Mitä mieltä tästä - puutunko asiaan vai annanko olla (8v tytöistä kyse)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";22803260]En usko et mun puhuttelut kolahtaa yhtään mihinkään. Välillä oon joutunut jostain sanomaan ja takas on tullu aika lujaa. Eli parempi hoitaa äitinsä kautta asiat.
Mistä päin keski-pohjanmaata oot? Kuin pitkästi esim Kokkolaan?[/QUOTE]

vartin matka :)

Noista tekstiviesteistä sanoisin toisen tytön vanhemmille. Mutta ns. kiristämisen suhteen en tekisi mitään muuta kuin sanoisin omalle lapselleni että mielummin yksin kuin huonossa seurassa, ja maailmassa on onneksi muitakin lapsia joiden kanssa leikkiä. En meinaan usko, että oma lapseni edes haluaisi olla tuollaisen Iinan kanssa, jos asiaa vähän aikaa pohtii. Ystävyys ei voi perustua sille että toinen määräilee.

Oman ekaluokkalaisen tyttöni kännykkä on ollut kiinni lähes koko joululoman. On kiinni myös usein arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Voi siis todellakin jäädä tekstiviestit lukematta.

[QUOTE="a p";22803306]Siis oikeasti
tyttö on 8v
oli uuden vuoden aatto
meillä oli perhetuttuja kaukaa vieraana ja yökunnissa
naapurin tyttö oli tietoinen tilanteesta
näkevät huomenna koulussa

Minusta ei kohtuutonta olla vastaamatta.[/QUOTE]

Juuri näin! Lapsella ei tarvitse olla 24/7 kännykästä saatavilla kavereille. Rajaa tuohonkin.

Noista tekstiviesteistä sanoisin toisen tytön vanhemmille. Mutta ns. kiristämisen suhteen en tekisi mitään muuta kuin sanoisin omalle lapselleni että mielummin yksin kuin huonossa seurassa, ja maailmassa on onneksi muitakin lapsia joiden kanssa leikkiä. En meinaan usko, että oma lapseni edes haluaisi olla tuollaisen Iinan kanssa, jos asiaa vähän aikaa pohtii. Ystävyys ei voi perustua sille että toinen määräilee.

Oman ekaluokkalaisen tyttöni kännykkä on ollut kiinni lähes koko joululoman. On kiinni myös usein arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Voi siis todellakin jäädä tekstiviestit lukematta.

Mutta jos on yksin, niin silloin se entinen kaveri saattaa alkaa näyttämään nihkeää naamaa ja puhumaan selän takana muiden kaverien kanssa tai muuten henkisesti kiusaamaan.

Huh, mua alkoi ihan hirvittää miten noiden tyttöjen kanssa selviää, kun itsellänikin isommat ovat poikia:eek: Kertokaa jotain juttuja hyvistä tyttöjen ystävyys suhteista myös...

Ihan totta. Mutta silläkin uhalla mielummin ilman Iinan kaltaista ns. ystävää, jonka kanssa ollaan pelosta eikä siksi että itse ihan oikeasti haluaisi.

Siis ovat olleet jo ihan vauvaiästä asti tekemisissä toistensa kanssa. Ja eskarissa alko tuo oma tyttö ensimmäisiä kertoja huomaamaan ettei tarvi kaikkea tehdä niinkuin Iina sanoo. Ja välillä olikin sit taukoja ettei leikkinyt Iinan kanssa ollenkaan kun aina tuli tappelu.

Eskari oli keskustassa mutta nyt siis tuossa kyläkoululla missä kaverit vähissä ja kuulostaa olevan aika tiiviitä porukoita. Mutta siis en vielä kovin huolissaan ole kun ei toistaiseksi ole isompia ollut. Tuo Mira ilmeisesti melkoinen tapaus että sen kanssa sit omat kiemuransa jos enemmän tekemisissä.

[QUOTE="a p";22803306]Siis oikeasti
tyttö on 8v
oli uuden vuoden aatto
meillä oli perhetuttuja kaukaa vieraana ja yökunnissa
naapurin tyttö oli tietoinen tilanteesta
näkevät huomenna koulussa

Minusta ei kohtuutonta olla vastaamatta.[/QUOTE]
jep

[QUOTE="a p";22803509]Siis ovat olleet jo ihan vauvaiästä asti tekemisissä toistensa kanssa. Ja eskarissa alko tuo oma tyttö ensimmäisiä kertoja huomaamaan ettei tarvi kaikkea tehdä niinkuin Iina sanoo. Ja välillä olikin sit taukoja ettei leikkinyt Iinan kanssa ollenkaan kun aina tuli tappelu.

Eskari oli keskustassa mutta nyt siis tuossa kyläkoululla missä kaverit vähissä ja kuulostaa olevan aika tiiviitä porukoita. Mutta siis en vielä kovin huolissaan ole kun ei toistaiseksi ole isompia ollut. Tuo Mira ilmeisesti melkoinen tapaus että sen kanssa sit omat kiemuransa jos enemmän tekemisissä.[/QUOTE]
Millainen tämä Mira on?

ihanx tosi

pystytkö laittamaan jotakin, esim spostiosoitettasi, voisin kertoa oman karmaisevan tarinan tosielämästä, joka alkoi juuri kuvailemallasi tavalla erään "iinan" kanssa..Tarina on järkyttävä esimerkki siitä, miten tuollainen ystävyys voi jatkua.

Hei oo kiltti ja laita tänne tarinasi!

Olin itse kans koulukiusattu; minä olin se jota ei kaveripiiriin otettu, suljettiin pois ja nimiteltiin yms. Aikaa peruskoulusta jo yli 20 vuotta, mutta silti sen muistaa kuinka se teki "pahaaoloa".

Itellä nyt eskari-ikäinen ja toivon todella ettei joudu samaan koskaan!

Tyttö tuli hyvällä päällä koulusta. Olivat Iinan kanssa leikkineet ihan sovussa. Viestien tarkoitus kuitenkin jäi epäselväksi. Oli sanonut että tuo meidän tyttö tallentanu numerot ja nimet sekaisin et nuo viestit olisivatkin olleet Miralta. Ja muutenkin jatkuvasti vaihtuu tuo selitys keltä ja kenelle nuo viestit olivat. Selvittäköön Iinan ja Miran äidit keskenään jos jotain ongelmaa on. Mut meidän tytön osalta saa olla tässä.

[QUOTE="a p";22810555]Tyttö tuli hyvällä päällä koulusta. Olivat Iinan kanssa leikkineet ihan sovussa. Viestien tarkoitus kuitenkin jäi epäselväksi. Oli sanonut että tuo meidän tyttö tallentanu numerot ja nimet sekaisin et nuo viestit olisivatkin olleet Miralta. Ja muutenkin jatkuvasti vaihtuu tuo selitys keltä ja kenelle nuo viestit olivat. Selvittäköön Iinan ja Miran äidit keskenään jos jotain ongelmaa on. Mut meidän tytön osalta saa olla tässä.[/QUOTE]

Hyvä näin. Joskus vanhempien puuttuminen vain tekee kärpäsestä härkäsen ja on parempi antaa lasten itse sopia riitansa. Selvää on, että Iina oli turhautunut, kun ei tyttösi leikkinyt hänen kanssaan ja suutuspäissään laittoi viestit. Ei niiden viestien tarkoitus ollut sen suurempi, kuin purkaa kiukkua. Kuitenkin kieltäisisin omaa lastani sellaisia lähettämään ja kertoisisin, ettei hänen tarvitsisi sietää sellaisia toisiltakaan, mutta jos riita ei jatku, niin turhaa siitä on sellaista tehdäkään.

Hyvä näin. Joskus vanhempien puuttuminen vain tekee kärpäsestä härkäsen ja on parempi antaa lasten itse sopia riitansa. Selvää on, että Iina oli turhautunut, kun ei tyttösi leikkinyt hänen kanssaan ja suutuspäissään laittoi viestit. Ei niiden viestien tarkoitus ollut sen suurempi, kuin purkaa kiukkua. Kuitenkin kieltäisisin omaa lastani sellaisia lähettämään ja kertoisisin, ettei hänen tarvitsisi sietää sellaisia toisiltakaan, mutta jos riita ei jatku, niin turhaa siitä on sellaista tehdäkään.

Ei tuosta isompaa riitaa syntynyt. Lähinnä varmaan kun oma tyttö ei osannut noita kovin tosissaan ottaa eikä näin ollen vaatinut Iinaa tilille niistä. Itteä ehkä hieman kaivertaa se että anteeksi pyyntö olisi ollut kuitenkin aika kohtuullinen.
Oli meillä omien lasten kanssa tuosta tilanteesta puhetta. Ja siitä että kiusata voi puhelimellakin. Lapset vaan meinas etten olis niitä niin vähällä päästänyt mitä Iina pääsi omien vanhempiensa kanssa. Eli hyvä tietää että omilla lapsilla jotain ajatusta siitä mitä teoista voi seurata.

Älä puutu sen Iinan ja äitinsä asioihin, ts. ala opastamaan tai ojentamaan heidän asioissaan. Omalle tytöllesi voit neuvoa kuinka toimia jos Iina kiusaa, tms. mutta toisten lapsia ei voi eikä pidä mennä kasvattamaan.

Tuli tämä ketju mieleen kun tuossa taistelin tytön kanssa. Suht rauhallista ollu tässä välillä. Mitä nyt tuosta puhelimen käytöstä pitää jatkuvasti muistuttaa.
Iina otti tavaksi laittaa "Jennille" siis tuolle meidän tytölle aina viestin että soita. Ja toinen sit aina kiltisti soitti ennenkuin tajusin puuttua asiaan. Vieläkin tulee noita soita viestejä mut tyttö ei niihin vastaa. Oon sanonu et kyllä se Iina soittaa ite jos sillä on oikeasti asiaa.

Mutta siis tähän päivään. Oon aika paljon antanu noiden kahden tulla ja mennä keskenään kun kotona sujuu läksyn teot siivoukset ym.
Mutta tänään sit meillä muuta menoa illaksi ja Jenni oli ehtiny koulumatkalla sopia et menee Iinalle jos sinne sopii. Vaikka kyllä tiesi että on menoa. Sanoin sit että tänään ei pääse kun on muuta menoa. Nyt ois sen tunnin ehkä ehtiny käydä mutta ovat olleet nyt monena päivänä monta tuntia toisillaan niin minusta ok pitää vähän taukoakin.

Iina laittaa sit monta viestiä et mikset pääse ja et jouduin siivoaan turhaan kun et tuu jne. Jenni alkaa sit huutaan mulle että meen ja et en tee kotona mitään ja en lähe meidän mukaan mihinkään jne. Meni omaan huoneeseen ja huusi vartin kurkkusuorana. Nyt vielä tosi pahalla päällä.

Onko tää oikeasti näin vaikeaa vai teenkö ite tästä jotenki vaikeaa? Meillä nuo muut lapset poikia ja niiden kanssa ihan erilaista.

Yhteistyössä