Mitä mieltä teoriasta että ylipainoinen ei oikeasti olekaan lihava ja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näkemys tämäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näkemys tämäkin

Vieras
hoikka taas puolestaan on lihava?

Äidilläni on erikoinen näkemys. Hänen mielestä mm kaverini joka on hoikka ja urheilullinen ei oikeasti olekaan hoikka koska hän on ylipainoisesta suvusta. Molemmat vanhemmat, kaikki sisarukset ja sisarusten lapset ovat todella ylipainoisia. Elämäntavat ja ruokailutottumukset ovat sen mukaiset; epäterveellistä ruokaa syödään paljon ja kukaan ei ole koskaan harrastanut mitään liikuntaa. Kaverini oli itsekin pyöreä murrosikään asti, jolloin alkoi liikkua ja tarkkailla syömisiään, siitä asti on ollut hoikka ja harrastanut kokoajan urhelua. Ei mitään ihmedieettejä vaan sellaista elämäntapa terveellistä ruokailua, syö kyllä herkkujakin kohtuudella. Nyt hänellä on ikää kohta 40v.

Mutta siis äitini mukaan hän on todellisuudessa ylipainoinen vaikka tällä hetkellä väkisin tehdyn laihduttamisen ja itsensä kuihduttamisen varjolla pysyykin hoikkana, mutta hän tulee varmasti vielä lihomaan ja lihavana hän siis on normaalimitoissaan ja voi paremmin kuin keinpotekoisen hoikkana. Tätä lihomista äitini on siis odottanut siitä murroisästä asti milloin kaverini hoikistui. Aikuistumisen, raskauksien ja lasten on kaikkien pitänyt tuoda ne todelliset kilot takaisin, nyt odotellaans ittene ttä ikä tekisi tehtävänsä.

Saman teorian mukaan meidän suku siis on hoikkia ja ne sukulaiset jotka ovat ylipainoisia eivät ole sitä todellisuudessa vaan se aina johtuu jostain erityistilanteesta elämässä, raskauksista, stressistä, hormineista ja milloin mistäkin. Vuosikymmeniä jatkunut ylipainbo ei ole oikeaa ylipainoa vain väliaikainen tila mikä tulee korjaantumaan.

Tuo ylipaino on siis puhtaasti geneettisesti määriteltyä, eikä liity mitenkään elämäntapoihin tai ruokailutottumuksiin.

[QUOTE="tässä";23865464]tässä mun mielipide: LOL[/QUOTE]

Tota mieltä mäkin oon, mutta äiti on ihan tosissaan!

Hänen mielestä mun kaverista ei voi sanoa että se on hoikka, koska se ei todellisuudessa ole sitä. Se on vaan nälkiinnyttämisellä ja sairaalla liikunnalla hetkellisesti saatu vääristynyt tila.

Eikä mun serkku joka on pari kymmentä vuotta ollut huomattavan ylipainoinen ole oikeasti ylipanoinen vaan hän on todellisuudessa hoikka mutta hällä vaan on ongelmia hormoonien ja stressaavien elämäntilanteiden kanssa ja raskauksista on jäänyt ylimääräistä joka kyllä poistuu kun stressi helpottaa. Kun mä yritin ehdottaa että serkku voisi laihtua jos vähän pistäisi ruokavalioa kuriin ja alkaisi liikkua, mutta se on kuulemma vääristynyt uskomus ja niin saavutettu hoikkuus on luonnotonta. Serkulla on kuitenkin hoikan ihmisen geenit ja hän tulee hoikistumaan ihan luonnollisesti kun sen aika on.

Erikoinen ajatus. Voisiko sitä soveltaa muuallekin? Fiksu ei olekaan fiksu, jos suku on yksinkertaista, vaan keinotekoisesti fiksu, odotellaan vaan, että se oikea tyhmyys sieltä tulee esille.

Itseasiassa äiti on soveltanut jo totakin. :D Yhden sen tutun lapsi on lääkiksessä, mutta äiti on sitä mieltä että tämä tuttu ja miehensä on todella tyhmiä kumpikin. Eivät omaa mitään koulutusta, ihan perusduunareita. Äiti on siis sitä mieltä että tämä tytär pääsi lääkikseen vain koska on lukenut ja raatanut ihan liikaa ala-astelta asti ja hyvät todistukset on siis vain tekemällä tehtyjä. Luonnollisen fiksut ihmiset pärjää koulussa lukemattakin ja tämä kaverinsa tyttö ei ole fiksu vaan jopa poikkeuksellisen yksikertainen koska on jaksanut paahtaa koulukirjoja vuodesta toiseen...............................

[QUOTE="alkup";23865553]Itseasiassa äiti on soveltanut jo totakin. :D Yhden sen tutun lapsi on lääkiksessä, mutta äiti on sitä mieltä että tämä tuttu ja miehensä on todella tyhmiä kumpikin. Eivät omaa mitään koulutusta, ihan perusduunareita. Äiti on siis sitä mieltä että tämä tytär pääsi lääkikseen vain koska on lukenut ja raatanut ihan liikaa ala-astelta asti ja hyvät todistukset on siis vain tekemällä tehtyjä. Luonnollisen fiksut ihmiset pärjää koulussa lukemattakin ja tämä kaverinsa tyttö ei ole fiksu vaan jopa poikkeuksellisen yksikertainen koska on jaksanut paahtaa koulukirjoja vuodesta toiseen...............................[/QUOTE]

Tuntuu, että äidilläsi on jotakin ongelmia itsensä kanssa.

Mitäpä sitä yrittämään elämässä mitään, kun kaikki on määrätty jo ennen syntymää sillä mihin sukuun kuuluu. Samalla logiikalla naisen asema on miehen palvelijana, kun näin sattui ennenkin olemaan. Myös Maapallo on litteä ja Aurinko kiertää meitä.

[QUOTE="heh";23865669]Mitäpä sitä yrittämään elämässä mitään, kun kaikki on määrätty jo ennen syntymää sillä mihin sukuun kuuluu. Samalla logiikalla naisen asema on miehen palvelijana, kun näin sattui ennenkin olemaan. Myös Maapallo on litteä ja Aurinko kiertää meitä.[/QUOTE]

:laugh: :laugh:

Mun äitini on samaa maata! Esim. minä olen ikuisesti lyhyt ja lihava koska se on geeneissä (olen keskipituinen ja hoikka), muut sisarukset taas ovat pitkiä ja laihoja vaikka vaaka ja peili osoittaisivat toisin... Lisäksi oli esim. turhaa yrittää soittaa instrumenttia koska "meidän suvussa kukaan ei ole musiikillisesti lahjakas" eli geenit määrittivät nekin vuodet hukkaan heitetyiksi... Ai niin ja minun kohtaloni on kuolla yksin vanhana piikana koska pidän kissoista.

Mun äitini on samaa maata! Esim. minä olen ikuisesti lyhyt ja lihava koska se on geeneissä (olen keskipituinen ja hoikka), muut sisarukset taas ovat pitkiä ja laihoja vaikka vaaka ja peili osoittaisivat toisin... Lisäksi oli esim. turhaa yrittää soittaa instrumenttia koska "meidän suvussa kukaan ei ole musiikillisesti lahjakas" eli geenit määrittivät nekin vuodet hukkaan heitetyiksi... Ai niin ja minun kohtaloni on kuolla yksin vanhana piikana koska pidän kissoista.

Tollasta justiinsa. Kaikki liikunnalliset, urheilulliset ja taiteelliset harrastukset ihmisillä jotka ei ole geeneissään noita lahjakkuuksia saaneet on ihan hukkaanheitettyä. Silloin jos ihminen geenejään vastoin pärjää noissa niin se on luonnotonta, ei oikeaa lahjakkuutta vaan tekemällä tehtyä ja siitä seuraa aina jotain ikävää loppupelissä.

Koulussa pärjäämisetkin on hauska aihe:
-Ne hänen älykkäinä pitämistään ihmisistä jotka pärjäävät koulussa ja opiskeluissa hyvin, todistavat pärjäämisellä lahjakkuuteensa.
-Ne älykkäät jotka eivät pärjää taas todistavat miten mätä koko koulusysteemi on eikä anna tilaa lahjakkuuksille.
-Kun hänen tyhmänä pitämä ihminen ei pärjää koulussa se näyttää selvästi kuinka tämä ihminen ei vaan voi olla älykäs kun ei edes peruskoulu suju
-Sitten kun tyhmänä pitämänsä ihminen pärjääkin koulussa niin se on taas esimerkki siitä miten huono koulusysteemi on ja suosii yksikertaisia ihmisiä joilta puuttuu kaikki luova ajattelu. Tuo pärjääminen johtuu vain ja ainoastaan raatamisesta mitä se ihminen tekee vaikka salaa öisin jos muut ei ole sellaista huomanneet. Se raataminen ja yökausia lukeminen rasittaa ihmistä ja tekee tästä lopulta ihan hermoraunion, siksi hän säälii tyhmiä ihmisiä jotka pärjäävät opinnoissaan ja toivoisi että nämä voisivat vain rehellisesti olla omia itsejään ilman korkeampia tavoitteita.

Oikeassa elämässä pelkistä luonnonlahjakkuuksista usein tulee ajelehtivia ihmisiä. Sen sijaan stressisietokykyiset ja ahkerat ihmiset pärjäävät paremmin, jos tulee vastoinkäymisiä.

Pakko kysyä, että onko äitisi sen lisäksi,että on sisäisesti laiha lihava ihminen, niin myös sisäisesti älykäs, mutta ulkoisesti epäonnistunut ihminen?

Kuulostaa lähinnä "sivistymättömän" ihmisen ajatuksilta eli ihmiseltä jolla ei ole laajaa yleissivistystä ja/tai kontakteja oman maailmansa ulkopuolelle. "Maapallo on litteä kun en itse ole pystynyt todistamaan ettei niin olisi"

Mitäköhän äitisi sanoisi, jos näkisi tiukasti märittelemiensä ihmisten sukupuut ja huomaisi, että vaihtelua on kummallakin puolella jo vaikka heti yhtä ylempänä olevalla sukupolvella? Ihmisillähän ei yleensä ole tapana naida pelkkiä samankaltaisia sukulaisiaan. :D

Onkohan maailma ilman tuollaista pakonomaista lokerointia jotenkin pelottavaa vai mistäköhän toi kumpuaa? Saakohan äiti tolla ajatuksella pidettyä jonkin oman ongelmansa kurissa, sillä sehän johtuu vain geeneistä....

Katkeruutta ilmassa, aivan varmasti! Vaikkei äiti sitä myönnäkään vaan väittää olevansa vain realisti joka näkee asioita syvemmin mitä muut edes haluavat nähdä. Hän heti tavatessaan ihmisen vaistoaa tästä vaikka mitä. Sitten kun ne hänen vaistot eivät pidäkään paikkaansa tullaan tohon että kyllähän Kirsi todellisuudessa on sitä ja tätä, vaikka onkin sen puolen itsestään piilottanut.

Mä olen itse tullut siihen johtopäätelmään että äiti vaan haluaa nähdä ihmiset sellaisina kuin hän toivoisi heidän olevan. Jos ne ei sitten sitä ole niin sille on vaan pitänyt keksiä joku selitys. Tästä väitteleminenkin on ihan turhaa, aina kun äidin saa puhuttua pussiin jostain niin hän loukkaantuu suurieleisesti eikä suostu jatkamaan keskustelua koska mä kieltäydyn yrittämästä edes ymmärtää asioita jota tiedän totuuksiksi. Yleensä joku on aivopessyt minut, useimmiten mieheni tai joku ystävistäni.

Alun esimerkki-ystävääni palaten, näen Kirsin hoikkana vain koska pidän mielessäni häntä jonain idolinani jossa en halua nähdä heikkouksia.

[QUOTE="alkup";23866299]Niiden ihmisten kohdalla kenestä hän pitää homma siis toimii toisinpäin. Näillä ihmisillä on paljon sellaisia positiivisia ominaisuusia mitkä ei tule muiden silmiin esille.[/QUOTE]
Okei, minä en ole tällaiseen ajatusmalliin törmännyt ja kuulostaa jotenkin kiehtovalta, siis siinä mielessä, että kiinnostaa lukea, kuinka joku ajattelee. Mutta kiva, kun ei ole lähipiirissä tuolla tapaa ajattelevia.

Yhteistyössä