Mitä on uusavuttomuus ja mistä se johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piparnakkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piparnakkeli

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
3 035
5
38
Tuli tuosta maksaako vanhemmat ajokortin lapsilleen-keskustelusta mieleen.

Ajattelen, että uusavuttomuus on sitä kun ei osata elämänperusasioita esim. * vaihtaa lamppua
* keittää helppoja ruokia (jonka vuoksi on aina pakko mennä heselle)
* maksaa laskuja
* jos omistaa auton niin ei osata seurata sen kuntoa (öljyt, renkaiden kunto / vaihto jne.)
* tajuta että roskat viedään ulos asunnosta eikä tungeta komeroon (tällainenkin nähty, jestas sitä ötökkämäärää)
* ja ennen kaikkea etsiä itse tietoa, aina odotetaan että vastaus tulee valmiina tarjottimella

Tällä ei ole mielestäni tekemistä sen kanssa, tuetaanko lasta rahallisesti elämässään, vaan sillä pedataanko kaikki hänelle valmiiksi ja kivikkoinen tie siloitetaan niin ettei sitä vessanpönttöäkään osata siivota.

Tuli tuosta maksaako vanhemmat ajokortin lapsilleen-keskustelusta mieleen.

Ajattelen, että uusavuttomuus on sitä kun ei osata elämänperusasioita esim. * vaihtaa lamppua
* keittää helppoja ruokia (jonka vuoksi on aina pakko mennä heselle)
* maksaa laskuja
* jos omistaa auton niin ei osata seurata sen kuntoa (öljyt, renkaiden kunto / vaihto jne.)
* tajuta että roskat viedään ulos asunnosta eikä tungeta komeroon (tällainenkin nähty, jestas sitä ötökkämäärää)
* ja ennen kaikkea etsiä itse tietoa, aina odotetaan että vastaus tulee valmiina tarjottimella

Tällä ei ole mielestäni tekemistä sen kanssa, tuetaanko lasta rahallisesti elämässään, vaan sillä pedataanko kaikki hänelle valmiiksi ja kivikkoinen tie siloitetaan niin ettei sitä vessanpönttöäkään osata siivota.

Näin. Ja ylipäätään sen maalaisjärjen käyttö ja yrittäminen sen sijaan että ihmetellään tumput suorina. Asioita voi tehdä monella tapaa kunhan lopputulos on se haluttu.

Eihän tänä päivänä tarvi osata ruokaa laittaa, ne kun voi ostaa suoraan kaupasta, leipää eikä juustoa tarvi osata leikata, kun valmiina siivuina löytyy. Paljon on kiinni vanhempien kasvatuksesta oppiiko lapsi tekemään asioita itse ollenkaan.

Mun miehen äiti harrasti sellaista ylisuojelevaa kasvattamista ja oli/on muutenkin kontrollifriikki, ei millään antanut pojan tehdä itse mitään vaikka kuinka olisi halunnut. Kaiken estämiselle löytyi aina jokin syy - ei saanut leikata itse kynsiä (voi leikata sormeen), ei saanut auttaa ruoanlaitossa (polttaa itsensä ja pilaa kaiken), ei saanut edes solmia kengännauhoja kovin aikaisin (vetää kuitenkin umpisolmuun, pitää leikata auki ja menee hyvät nauhat pilalle). Ja toisaalta halus välttämättä koko ajan passata, ja tekee sitä edelleen - perheen isä meinaan odotti koko ajan itselleen sellaista passaamista ettei tartte tehdä mitään kun töissä on niin rankkaa, joten se sitten heijastui muutenkin. Ja kun poika oli ainoa lapsi, oli helppo passata häntä siinä samalla.

Siis ei minkäänlaisia valmiuksia annettu kotoa, kun ei ikinä annettu osallistua mihinkään. Sitten kun kotoa muutti pois, odotettiin kuitenkin että hoitaa kaiken itse. No, mies muutti silloin minun kanssani yhteen kun muutti pois kotoa, joten onneksi minä sentään osasin hoitaa asiat ja on sitten minun kauttani vähitellen oppinut kaikenlaista. Ollaan tässä nyt onnistuneesti yli 10 vuotta sitten pärjätty ;)

Yhteistyössä