Mitä on nykyajan tasa-arvo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen

Vieras
Vähän olen alkanut ihmetellä joitain asioita, mitä nykyään odotetaan mieheltä ja mitä naiselta. Nykyään ollaan kyllä saavutettu aika pitkälle tasa-arvo monessakin suhteessa. Tässä yksi hyvä lnkki.

http://www.lapinkansa.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=LKA_newssite%2FAMLayout&cid=1194627241756&p=1194613395268&pagename=LKAWrapper&rendermode=previewnoins

Ollaanko nyt kuitenkin jo kuljettu tai kulkemassa ihan toiseen ääripäähän. Miehen pitää osallistua asunnon siivoamiseen, pyykkienhuoltoon, ruuanlaittoon, lastenhoitoon, olla hyvä palkkaisessa työssä, huolehtia itsestään ja ulkonäöstään, jäädä kotiin kun lapsi sairastaa, huoltaa auto, vaihtaa renkaat, tehdä piha työt, remontoida ja tehdä kaikki perinteiset miesten työt tai jos ei osaa, maksaa ammattimiehelle työstä.

Onhan se toki mukavaa, kun on mies joka tekee ja osaa kaiken, mutta mikä on naisen rooli? Mies kun on hyvä vanhempi, huolehtii kodista ja lapsista, valmistaa ruuan ja tienaa sen leivän pöytään. Lisäksi hänen pitää vielä olla metroseksuaali, retro tai muuten komea ja siisti.

Mikä oikeus naisella on kulkea verkkareissa tai lötköhousuissa, tukka sekaisin ja meikittä. Vaatia mieheltä osallistumaan kaikkeen mahdolliseen, tarttumatta kuitenkaan itse vasaraan tai pulttiavaimeen, ne kun on miesten juttuja. Mihin meitä naisia kohta enää tarvitaan, kun tekniikka kehittyy, ei se synnyttäminen ja raskaus ole enää ole ainoa lisääntymiskeino. Eikä parisuhteesta tarvitse pitää kiinni, kun on helpompaa huolehtia itsestään ja omasta asunnosta, sekä lapsista vuoro viikoin, kuin huolehtia vielä siitä naisestakin ja kestää niitä PMS oireita, joita se tuulipuvussa kulkeva rasvatukka saa aina joka kuukausi.

Tässäpä lähden meikattuna ja siistinä jatkamaan kotihommia ja suunnittelemaan ruokaa omalle kullalleni. Hän on sentään päivän ruuvaillut minun autoa, vai pitäiskö se tasa-arvon vuoksi huutaa sisälle pölyjä pyyhkimään, kunhan on saanut sen auton ensin kuntoon?

Minä taas koen että MIEHIÄ ei kohta tarvita mihinkään kun naiset osaavat pian hoitaa autonsa ja lumityönsä, hedelmöityskin onnistuu rahan avulla :D. Miehet ovat saaneet nauttia etuoikeutetusta asemastaan läpi historian ja nyt kun naiset vähän "vetävät kotiinpäin", kamala parku ja itku!

Tämänpäivän nainen on hukassa itsensä kanssa, luulee pärjäävänsä YKSIN.
Mies on perheenpää ja sillä sipuli.
Heikot naiset alkaa femakoiksi ja luulevaty siinä pärjäävänsä.
Ei nainen ilman miestä pärjää eikä mies ilman naista.
Emmehän pysty lisääntymäänkään ilman miehiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Naiselle kaikki. Sitä on tasa-arvo mun mielestä nykyään noin kiteytettynä.

Ei mee kauan kun miesten pitää vaatia tasa-arvoa samalla tavalla kuin naiset ovat sitä tähän saakka tehneet.

nehän joutuu jo

Meillä on molemmat vanhemmat hyväpalkkisessa päivätyössä n. klo 8-16.

Näitä hommia meillä tekee molemmat, enkä voi käsittää mikä siinä on liikaa vaadittua.

A.
siivoamiseen, pyykkienhuoltoon, ruuanlaittoon, lastenhoitoon, olla hyvä palkkaisessa työssä, huolehtia itsestään ja ulkonäöstään, jäädä kotiin kun lapsi sairastaa,

Näitä hommia meillä tekee autokorjaamot ja rakennusmiehet. Pihalla lumihommia ja nurmikonleikkuuta on tarvittaessa teheet molemmat vanhemmat.

B.
huoltaa auto, vaihtaa renkaat, tehdä piha työt, remontoida ja tehdä kaikki perinteiset miesten työt tai jos ei osaa, maksaa ammattimiehelle työstä.

Ryhmän A. hommia riittää jatkuvasti ja ryhmän B. hommia satunnaisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja loll:
Minä taas koen että MIEHIÄ ei kohta tarvita mihinkään kun naiset osaavat pian hoitaa autonsa ja lumityönsä, hedelmöityskin onnistuu rahan avulla :D. Miehet ovat saaneet nauttia etuoikeutetusta asemastaan läpi historian ja nyt kun naiset vähän "vetävät kotiinpäin", kamala parku ja itku!

Onhan, se tietenkin vähän niinkin. Ihmissuvun jatkuvuuden kannalta ainakin toistaiseksi nainen on vahvoilla.

Ei se ole tasa-arvoa, että toisen (on se sitten mies tai nainen) pitää tehdä kaikki hommat. Mutta se on, että jos molemmat käyvät töissä, molemmat tekevät myös kotitöitä. Tämä on minusta edelleenkin suurin epätasa-arvo. Ei ole niillä naisilla helppoa, jotka käyvät töissä ja sitten hoitavat yksin kodin, hoitopaikkarumban ja lapset. JA miehen. Mies tulee kotiin ja odottaa ruokaa valmiina pöytään ja löhöö sitten loppuillan. Tämä ei ole reilua alkuunkaan.

Toinen tärkeä musta olisi se, että lapsilla olisi isät, jotka ovat heidän kanssaan, kiinnostuneita heistä ja mukana heidän elämässään. Syrjäytyneitä olisi paljon vähemmän jos olisi parempia ja läheisempiä isä-lapsi(/poika)suhteita.

Alkuperäinen kirjoittaja ap nainen:

Onhan, se tietenkin vähän niinkin. Ihmissuvun jatkuvuuden kannalta ainakin toistaiseksi nainen on vahvoilla.

jatkuvuuden kannalta kyllä nainen on heikommalla kuin mies....ei ilman miestä tule lapsia :)

Ei mee kauan kun miesten pitää vaatia tasa-arvoa samalla tavalla kuin naiset ovat sitä tähän saakka tehneet.

Peesi.

Nykyään tasa-arvo on sekoitettu siihen, että miehiä pitäisi alistaa ja pistää painamaan kaikki mahdolliset hommat ja naisten pitäisi päästä joka asiassa helpommalla.

Esim. jos mies olisi työttömänä tai lastenkin kanssa kotona päivät ja minä töissä, niin todellakin odottaisin että kotiin tultuani mun ei tartte työpäivän jälkeen siivoamaan ja puunaamaan, pesemään pyykkiä tai laittamaan ruokaa. No, ton jälkimmäisen voisin tehdä ihan siksi, että tykkään kokkailla. Sen sijaan monen naisen mielestä se on ihan oikein (ja valitettavasti monen miehenkin) että kun mies rantautuu töistä kotiin plus tietysti vapaapäivät tulisi viettää myös siellä mopin varressa, ihan vain siksi että se on tasa-arvoista. Tasa-arvoa se töitten jälkeen siivoaminen on sitten, kun molemmat käy töissä. Tasa-arvoa eivät ole myöskään kiintiönaiset johtajien paikoilla - johtajaksi tulee valita kykyjen, ei sukupuolen perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja NAINEN:

jatkuvuuden kannalta kyllä nainen on heikommalla kuin mies....ei ilman miestä tule lapsia :)

Ilman naistako tulee??? :o

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Ei se ole tasa-arvoa, että toisen (on se sitten mies tai nainen) pitää tehdä kaikki hommat. Mutta se on, että jos molemmat käyvät töissä, molemmat tekevät myös kotitöitä. Tämä on minusta edelleenkin suurin epätasa-arvo. Ei ole niillä naisilla helppoa, jotka käyvät töissä ja sitten hoitavat yksin kodin, hoitopaikkarumban ja lapset. JA miehen. Mies tulee kotiin ja odottaa ruokaa valmiina pöytään ja löhöö sitten loppuillan. Tämä ei ole reilua alkuunkaan.

Toinen tärkeä musta olisi se, että lapsilla olisi isät, jotka ovat heidän kanssaan, kiinnostuneita heistä ja mukana heidän elämässään. Syrjäytyneitä olisi paljon vähemmän jos olisi parempia ja läheisempiä isä-lapsi(/poika)suhteita.

Isä kuuluu ehdottomasti lasten elämään ja en usko laisinkaan että miehet jotka eroo niin olisivat niin huonoja kuin nainen antaa ymmärtää.Kyllä vikaa on molemmissa ja paljon jos eroon päädytään

Alkuperäinen kirjoittaja kk:

eikös vaan pistä suun auki?

nainen ei raskaudu ilman miestä!

Ja jos on niin itseriittoinen että ei miestä tarvi niin kyllä jää myös ilman lapsia.

:D

Tämänpäivän nainen on hukassa itsensä kanssa, luulee pärjäävänsä YKSIN.
Mies on perheenpää ja sillä sipuli.
Heikot naiset alkaa femakoiksi ja luulevaty siinä pärjäävänsä.
Ei nainen ilman miestä pärjää eikä mies ilman naista.
Emmehän pysty lisääntymäänkään ilman miehiä.

Jaa. Hmm. Mä en ole feministi, vaikka olenkin nykyään melko vannoutunut yhden vanhemman perheen pyörittäjä, toisin sanoen siis YH. Miestä en tarvitse arkeeni, mutta kieltämättä miehistä on hyötyä silloin tällöin. Esim. en rupee itte ruuvailemaan uusia valaisimiani kattoon tms. Mutta ei siihen kyllä parisuhdetta tartte että se asia järjestyy ja osaisin kyllä ne valaisimet vaihtaa, jos haluaisin. Mutta mä en vaan viitsi, kun se sujuu helpommin joltain toiselta, todennäköisesti mieheltä :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Peesi.

Nykyään tasa-arvo on sekoitettu siihen, että miehiä pitäisi alistaa ja pistää painamaan kaikki mahdolliset hommat ja naisten pitäisi päästä joka asiassa helpommalla.

Esim. jos mies olisi työttömänä tai lastenkin kanssa kotona päivät ja minä töissä, niin todellakin odottaisin että kotiin tultuani mun ei tartte työpäivän jälkeen siivoamaan ja puunaamaan, pesemään pyykkiä tai laittamaan ruokaa. No, ton jälkimmäisen voisin tehdä ihan siksi, että tykkään kokkailla. Sen sijaan monen naisen mielestä se on ihan oikein (ja valitettavasti monen miehenkin) että kun mies rantautuu töistä kotiin plus tietysti vapaapäivät tulisi viettää myös siellä mopin varressa, ihan vain siksi että se on tasa-arvoista. Tasa-arvoa se töitten jälkeen siivoaminen on sitten, kun molemmat käy töissä. Tasa-arvoa eivät ole myöskään kiintiönaiset johtajien paikoilla - johtajaksi tulee valita kykyjen, ei sukupuolen perusteella.

Olen samaa mieltä tässä, että jos jompi kumpi on kotona, ehtii sen 8 tunnin aikana tekemään kaikki kotityöt ihan komeasti.

Isä kuuluu ehdottomasti lasten elämään ja en usko laisinkaan että miehet jotka eroo niin olisivat niin huonoja kuin nainen antaa ymmärtää.Kyllä vikaa on molemmissa ja paljon jos eroon päädytään

Isyys ja parisuhdehan ovat kaksi täysin eri asiaa. Toinen voi olla varsin epäkelpo parisuhteeseen mutta silti hyvä isä.

eikös vaan pistä suun auki?

nainen ei raskaudu ilman miestä!

Ja jos on niin itseriittoinen että ei miestä tarvi niin kyllä jää myös ilman lapsia.

Kuin olisit väittänyt että siittiöt kasvaa vauvoiksi ilman naista. Purkissa?

Eiköhän siihen tarvita ihan molempia, ja kummatkin tarvitsee sitä toista sukupuolta suvunjatkamiseen. Ei siinä mies mitenkään vahvoilla ole, prkl.

Tässä on toisaan miesten asemassa (ja naisten asenteissa!) parannettavaa. Pitäisi ajatella enemmän lapsen lähtökohdista asioita.

Tasa-arvo ja tasa-arvo... Sekin tuntuu hassulta jos kaikki hommat täytyy jakaa tasan välittämättä siitä kuka haluaa tehdä mitäkin tai mikä homma sujuu toiselta helpommin.

Mutta siis pääasiassa tykkäisin että jos kumpainenkin vanhemmista on työelämässä (tai vaikka opiskelemassa) niin ne kotityötkin jakautuvat sitte molemmille sopivassa suhteessa. Ei niin että toinen tekee kaiken ja toinen vaan lepää raskaan työpäivän jälkeen. Toki tuossa kannattaa huomioida sekin että kotona voi olla muitakin töitä kuin ns. naisten työt. Eli jos mies vapaa-ajallaan huolehtii vaikka pihanhoidosta, autosta, on kokoajan tekemässä jotain pientä remonttia jne niin varmaan nainen voi sitten vastaavasti tehdä enemmän muita hommia.

Jos taas toinen vanhemmista on kotona niin tilanteen mukaan hän varmaan useimmiten kerkeää päivän aikana tekemään ainakin osan kotitöistä sillä aikaa kun toinen on töissä/opiskelemassa. Sitten kun on tilanteita joissa lapset on pieniä ja hastavia, ehkä sairastavat paljon jne niin varmaan riittää että kotona olija saa päivän aikana hoidettua ne lapset ja pidettyä jotenkin palapelin kasassa, illasta voidaan sitten miettiä yhdessä miten loput hommat hoidetaan.