Mitä näyttöä on ismompien päiväkotiryhmien traumatisoinnista ja kaikesta siitä mitä kotiäidit mussuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27650056]Ja tämä tutkimushan juuri kertoo niistä masentuneista, työttömistä, kotonaolevien vanhempien kotihoidetuista lapsista (tai jotkut työttömäthän ryykää ne lapsensa tarhaan, mutta enivei, ei tarhan vaikutuksista). Eikä mistään työssäkäyvien vanhempien hoidossa olevista lapsista.

Ihana ketju, ihana aloittaja! :D

Ja meillä lapsi meni 1,5v-ikäisenä päiväkotiin, ihanan iloinen, hyvinvoiva lapsi on eikä stressiä kyllä huomaa. Jos olis totaalisesti muuttunut pk:n takia, niin oltais jatkettu kotihoitoa mutta kun näkee ettei muutoksia ole, niin ihan hyvillä mielin pidetään hoidossa. :)[/QUOTE]

Miksi kertoisi vain kotonaolevien vanhempien lapsista? Tässähän kärjistettiin suomalaisten pahoinvointi noin ylipäätään. Eikö suurin osa Suomen äideistä kuitenkin käy töissä, kotiäitejä on aina ollut vähemmän? Eli syy taitaa sittenkin kaatua kiireisten vanhempien niskaan, joilla ei ole ollut aikaa lapsilleen??? Vai mitä?
"Eikä mistään työssäkäyvien vanhempien hoidossa olevista lapsista."Heh!
Mietihän uudestaan, mistä nuorten pahoinvointi voisi johtua? Syyllistetäänkö nyt äitiä jolla on ollut aikaa lapselleen, vai äitiä jolla ei ole ollut aikaa lapselleen?
Hmm....

[QUOTE="vieras";27650081]Miksi kertoisi vain kotonaolevien vanhempien lapsista? Tässähän kärjistettiin suomalaisten pahoinvointi noin ylipäätään. Eikö suurin osa Suomen äideistä kuitenkin käy töissä, kotiäitejä on aina ollut vähemmän? Eli syy taitaa sittenkin kaatua kiireisten vanhempien niskaan, joilla ei ole ollut aikaa lapsilleen??? Vai mitä?
Mietihän uudestaan, mistä nuorten pahoinvointi voisi johtua? Syyllistetäänkö nyt äitiä jolla on ollut aikaa lapselleen, vai äitiä jolla ei ole ollut aikaa lapselleen?
Hmm....[/QUOTE]

Miksi pitää syyllistää ketään? Mikä tarve sinulla on siihen? Tai kenelläkään?

Et ole sen parempi.

[QUOTE="vieras";27650081]Miksi kertoisi vain kotonaolevien vanhempien lapsista? Tässähän kärjistettiin suomalaisten pahoinvointi noin ylipäätään. Eikö suurin osa Suomen äideistä kuitenkin käy töissä, kotiäitejä on aina ollut vähemmän? Eli syy taitaa sittenkin kaatua kiireisten vanhempien niskaan, joilla ei ole ollut aikaa lapsilleen??? Vai mitä?
Hmm....[/QUOTE]

En ole lukenut yhtäkään tutkimusta, jossa vanhempien työssäkäynti aiheuttaisi lapsille masennusta ja pahoinvointia, oletko sinä? Linkitä ihmeessä! :D

[QUOTE="Miiu";27650076]Todella monessa muussa maassa äidit tekevät osa-aika töitä eli lasten hoitopäivät ei ole mitään yhdeksän tuntisia. Sillä on varmasti suuri vaikutus lasten ja perheiden hyvinvointiin.[/QUOTE]

No sitähän Suomessakin yritetään edistää, mutta sekään ei kelpaa.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
No sitähän Suomessakin yritetään edistää, mutta sekään ei kelpaa.

Niinpä. Kotimammoilla on ensin olettamus, että jokainen työssäkäyvä äiti on siellä työssään 10h/pv eli lapsi viedään hoitoon ennen seiskaa ja haetaan viideltä. Kun tosiasiassa hyvin monilla vanhemmilla onnistuu se, että toinen vie hoitoon ja toinen hakee hoidosta siten, että hoitopäivä ei veny.

Itse taas olen tehnyt kokoajan osa-aikaisena ja kun alkoin tekemään täyttä päivää, niin mieheni alkoi tehdä osittaista. Ja siis olen tuo, joka vei lapsensa 1,5v:n iässä hoitoon.

Oisko syynä se, että työssäkäyvissä perheissä myös ne isät osallistuu lasten hoitoon samalla tavalla kuin äidit? Ja tätä kotiäidit ei tahdo ikinä käsittää, kun heidän perheissään se päävastuu on heillä?

Lukematta koko ketjua ja köyhällä kokemuksella (viisi viikkoa harjoittelijana päiväkodissa) vastaan että ihan pienille suuri ryhmä on aika rankka kokemus. Ei siellä hoitajat ehdi paljoa kasvattaa lasta, perustoimet hoidetaan ja niissäkin tulee mokia. (tässä ryhmässä 28 lasta, 2-4-vuotiaat ja viisi hoitajaa+satunnaiset harjoittelijat. Lapset on ylivilkkaita ja kotona väsyneitä. Isotkin lapset nukahtaa päiväunille ihan väkisin ja kotona se on illalla yöunista pois jolloin joka aamu väsynyt lapsi joutuu kestämään hälinää, jonottamista, odottamista ja sääntöä/kieltoa toisen perään.. 15 lasta on aika maksimi yhteen tilaan lapsia jotta arki päiväkodissa olisi virikkeellistä ja mukavaa.

[QUOTE="vieras";27650143]Niinpä. Kotimammoilla on ensin olettamus, että jokainen työssäkäyvä äiti on siellä työssään 10h/pv eli lapsi viedään hoitoon ennen seiskaa ja haetaan viideltä. Kun tosiasiassa hyvin monilla vanhemmilla onnistuu se, että toinen vie hoitoon ja toinen hakee hoidosta siten, että hoitopäivä ei veny.
[/QUOTE]

Ja jotkut pystyy järjestämään niin, että lapset on osapäiväisesti hoidossa vain joka toinen viikko, vaikka molemmat käy töissä. Näille nostan rehellisesti hattua!

Is Non-parental Daycare Bad for Children? | Psychology Today

Hyvä artikkeli. Nähdäkseni tutkimus ei anna meille selkeää vastausta aiheeseen. Itse uskon, että asiaa ei voi objektiivisesti todentaakaan, sillä päivähoidon vaikutukset riippuvat liikaa päivähoitopaikan laadusta, lapsesta, mahdollisen vaihtoehtoisen kotihoidon laadusta, tutkimusasettelusta ym. Samoja tuloksia voi tulkita todella monella tapaa, sekä negatiivisesti että positiivisesti. Vrt. päivähoitolapset ottavat enemmän riskejä <-> ovat rohkeampia.

Kukin perhe valitkoon heille parhaimmalta tuntuvan tavan, koska yhtä oikeaa vastausta ei ole.Liienee enemmän poliittinen ja tunnekysymys, miten tutkimustuloksia tulkitaan.

Minun siskoni laittoi esikoisensa päiväkotiin 11kk ikäisenä, nyt aikuisena kärsii paniikkihäiriöstä, muut perheen lapset olleet kotona 3v- eskari, ei mitään ongelmaa..

[QUOTE="Helli";27654603]Minun siskoni laittoi esikoisensa päiväkotiin 11kk ikäisenä, nyt aikuisena kärsii paniikkihäiriöstä, muut perheen lapset olleet kotona 3v- eskari, ei mitään ongelmaa..[/QUOTE]

Mä olen ollut lapsena 100% kotihoidettu JA kärsin paniikkihäiriöstä.

Jos kotona on levotonta ja päiväkodissa on levotonta, missään ei ole hyvä olla. Jos kotona on rauhallinen ja turvallinen kasvuympäristö ja lapsi luottaa aikuisiin, päiväkotiryhmässä lapsi osaa toimia rauhallisesti ja uskoo, että hänestä pidetään huolta. Osaa solmia sosiaalisia kontakteja sekä hoitajiin että muihin lapsiin. Toisin sanoen: kyllä se lapsen tasapainoisuus pääasiassa lähtee kotoa, vaikka päivähoidossa olisi kuinka suuri ryhmä. Työssäkäyvät vanhemmat voivat yhtälailla luoda rauhallisen, luottamuksen ilmapiirin kotonaan. Ei työssä käynti estä lapsen kanssa toimimista, leikkimistä, yhteistä aikaa. Kovin pieniä lapsia en laittaisi isoon päiväkotiryhmään, siksi noin yksivuotiaina hoitoon menneet omat lapsenikin aloittivat perhepäivähoitajalla.

• Tykkää
Reactions: Echo
[QUOTE="Helli";27654603]Minun siskoni laittoi esikoisensa päiväkotiin 11kk ikäisenä, nyt aikuisena kärsii paniikkihäiriöstä, muut perheen lapset olleet kotona 3v- eskari, ei mitään ongelmaa..[/QUOTE]

Mä olen ollut mielisairaalassa ahdistuneisuuden takia ja olen joutunut huonon stressinsietokyvyn takia sairaalaan kahdesti, en mennyt päiväkotiin alle 3vuotiaana.
Mieheni vietiin 10kk ikäisenä ja tasapainoisin ihminen jonka tiedän. Tadaa, siinä sulle samanlaista tutkimustulosta kuin sinun.
:D

Oletko vähän tyhmä?

Jos kotona on levotonta ja päiväkodissa on levotonta, missään ei ole hyvä olla. Jos kotona on rauhallinen ja turvallinen kasvuympäristö ja lapsi luottaa aikuisiin, päiväkotiryhmässä lapsi osaa toimia rauhallisesti ja uskoo, että hänestä pidetään huolta. Osaa solmia sosiaalisia kontakteja sekä hoitajiin että muihin lapsiin. Toisin sanoen: kyllä se lapsen tasapainoisuus pääasiassa lähtee kotoa, vaikka päivähoidossa olisi kuinka suuri ryhmä. Työssäkäyvät vanhemmat voivat yhtälailla luoda rauhallisen, luottamuksen ilmapiirin kotonaan. Ei työssä käynti estä lapsen kanssa toimimista, leikkimistä, yhteistä aikaa. Kovin pieniä lapsia en laittaisi isoon päiväkotiryhmään, siksi noin yksivuotiaina hoitoon menneet omat lapsenikin aloittivat perhepäivähoitajalla.

Hienosti kiteytetty :) Kotoa se kaikki vaan lähtee, ei siitä pääse mihinkään.

[QUOTE="vieras";27654844]Hienosti kiteytetty :) Kotoa se kaikki vaan lähtee, ei siitä pääse mihinkään.[/QUOTE]

Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lapset ovat erilaisia persoonia. Mun mielestä ei voida syyttää vain yhtä osa-aluetta lapsen elämässä- tai kiittääkään.

Päiväkotiryhmät pienemmiksi, edelleen. Pidän päivähoitoamme laadukkaana, mutta lasten kannalta (ja hoitajienkin) olen sitä mieltä, että pienryhmä on paras.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27654859:
Ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lapset ovat erilaisia persoonia. Mun mielestä ei voida syyttää vain yhtä osa-aluetta lapsen elämässä- tai kiittääkään.

Päiväkotiryhmät pienemmiksi, edelleen. Pidän päivähoitoamme laadukkaana, mutta lasten kannalta (ja hoitajienkin) olen sitä mieltä, että pienryhmä on paras.

Sisarusryhmä on paras, mielellään pienennettäisi niitäkin ryhmiä vaikka max 12 lasta. Sillon se alkaa jo muistuttamaan normaalia ja luonnollista ympäristöä lapselle. Toki aina voi pienentää ja pientää, mutta tuo 12 olisi realistista toteuttaa edes. 12 lasta joista enintään 4 saisi olla alle 3 vuotiaita. :)

Perhepäivähoitopaikkoja pitäisi todellakin lisätä, haettiin mekin vaikka mistä, mutta ei paikkaa saatu. onneksi löytyi sisarusryhmä, siinä on 17 lasta, mutta on se parempi kuin 15 alle 3 vuotiasta! :O Ja koskaan en ole yli kymmentä kerralla nähnyt siellä. :) Taitaa olla eskarilaisia ja sellaisia jotka käyvät kerran viikossa muutama. :)

Olen tyytyväinen, mutta harvalla on mahdollisuus edes sisarusryhmään, joissakin päiväkodeissa on yli 100 lasta ulkona. :O
Meillä 34 :)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Aika huteralla pohjalla ap.n vertaus. Suomessa aika vähän 15 lapsisia perheitä ja toisaalta, en ole kuullut päiväkodista, jossa olisi noin eri-ikäisiä lapsia kuin 15 henkisessä perheessä olisi eli vanhin vähintään sen 15v...
Ja toiseksikin, kyse on perheestä ap, eihän päiväkoti ole perhe, vaan kyseessä outoja ihmisiä, jotka lyöty yhteen olosuhteiden pakosta.
Ja kun päiväkodissa on esim. tuo 15 suht saman ikäistä ja kokoista lasta, he katoavat massaan ja yksilöllisyys katoaa. Jatkuva hälinä, sähläys ym ym stressaa pientä lasta, joka ei pysty eikä osaa käsitellä stressiään. Näin hän kantaa ongelmat aikuisuuteen asti, jolloin voi ilmetä esim. masentuneisuutta.

Täällä tuntuu ihmeen monilla yleensäkin olevan käsitys, että jos ongelmia ei ilmene heti, kaikki on ok. Koskee niin lapsien hoidassa olemista, äitien tupakointia raskausaikana ym. Kannattaisi takoa päähänsä, että monet ongelmat ilmenee vasta lapsen kasvaessa ja sitten vaan monilta kummasti unohtuu se, mistä ne ongelmat voisivat johtua. Olen esim. tuoakoivien äitien kuullut sanovan, ettei ollut siitä haittaa, kun lapsi oli kerta syntyessä terve. Sitten kun on myöhemmin ilmentynyt oppimisvaikeuksia, käytöshäiriötä, astmaa sun muuta, nin on sattunut vain huono tuuri. Juu, niinpä.

[QUOTE="vieras";27649829]Kukahan tällaista koko elämän pituista tutkimusta ehtisi tekemään?

Hei haloo ap, ota järki käteen ja unohda nyt noi vtun tutkimukset. Jos et osaa itse päättää mitä teet lapsellesi niin anna isän päättää. Ei se totuus ole pelkästään tutkimuksissa vaan OIKEASSA ELÄMÄSSÄ! Tässä ketjussa on aika moni kertonut omista kokemuksistaan. Olet vtun ylpeä tai tyhmä jos et niistä pysty muodostamaan minkäänlaisia johtopäätöksiä![/QUOTE]

No melko suuri osa tutkimuksista kestää vuosikausia ja jos halutaan todeta "faktana" niin silloinhan pitäisi nimenomaan seurata lapsuudesta aikuisuuteen näitä haittoja. Nythän niin ei ole tehty vaan puolustellaan omaa kantaa vetoamalla maalaisjärkeen.

Vähän kyllä naurattaa nämä pillastumiset kun jatkuvasti vedotaan niin faktoihin ja esiin toistaiseksi tullut vain yksi tutkija Keltinkangas :D Ollaan niin närkästyneitä kun ei niitä tutkimuksia sitten löydykkään, löytyy vain omia mielipiteitä ja "maalaisjärkeä".

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27654859:

Kyllä minäkin liputan pienempien päiväkotien ja ryhmien puolesta, lapsenikin sellaiseen onneksemme pääsi. Mutta pointti on, että jos kotiasiat on kunnossa, niin ei terve lapsi loppuelämäksi traumatisoidu, vaikka siellä päiväkodissa ruuhkaa ajoittain olisikin. Ei se lapselle paras juttu ole tietenkään, mutta joillakin vanhemmilla ei muita vaihtoehtoja ole kuin sellainen paikka ottaa vastaan. Onneksi voivat kompensoida asiaa tarjoamalla lapselle turvallisen ja seesteisen kotielämän ja sitä kautta onnellisen lapsuuden.

Enkä usko, että niissä ruuhkapäiväkodeissakaan kukaan lapsi päivittäin vaan kärsii, ihan kivaa mun tuntemilla lapsilla isoissakin päiväkodeissa kuuluu olevan. Tai sitten he on hyvin opetettu valehtelemaan, kuten joku nyt varmaan miettii... :D

Yhteistyössä