mitä osaa 7kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enna

Vieras
Hei vaan!
mitäs teidän 7kk:n ikäiset osaa jo?

Meillä mm. istutaan, ryömitään, kontataan kun on esim. takaovi auki :)) noustaan tukea vasten ylös, napsii leipänöttösiä pöydältä suuhunsa samoin kuin lattialta kaikki mahd. roskat...
Omaa tahtoa löytyy seuraa tarkkaan mitä muut varsinkin isosisko syö ja yhinä alkaa tyyliin mulle kanssa tuota herkkua.
Yöt on levottomia - osin johtuu varmaan kuumasta ja osin tuosta kaikesta uudesta oppimastaan.
Yöllä syödään 1-2 kertaa hampaita ei vielä ole.

Meillä tulee 7kk vasta kuun lopussa täyteen. Näyttää toi meidän lapsonen olevan ihan erilainen ku siellä (vielä ehtii harjoitella, heh) Istuu tuen kanssa, kääntyilee kovasti, pientä ryömimistä (tosi pientä), kovaa ääntelyä (lempisanana väyvä). Hampaita tehdään hitaasti ja kivuliaasti, johon sit kuuluu kaiken mahdollisen pureminen ja kuolaaminen.
Näin siis meillä:)

Meillä tänään 7 kk täynnä :)
Meillä istutaan myös tukea vasten,itse ei poika nouse vielä istumaan.Liikkuminen on oman napansa ympäri pyörähtelyä ja kyljeltä toiselle itseään kiemurtelemalla eteenpäinmenoa,eli eipä juurikaan vielä mene etiäpäin.Peruuttaa jonkin verran eli työntää itseään suorilta käsiltä taaksepäin.Kontalleen on jo muutaman kerran osannut nousta muttei vielä konttaa.On niin iso tuo meidän pojanmötkäle että ollaan naurettu, ettei taida jaksaa tuommosta elopainoa vetää perässä ;)

Ollaan oltu rintamaidolla 6kk:n ikään asti joten soselinjalla ollaan enkä juurikaan vielä mitään leivännöttösiä tms ole uskaltanut antaa eikä hampaitakaam vielä ole.Puhuminen on kovaa ja kaiken maailman pärräys ja päristely hauskaa.Iloinen poika joka nauraa usein ääneen.

7 kk

- Etuhampaat ylhäällä tulevat esiin ja alhaalla tulee taas kaksi uutta hammasta.
- Oppii istumaan tuetta ja osaa kääntää vartaloaan istuessaan.
- Ryömii ja nostaa päätään maatessaan selällään.
- Jotkut lapset osaavat nousta seisomaan tukea vasten ja pomppia pitäessään kiinni esim. pinnasängyn laidasta.
- Kurottautuu esineitä kohti ja ottaa esineitä kämmenellään.
- Lyö ja ravistelee esineitä.
- Laittaa varpaat suuhun.
- Suosii äitiä (huoltajaa) ja on levoton ollessaan erossa tästä (eroahdistus).
- Taputtaa peilikuvaansa.
- Reagoi muutoksiin sosiaalisessa ympäristössä.

http://www.babyidea.fi/vinkkeja/kehitys.html

Meidän poika on 7,5kk. Kontattu on nyt kuukausi, ryömiminen jäi väliin. Samalla viikolla kun oppi konttaamaan, nousi itse istumaan tuetta lattialla ollessaan. Juhannuksena nousi tukea vasten seisomaan. Nokkamukista juo itse vettä. Sorminaposteltavaa syö mielellään ja lattialta löytyy pienimmätkin roskat.

Iloinen vesseli, kovasti kiljuu ja jokeltelee baa-baa, maa-maa jne. Peilikuvaansa pussailee ;o) Tiukasti kieltäessä painaa pään lattiaan ja alkaa protestihuutoa naama punaisena. Tällä hetkellä taas tuntuu äiti olevan in, perässä jaaraa ja nousee lahjetta. Mikäli äiti häviää näkyvistä saattaa alkaa itkemään ja varsin lohduton itku tulee jos äidin näkee pienen hetken (esim. ½h kauppareissu) päästä. Tuntuu kuin olisi poika maansa myynyt...

Yöt on toistaiseksi nukuttu hyvin, rinnalle herää 2-3 kertaa (taitaa olla paha tapa). Aina herätessään könyää pinnoja vasten seisomaan.

Eilen tuli ensimmäinen hammas alas.

Meillä on tämmöinen 7 kuukautinen...

Ryömii peruuttamalla, työntämällä itseään taaksepäin. Istuu tuetta. Seisoo tuetta, kävelee tuettuna. Ei nouse vielä itse istumaan tai seisomaan.
Tapailee konttausasentoa, mutta ei konttaa. Käyttää pinsettiotetta.

Puhuu, sanoja tulee jatkuvasti ja uusia opitaan koko ajan lisää: äiti, isä, vauva, tutti, vaippa, vettä, maito, hyvää...

Kaupassa saattaa pinen pohdinnan jälkeen todeta äiti ja sen jälkeen toistelee naureskellen äitiä monta kertaa.

Uusimmat

Yhteistyössä