Mitä/miten tehdä hirvenlihasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamatsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamatsu

Aktiivinen jäsen
21.03.2007
13 752
0
36
Sain tutulta 2kilon painoista hirvipaistia.Ovat itse kurkkuaan myöten täynnä sitä...Itse olin onnessani moisesta lahjoituksesta.Mitä niistä siis voisi tai miten tehdä?Ovat siis tietty pakastimessa.Ikinä en ole hirvestä mitään tehyt...

Ihan paahtopaistin tyyliin uunissa. Itse olen tehnyt puolihuolimattoman punaviinimarinaadin, jonka jälkeen uunissa. Tulee tosi hyvää ja siitä jää vielä tosi namppaa leikkelettä leivänpäälle. Sit tietty hirvisoppa..

Tuo paisti on hyvää ja käristyskin tietty on hyvää, mutta se on vähän vaikeampi tehdä, jos sitä ei ole aikaisemmin tehnyt. Mä teen myös niin, että paistan sen paistopussissa (haudutan miedolla lämmöllä) kypsäksi, se on kans ihan :p

mä teen paistopussissa 150 asteessa ja mittari kylkeen,että on kypsää. ennen uuniin laittoa suolaa ja pippuria myllystä ja hetken aikaa huoneenlämmössä,niin tulee hyvää

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä teen paistopussissa 150 asteessa ja mittari kylkeen,että on kypsää. ennen uuniin laittoa suolaa ja pippuria myllystä ja hetken aikaa huoneenlämmössä,niin tulee hyvää

Samoin, mut teen vielä terävällä puukolla koloja lihaan ja laitan niihin valkosipulin kynsiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Siis paloitten lihat.Laitatko sinne jotain muuta lihaa sekaan?

Mä laitan joko possua tai sitten vaan voita muutaman nokareen sekaan ennen uuniin laittoa. :)

Mä teen tuon niin, että paloittelen lihat + ruskistan ne padassa. Sit laitan vettä, lihaliemikuution, porkkanoita, sipulia + mausteita. Sit vaan padassa uuniin 150-170 asteeseen ja annan siellä kypsyä rauhassa.

Paras hirvipaisti:

1. Laita jäinen paisti uuniin, noin 75 asteeseen 13 h. (alle vati johon vesi voi vaua, tosin sitä ei tule paljoa, koska paistuu hitaasti.) Matala lämpö + pitkä aika = murea ja mehevä (!!) hirvipaisti. Sisältä hiukan punertava.

2. Laita kypsä paisti suolaliemeen 4-5 tunniksi (viileään). Liemessä 1dl suolaa, 5dl vettä, ripaus sokeria ja muutama katajanmarja.

Monen virhe on liian kuuma uuni, jolloin hirvestä tulee kuivaa.

Muoks. Siis tämäkin on "Routapaisti"

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Sain tutulta 2kilon painoista hirvipaistia.Ovat itse kurkkuaan myöten täynnä sitä...Itse olin onnessani moisesta lahjoituksesta.Mitä niistä siis voisi tai miten tehdä?Ovat siis tietty pakastimessa.Ikinä en ole hirvestä mitään tehyt...

Tee routapaistia :p
Eli laita jäinen paisti pellille (leivonpaperin kera ) uuniin 200 asteeseen tunniksi, sen jälkeen tiputat lämmön 75-100asteeseen. Anna paistin sulaa uunin lämmössä, ja kun se on sulanu, niin pistä paistomittari lihan paksuimpaan kohtaan. Paista niin kauan (vie useita tunteja ), että mittari näyttää 75 astetta. Sit keitä 5% suolaliemi (mausteeksi laakerin lehtiä ja katajanmarjoja ), jäähdytä se (voi keittää paiston aikana ). Upota paisti siihen, ja anna maustua yön yli. Tee lisäksi vaikka valkosipuliperunoita, ja tarjoa paisti kylmänä perunoiden kanssa. :p :p

Alkuperäinen kirjoittaja Mörri-Möykky:
Eli laita jäinen paisti pellille (leivonpaperin kera ) uuniin 20 asteeseen tunniksi, sen jälkeen tiputat lämmön 75-100asteeseen. Anna paistin sulaa uunin lämmössä, ja kun se on sulanu, niin pistä paistomittari lihan paksuimpaan kohtaan. Paista niin kauan (vie useita tunteja ), että mittari näyttää 75 astetta. Sit keitä 5% suolaliemi (mausteeksi laakerin lehtiä ja katajanmarjoja ), jäähdytä se (voi keittää paiston aikana ). Upota paisti siihen, ja anna maustua yön yli. Tee lisäksi vaikka valkosipuliperunoita, ja tarjoa paisti kylmänä perunoiden kanssa. :p :p

Ooh, eka kerta kun joku muukin ehdottaa tätä ihanaa paistia!! Sulla on hyvä maku :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Mörri-Möykky:
Eli laita jäinen paisti pellille (leivonpaperin kera ) uuniin 20 asteeseen tunniksi, sen jälkeen tiputat lämmön 75-100asteeseen. Anna paistin sulaa uunin lämmössä, ja kun se on sulanu, niin pistä paistomittari lihan paksuimpaan kohtaan. Paista niin kauan (vie useita tunteja ), että mittari näyttää 75 astetta. Sit keitä 5% suolaliemi (mausteeksi laakerin lehtiä ja katajanmarjoja ), jäähdytä se (voi keittää paiston aikana ). Upota paisti siihen, ja anna maustua yön yli. Tee lisäksi vaikka valkosipuliperunoita, ja tarjoa paisti kylmänä perunoiden kanssa. :p :p

Ooh, eka kerta kun joku muukin ehdottaa tätä ihanaa paistia!! Sulla on hyvä maku :D

Se on NIIIIIIIIIN hyvää!! :p Meilläkin on hirvipaisteja vielä pakkasessa, taidan laittaa itsekin uuniin yöksi!

Ap, käristys hirvenlihasta on myös :p *kuola valuu nyt...*
Eli kohmeinen paisti vuollaan ohuiksi lihalastuiksi, lastut paistetaan pannulla ja maustetaan. Laitetaan pataan, mihin lisätään vettä hulppeisilleen, ja annetaan muhia liedellä pienellä lämmöllä useita tunteja :p

Yhteistyössä