[QUOTE="vieras";29198422]Onko se itsekkyyttä ja käyttäytymistä "miten lystää", jos ei muista jotain joutavia kaupallisia äitien- ja isäinpäivää? Nyt ovat markkinavoimat saaneet sinusta ja kaltaisistasi hyvän otteen.
Minusta itsekkyys mitataan arjen toiminnassa ja siinä, miten kohtelee muita ihmisiä. Erilaisten kissanristiäisten unohtaminen ei ole millään tavalla merkityksellistä. Minua on aina ärsyttäneet esim. miehet, jotka ovat niin kullannuppuja lastensa äidille äitienpäivän ajan ja lopun vuodesta passauttavat itseään vaimollaan. Meillä ei siis käytännössä juurikaan vietetä mitään tällaisia ulkoatuotuja päiviä: isäinpäivää, äitienpäivää, ystävävänpäivää jne., synttäreitäkin pienellä porukalla pienen lahjan ja onnittelun kanssa. Ehkä meidän koko perheemme on itsekäs, kun emme elä määritelmäsi mukaisesti.
Aloittajalle: Kyse ei ole mistään biologinen äiti/äitipuoli -asetelmasta vaan siitä, että teininä ihminen alkaa jo vähitellen hakea uusia muotoja suhteessaan vanhempiinsa. Teineille kannattaa antaa tilaa kasvaa ja muuttua ja valita itse, miten muistaa läheisiään. Jos asia vaivaa, voi isä soittaa suoraan tytölle ja kysyä, eikö tämä välitä hänestä enää, kun ei muistanut tätä isäinpäivänä. Mutta turha odottaa, että teinit lauleskelisivat ja askartelisivat samalla tavalla, kuten pieninä.[/QUOTE]
Minun mielestäni tällaisten merkkipäivien muistaminen on hyvää käytöstä ja osoittaa toiselle, että hän on tärkeä. Olenko sanonut että pitäisi kantaa lahjoja tmvs.? En. Teillä ei ehkä käytännössä vietetä mitään juhlapäiviä, mutta meilllä vietetään ja se on ollut perinne meillä aina (olen ollut lapsen elämässä mukana siitä kun hän on ollut 5-vuotias).
Kyse ei ole meille eikä lapselle biologinen äiti/ äitipuoli-asetelmasta, sitä en ole missään vaiheessa tarkoittanut. Täällä keskustelupalstalla asenteet vaan näyttävät olevan että esim. tytön käytös johtuu minusta, en saa sekaantua isän ja tyttären väleihin (biologisellle äidille tuskin noin sanottaisiin), vain uusioperheissä on mitään ongelmia jne. Olen aivan alkuvaiheessa raskaana ja jos olen niin onnekas että lapsi maailmaan syntyy, opetan hänet taatusti huomioimaan muut ihmiset ja vaadin sitä, oli hän sitten teini tai ei. Nyt koen ettei asiasta puhuminen ole minun asiani.
Ja teini on nimenomaan itsekäs myös arjessa NYKYÄÄN. Edellä kerroin esimerkiksi pappani äkillisestä sairaalaan joutumisesta (jonne hän sitten seuraavana päivänä kuolikin), tytön mielestä minun olis pitänyt lähteä hänen kanssaan shoppailemaan, ei sanoa hyvästejä rakkaalle läheiselleni. MIelestäni tuo on itsekästä käytöstä arjessa.