Mitä mieltä tästä, äiti "tuki" 5v pojan päätöstä asiaan ettei kukaan saa leikkiä hänen huoneessa eikä leluilla..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huh, onpa siinä äiti ja 5-vuotias :D En ehkä menisi enää kylään.

1-vuotiasta on aika mahdoton kieltää koskemasta tavaroihin, ellei halua jatkuvasti seistä vieressä. Eihän 1-vuotiaan tarkoitus ole mitään sotkea tai rikkoa, vaan tutkia!

Joillain on taas järki kateissa. 5-vuotias joka ei osaa jakaa mitään, ei osaa sitä kouluiässäkään.

Sinulle on helpompaa olla vahtimatta omaa lastasi =)

Kyllä 1 v:lle pitää rajat laittaa, työlästähän se on :D

Ei 1 v tahallaan riko, mutta rikkoo kuitenkin... lohdutaako se rikotun tavaran omistajaa?

1 v ei ilmeisesti myöskään tahallaan revi toista hiuksista, mutta repii kuitenkin ja se ottaa kipeää... sukulaisäiti ei oikein meinnut ymmärtää miksi meidän 4 v. ei halunnut leikkiä tällaisen hiuksista kiskojan kanssa...

Meillä on rajat, kiitos vain :) Tosin jokainen lapsi on tutkijan iässä saanut tutkia rauhassa, on opetettu käsittelemään tavaroita oikein sen sijaan että ne olisi samantien napattu pois kädestä. Tämä toki vaatii vähän enemmän vaivannäköä kuin pelkkä kieltäminen, varsinkin kun samassa iässä on ollut useampikin kerrallaan.

Ei ole muuten rikkonut vielä mitään, yksikään. Sen sijaan osaavat käyttää monenlaisia tavaroita. Ja jakaa omastaan, myös vieraille =) Toki tämä voi olla kovin vieras ja oudonkuuloinen tapa kasvattaa, mutta näin meillä.

Eikö sitä huoneen ovea voi vain laittaa kiinni?
Kyllä mä ymmärrän ettei 5 vuotias välttämättä halua jakaa lelujaan 1 vuotiaan kanssa. Ja onko ne 5 vuotiaan lelut edes sopivia vuoden ikäiselle?
Ja toisaalta taas ei kyläilykään ole kovin mukavaa kummallekaan, lapselle tai vanhemmalle, jos lasta joutuu koko ajan pitämään kiinni ettei mene leikkihuoneeseen. Sama kuin kutsuisin vieraita ja söisin itse herkkuja tarjoamatta vieraille.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ainakaan minun lastani ei voisi vähempää kiinostaa jos otan omia leluja mukaan, kaikkea uutta haluaa.

Mutta kysymys on enemmänkin kun leluista, jos lapseni koskee hänen esim. kumisaappaaseen tulee tämä 5v poika tyhmittelemään ja "sähisemään" naaman eteen.
Eli vahtii siis ihan kaikkea!

Ja jos joku voi kertoa miten saan 1v uskomaan sanaa ei niin olisin tosi kiitollinen:)

Samalla tavalla uskoo ei sanaa kuin kotonakin.

Itselläni on 2v3kk vanha lapsi ja nyt kun uhmaikä alkaa olla hyvällä mallilla on välillä valikoiva kuulo tuon ei sanan kanssa, mutta 1v ikäisenä se toimi.

Siitä lähtien kun lapsi lähti liikkumaan on hänellä ollut tavarat joihin saa koskea ja tavarat joihin ei.
Jos meni ihan pienenä esim kukkaruukkua kynimään.
Sanoimme ei saa koskea, äidin ja isin kukka, sannan lelut on täällä ja lapsi nostettiin omien lelujen luo.

Tätä johdonmukaisesti ja lapsi ei koske kiellettyihin ja jättää kylässä rauhaan tavarat.

Ja vielä lisään että ystäväni poika saattaa jopa lyödä lastani jos koskee johonkin väärään.
Onko tämä normaalia 5v käytöstä? Eikö tuon ikäisen pitäisi jo tajuta että toinen on pieni?

Saako 1 v mennä teillä kotona ihan joka paikaaan, vai onko osa tavaroista piltin ulottumattomissa. Kiellätkö lasta koskaan?

Vietkö kylässä lapsesi leikkihuoneseen ja menet itse kahvipöytään ja jätät 5 v:n lapsenvahdiksi?

Kotona meillä kielletään lasta jos menee itselleen vaarallisiin paikkoihin, muuhun mitä talossa on saa koskea.
Ei kyse ole siitä ettei lasta kiellettäisi. Vaan se että ystäväni luona laitetaan 5v pojan tavaroita piiloon kun tullaan, mutta tämä poika haluaa tyrannisoida koko asuntoa.

Samaa mieltä, ettei 5vuotiaan lelut sovellu 1vuotiaalle. Parempi olis olkkariin pienelle sopivia leluja ja 5vuotiaan ovi kiinni. Ei ole sinun asiasi opettaa toisen lasta jakamaan, se on vanhempien velvollisuus.
Voittehan tavata teillä, missä lapset saisivat leikkiä rauhassa tai puistossa/ulkona.

Ja vielä lisään että ystäväni poika saattaa jopa lyödä lastani jos koskee johonkin väärään.
Onko tämä normaalia 5v käytöstä? Eikö tuon ikäisen pitäisi jo tajuta että toinen on pieni?

Saako 1 v mennä teillä kotona ihan joka paikaaan, vai onko osa tavaroista piltin ulottumattomissa. Kiellätkö lasta koskaan?

Vietkö kylässä lapsesi leikkihuoneseen ja menet itse kahvipöytään ja jätät 5 v:n lapsenvahdiksi?

Kotona meillä kielletään lasta jos menee itselleen vaarallisiin paikkoihin, muuhun mitä talossa on saa koskea.
Ei kyse ole siitä ettei lasta kiellettäisi. Vaan se että ystäväni luona laitetaan 5v pojan tavaroita piiloon kun tullaan, mutta tämä poika haluaa tyrannisoida koko asuntoa.

Siis 5 v tyrannisoi vai teidän 1v, joka saa "tutkia" mitä haluaa. Meillä oli tuon ikäiselle tietyt keittiön alakaapit sallituja tutkimuskohteita, muut olivat teipattu tai sidottu kiinni.

Saman tyyppistä tutkimusmatkailua kylässä ei tullut mieleenkään edellyttää.

Niin ja meidän 1v nauraa ja uhmaa sanaa ei kokoajan. Tiedän että sitä pitää hokea pistorasioiden ja kukkaruukkujen kohdalla väsymiseen asti, mutta sitten että alkaisin sanomaan ei legopalikalle hänen kädessään vaan koska tämä 5v haluaa aina alkaa leikkimään juuri sillä tavaralla mikä on lapseni kädessä.

Ja hänet on opetettu että saa ottaa toiselta jos vie tilalle jonkun muun...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

no on ihan normaalia käytöstä.

Mikä ei tarkoita että se olisi hyväksyttävää. Mutta viisivuotias lapsi on vielä itsekin vaikka ei ehkä yksivuotiaan vieressä siltä vaikuta

Kyllä 5-vuotias (ainakin pitäisi) jo ymmärtää, että toista ei lyödä.

Tietenki pitää osata jakaa. MUTTA 5-v:n lelut (ainakin meidän 5-v:n lelut) ovat jo yleensä ikäluokkaan sopivat ja 1-v:lle vaarallisia! Myös on joitakin leluja, jotka ovat hyvin rakkaita ja niitä ei halua jakaa kenekään kanssa. Kaverisi lapsihan olisi kyllä vonut antaa joitakin omia vauva lelujaan. Otappa ensi kerralla omat lelut mukaan, niin ei tarvii vetää palkoa nenään..

Siis 5 v tyrannisoi vai teidän 1v, joka saa "tutkia" mitä haluaa. Meillä oli tuon ikäiselle tietyt keittiön alakaapit sallituja tutkimuskohteita, muut olivat teipattu tai sidottu kiinni.

Saman tyyppistä tutkimusmatkailua kylässä ei tullut mieleenkään edellyttää.

Ei.Vaan myös vauvaleluja tuodaan näkyviin, mutta ystäväni lapsi tulee sitten valikoimaan niistä millä haluaa itse leikkiä, yleensä sen mikä on lapseni kädestä.

Niin ja meidän 1v nauraa ja uhmaa sanaa ei kokoajan. Tiedän että sitä pitää hokea pistorasioiden ja kukkaruukkujen kohdalla väsymiseen asti, mutta sitten että alkaisin sanomaan ei legopalikalle hänen kädessään vaan koska tämä 5v haluaa aina alkaa leikkimään juuri sillä tavaralla mikä on lapseni kädessä.

Ja hänet on opetettu että saa ottaa toiselta jos vie tilalle jonkun muun...

Mitä tuo käytännössä tarkoittaa, tuo lause jos vie tilalle jonkin muun.

Ettehän te ole opettaneet lapselle, että jos toisella on leikki menossa vikka pikkuauton kanssa ja se toinen onnellisena huristelee sen kanssa liikennematolla niin teidän lapsukaisenne voi lykätä sille toiselle lapselle palikan käteen ja ottaa tämän auton.
Voipi tulla tarhassa kovakin meteli tuosta.

kai se tuohon ikään kuuluu.. tiedän myös erään 5 vuotiaan pojan joka ei anna leluihinsa koskea mistään hinnasta. jos mun lapset otaa jonkun lelun, hän haluaakin leikkiä sillä tai sitten oiikein tyrkyttää jotain lelua toiselle ja jos toineen siitä kiinnostuu ei anna vaan haluaakin taas itse leikkiä!! niin raivostuttavaa käytöstä.
liekö tuo meidänkin muksuilla, mutt meillä ainakin tuo vanhempi (4v) antaa toisten leikkiä leluilla, ilman hirveää huutoa ja tappelua. on oppinut että vuoronpäältä leikitään, ja sillä sipuli.

No kyllä meillä ainakin 90 % 5 vuotiaan leluista käy ihan 1 vuotiaallekin, ja on oppinut myös jakamaan kun on pikkusisko.

meillä taas prosentit täysin toisin päin. on niin paljon pientä ja irtoavaa osaa jo pojan leluissa että pikkuveli vois eräänkin kerran niihin tukehtua jos pääsis huoneeseen yksin mellastamaan .

en oikein saa pointtia välittymään tässä asiassa.
No ainakin itse opetan sen että kun meille tulee lapsia leikkimään silloin lelut on kaikkien käytössä.piste.

Juu, ainakin siihen saakka, että se lapsi on 5v ja jonkun 1 v tulee hänen tavaroitaan räpläämään :D

No ainakin itse opetan sen että kun meille tulee lapsia leikkimään silloin lelut on kaikkien käytössä.piste.

Ymmärsin pointtisi ja vastasinkin jo aiemmin.. Meillä muuten kävi joskus kylässä 5-vuotias, joka ei antanut MINUN lasteni leikkiä HEIDÄN leluillaan :D Vei kaikki nurkkaan ja huusi suoraa huutoa: "antakaa mun leikkiä rauhassa, ette saa tulla tänne!". Voitte arvata, että passitin pojan kotiinsa opettelemaan tapoja..

No hei haloo! Jos se 5-vuotias ottaa muovipullonkin 1-vuotiaan kädestä kuten ap kirjoitti, niin eihän siihen tarvitse vieraankaan alistua. Kyllä on kohtuullista kieltää 5-vuotiasta viemästä kädestä edes tuollaista esinettä, joka ei ole se elintärkein lelu ja lapsen silmäterä.

Tuo onnistuu vielä kun lapsesi on pieni.

Oma äitini oli perhepäivähoitaja ja meillä on ollut koko lapsuuteni vieraita lapsia hoidossa.
Silloin kun olin ihan pieni, meni ihan hyvin lelujen kanssa, mutta kun kasvoin.
Osa leluista oli minulle todella rakkaita ja vaikka en itse sitä muista, koska olin pieni.
Äitini kertoo, että muiden leikkiessä niillä leluilla olin surullinen ja mustis.
Joten äitini alkoi tekemään niin, että iltaisin laitettiin kaikki tärkeät lelut vaatekaappiin ja esille jätettiin ne lelut jotka halusin jakaa.
Sain rakkaat lelut sitten kun hoitolapset oli haettu.

Lapsesi kasvaa ja kehittyy joka päivä ja tulee rakasta nallea ja autoa ja muuta tavaraa.
Jos sitten pakotat hänet jakamaan ne muiden kanssa, se voi olla aika kova pala lapsellesi.

Moni puhuu, kuin vain sen 1-vuotiaan perään olisi koko ajan katsottava. Toki pitääkin, mutta ei 5-vuotiaskaan vielä itsenäisesti pärjää sosiaalisissa tilanteissa. Ohjattavahan sitäkin on, ettei tapahdu juuri kuvatun kaltaisia ylilyöntejä. Kohta se muksu leikkii yksinään, kun kaverit ja niiden vanhemmat kyllästyy tuollaiseen käyttäytymiseen. Onks sitten kivaa? No ei oo.

Minusta ei ole verrattavissa lasten lelut ja aikuisen tavarat. Aikuisten väliseen seurusteluun harvemmin mitään tavaroita tarvitaan. Mutta lapset leikkii aina jollain tavaralla. Sen kyllä ymmärrän jos rakkaimmat lelut siirrteään kaappiin jos on pieniä tulossa kylään, kuin myös alle kolmevuotiaille sopimattomat lelut.

Mutta karhunpalveluksen teette lapsillenne jos opetatte heidät liian omistushaluisiksi. Muistan lapsena yhden kaverin, jonka mihinkään tavaraan ei saanut ikinä koskea, millään hänen tavarallaan ei saanut leikkiä, ja muistan miten inhosin sitä kyläpaikkaa kun siellä ei mitään voinut tehdä ilman että toinen vollotti kokoajan "tuo teki sitä tuo otti mun tuo teki tätä tuo ei anna mulle jne jne" ja silloin kun jotain leikkiä yritti rakentaa niin itse sai jonku kaljuksi nyhdetyn barbin kun toinen oli niin mustasukkainen omastaan....
Varmaan tosi paljon leikkikavereita sillekin lopulta jäi, sielläpä mätäni sitten tavaroineen.

Yhteistyössä