Mitä mieltä tästä tilanteesta? Sis linkin HS:n artikkeliin pienituloisesta perheestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaupankassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaupankassa

Vieras
Mitä ajattelet tästä perheestä? Toivon, että pidetään keskustelu asiallisena.

Työtön Nina: Parina päivänä viikossa syön vain, jos lapsilta jää jotain - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

Nainen on siis hankkinut ammatin, mutta ei voi allergioiden takia työsnnellä siinä. Muutenkin on kyllä pakko sanoa, ettei parturi-kampaaja nykyään löydä työapaikkaa, vaan kaikki kampaajat ovat yritätjiä vuokrapaikalla, eikä se palkka ole huimaava. On kyseenalaista, voiko nykyään elättää perhettään kunnolla tuolla ammatilla.

Sitten merkonomi-opinnot jäi kesken, kun tuli lapsia. Miksi? Miksi pitää pakosti tehdä lapsi tuossa tilassa? No, niin kävi, koska ei toki elämä aina mene suunnitelmien mukaan. Tai sit sitä ei suunnitella: eli ei ole tarvetta suunnitella, miten hankkii elantonsa elämässä, koska voi aina luottaa sossuun.

Nyt kun on lapsi, niin nainen vain katsoo telkkaria (Nina kertoo aiemmin katsoneensa televisiota jatkuvasti, nykyään usein).

-Miksi pitää ostaa iso 46" telkkari, jos ne anopita saadut rahat voisi käyttää vaikka lastenhoitajaan, että saisi tehtyä merkonomin opinnot loppuun ja saada ammatin?

-Miksi aina köyhimmillä on elektroniikka-tuotteita, jota ei edes normaalilta keskituloisilta löydy?

-Miten voi löytää töitä, jos ei ole ammattitutkintoa? Miksi ei voi viedä opintojaan loppuun, vaan katsoo telkkaria?

-Jos saa töitä kaupan kassalla ja jää käteen 100e enemmän, niin sitten seuraava valitus on, että se 100 ei riitä, koska menot ovat kasvaneet (bussilippu 90e, ei ole aikaa enää juosta tarjousten perässä, ei ole enää aikaa leipoa 8h työpäivän ja vaikka 2h työmatkojen jälkeen)

-Miksi anoppi ostaa telkkarin, jos sen rahan voisi käyttää paljon paremmin tulevaisuuteen satsaamisen?

Ihan turhaan mielestäni nainen valitttaa, ettei ole rahaa syödä aina, koska itse on tuon oman polun valinnut, eikä edes yritä kouluttautua tai parantaa tilannetta.

Hmm, joo. Toisaalta se iso telkkari on voinut olla se yksi luksustuote joka on ollut jollain tasolla "saavutettavissa" oleva haave jonka saaminen on sitten ollut huippujuttu. Onhan se kai ihan tutkittukin juttu että myös köyhät tarvitsevat elämäänsä ekstrajuttuja eikä vain leipää ja makaronia jotta jaksaa olla. Ja tuohan oli lahja.

Kuitenkin näitä lukiessani tulee aina jotenkin hämmentynyt olo. Olen itse varmasti joka mittarilla köyhä - kuntoutustuesta ja asumistuesta jää vuokran jälkeen aika lailla sama summa kuin toimeentulotuen perusosa on, ehkä pari-kolmekymppiä enemmän. Ja pärjään ihan okei. Toki on juttuja mitä en voi ostaa ja sukanvarteen säästetty pahanpäivän rahasto on tositosi pieni, koska monena kuuna sinne ei saa yhtään lisää, mutta nälkää en ole koskaan nähnyt ja vaatteitakin saa nykyisin NIIN halvalla kunhan tajuaa tehdä isommat ostokset oikeiden alekausien aikaan.

Tietysti monen hengen perheessä voi olla enemmän yllättäviäkin kuluja ja arjen pyörittäminen on erilaista kuin mulla itsekseni, joten voihan se olla mahdollista että lapsiperheessä voi aikuinen oikeasti joutua olemaan ilman ruokaa joskus, en tiedä.
Jutun perhe myös lyhentäee lainaa enemmän kuukaudessa kuin minä koska ovat luottotiedottomia.

Tarkoitukseni ei siis ole huudella jotain "kyllä minä pärjään niin muidenkin pitää!!!"-moskaa vaan aidosti joskus tekisi mieli mennä tutkimaan millaisia ne tulot ja menot on niillä jotka kertovat etteivät pärjää. :|

Tää on niin noloa kun tavalliset ihmiset nokkii toisiansa.

Tässä opettavainen tarina: pöydällä on 12 keksiä, josta omistava luokka ottaa ensin 11 ja sen jälkeen kertoo keskiluokkaiselle, että köyhä aikoo viedä sun keksisi.

Tässä tämä tilanne kommentteineen tiivistettynä.

[QUOTE="rrr";30851751]Hmm, joo. Toisaalta se iso telkkari on voinut olla se yksi luksustuote joka on ollut jollain tasolla "saavutettavissa" oleva haave jonka saaminen on sitten ollut huippujuttu. Onhan se kai ihan tutkittukin juttu että myös köyhät tarvitsevat elämäänsä ekstrajuttuja eikä vain leipää ja makaronia jotta jaksaa olla. Ja tuohan oli lahja.
[/QUOTE]

Kyllä toki köyhänkin pitää joskus nauttia elämästä, mutta se onnistuu parhaiten siten, että työskentelee sen eteen, ettei elämä ole vaikeaa. Tuon perheen elämä helpottuisi, jos jommalla kummalla olisi koulutusta, jotta voisi edes saada työpaikan.

Jokainen meistä kuitenkin joutuu tekemään uhrauksia elämänsä eteen. Jos ei saa opintojaan loppuun, niin en kyllä ikinä käyttäisi aikaana katsomalla jatkuvasti luksustelkkaria.
Jos on köyhä, voi nauttia hyvin kivoista asioista: esim mennä ilmaiseksi bussilla Linnanmäellä ja käydä siellä ilmaiseksi lastenlaitteissa. Tätä voi tehdä vaikka joka viikko. Yleisesti ottaen, on ihan helppo varsinkin pk-seudulla nauttia ilmaistapahtumista ja paikoista lasten kanssa. On tosi ikävää, että perheen tilanne vaan kurjistuu, kun perheen isän haave toteutetaan.

[QUOTE="rrr";30851751]
Kuitenkin näitä lukiessani tulee aina jotenkin hämmentynyt olo. Olen itse varmasti joka mittarilla köyhä - kuntoutustuesta ja asumistuesta jää vuokran jälkeen aika lailla sama summa kuin toimeentulotuen perusosa on, ehkä pari-kolmekymppiä enemmän. Ja pärjään ihan okei.

Tarkoitukseni ei siis ole huudella jotain "kyllä minä pärjään niin muidenkin pitää!!!"-moskaa vaan aidosti joskus tekisi mieli mennä tutkimaan millaisia ne tulot ja menot on niillä jotka kertovat etteivät pärjää. :|[/QUOTE]

No se kyllä kiinnostaisi muakin. Onneksi alkaa kesä, ja perheen äiti voisi vaikka telkkarin katselun sijaan mennä poimimaan marjoja tai sitten syksyllä vaikka sieniä ja myydä ne verovapaasti. Siinä tienää parhaimmat poimijat vaikka 5000e/kk verottomasti.

Mä usein mietin, että miksi lapsia tehdään kun on taloudellisesti tosi rankkaa (ja joo, vahinkoja sattuu ja talous voi muuttua tosi rankasti ihan yhtäkkiä, mutta on niitäkin perheitä, että lapsia tulee lisää vaikka tiukkaa on).

Artikkelin kaltaisessa perheessä olis varmaan järkevää jommankumman (tai vaikka kummankin) vanhemman pyrkiä opiskelemaan.
Sen telkkarin toisaalta kyllä ymmärrän, että jotain kauan haaveiltua luksusta halutaan (ja jos se tosiaan oli viel lahjakin). Ja onhan sekin hienoa, että äiti haluaa viettää aikansa lasten kanssa (olettaen, ettei kattele vaan sitä telkkaria :P ).

Vähän samoja mietteitä tulee itsellenikin ja monesti ajatellut samaa kun tuolla facessakin on se köyhien perheiden auttamis rinki että onko nämä köyhät kaikki niin masentuneita että ei saa sitten itseään liikkeelle ja jaksa mennä noukkimaan mustikkaa puolukkaa sieniä ym mitä kesä ja syksy satoa luonnosta saamme vaan kaikki pitäisi heti saada kaupasta puolivalmiina.
Itse tarjosin tuossa taannoin yhdelle köyhälle perheelle omasta pakastimesta itse noukkimiani suppiksia, ei kelvannut. Olisin tarjonnut tuoreita korvasieniä tai olisin voinut ne perheen äidin kanssa käsitellä syömäkelpoiksiksi jos epäilee omia tai minun käsittelytaitojani. Ei kelvannut :/ Olisi kyllä kaupan purkkisienet kelvanneet :D
Samalle perheelle tarjosin raparperia ei kelvannut.
Viime syksynä ilmoitin että meiltä saa tulla noukkimaan niin omenia kuin arroniaa pensaista (tulee muuten aivan mielettömän hyvät mehut ja puurot) arvatkaa moniko kävi noukkimassa ;) Ei kukaan.
Arvaa moniko pyysi minua noukkimaan ja tuomaan heille, ei kukaan vaikka tämänkin mahdollisuuden laitoin vaihtoehdoiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja niinhän se on;30851766:
Vähän samoja mietteitä tulee itsellenikin ja monesti ajatellut samaa kun tuolla facessakin on se köyhien perheiden auttamis rinki että onko nämä köyhät kaikki niin masentuneita että ei saa sitten itseään liikkeelle ja jaksa mennä noukkimaan mustikkaa puolukkaa sieniä ym mitä kesä ja syksy satoa luonnosta saamme vaan kaikki pitäisi heti saada kaupasta puolivalmiina.
Itse tarjosin tuossa taannoin yhdelle köyhälle perheelle omasta pakastimesta itse noukkimiani suppiksia, ei kelvannut. Olisin tarjonnut tuoreita korvasieniä tai olisin voinut ne perheen äidin kanssa käsitellä syömäkelpoiksiksi jos epäilee omia tai minun käsittelytaitojani. Ei kelvannut :/ Olisi kyllä kaupan purkkisienet kelvanneet :D
Samalle perheelle tarjosin raparperia ei kelvannut.
Viime syksynä ilmoitin että meiltä saa tulla noukkimaan niin omenia kuin arroniaa pensaista (tulee muuten aivan mielettömän hyvät mehut ja puurot) arvatkaa moniko kävi noukkimassa ;) Ei kukaan.
Arvaa moniko pyysi minua noukkimaan ja tuomaan heille, ei kukaan vaikka tämänkin mahdollisuuden laitoin vaihtoehdoiksi.

Saman olen huomannut. Mitä pienemmät tulot sitä vähemmän viitsitään tehdä. Masennustako?

Tässäkin tapauksessa katsoo telkkaria usein/jatkuvasti vaikkei ole koulutusta. Sitten valitetaan kuinka niukkaa on. Luuleeko ihmiset että elintaso tulee telkkaria katsomalla?

Meillä on isommat tulot kuin heillä mutta limskaa ostetaan pari kertaa vuodessa. Jos halutaan herkkuja niin leivotaan niistä itse kerätyistä marjoista. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot...

Toimeentuloturvaan pitäisi yhdistää joku kurssi jonka jälkeen täytyy ymmärtää että itsekin on tehtävä jotain.

Oman kokemukseni mukaan eräs ISO ongelma, miksi töitä ei löydy on just toi osa-aikaisuus: aiva harva sitä tarjoaa. Lähes kaikki työpaikat ovat kokopäiväisiä. Aika monen velkaisen pitää vaan unohtaa vaikka pieni vauva, ja laittaa lapset tarhaan vaikka 1v ikäisenä.

Saman olen huomannut. Mitä pienemmät tulot sitä vähemmän viitsitään tehdä. Masennustako?

Tässäkin tapauksessa katsoo telkkaria usein/jatkuvasti vaikkei ole koulutusta. Sitten valitetaan kuinka niukkaa on. Luuleeko ihmiset että elintaso tulee telkkaria katsomalla?

Meillä on isommat tulot kuin heillä mutta limskaa ostetaan pari kertaa vuodessa. Jos halutaan herkkuja niin leivotaan niistä itse kerätyistä marjoista. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot...

Toimeentuloturvaan pitäisi yhdistää joku kurssi jonka jälkeen täytyy ymmärtää että itsekin on tehtävä jotain.

Suurin syy on varmaan se, että elämänhallintaa ei ole yhtään. Ei ymmärretä, eikä osata suunnitella. Siksi on ikävää, että lapsia myös on ja hekin joutuvat kärsimään sit siitä, ettei perhe saa aikaan mitään ja köyhyys on tunnetusti periytyvää.

Työtä ei tule, jos ei ole koulutusta ja katsoo vain vapaa-ajallaan telkkaria, eikä opiskele mitään. Miksi ihmeessä joku palkkaisi hänet töihin? Kaupan kassallekin tarvitaan kurssi, et osaa käyttää kassakonetta. Siivoojillekin vaaditaan nykyään kurssit.

Samaa ihmettelin. Mulla on vanhoja huonekaluja ja osa niistä rikkinäisiä. Verhoja yms. en ole ostanut vuosiin. Tv on vanha kuvaputkitv. Vaatteita ostan harvoin. Yleensä saan joskus jotakin vaatetta.

On se hurjaa kun ne perkeleen köyhät saa sitä telkkaria katsoa! Kyllä tuolle epäkohdalle täytyy tehdä jotain.

Saako niillä köyhillä olla muuten pakastimia? Nehän syö sähköä ja esim.4 arkkupakastinta veisi jo tilaakin, että ei nyt sinne yksiöön niitä oikein saisi ängettyä. Toki jos on jostain saanut edullisen taulutöllön niin sen alle mahtuis arkku sillä sohvapöydät ovat vain ns.paremmille ihmisille ja nekin maksaa muuten, jopa kirpparilla oon nähnyt kympin pöytiä. Silläkin rahalla vois niinkus ostaa vaikka makaronia eikös?

Niitä marjoja on aika vaikea säilöä ilman maakellaria ja vuokrat ok-taloissa ne vasta korkeat ovatkin. Eikä siellä kyllä marjat oikein säily, omassa kellarissani ainakaan.
Sieltä lähiöistä on vekkulia polkea niiden varmaan jonnekin 50 kilsan päähän muksut mukana ja sangot ohjaustangossa roikkuen. Autolla toki menisi mutta ei kai nyt köyhällä saa autoa olla ja mitä sillä muuten tekisi siellä lähiössä asuessaan?
Ei ne marjat muuten aina kaupaksikaan mene. On kokemusta. Onneksi oli noita pakastimia itselläni..
Etten nyt ihmettele vähäväkisten marjojen keruun karttelua. Toki jollain euron litra sangon kanssa menisi mutta niin paljon kuntoilua en tarvitse enkä kerää metsän antimia elääkseni vaan huvikseni.

Ne kymmenen vuoden takaiset taulutöllöt ovat jo suht kirppiskamaa. Niitä saa lahjoituksina netistäkin mitä katsonut.
En omista miljoonia tililläni mutta jotain sentään. Näitä köyhien sättimisketjuja kun lukee, niin varmaan hiukan henkistä pääomaakin on tullut elämän myötä pikkasen enempi.
Ymmärrän ettei kaikki saa samanlaisia "älynlahjoja". On vaikea vaatia kauhasta jos lusikalla annettu? ;)

Tuo tuli uutisissa, ja kotia kuvattiin ympäriinsä. Koti oli kauttaaltaan järkyttävän likainen ja sotkuinen. Tiskiallas notkui tiskiä, kuvattiin kahta isoa hillopurkillista tupakantumppeja. Eli ilmeisesti tupakkaan on varaa.

Ei se köyhyys tarkoita että pitää elää paskassa. Ja toki köyhät saa katsoa telkkaria, mutta kalliita telkkareita ei pitäisi ostaa ennen kuin lapsilla on sopivan kokoiset vaatteet päällä. Tuo pikkupoika kulki järkyttävissä, liian isoissa vaatteissa.

Säälin lapsia jotka joutuvat tuollaisessa paskaläävässä asumaan. Huostaanotto olisi paikallaan.

[QUOTE="...";30851817]On se hurjaa kun ne perkeleen köyhät saa sitä telkkaria katsoa! Kyllä tuolle epäkohdalle täytyy tehdä jotain.
[/QUOTE]

Kyllä sitä saa katsoa, jos ei ole oikeasti tärkeämpää tekemistä, kuten olla lasten kanssa, hankkia itselleen ammatti tai hakea töitä.
Kyseinen nainen on siis omien sanojen mukaan JATKUVASTI tv:n ääressä ollut.

[QUOTE="...";30851817]
Saako niillä köyhillä olla muuten pakastimia?
[/QUOTE]

En ymmärrä, mitä sillä pakastimella pitäisi tehdä? ja miten se liittyy asiaan?
Mä kehotin poimimaan marjoja/sieniä ja myymään ne, koska sillä pääsee hyville ansioille. Ei niitä pakasteta.

[QUOTE="...";30851817]
Sieltä lähiöistä on vekkulia polkea niiden varmaan jonnekin 50 kilsan päähän muksut mukana ja sangot ohjaustangossa roikkuen. [/QUOTE]

Yllättäen pk-seudulla on useita hyviä marjastusmetsiä ihan pyörämatkan päässä. Marjat tunnetusti homehtuvat sinne metsään, kun kukaan ei poimi.
Muksuja ei tarvitse ottaa mukaan, kun kummatkin on työttömiä.

[QUOTE="...";30851817]
Ne kymmenen vuoden takaiset taulutöllöt ovat jo suht kirppiskamaa. Niitä saa lahjoituksina netistäkin mitä katsonut.
[/QUOTE]

Olen täysin varma, etteivät he halunneet sitä käytettynä. Ei onneksi telkkarit mahdottomia maksa, mutta mitä tuolla isolla tv:llä tekee pienessä asunnossa?

NELIHENKINEN PERHE TULEE VALLAN MAINIOSTI TOIMEEN TOIMEENTULOTUELLA. Näin se vaan on. Kahden aikuisen ja kahden alle 10-vuotiaan lapsen perusosa on 1400e kuukaudessa, tämä kaikki siis vuokran, veden, sähkön, kotivakuutuksen sekä julkisen terveydenhuollon menojen ja reseptilääkkeiden jälkeen.

Jos tuolla rahalla ei selviä ja näkee nälkää niin congratulations, you deserve the Darwin Award.

[QUOTE="...";30851817]On se hurjaa kun ne perkeleen köyhät saa sitä telkkaria katsoa! Kyllä tuolle epäkohdalle täytyy tehdä jotain.

Saako niillä köyhillä olla muuten pakastimia? Nehän syö sähköä ja esim.4 arkkupakastinta veisi jo tilaakin, että ei nyt sinne yksiöön niitä oikein saisi ängettyä. Toki jos on jostain saanut edullisen taulutöllön niin sen alle mahtuis arkku sillä sohvapöydät ovat vain ns.paremmille ihmisille ja nekin maksaa muuten, jopa kirpparilla oon nähnyt kympin pöytiä. Silläkin rahalla vois niinkus ostaa vaikka makaronia eikös?

Niitä marjoja on aika vaikea säilöä ilman maakellaria ja vuokrat ok-taloissa ne vasta korkeat ovatkin. Eikä siellä kyllä marjat oikein säily, omassa kellarissani ainakaan.
Sieltä lähiöistä on vekkulia polkea niiden varmaan jonnekin 50 kilsan päähän muksut mukana ja sangot ohjaustangossa roikkuen. Autolla toki menisi mutta ei kai nyt köyhällä saa autoa olla ja mitä sillä muuten tekisi siellä lähiössä asuessaan?
Ei ne marjat muuten aina kaupaksikaan mene. On kokemusta. Onneksi oli noita pakastimia itselläni..
Etten nyt ihmettele vähäväkisten marjojen keruun karttelua. Toki jollain euron litra sangon kanssa menisi mutta niin paljon kuntoilua en tarvitse enkä kerää metsän antimia elääkseni vaan huvikseni.

En omista miljoonia tililläni mutta jotain sentään. Näitä köyhien sättimisketjuja kun lukee, niin varmaan hiukan henkistä pääomaakin on tullut elämän myötä pikkasen enempi.
Ymmärrän ettei kaikki saa samanlaisia "älynlahjoja". On vaikea vaatia kauhasta jos lusikalla annettu? ;)[/QUOTE]

Joku veti herneet nekkuun :D
Nykyaikana ei pakastimet paljon maksa ja ei ne nyt niin hirveästi sitä sähköä syö vaikka olisi vähän vanhempikin malli joka vaikka lahjoituksena saatu, mutta ei, eihän se köyhälle kelpaa kun pitää olla juuri kaupasta tullut uusin pakastin malli josta varmaan vaaditaan kahvaa betämällä jääpalatkin ovesta.

Itse asun kerrostalossa ja hyvin olen onnistunut säilömään marjoja pakastimessa kuin mehuiksi keittämällä ja laittamalla tyhjiin maitopurkkeihin mehut ja pakastimeen,
uusavuttomuutta jos ei osaa sen verran maalaisjärkeään käyttää ;)
Tokihan se on helpompaa hakea heti kaupasta vaan kun joku maksaa.

Ja ihan kaupungissa itsekin asun ja joka kesä käyn sienestämässä näissä meidän pienissä lähiö metsissä kuin seurailen jos joku ilmoittelee syksyisin liian runsaasta omena sadosta jolloin minä olen kärppänä paikalla.

Mutta jos asenne heti kaikki mulle nyt ja enhän minä mitään marjoja mene noukkimaan kun pitää itse nostaa perse penkistä ylös ja kaupasta saa helpommalla ja se pakastinkin kuluttaa ihan kauheasti sähköä jos ei ole uusinta uutta

Jutun nainen muuten sanoo vähentäneensä hurjasti sekä tv:n katselua että limsan juomista. Aidosti peukku tästä. :) Voi tuntua kovin vähäiseltä jonkun mielestä, mutta voivat molemmat olla kovin addiktoivia ja kun on jo valmiiksi passivoitunut ei oikein mistään meinaa tullakaan mitään, joten ihan hyvin hoidettu tuo.

Sossu ei välttämättä maksa vuokraa kokonaan. Siihen on paikkakuntakohtaiset rajansa. Täällä esim. kunnan kaksiot on sen verran kalliita, että vuokra meni selvästi yli sen kahdelle hyväksytyn rajan. Ei ollut paljon vaihtoehtoja, jossakin oli lapsen kanssa asuttava. Enkä mä olisi tarvinnut jonkun ehdottamaan kurssia koska mä olin täysipäiväinen opiskelija eli tein jotakin parantaakseni tilannetta. Nykyään olen töissä ja luojan kiitos en tarvitse enää sossua, en myöskään ole enää yksin vaan elän avoliitossa.

Eipä kyllä meillä ollut isoa telkkaria vaan 21 tuumainen putkitelkkari jonka ostin osamaksulla eron jälkeen. Pakastin on köyhällä hyvä koska sinne saa alesta ruokaa, saa tehtyä isoja satseja ruokaa ja osan voi pakastaa. Toki meillä ei ollut arkkupakastinta vaan riitti jääkaappi-pakastinyhdistelmä.

Kun puhutaan tuosta, saako köyhällä olla kallista elektroniikkaa tms... Niin itse köyhänä kyllä panostan ja säästän että ostaessani jotain se olisi kuitenkin sellaista, minkä uskon kestävän ja olevan rahan arvoista. Osa kodinkoneista on sellaisia, että ns. vanhat mallit kestävät ja toimivat paremmin ja ovat täten hyvin ostettavissa kirpputorilta, mutta en ala ostamaan kirpputorilta käsiin hajoavia mikroja, toivottoman vanhanaikaisia kuvaputkitelevisioita, paskasta tukossa olevia pesukoneita tms. vaan kaupasta uuden mahdollisimman hyvällä hintalaatusuhteella.

Toki en elä sossun tuilla, mutta nettopalkkani on n. 1200 euroa joten tuskin paljon äveriäämpi olen työttömiä laskujen ja vuokran jälkeen. Ja jos tuilla eläisin niin näin toimisin silti.

Fiksu kun laittaa lasten ruuan saamisen oman syömisensä edelle, niin vanhemman pitääkin. Tv ok, koska köyhälläkin pitää olla jotain iloa tuovaa elämässä.
Marjamaille voi olla pitkä matka, itsekin joutuisin taksin ottamaan jos meinaisin mennä marjastamaan kotipaikalla, mökillä pääsee onneksi pihasta heti...
Lapsi voi tulla vaikka olis ehkäisy. Jos kuvitellaan että jutun nainen olisi opiskelija ja raskaaksi tulisi yllättäen ja tulis tänne palstalle kertomaan tilanteestaan. Miettis vaikka tehdäkö abortti. Niin kyllä olis hysteerinen huuto mammoilla: - ei mitään aborttia, Suomessa kyllä pärjää lasten kans, sossu maksaa, kanna vastuu teoista...

Fiksu kun laittaa lasten ruuan saamisen oman syömisensä edelle, niin vanhemman pitääkin. Tv ok, koska köyhälläkin pitää olla jotain iloa tuovaa elämässä.
Marjamaille voi olla pitkä matka, itsekin joutuisin taksin ottamaan jos meinaisin mennä marjastamaan kotipaikalla, mökillä pääsee onneksi pihasta heti...

No toki iloista, että lapset saa syödä ekana, mutta on ihmeellistä, miten Suomessa muka pitää kärsiä nälkää 280e/kk budjetilla. Lisäkis toinen vanhempi on ollut töissä tänä aikana ja 6v lapsi varmaan saa aterian eskarissa.

Mikä on vikana, jos tuolla budjetilla ei ruoki perhettään?

Ehkä monikaan ei näe sitä kokonaiskuvaa ja ihmetellään mihin rahat joutuu kun jutun isä kuten äitikin on molemmat mitä luultavammin edelleen ulosotossa, jutussahan tuo nainen kertoo kuinka molemmilta luottotiedot on menneet.
Joten toki se vähentää niitä tuloja jos koetetaan maksaa niitä ulosottoja.
Miehellä luultavasti menii suoraan osa palkasta ulosottoon

Alkuperäinen kirjoittaja niintai näin;30851943:
Ehkä monikaan ei näe sitä kokonaiskuvaa ja ihmetellään mihin rahat joutuu kun jutun isä kuten äitikin on molemmat mitä luultavammin edelleen ulosotossa, jutussahan tuo nainen kertoo kuinka molemmilta luottotiedot on menneet.
Joten toki se vähentää niitä tuloja jos koetetaan maksaa niitä ulosottoja.
Miehellä luultavasti menii suoraan osa palkasta ulosottoon

Joo, luottotietoja ei ole ja ilmiselvään tuloista varmaan osa menee vanhojen lainojen maksuun. Mutta miksi nähdä nälkää?

Yhteistyössä