Mitä ostan ruokakassiin 20-30 ?:lla vähävaraiselle perheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ostoksille!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap.:
Ei ole tarkoitus, että kassi on 100% jouluinen. Siis ajattelen perheen elämää myös joulun jälkeen, joten älkää nyt ostosteni jouluisuudesta "kinatko". Hyvällä asiallahan tässä kai olen.

mut jos sulla on kuivahiivaa niin entäs joku jauho mitä vois hyödyntää leipomisessa,,ei siis mikään vahnäjauho mutta joku kalliimpi?
tai maitojauhe?

Siis miksi köyhälle on ostettava joku kalliimpi jauho leivontaan?

no mitä se tekee sitten kuivahiivalla?

No ei laiteta kuivahiivaa hyvänen aika. Ihmettelin vain tuota kallista jauhoa.

ja mä myöhemmin laitoin että ei se kallis tarkoita "kallista" vaan jotain muuta kuin vehnäjauhoja..voihan se olla vaikka sämpyläjauhoja tai ruisjauhoja.

Tarkoitus on kerätä RUOKAkassi ja täällä ehdotellaan pelkkiä herkkuja? Ei ihme, että monilta täälläkin on rahat usein lopussa. Jos mulla tekis tiukkaa rahasta, ottaisin mieluummin perusruokakassin, jolla tulis toimeen joulun jälkeen. Elettävä on sillonkin. Pari herkkutuotetta toki mahtuu mukaan.

Itse ihmettelin tänään kun lähikaupasta ostokseni maksoivat vain 10. Sillä sain ruisjauhoja, pekonia, kanasuikaleita, mehua, nenäliinoja sekä sipsiä dippien kera! Noi nyt tietenkään ei ole säilyviä, mutta vähän kun valikoi saa 20-30 eurolla kiva paketin.

Mikäli vastaanottava perhe ei perusruokaa kelpuuta, ei se ole köyhäkään!

Nyt tuleekin pakettiin extraa vielä. Luotan siihen että diakoniatoimistolla on jonkunlainen jääkaappi (tai soitan ja kysyn) ja ostan tuollaisella HK:n lahjakortilla vielä 10 ? lihatuotteita. Sain sen kun valitin jostain pikkuviasta tuotteessa.

Kiitos kaikille avusta!

Alkuperäinen kirjoittaja Rapanhapakko:
Alkuperäinen kirjoittaja Joulukori:
- Kahvipaketti (tai kaksi)
- Teetä (jos juovat)
- Suklaata
- Ehkä keksejä, pipareita tai muuta jouluista
- Joulukaloja (siis purkissa olevia, tyyliin sinappisilakka, niin ei säikähdä huoneenlämmössä heti)
- Riisryynejä joulupuuroon
- Manteleita puuroon ja glögiin
- Rusinoita glögiin
- Glögiä
- Juustoja (kalliita, ei ehkä muuten hanki, ja saa kivan joululautasen)
- Suolakeksejä juustotarjottimelle
- Päärynöitä juustotarjottimelle
- "Koristeeksi" jouluisia servettejä ja kynttilöitä

Tuohon taitaa kyllä jo raha mennä, saako edes kaikkia.

Vie ihmeessä, tykkäävät varmasti.
Tuossa ylläolevassa listassa on kivoja. Napsit vaikka siitä ne mihin raha riittää.

tuo lista on kyllä liian pitkä, kun summa on tuo 20-30?. Esim siis kaksi kahvipakettia ja juustoja veis jo melkein koko potin ja ei olis kovin hyödyllinen mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tarkoitus on kerätä RUOKAkassi ja täällä ehdotellaan pelkkiä herkkuja? Ei ihme, että monilta täälläkin on rahat usein lopussa. Jos mulla tekis tiukkaa rahasta, ottaisin mieluummin perusruokakassin, jolla tulis toimeen joulun jälkeen. Elettävä on sillonkin. Pari herkkutuotetta toki mahtuu mukaan.

Itse ihmettelin tänään kun lähikaupasta ostokseni maksoivat vain 10. Sillä sain ruisjauhoja, pekonia, kanasuikaleita, mehua, nenäliinoja sekä sipsiä dippien kera! Noi nyt tietenkään ei ole säilyviä, mutta vähän kun valikoi saa 20-30 eurolla kiva paketin.

Mikäli vastaanottava perhe ei perusruokaa kelpuuta, ei se ole köyhäkään!

unohdin kilon pussin omenaa omasta listastani :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Nyt tuleekin pakettiin extraa vielä. Luotan siihen että diakoniatoimistolla on jonkunlainen jääkaappi (tai soitan ja kysyn) ja ostan tuollaisella HK:n lahjakortilla vielä 10 ? lihatuotteita. Sain sen kun valitin jostain pikkuviasta tuotteessa.

Kiitos kaikille avusta!

ja mä ap uskon että paketin saaja on kiitollinen siitä jos on oikeesti sen tarpeessa.
kiva että sunlaisia ihmisiä on olemassa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ap.:
Ajattelin tällaista listaa suunnilleen (siis tarkoituksena laittaa herkkuja näin joulunaikaan):
suklaata
limsaa
vähän sipsejä
kuviomakaroneja
kahvia
kaurahiutale (tai muu hiutale)
kuivahiiva
leipää
keksejä
rusinoita
hedelmiä
silli tms. (jos säilyvät)
pikkukinkku
glögi
?

Miksi limsaa ja sipsejä? Kaikki ei edes tykkää ja rahan vois kyllä käyttää ihan tavalliseen ruokaan. Myös kuviomakaroonien tilalle ottaisin tavallisia.

Itse olen ostamassa 50 euron kassia kahden hengen perheelle, ja olen ajatellut laittaa siihen ainakin seuraavia:

pieni kinkkurulla tms.
juustoa
perunoita
omenoita
makaronia
jauhoja
riisiä
suklaata
pipareita
rusinoita
kahvia
tiivistemehua
jauhelihaa
leipää
margariinia
kananmunia
kynttilöitä

Ajatuksena on, että jotain jouluun ja jotain myös arkeen. Perheellä on pulaa kaikesta.

Mitähän itse haluaisin jos moisen kassin saisin... En ole köyhimmästä päästä, nuori opiskelija/työtön pariskunta. Haluaisin jonkin verran perusjuttuja, ja sitten jotain spesiaalia. Kuten sanottu, jauhoja/puurohiutaleita/makaroonia yleensä köyhiltä löytyy, mutta joku seuraavanlainen ois tosi jees:

glögi 1e
rusinapaketti 1e
spagettia 1e
tomaattikastike + pyre 1e

riisipuuro"hiutaleet" 1e? + lämmintä kestävä maito 1e
mehutiiviste 2e
iso pussi juureksia esim. porkkana/peruna 2e
säilyketonnikalaa/sardiinia tms pari purkkia 2e
meetwursti 3e
esipaistetut leivät 2e

konvehtirasia 3e
suolapähkinäpussi 1-2e
purkkapussi 2e

---

Tuossa esimerkiksi sellainen kokoelma "tavallista" ja "herkkua" mikä meillä tekisi todellakin kauppansa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mulla vaan oikeesti pistää tässä asiassa silmään sekin, et nykyisin ei pidä erehtyä antamaan lahjana yhtään mitään, sillä ihmisillä on jotenkin järki sumennut "vaatimustensa" kanssa. Siis enemmän ja enemmän pitäs saada... Ei kelpaa se, vaan vähintään tuota pitäs olla.

Mä edelleenkin sanon (sama köyhäilijä opiskelija, joka edellisellä sivuilla olin), että oikeasti köyhälle kyllä kelpaa se perusmurkinakin. Toki sinne voi laittaa sitä luksusta lisäksi, mut oikeesti se tulee jo suklaasta ja glögistä tms.

Ei kai tässä keskustella siitä mikä "kelpaa", vaan mikä ilahduttais?

Kyllä varmaan ihan mikä vaan "kelpaa", mutta ei kai se nyt joululahjan tarkoitus ole?

täähän on oikeesti avustus, minusta se on eri kuin lahja.

Kyllä vähävaranen perhe on todella ilonen mistä vaan vaikka sitten purkkihernekeitosta ja kaurapuurosta.
Itse laittasin perusjuttuja mitkä varmasti tulee syötyä perheessä,leipää,levitettä,juusto,mehua,kahvi,jotain kahvileipää,suklaata,puuroriisiä,makaronia,perunoita,
Itse ainakin ilahtuisin sellaisesta mistä saa useammalle aterialle jotain,kaikki ei esim tykkää glögistä

Tosi hieno juttu! Itse en ole koskaan tuollaisesta kuullutkaan. Voisin itsekin ajatella osallistuvani tuollaiseen keräykseen, jos sellaista täällä paikkakunnalla on. Mistähän voisi tiedustella? :/

niin haluaisin sen sisällön olevan:
maitojauhetta, vehnäjauhoa, kuivahiivaa, sokeria, mausteita esim. paprika, mustapippuri, spagettia, lasagnelevyjä, suklaata konvehteja, marmeladimakeisia, pähkinöitä, kynttilä joku sellanen hienompi, keksejä, jos mahdollista niin piparitaikina, onko kaikilla edes muottejakaan, hedelmiä appelsiiniä, satsumaa, päärynää, viinirypäleitä, leipää. hmm siinä sitä jo onkin jo. jotain sellasta kivaa ja extraa mitä ei köyhällä ole varaa ostaa joka on todellakin extraa ja se voi olla jo tuo konvehtirasia.

Juu, jos me saatais kassi niin ihan perustarviketta haluaisin. Jos jouluinen tarkoitus tehdä niin ok sekin, me kyllä mieluummin vastaanottaisimme maitoa kuin glögiä. Eli juusto on kallista, sitä, margariinia, maitoa, leipää, perunoita, porkkanaa, sipulia, jugurttia, leikkeleet on myös kallitta, joku liha (jauheliha, suikaleet tms.), jotain hedelmää ja ekstraa voisi olla vaikka suklaarasia tai keksi. Jauhot on myös hyviä ja tuo kuivahiiva. Kermapurkki jne.

Jos jouluista niin torttu- ja piparitaikinat, rusinat ja kinkku ja joku rosollisalaattijuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
ei niitä halpistuotteita, mitä joutuu itsekin aina ostamaan, eli vähän luksusta.
kauraryyni ihan kiva, pikkulapsiperheissä tehdään aamupuurot, mutta sitten elovena. se on parasta :p kaurapuuroista. Tosin sitä on muistaakseni myös EU-kassissa. Jos kassi menee teiniperheeseen, ei kaurapuuro kovin innosta.
Myös makaroonia on EU-kassissa..

Banaani ei kestä pitkään. En suosittele siksi.

20-30 eurolla ei kyllä kovin kummosta saa.

Onko sulla ollenkaan tietoa, millaiselle perheelle kassia ostat vai vietkö pelastusarmeijan kautta?

Muoks: korj. kirjoitusvirhe ja kommentti: EI HERNARIA!!!! ei se tuohesta ole köyhänkään suu, ja hernari on halpaa, sitä varmaan syödään muutenkin :/

Isä, äiti, kaksi lasta (ei pikkulapsia). Seurakunnan kautta toimiteen määrätylle perheelle. Siis 20-30 ?:lla ei kummosta saa? No, taidan jättää sitten tekemättä, jos tämä mielipide on kovin yleinenkin (?). Jos perhe on oikeasti vähävarainen, kai 30 ? on rahaa - on se ainakin minulle, paketin ostajalle.

Saa sillä vaikka mitä! Älä nyt luovuta, kiva idea on ja varmasti ilahduttaa saajaa.. Mut samaa mieltä olen hei haloon kanssa, että hernekeittoa ja kaurahiutaleita joutuu vähävarainen itsekin ostamaan, eli varmasti ilahduttaisi enemmän, jotkut sellaiset tuotteet joita ei itse raaski ostaa jos rahat vähissä, esim just sipsit ja konvehdit. Epäterveellisiähän ne tietenkin on, että omienkin arvojen mukaan, mutta niinkun ideana. Juustokin on sen verran kallista, että monet ei raaski ostaa, mutta varmasti tykkäisivät. Lapsiperheelle esim. tavallinen arkijuusto tai oltermanni.. Ne kestää hetkisen lämpimässäkin..

Yhteistyössä