Mitä mieltä tämmöisestä lahjan saajasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras ymmälllään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras ymmälllään

Vieras
Oltiin siis lauantaina lakkiaisissa ja vein ylioppilaalle kultasepänliikkeestä ostetun paketin. Lahjan saaja vei paketin huoneeseensa ja sen koommin en ole kuullut mitään kiitosta/kommenttia lahjasta. Lahjoja ei ollut monta eli ei voi johtua siitä että ei ole ehtinyt perehtyä paketteihin. Pitääkö minun siis itse kysyä häneltä että oliko mieluinen lahja tms ? Olisi nimittäin kiva kuulla jotain edes lahjasta , ilahduttiko se yhtään saajaa.

Meillä on tuttavapiirissä samanlaisia lahjan saajia ja se on todella raivostuttavaa! Minusta tuntuu tosi kiittämättömältä ja ylimieliseltä käytökseltä. Toimivat samoin myös, kun kerran vietiin ihan vain tuliaisia eikä siis muita lahjoja/vieraita ollut. ARGHHH!

Minä kiitän lahjasta ja piste. Naamasta näkee, ilahdunko aidosti, yhtä kauniisti kiitän joka tapauksessa.

Miksi haluat oikein erikseen jälkikäteen soittoa siitä, onko lahja mieluinen? Ei se saaja sinulle suoraan sano kuitenkaan, jos ei ollut! Sehän se vasta tökeröä olisi. Eli turhaan odottelet, oli se mieluinen, jos sinä satut kysymään.

Minä kiitän lahjasta ja piste. Naamasta näkee, ilahdunko aidosti, yhtä kauniisti kiitän joka tapauksessa.

Miksi haluat oikein erikseen jälkikäteen soittoa siitä, onko lahja mieluinen? Ei se saaja sinulle suoraan sano kuitenkaan, jos ei ollut! Sehän se vasta tökeröä olisi. Eli turhaan odottelet, oli se mieluinen, jos sinä satut kysymään.

Mistä voit tietää oletko ilahtunut jos viet lahjan huoneeseen AVAAMATTA?

Itse en tykkää avata lahjoja toisten nähden ja välttelen sitä jos vaan mahdollista. Joissain perheissä se lahjojen ja rahakuorten availu voi myös olla huonoa käytöstä, joten lahjat avataan vasta juhlan jälkeen. En oikein ymmärrä tuota, että sitä lahjaa pitäisi kehua maasta taivaaseen ja kiitellä siinä moneen kertaan...? Jotenkin ahdistavaa... Siis pakkohan sitä olisi kehua, vaikka kuinka mielessään olisi toista mieltä.Niin että miksi lahjan antaja kerjää kehuja lahjastaan??

Tyttäreni avasi yo lahjansa eilen vasta iltasella. Kaikista tykkäsi, niin laseista, pyyhkeistä kun rahastakin. Joidenkin kohdalla sanoin 20e lahjasta että sekin on vähistään näin paljon laittanut. Eli kaikki katsoi ajatuksella ja mietti kunkin antajan tilannetta jne. Että eiköhän sinunkin sankarisi ole lahjoistaan tykännyt.

Kuuluuhan se toki käytöstapoihin kiittää lahjasta, mutta en silti juhlien jälkeen odottaisi seuraavana päivänä kiitosta. Useimmiten tosiaan se kiitoskortti kyllä tulee myöhemmin.

Nimenomaan niin että olis kiva tietää oliko lahja mieluinen. Minusta on tosi epäkohteliasta ettei kommentoi lahjaa millään lailla. Ja kiitoskortteja ei todellakaan ole tulossa. Näin on nimittäin käynyt jo aikaisemmissa juhlissa. Kerran sanoin nuoren äidille että ei tainnut olla mieleinen lahja ollenkaan niin äiti kertoi että oli kovasti tykännyt,,,, olisi vaan kiva itse kuulla se :)

[QUOTE="yks";28557256]Mistä voit tietää oletko ilahtunut jos viet lahjan huoneeseen AVAAMATTA?[/QUOTE]

Olispa meidänkin suvussa tällainen tapa!
Inhottaa ottaa vastaan ties mitä, ja yrittää esittää, että joo on mieluinen joo, kiva ja kiitos. Haluan tosi paljon olla kiitollinen kaikesta ja olla aiheuttamatta pahaa mieltä, mutta kaikesta rumasta ja turhasta ei vaan voi tykätä.

Ihan ok minusta viedä lahja pois avaamatta ja jos kiitos sanoo saadessaan, se riittää. Koska kuten sanoin, ei antajalle kerrota, vaikka ei mieluinen lahja olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ymmällään;28557281:
Nimenomaan niin että olis kiva tietää oliko lahja mieluinen. Minusta on tosi epäkohteliasta ettei kommentoi lahjaa millään lailla. Ja kiitoskortteja ei todellakaan ole tulossa. Näin on nimittäin käynyt jo aikaisemmissa juhlissa. Kerran sanoin nuoren äidille että ei tainnut olla mieleinen lahja ollenkaan niin äiti kertoi että oli kovasti tykännyt,,,, olisi vaan kiva itse kuulla se :)

Jos sinä kysyt, nuorelta itseltään tai äidiltä, niin oli mieluinen, tykkäsi kovasti, oli totuus mikä vaan.

Korut on tosi henkilökohtaisia lahjoja ja voi mennä pahasti metsään jos ei tunne lahjansaajan makua. Vai yrititkö tässsä samalla vihjata että lahja oli kallis kun ihan kultasepänliikkeestä oli..? Tosi omituista myös toi kiitoksen kerjääminen, varmasti ylioppilas kiitti paketista kun sen ojensit? Mulla taisi aikoinaan olla lahjapöytä yo-juhlissa ja taisi joku muu mun puolesta ne paketitkin avata kun en itse ehtinyt. Tai sitten odottivat seuraavaan päivään ja avasin itse, en muista enää. Et kai kiitoksen vuoksi lahjoja toisille anna?

[QUOTE="vieras";28557361]Mä en ole edes tajunnut, että jotkut odottavat kommentteja, jos avaa lahjat myöhemmin.[/QUOTE]

Äidinäiti odottaa minulta. Ollut aina sellainen ja se on tosi painostavaa ja ahdistavaa. Tehnyt monta kertaa mieli tärskäyttää, että no oli kyllä ihan hirveä lahja, ei ole käyttöä ja kirpparille menee vuoden päästä. En ole kuitenkaan sanonut, vanhalle ihmiselle, joka ostaa välillä mukaviakin lahjoja. Joskus osuu, joskus on huti, mutta aina kehun ja kiittelen kovasti. Se on sitä tyyppiä, mikä kyttää vielä parinkin vuoden päästä ja kyselee, miksei ole pöytäliina käytössä ja onko käytetty sitä ja tätä hilavitkutinta.
Eli ei riitä, että jälkeenpäin kerran kehuu, vaan pitäisi kiitellä lopun elämäänsä kaikenlaisesta.

Minä inhoan avata lahjoja toisten edessä, siksi en haluakkaan lahjoja.
Erityisesti, jos on juuri semmoinen "kiitoshaukka" kyttäämässä silmät kiiluen sitä lahjan avausta.
Toimisin varmasti itsekkin noin, että veisin lahjat kiitoksen jälkeen avaamatta huoneeseen, ja avaisin rauhassa sitten myöhemmin. Ja kyllä ainakin minä olen kaikesta kiitollinen ja uskon tuonkin lahjansaajan olevan.
Ja ihan totta. Uskotko oikeasti, että lahjansaaja olisi suoraan sanonut, vaikka ei olisi lahjasta tykännytkään.
En ole silläkään ymmärtänyt näitä kiitoshaukkoja, että eikö sitä oikeasti ymmärrä, että se nyt vain on kohteliasta olla:"oi kun ihana!, Tälläistä olenkin halunnut, kiitos hirveästi.. oi, kun on nätti!". Vaikka mielessään ajattelisi, että hirveä, hirveä, hirveä, laitan tämän johonkin kaapinperukoille heti piiloon..

Meillä oli lauantaina yhteensä 7 yo-juhlat, eikä missään näistä lakkipää avannut lahjoja vieraiden aikana (ainakaan silloin kun me olimme paikalla). Meidän lahjat oli kyllä sen verran pieniä, kun niin monelle piti lahjuksia jakaa, että eivät ehkä olleetkaan tyytyväisiä saamiinsa summiin, mutta enpä ehkä halua sitä edes kuulla...

No joo, hyvä tilannetaju pelastaisi monta väärinkäsitystä. Sitä tilannetajua harvalla on ja sen takia ihmisillä on jäykät käytöstavat, että tulisi oltua edes jollain lailla säällisesti vieraiden kanssa. Tässäkin ap:n tapauksessa yo ei osannut muuta ja jos ei kukaan ole neuvonut häntä jää vuorovaikutus lahja antajaan kovin laihaksi.

Asiaa voi puida monelta kantilta, mutta nuoren apuna pitäisi olla vanhempi. Meillä äiti piti melkoiset sulkeiset ennen juhlia ja kättelyä myöten treenattiin, miten otetaan vieraat vastaan tai miten huomioidaan vieraita. Aina painotettiin sitä, että jos ei muuta keksi sano edes kiitos lahjasta ja kiva kun tulit. Näillä parilla sanalla pärjää ujoinkin päivänsankari.

Tuntuu, että kiitos on sanana yhä tärkeämpi. Ihmiset ovat niin kyllästettyjä kamalla,minkä vuoksi lahjan antaminen voi turhauttaa ja jos siitä ei saa oikein keltään ikinä kunnon kiitoksia sitä turhautuu vaan lisää. Sen vuoksi jätin tänä vuonna kaikki juhlat väliin, koska en jaksa sitä pönötystä ja lahjoja ahneesti toljottavia nuoria saati hyvässä lykyssä vanhemmat vielä päälle hiplaamassa tavaroita arvojärjestykseen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ymmällään;28557281:

Eli sinä haluat kehuja lahjastasi.
Jos sanoisi rehellisesti että paska lahja, jolla ei tee mitään,krääsää, haukkuisit huonosta käytöksestä.
ja nyt haukut kun on häveliäs eikä halua avata toisten nähden, jos vaikka pelkää että jos ei mieluinen, näkyy naamasta.

sinuna jättäisin ihan vaan krääsäsi ostamatta ja lakkiaisiin menemättä.

Minulla on aina ollut sellainen käsitys, että on epäkohteliasta avata lahjat heti ne saatuaan. Ylioppilasjuhlissa ei kuulu pitää lahjojen avaus hetkeä keikkien nähden, ne eivät ole syntymäpäivä juhlat. Jos hän olisi siinä heti repinyt paketin auki, olisit täällä kirjottamassa, että "olipas ahne ylioppilas lahjojen suhteen".

• Tykkää
Reactions: Vanna

Yhteistyössä