Mitä oireita pitää tarkkailla loppuraskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äh.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äh.

Vieras
Siis mulla nyt rv 38 ja tänään piti olla neuvola mutta se peruuntui just ja seuraava aika vasta viikon päästä. Neuvolan täti kysyi mun vointia äkkiä puhelimessa ja että onko mitää erikoista. No ekaa kun odotan niin en oikein tiedä mikä olis sitte erikoista. Kuulemma jos jotain tulee niin pitää ottaa yhteys toiseen neuvolaan.. Mut mitä se jotain vois sitte olla?

Paino on nyt noussu 1,5kg viikossa, siitä olisin halunnu kysyä mutta puhelimessa unohtui kun oli niin kiireinen täti..

Tuo on hälyyttävää jos paino nousee 1,5 kiloa viikossa, kun 0,8 kiloa viikossa on jo hälytysraja. Raskausmyrkytyksen varalta mene oman terveysasemasi verenpainemittaukseen (itsemittauspiste). Sillai voi kuka tahansa seurata ja niinkuin edellä neuvottiin niin turvotukset ja muut kantsii seurata.

Jos on noita muitakin oireita niin niiden tarvii ottaa sut päivystyksenä joko lääkärille tai sairaanhoitajalle jos neuvolassa on joku suma.

Ok, mun äidilläkin on verenpainemittari, täytyy hakea se lainaan sieltä niin voi sitte paremmin seurailla kotona. Muuten vointi on kyllä ihan hyvä, ei päänsärkyjä. Turvotusta on jaloissa hieman mutta siitä on ollut puhetta neuvolassa jo aiemmin.

Harmittaa vaan, tuo peruuntuminen. Jotenkin tulee turvallinen olo kun seurataan kerran viikossa ja pääsee juttelemaan, kun kaikki on uutta ja jännittävää.

Kyllä loppuraskaudessa turvotuksesta johtuvan painon nousun huomaa, jos turvotusta on kauttaaltaan myös kasvoissa, sit soitto! Eikä tarvii arkailla jos tuntee jotain epänormaalia, soittaa vaan.
Verenpaineen omaseuranta on ihan hyvä, jos verenpaine yli 140/90 tai noussut (jos normaalisti korkeahko) yli 15/10 niin sitten soitto. Näet äitiyskortista kuitenkin aikaisemmat paineet. Myös jos liikkeet vähenee tai tulee jotakin muuta mikä huolestuttaa niin soittaa vaan.

Ehkä enimmäkseen kuitenkin seuraisin että onko turvotuksia ja jos mahis mittailla verenpainetta niin hyvä. :)

Yhteistyössä