mitä on sitoutumiskammo (kyse parisuhteista)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alituinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sitä että ei uskalla sitoutua. Ehkä jonkun mielestä myös sitä että ei halua sitoutua mutta minun mielestä ei. Ei uskalla sitoutua koska pelkää joutuvansa satutetuksi tai ahdistuu ajatuksesta että on kiinni yhdessä ihmisessä loppuelämän.

Vierasa: juuri samoja mietteitä itselläni, että en olisi kammoinen vaan, en halua. Oon ajatellut, että olisi ihana löytäö suhde, jossa molemnat olisivat vapaaehtoisesti ilman sitoutumista. Mutta vielä en ole varma voiko se pidemmän päälle toimia.

Itselläni se näkyi siinä, että pelkäsin alkaa seurustelemaan. Olin niin monesti pettynyt, että jouduin useamman päivän miettimään mitä teen. Kävin läpi hyvät ja huonot puolet ja mietin, uskallanko ottaa taas riskin, että sydämeni särkyy. Onneksi otin, koska nyt suhdetta on kestänyt jo yli 9 vuotta. Toisaalta silloin kun mentiin kihloihin, parina iltana minulle iski paniikki, oli pakko mennä miehen nukkuessa vessaan itkemään ja teki mieli heittää sormus niin kauas kuin olisin voinut. Mutta siitäkin pääsin eroon.

Mä en niinkään pelkää sydämmeni särkymistä. En vain arvosta itseäni ja tunnen, etten ole kenenkään arvoinen. Jotenkin vain pelkään antavan itsestäni liian hyvän kuvan alkuun ja haluan toiselle antaa mahdollisuuden lähteä suhteesta milloinvain. Onko tämä sitten kuitenkin sitoutumiskammoa?

Mä en niinkään pelkää sydämmeni särkymistä. En vain arvosta itseäni ja tunnen, etten ole kenenkään arvoinen. Jotenkin vain pelkään antavan itsestäni liian hyvän kuvan alkuun ja haluan toiselle antaa mahdollisuuden lähteä suhteesta milloinvain. Onko tämä sitten kuitenkin sitoutumiskammoa?

Tuo on huonoa itsetuntoa. Sinuntäytyy opetella rakastamaan itseäsi, kaikki parisuhteet ovat vapaaehtoisia oli sitten sitouduttu tai ei.

Yhteistyössä