Mitä mieltä tästä, äiti "tuki" 5v pojan päätöstä asiaan ettei kukaan saa leikkiä hänen huoneessa eikä leluilla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuutikki

Vieras
Todella rasittava tilanne. Meidän hyvän ystävän poika on ihan järkyttävän omistushaluinen kaikista tavaroistaan. Itsellä 1v lapsi ja tosi hankala tuon ikäistä olla kieltämässä ettei saa koskea mihinkään leluihin eikä mennä leikkihuoneeseen.

Tämän pojan äiti oli kuunnellut neuvoa kasvatustieteenmaisterilta(lähisukulainen) joka oli sanonut ettei kukaan halua kotiinsakaan ketään sotkemaan niin tämän 5v päätöstä pitää tukea tässä asiassa..

Tänään ihan päästiin leikkihuoneeseen mutta tämä kakara vei kaikki lelut mihin lapseni koski vessaan tai jonnekkin muualle ulottumattomille.

Miten tästä sanoisi nätisti ettei voida kohta enään käydä kylässä koska en voi lastani kieltää koskemasta tavaroihin..
Ja vajoanko itse samalle tasolle ja sanon meillä ollessa 5v:lle ettei saa koskea mihinkään, vai olenko fiksumpi ja sanon että meillä saa kaikki leikkiä kaikella..
Mitä te tekisitte??

Näytä paremmuutesi ja anna hänen leikkiä lapsenne tavaroilla, voihan sitä vaivihkaa kommentoidakin tyyliin että onhan xxx:n opittava jakamaan. Tosin sitä en ymmärrä mikset voisi lastasi kieltää?

Vai kakara =)

Mielestäni 1 v:lle olis voitu etukäteen koota yhdessä 5 v:n kanssa oma koppansa 1 v:lle sopivista leluista, joita tämä 1v olisi sitten pengastanut...

5 v:n ei tarvitse katosa vierestä kun 1 v syö ja kuolaa hänen kaikki lelunsa läpi =)

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Näytä paremmuutesi ja anna hänen leikkiä lapsenne tavaroilla, voihan sitä vaivihkaa kommentoidakin tyyliin että onhan xxx:n opittava jakamaan. Tosin sitä en ymmärrä mikset voisi lastasi kieltää?

Melkeinpä samoilla sanoilla meinasin vastata.

Tosi fiksua kasvatusta... Mutta ottaisin kyllä lapselle omat lelut mukaan.Ja kattoisin miten käy,kun tää 5v haluaa niillä leikkiä eikä 1v halua antaa.Siperia opettaa.

Jokaisen kodissa isäntäväen säännöillä.

Jos lapsi ei halua jakaa lelujaan 1 vuotiaan kanssa, joka ei kovinkaan hellä ole leluja käsitellessään, niin silloin leikkihuoneen ovi kiinni ja äiti voi ottaa kotoaan sille 1veelle leluja mukaan.

Tietenkin jakamaan oppiminen on hyvä taito, mutta tuo teidän kyläpaikkanne on tuon 5vuotiaan lapsen koti ja hänen huoneensa on hänen aluettaan.
Jos nämä tavarat ovat hänelle tärkeitä niin kyllä vieraiden pitää sitä kunnioittaa.

Tuo tavaroiden jakamisvaatimus vastoin lapsen tahtoa on älytön.
Eihän kukaan aikuinenkaan mene isätäväen kaappeja penkomaan ja sovittele vaatteita ja testaa meikkejä kun kerran pitää jakaa kaikki.

Minun poika on tällä hetkellä kovin omistushaluinen tavaroistaan. Ennen kun meille tulee vieraita, keräämme pojan kanssa yhdessä pois sellaiset lelut, joilla hän ei halua antaa vieraiden leikkikä. Laitamme ne kaappiin. Sitten sovimme, että kaikki esille jääneet, ovat kaikkien leikkijöiden käytössä.
Pojalle rakkaimmat ja uusimmat lelut säilyvät ehjinä ja vältytään riidoilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vai kakara =)

Mielestäni 1 v:lle olis voitu etukäteen koota yhdessä 5 v:n kanssa oma koppansa 1 v:lle sopivista leluista, joita tämä 1v olisi sitten pengastanut...

5 v:n ei tarvitse katosa vierestä kun 1 v syö ja kuolaa hänen kaikki lelunsa läpi =)

Tämäkin varsin hyvin sanottu.

Mie kylllä lopettaisin tapaamiset tuollaisen tyypin kanssa. Siis jos ei oo sun elämän ainut ystävyys suhde niin aika rasittavalta kuulostaa :/ itse en jaksaisi tollasta kattoo enkä ymmärrä miksi pitäisi. Ystävät valitaan sen perusteella et on mukavaa olla yhdessä ja jos on lähinnä rasittavaa nii se on solong :)

Mä kunnioittaisin oman lapseni mielipidettä, jos ei haluaisi ketään omaan huoneeseen. Yrittäisin kyllä saada häntä antamaan muutaman lelun toiselle, mutta mun mielestä oma huone saa olla oma huone. Toki pitää oppia jakamaan leluja.

Huh, onpa siinä äiti ja 5-vuotias :D En ehkä menisi enää kylään.

1-vuotiasta on aika mahdoton kieltää koskemasta tavaroihin, ellei halua jatkuvasti seistä vieressä. Eihän 1-vuotiaan tarkoitus ole mitään sotkea tai rikkoa, vaan tutkia!

Joillain on taas järki kateissa. 5-vuotias joka ei osaa jakaa mitään, ei osaa sitä kouluiässäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mie kylllä lopettaisin tapaamiset tuollaisen tyypin kanssa. Siis jos ei oo sun elämän ainut ystävyys suhde niin aika rasittavalta kuulostaa :/ itse en jaksaisi tollasta kattoo enkä ymmärrä miksi pitäisi. Ystävät valitaan sen perusteella et on mukavaa olla yhdessä ja jos on lähinnä rasittavaa nii se on solong :)

Mikä siinä on rasittavaa.

Jos kerran aikuiset viihtyvät yhdessä, niin miksi ei voi kyläillä.
Miksi ihmeessä 5vuotiaan pitää antaa 1vuotiaan tutkia lelujaan omassa huoneessaan. Mitä jos tämä 1v saa vaikka kurkkuunsa jonkin pienne osan niistä leluista.

Järkevä vanhempi ottaa 1vuotiaalle kotoa leluja. Laittaa ne olohuoneen lattialle ja antaa 1vuotiaan leikkiä niillä samalla kun aikuiset juttelevat.

Ja mitä ihmettä se 1vuotias edes tekisi sen 5vuotiaan huoneessa, ei niistä nyt oikein hyviä leikkikavereitakaan saa.

Ainakaan minun lastani ei voisi vähempää kiinostaa jos otan omia leluja mukaan, kaikkea uutta haluaa.

Mutta kysymys on enemmänkin kun leluista, jos lapseni koskee hänen esim. kumisaappaaseen tulee tämä 5v poika tyhmittelemään ja "sähisemään" naaman eteen.
Eli vahtii siis ihan kaikkea!

Ja jos joku voi kertoa miten saan 1v uskomaan sanaa ei niin olisin tosi kiitollinen:)

Huh, onpa siinä äiti ja 5-vuotias :D En ehkä menisi enää kylään.

1-vuotiasta on aika mahdoton kieltää koskemasta tavaroihin, ellei halua jatkuvasti seistä vieressä. Eihän 1-vuotiaan tarkoitus ole mitään sotkea tai rikkoa, vaan tutkia!

Joillain on taas järki kateissa. 5-vuotias joka ei osaa jakaa mitään, ei osaa sitä kouluiässäkään.

Sinulle on helpompaa olla vahtimatta omaa lastasi =)

Kyllä 1 v:lle pitää rajat laittaa, työlästähän se on :D

Ei 1 v tahallaan riko, mutta rikkoo kuitenkin... lohdutaako se rikotun tavaran omistajaa?

1 v ei ilmeisesti myöskään tahallaan revi toista hiuksista, mutta repii kuitenkin ja se ottaa kipeää... sukulaisäiti ei oikein meinnut ymmärtää miksi meidän 4 v. ei halunnut leikkiä tällaisen hiuksista kiskojan kanssa...

mulla on 5-vuotias eikä se varmasti tykkäis että joku 1-vuotias tulis räpeltää ja maistelee ja heittelee ja rikkoon sen legorakennuksia tai muita vastaavia.
ovi kiinni ja yks veelle jotkut omat lelut joko kotoa tai sitten kyläpaikasta pari kaikille sopivaa ja that's it. ei luulis olevan kellekään se niin kauheen vaikeaa :) ( paitsi palstallahan se on )

Alkuperäinen kirjoittaja pinks:
Minun poika on tällä hetkellä kovin omistushaluinen tavaroistaan. Ennen kun meille tulee vieraita, keräämme pojan kanssa yhdessä pois sellaiset lelut, joilla hän ei halua antaa vieraiden leikkikä. Laitamme ne kaappiin. Sitten sovimme, että kaikki esille jääneet, ovat kaikkien leikkijöiden käytössä.

Teillä on fiksu systeemi:flower:. Lapsi saa sopivasti vaikuttaa omiin asioihinsa, muttei saa käyttäytyä kuin pikku despootti kuten aloittajan tapauksessa.

Onpahan taas maisterilta tullut varsinainen möläytys, tervetuloa vaan tosielämään hänellekin:laugh: Itse muistan ala-asteelta yhden pikkuprinsessan, jonka tavaroihin tai vaatteisiin ei saanut kukaan hipaistakaan ja ihan skitsonahan sitä pidettiin. Jakamaan on opittava, vaikkei se kivaa olisikaan.

Ja vielä lisään että ystäväni poika saattaa jopa lyödä lastani jos koskee johonkin väärään.
Onko tämä normaalia 5v käytöstä? Eikö tuon ikäisen pitäisi jo tajuta että toinen on pieni?

No sen ymmärrän että tehdään pienille vieraille koppa heitä varten, mutta sitä en ymmärrä jos tulee saman ikänen lapsi leikkimään eikä ole halukast tai ei tarvi jakaa lelujaan, siinäkin tapauksessa se on ihan hyvä että otetaan ne tärkeimmät lelut pois joukosta.

Siskon muksu täs katto hyvin murhaavasti tyttöni päälle, oli ottanut jonkin nallen, ihmettelin vähän mutta onneksi lapsen äiti sitten hoksasi minkä tyttäreni oli ottanut, lapsen tärkeimmän unikaverin. Sisko tämän sitten mulle sanoi, joten otin sitten sen pois 1,5 tytöltäni ja omistaja oli ikionnellinen kun sai unikaverinsa vahingoittumattomana takasi. Äitinsä kanssa vain tuumattiin että kyllä se nyt on joku kohtuus mitä tarvii vieraille antaa.

Aika harva 5 vuotiaan lelu soveltuu vuoden vanhalle, en minäkään anna vuoden vanhojen meidän lasten pikkulegoilla anna leikkiä enkä anna myöskään pikkuautoja syödä. Ihan turvallisuussyistä ja ettei rikkoisi niitä. Ei ne 'ei sovellu alle 3 vuotiaalle' ole aina ihan tyhjän takia! Meidän poika olisi kyllä kaivellut jotain sopivia pehmoja 1 vuotiaalle ja sanonut, että sinä voit leikkiä näillä, ne ovat sinulle sopivia leluja =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja vielä lisään että ystäväni poika saattaa jopa lyödä lastani jos koskee johonkin väärään.
Onko tämä normaalia 5v käytöstä? Eikö tuon ikäisen pitäisi jo tajuta että toinen on pieni?

no on ihan normaalia käytöstä.

Mikä ei tarkoita että se olisi hyväksyttävää. Mutta viisivuotias lapsi on vielä itsekin vaikka ei ehkä yksivuotiaan vieressä siltä vaikuta

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Saako 1 v mennä teillä kotona ihan joka paikaaan, vai onko osa tavaroista piltin ulottumattomissa. Kiellätkö lasta koskaan?

Vietkö kylässä lapsesi leikkihuoneseen ja menet itse kahvipöytään ja jätät 5 v:n lapsenvahdiksi?

Siskon muksu täs katto hyvin murhaavasti tyttöni päälle, oli ottanut jonkin nallen, ihmettelin vähän mutta onneksi lapsen äiti sitten hoksasi minkä tyttäreni oli ottanut, lapsen tärkeimmän unikaverin. Sisko tämän sitten mulle sanoi, joten otin sitten sen pois 1,5 tytöltäni ja omistaja oli ikionnellinen kun sai unikaverinsa vahingoittumattomana takasi. Äitinsä kanssa vain tuumattiin että kyllä se nyt on joku kohtuus mitä tarvii vieraille antaa.

Meillä on aina ollut periaate, että lasten rakkain unikaveri on rauhoitettu lelu, millä ei tarvitse antaa kenenkään leikkiä, ei edes omien sisarusten.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja pinks:

Näin heilläkin toimitaan, mutta kun se ei toimi. Kaikki tavarat pitää viedä minun lapseltani kädestä pois, oli kyse sitten yhdestä legopalikasta tai tyhjästä muovipullosta!

Yhteistyössä