Mitä niiden nirsoilijoiden kotona syödään ja millainen on perheen suhde ruokaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piika-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piika-äiti

Vieras
Mietin tuossa vaan, kun omalla kohdalleni on sattunut 4 sangen hyvin syövää ja silti ali- tai normaalipainoista poikaa.

Pienin on tottunut jo 2 vuotiaana alkuruokana tulevaan kippoon, jossa on kauden marjoja, kasviksia ja hedelmiä sopivina suupaloina. Ja kippo tulee ennen jokaista ateriaa, ja toimii usein myös välipalana. Alkuruuan jälkeen syödään sitten erimallisia leipiä, puuroa tai sitä mitä ruokana onkaan, ja joskus on jälkiruokaakin.

Kukaan pojista ei ole oikeastaan koskaan alkanut kohtuuttoman nirsoksi, toki lempiruuat on vakiintuneet tai jossain elämän vaiheessa tai ruuansyömisjärjestys on saattanut olla erikoisehko, mutta ruokahalu on aina ollut kohdallaan.

Eli mitä siellä nirsoilijalasten perheiden kotona oikeastaan tarjotaan? Millaista ruokaa perhe syö? Rauhoitetaanko ruoka-aika muilta toiminnoilta?
Syövätkö kaikki yhdessä lapsen seurana? Jotenkin nämä nakkimaitonikopetterit tuntuvat tosierikoisilta...

Meillävanhin lapsista syö/maistaa aivan kaikkea,mutta etenkin 2 seuraavaa on todella (!!!) nirsoja, kuopuksesta (1½v)on vielä vähän vaikea sanoa,maistaa kllä useinmiten.

Meillä on suht säännlliset ruoka-ajat, kaikki sö aina samaan aikaan,ruallaon AINA tarjolla kasviksia/salaattiatms....mtta kun ei niin ei....josmaistaa (esimsalaattia), niin oksennuksena tuleeulos....
Että nirsoilu ei ole siitä kiinni etteikö olisi tarjolla tai ei maistatettaisi....

Esimekkinä 9veen nirsoilusta: heelmistä kelpaa vain banaani,kasviksista vain kurkku,käsipaloina,ei esimlau´tasellepilkottuna.....

Ja ruokana södään ihanlaidasta laitaan.....

Sori,mulla on näppis ikki enkäala oka virhettä korjaamaan...

No meillä syödään oikeastaan ihan mitä vain, paitsi poika ei siedä lasagnea ja tyttö ei syö kesäkeittoa. Poika on laiha ja tyttö hieman pyöreä, tosin kesäiset pyöräilyt ja juoksut ovat vähentäneet kiloja.

Mutta, olen törmännyt näihin nirsoilijoihin lasten kavereissa. Meillä kun ovat kyllä syöneet mitä vaan, mutta äidit ovat sitten ihmetelleet "söikö se tosiaan?" Eivät sitten meillä ole hoksanneet/kehdanneet nirsoilla.
Yks kertoi että äiti laittaa pizzaan nakkeja, ja yhdet sisarukset kävivät mun pizzan läpi osa kerrallaan kysyen "mitä tämä on?" Katkaravut, herkkusienet, salami ja ananas jäivät lautasen reunalle....
Yks söi santsaten jauhelihakeittoa vaikkei kuulemma kotona sitä suostu syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillävanhin lapsista syö/maistaa aivan kaikkea,mutta etenkin 2 seuraavaa on todella (!!!) nirsoja, kuopuksesta (1½v)on vielä vähän vaikea sanoa,maistaa kllä useinmiten.

Meillä on suht säännlliset ruoka-ajat, kaikki sö aina samaan aikaan,ruallaon AINA tarjolla kasviksia/salaattiatms....mtta kun ei niin ei....josmaistaa (esimsalaattia), niin oksennuksena tuleeulos....
Että nirsoilu ei ole siitä kiinni etteikö olisi tarjolla tai ei maistatettaisi....

Esimekkinä 9veen nirsoilusta: heelmistä kelpaa vain banaani,kasviksista vain kurkku,käsipaloina,ei esimlau´tasellepilkottuna.....

Hyvä esimerkki siitä että ilmeisesti tehdään pahan makuista ruokaa jota sitten tarjotaan lapselle, pahimmassa tapauksessa eletään eineksillä

Mun lapsuudenkodissa kolme lasta, minä (valitettavasti!)kaikkiruokainen (ja ylipainoinen) sisko ja veli nirsoilijoita (ei kalaa, mereneläviä, sipulia, vbalkosipulia....yms. loputon lista!) ja samaa varmaan on ollu kaikille tarjolla.
Mulla neljä lasta, joista kaikki syö kaikkea melko ennakkoluulottomasti, siskolla yksi nirsoilijalapsi....että en tiiä mistä lie johtuu...

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:

Hyvä esimerkki siitä että ilmeisesti tehdään pahan makuista ruokaa jota sitten tarjotaan lapselle, pahimmassa tapauksessa eletään eineksillä

Joo voiolla sítten niin :D
Tosin ite kllä tkätään...

meitä oli 6 lasta. kotona syötiin tavallista kotitekoista perusruokaa. lapsista 5 oli kaikki ruokaisia, yksi (toiseksi nuorin) todella nirso. esim hedelmistä kelpasi vain banaani.

Alkuperäinen kirjoittaja selitätkö tämänkin?:
meitä oli 6 lasta. kotona syötiin tavallista kotitekoista perusruokaa. lapsista 5 oli kaikki ruokaisia, yksi (toiseksi nuorin) todella nirso. esim hedelmistä kelpasi vain banaani.

Aversiot? Myöhemmin puhjenneet allergiat? Yliherkkä haju- tai makuaisti?
Ei kaikkea voi millään selittää, mutta kyllä asioita hiukan voi kyseenalaistaa.
Ja nykyään kun näitä mulle-pelkkää-saarioisen-maksalaatikkoa -tapauksia tuntuu olevan yhä useammin.

Meillä on kolme lasta ja vauvasta asti oon yrittäny syöttää heille kaikkea mahdollista.
Tavallista kotiruokaa syödään, eikä einekset/puolivalmisteet maistu ollenkaan.
Herkkuja syödään vain lauantaisin ja juomina on vesi ja maito.
Siltkin lapset nirsoilevat kokoajan.Todella rasittavaa kun jokainen tykkää eri ruuasta.
Teen kuitenkin aina ihan mitä vaan ruokaa ja maistettava on aina.siis vaikka teelusikallinen, sen enempää ei ole pakko syödä, mut muutakaan ei tule.
Ei oo 10n tai 20 kerrankaan maistatukset paljon auttaneet.
ruoka-ajat ovat aina olleet säännölliset ja koko perhe syö samaan aikaan.
En tiedä missä vika??

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja selitätkö tämänkin?:

Aversiot? Myöhemmin puhjenneet allergiat? Yliherkkä haju- tai makuaisti?
Ei kaikkea voi millään selittää, mutta kyllä asioita hiukan voi kyseenalaistaa.
Ja nykyään kun näitä mulle-pelkkää-saarioisen-maksalaatikkoa -tapauksia tuntuu olevan yhä useammin.

jaa-a. tämä nirsoilijakin on jo yli kolmenkymmenen, joten tuskin istuu tähän sun mulle-pelkkää-saarioisen-maksalaatikkoa -kategoriaan.
allergioita ei ole (ainakaan vielä toistaiseksi puhjennut), ei havaintoa yliherkistä aisteista.
hän elää omalla kapealla ruokalistallaan ihan tervettä elämää.

Yhteistyössä