Minulla ei ole maalaisromanttista sisustusta (itse asiassa inhoan sitä), mutta olen kyllä maalannut vanhoja huonekaluja. Mustaksi, valkeaksi, vihreäksi.. en minkään muodin takia, vaan koska ne MINUN MIELESTÄNI ovat maalattuna kauniimpia ja sopivat kotiini paremmin.
En oikein ymmärrä, millä oikeudella joku sitten tulee sanomaan että olen "pilannut" omat huonekaluni, kun olen itse tehnyt niistä oman näköisiäni? Eivätkö huonekalut ole käyttöesineitä, joiden yhtenä funtiona on näyttää OMISTAJANSA mielestä kivalta? Ja jos ne näyttävät kivoilta maalattuina, niin kuinka joku muu voi sanoa että esine on sitten "pilalla"? Kyse ei kuitenkaan ole uniikeista taideteoksista joita ei saisi muuttaa.
Ymmärrän pilaamis -verbin käytön silloin jos esim. käytetyn maalin kemikaalit oikeasti fyysisesti pilaavat (homehduttavat, syövyttävät tms) huonekalun - muut muutokset ovat kuitenkin mielipideasioita, ja yhden pilattu on toisen ihanuus. Itse en ainakaan katso että minulla olisi oikeus sanoa jonkun pilanneen jotain, jos hän on vain tehnyt omastaan mieluisamman. Jos haluaa täyspuisia "vanhan mallisia" huonekaluja, mutta oman värisinään, niin mikä muka olisi edes vaihtoehto? En minä halua kotiini ruman ruskeita tai puunvärisiä esineitä (ja jotkut koristekirjailut, yäk!!), enkä toisaalta uusia lastulevyvirityksiäkään!
Ps. tällä hetkellä haaveilen mahalipastosta, jonka maalaisin mattamustaksi. In your face!