen itse palamassa työelämään kesällä ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia puoleksi vuodeksi. Nyt kun ollaan tuttava- ja ystävänpiirissä puhunneet asiasta, niin kaikki ovat olleet todella ihmeissään, että MIKSI isi jää kotiin?? Ensimmäinen olettama on aina, että minulle on isommat tulot (todellisuudessa minun palkkatuloni ovat hiukan pienemmät kun miehelläni). Eräs kaverini kysyi toissaviikkona, että HALUAAKO mieheni jäädä kotiin VAPAAEHTOISESTI?? Siis täh?? En kait mä ole häntä siihen pakottamassakaan! Ihan itse on aikuinen mies päättänyt, että hän haluaa hoitaa omia lapsia kotona =)

Onko tämä kotona oleminen jotenkin äidin etuoikeus vai ?? Te, jolla mies on ollut kotona hoitamassa lapsia, niin minkälaisia kommentteja olette kuulleet asian tiimoilta?

Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
No jos lähdetään liikkeelle siitä, että moni äiti miettii suostuuko mies "hoitamaan" lasta kauppareissun ajan, niin eikai tuo ole ihme että tuota kummastellaan :whistle:

Niinpä... Miksi äidistä tehdään pyhä lehmä? Ainut, joka osaa lasta hoitaa? Kaveripiiristä otanta.. Moni on tappanut miehensä halun hoitaa vauvaa, nalkuttamalla "vääristä" vaatteista jne.

Ei ole meidän perheelle uutta. Miehen veli oli vuoden kotona hoitamassa vauvaa (äiti lähti töihin kun vauva oli 4kk vanha ) ja heidän autistista poikaa. Ja jos meillä olisi samaan mahdollisuus, siis että minun tulot riittäis tän pesueen elättämiseen niin ei tuottais ongelmaa. Mies olis aivan valmis jäämään ja taatusti pärjäis.

Se on ehkä outoa siksi, kun on niin paljon harvinaisempaa kuin että äiti jäisi kotiin.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sinulla on hieno mies ja tosiaan hatunnoston paikka. Omani ei sitä ole tehnyt eikä tekisi :(

Me hoidetaan lasta yhdessä miehen kanssa elikkä molemmat käy vuorotellen töissä (eri vuoroissa) ja toinen hoitaa sen aikaa lasta. Kyllä on niin ihanaa kun mies osaa kunnolla hoitaa tyttöä ja ne viihtyy niin hyvin yhdessä. Kaikilla tuttavilla kun lasten hoito on niin paljon äidin vastuulla, niin tuntuu ettei isä ees tunne lastaan eikä lapsi isäänsä. Sit jos joskus joutuu kahden jäämään niin se on niin kamalaa, että vievät hoitoon mieluummin kuin kaksin ovat.

Kyllä muillekin suosittelen, että antakaa isän todellakin olla lapsenne kanssa KAKSIN ja luottakaa siihen, että isä osaa häntä hoitaa. On niin paljon parempi suhde myöhemmällä iällä. Mua ei isä koskaan hoitanut kun oli aina töissä ja on jotenkin etäinen..

no toivottavasti ei ole mitään omituista semmosessa miehessä, sillä seuraavan kerran kun meille tulee vauva (ja toivottavasti mahd nopsasti) niin ollaan jo sovittu että isä jää heti kun imetyslopetetaan eli suunnilleen sillon kun lapsi on vuoden...

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Itse pidin välivuoden opiskeluista ja hoidin lapsiani ja kotia.

Hienoa!!!

Jännitiikö sinua etukäteen koti-isiksi jääminen? Tuntuu, että miestäni jännittää jo nyt aika paljon :whistle: Toissapäivänä käski mun ruveta keksimään jokaiselle viikonlopulle jotain omaa menoa, jotta hän pääsisi "harjoittelemaan" =) Itse kyllä uskon, että hän pärjää loistavasti, hoitaa hän poikia sen verran paljon jo nytkin.

Meillä myös isi jää kolmen lapsen kanssa kotiin vuoden päästä kun minä lähden töihin. Ja hänelle se on kaikkea muuta kuin pakottamista, ihan itse ehdotti. :) :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kukeseen:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Itse pidin välivuoden opiskeluista ja hoidin lapsiani ja kotia.

Hienoa!!!

Jännitiikö sinua etukäteen koti-isiksi jääminen? Tuntuu, että miestäni jännittää jo nyt aika paljon :whistle: Toissapäivänä käski mun ruveta keksimään jokaiselle viikonlopulle jotain omaa menoa, jotta hän pääsisi "harjoittelemaan" =) Itse kyllä uskon, että hän pärjää loistavasti, hoitaa hän poikia sen verran paljon jo nytkin.

Ei jännittänyt. Lapset olivat silloin 1, 2 ja 5 vuotiaita, joten aikaa harjoitteluun oli ollut ihan riittävästi. Olin jo hoitanut lapsia yksin muutenkin lyhyitä aikoja ja muutenkin osallistunut hoitoon. Ainut mikä piti harjoitella, niin oli ruoanlaitto. Luulin jopa, että keittokirjoissa on pelkästään keittoja eikä muita ruokia :)

Kyllä se luonnistuu, kun vaan siihen ryhtyy.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Meillä myös isi jää kolmen lapsen kanssa kotiin vuoden päästä kun minä lähden töihin. Ja hänelle se on kaikkea muuta kuin pakottamista, ihan itse ehdotti. :) :heart:

Niin meilläkin mies itse ehdotti, että hän voisi jäädä lasten kanssa kotiin. Pääsisi kokeilemaan pikkulapsi-arkea oikein kunnolla =) Ja minun mielestäni se oli sen verran hieno ehdotus, että ilomielin siihen suostuin. Itsekin odottelen jo innoillaan, että millaista on se töissä käyvän vanhemman arki, kun töistä kotiin tulessa ovat vastassa pari pientä lasta ja välillä heidän hoitamiseen väsynyt puoliso. Luulen, ettei sekään rooli ole kovin helppoa!

Meillä mies aloitti juuri opiskelut puolen vuoden koti-isyyden jälkeen. Hyvin meni tuo aika, lapset hoiti siinä kuin minäkin, jopa paremminkin. ;)

Noista kommenteista, suomalaisilta sukulaisilta ja kavereilta on tullut vähän kaksijakoista. Osa ollut ihmeissään ja ottanut jopa negatiivisesti (ihmetellyt miten minä raaskin lähteä töihin ja toisaalta miehessä täytyy olla vikaa kun haluaa jäädä kotiin), osa sitten tehnyt miehestä jopa lähes sankarin. :saint:

Täkäläiset eivät ole suhtautuneet mitenkään koska on paikallinen käytäntö, lähinnä kysytään äideiltä missä vaiheessa isä on jäämässä kotiin.

Teille hatunnosto hienosta päätöksestä! :flower: On varmasti rikastuttavaa aikaa koko perheelle. =)

Meilläkin oli isä kotona jonkun aikaa 1- ja 4-vuotiaiden poikien kanssa vuosia sitten. Olisi kai viihtynyt pitempäänkin, mutta opintotuki ja kotihoidontuki ei nelihenkistä perhettä elättänyt, eli töihin oli lähdettävä. Ei siinä mitään outoa ole.

No onhan täällä paljon muitakin perheitä, jossa isi ollut kotona! Mutta kait se sitten on tosiaan yleisesti niin paljon harvinnasempaa, että herättää ihmetystä. No siinäpä ihmettelevät =)

Mua itseä on niistä kommenteistä eniten naurattanut yhden mieheni kaverin lausahtus "sit susta tule akka, lastenhoito on akkojen homma" :laugh: :laugh: (ja tällä samaisella kaverilla on isellään 1,5v ikäinen lapsi).

Mun mies jää myös kotiin, kun mä palaan muutaman kuukauden päästä töihin =) Onneksi en ole kuullut keneltäkään mitään negatiivista kommenttia sen asian suhteen. Mies itse aina sanoo, että isällä on yhtälainen OIKEUS olla lastensa kanssa kuin äidillä. Jotenkin tuntuu siltä, että monissa perheissä se lastenhoidon päävastuu on kuitenkin äidillä.

Eihän sellaisessa miehessä ole mitään outoa. :heart:

Minun mies hoitaa lapsia kesällä kesälomallaan, kun minä pakerran töissä... Ja useimmiten mies hakee lapset, tekee ruoan ja tarjoaa sen heille, kun minä olen vielä töissä... :D

Miehen veli oli hoitovapaalla heidän pientä hoitamassa aikanaan ja kyllä se teetti ihmetystä... Jopa miehen veljen POMO naljaili asiasta... :o

Meilläkin mies halusi ihan itse jäädä kotiin, ei ollut edes hoitovapaalla vaan vanhempainvapaalla, kuopus oli n.5kk kun mä lähdin töihin.

Noita samoja kommentteja sai kuulla:

-Tienaatko sä niin paljon paremmin kun miehes, vai miksi näin? (Ei, en. Itseasiassa vähemmän.)

-Kuinka sä voit jättää noin pienen hoitoon? (Ei se ole hoidossa, se on isänsä ja isosiskonsa kanssa kotona. Ei isä ole mikään lapsenvahti, se on tasavertainen vanhempi.)

-Miten sä sait miehes suostumaan tohon? (Niin tosiaan, mies itse sitä ehdotti ja kovasti halusi.)

-Miten sä kestät, kun pitää päivät pitkät olla huolissaan, että miten ne pärjää? (WTF?? Miksi pitäisi olla. Varmaan yhtä hyvin jos ei paremmin, kuin silloin kun itse olen kotona.)

Mutta onneksi varmaan yhtä paljon tuli myös kannustavaa ja positiivista kommenttia. Nyt sitä osaa jo nauraa noille kysymyksille.

Yhteistyössä