Mitä mieltä sisustuksesta...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisustajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sisustajatar

Vieras
Jossa värimaailma on lähinnä valkoista. Toisena värinä ehkä ruskeaa, puuta lähinnä. Itse ajattelen että joo, ihan kivan näköistä ja näin, mutta kuitenkin liian väritöntä ja etenkin persoonatonta! Nykyään näitä alkaa olla enemmänkin. Tulee mieleen ettei näissä kodeissa asuvat uskalla tuoda sitä persoonallisuuta esille vaan pitää olla jotenkin varmasti tyylikästä.. En tiedä, siistiä mutta tylsää. Mitä muut on mieltä?

Täysin valkoinen koti voi olla tosi persoonallinen ja erikoinen. Joku skandinaavinen ikea valkoinen suorine pintoineen on maailman tylsin sisutus. Jos on rosoa, käyryyttä, pörröä ja kaikenmoista erilaista ja mielenkiintoista niin vau, mutta ei mulle kiitos, kun on harmaa ja musta koira talossa :)

[QUOTE="vieras";28813790]Täysin valkoinen koti voi olla tosi persoonallinen ja erikoinen. Joku skandinaavinen ikea valkoinen suorine pintoineen on maailman tylsin sisutus. Jos on rosoa, käyryyttä, pörröä ja kaikenmoista erilaista ja mielenkiintoista niin vau, mutta ei mulle kiitos, kun on harmaa ja musta koira talossa :)[/QUOTE]

Oon samaa mieltä. Valkoinen koti voi olla tylsä tai miellyttävä, riippuen ihan siitä mitä sinne on yhdistelty =)

Luojan kiitos menossa pois muodista. Varsinkin nää maalaisromanttiset, kovalla valkoisella maalilla pilatut huonekalut tai toisaalta feikkivanhat....yäk.

Nimenomaan näin. Hurja määrä vanhoja arvohuonekaluja on pistetty pilalle vetämällä ne valkoisella maalilla, ilman mitään tietoa huonekalun historiasta tai siitä, miten sitä tulisi käsitellä.

No, ehkä hetken päästä kun mammat keksivän jonkun muun massamuodin ne vanhat kalut on kirppiksillä myynnissä ja mä voin pelastaa sieltä itselleni jonkun aarteen edes.. Siinä uudessa maalissa vaan on hirvee rapsuttaminen. :/

Nimenomaan näin. Hurja määrä vanhoja arvohuonekaluja on pistetty pilalle vetämällä ne valkoisella maalilla, ilman mitään tietoa huonekalun historiasta tai siitä, miten sitä tulisi käsitellä.

No, ehkä hetken päästä kun mammat keksivän jonkun muun massamuodin ne vanhat kalut on kirppiksillä myynnissä ja mä voin pelastaa sieltä itselleni jonkun aarteen edes.. Siinä uudessa maalissa vaan on hirvee rapsuttaminen. :/

Niin on, kokemusta asiasta ;).

Hyvä, että muillakin! :D

Jeps! Mulla on sellainen vanha arkku, kauniit kukkamaalaukset ja nimikirjaimet, vanhat. En kyllä tiedä, onko ne alkuperäiset ja vuosiluku valitettavasti puuttuu.

Miehen serkku kävi kylässä ja ihastui arkkuun. Totesi vain, että siitä tulis hieno pöytä hänelle, kun maalaisi valkoiseksi. Samoin olisi halunnut mun pienen kaapin pilata eli se on myös vanha, kukkamaalattu. Olis kuulemma tosi hieno valkoisena :(.

Itsellä tuli vain mieleen, että kuinkahan paljon noita vanhoja huonekaluja on pilattu tämän kirotun, valkoisen maalaisromantiikan vuoksi? Hirvittää ajatellakin. Onneksi mä olen saanut edes nuo itselleni ostettua ennen kuin joku maalaisromantiikkahörhö ne olis ostanut ja pilannut.

Mun mielestäni nää valkoiset on liian steriilin näköisiä. Ne näyttää siltä, ettei siellä kukaan asu. Useat on myös persoonattomia ja erityisesti tää valkoinen, maalaisromanttinen tyyli on kulunut ja sitä on liikaa. Se näyttää mun silmiini hengettömältä, persoonattomalta. Nätti katsoa, mutta tulee mieleen heti: älä koske. Ne ei siis ole kodikkaan näköisiä.

Jos siihen valkoisuuteen on yhdistetty värejä hyvin, niin se voi olla myös ihan ok ja kodikas. Tätä näkee kuitenkin harvoin. Valkoinen höystettynä ruskeaksi on mulle ehdoton ei. Jos siis se ruskea on ainoa väri sen valkoisen lisäksi.

[QUOTE="Vieras";28814723]Jeps! Mulla on sellainen vanha arkku, kauniit kukkamaalaukset ja nimikirjaimet, vanhat. En kyllä tiedä, onko ne alkuperäiset ja vuosiluku valitettavasti puuttuu.

Miehen serkku kävi kylässä ja ihastui arkkuun. Totesi vain, että siitä tulis hieno pöytä hänelle, kun maalaisi valkoiseksi. Samoin olisi halunnut mun pienen kaapin pilata eli se on myös vanha, kukkamaalattu. Olis kuulemma tosi hieno valkoisena :(.

Itsellä tuli vain mieleen, että kuinkahan paljon noita vanhoja huonekaluja on pilattu tämän kirotun, valkoisen maalaisromantiikan vuoksi? Hirvittää ajatellakin. Onneksi mä olen saanut edes nuo itselleni ostettua ennen kuin joku maalaisromantiikkahörhö ne olis ostanut ja pilannut.[/QUOTE]

Sepä se, niitä koristemaalauksia ei saa koskaan takaisin kun kerran vetää kikavalkoisen siihen päälle. Mulla on suvun perintönä muutama huonekalu, sitten itse oon ostanut muutaman ja laittanut kuntoon.. Mutta on sitä osattu ennenkin, mulla on toistasataa vuotta vanha sivustavedettävä sohva ja siitä rapsuttelin kahdeksan eri maalikerrosta pois :D Entisöinti on muuten mahtava harrastus, suosittelen!!

Eihän tietenkään kaikilla voi eikä tarvikaan olla samanlainen sisustusmaku, mutta se mun järkeen ei käy, että miksi hetkellisen villityksen takia pitää laittaa monta sataa vuotta kestänyt huonekalu pilalle.. Parhaat, tai no pahimmat, hioo vanhan pinnan pois ja sitten vetää siihen sen valkoisen, niin se menee oikein huokosiin eikä lähde ikään, vaikka kuinka entisöis.

Niin samaa mieltä! Tässä yksi pilattu huonekalu. Itse en osaa tuota entisöidä, mutta pitää se jossain vaiheessa teettää.

Kyllä tuo ap:n kuvailema sisustus voi olla tosi kauniskin. Valkoinen on aina ihanan raikas ja avara. Se riippuu niin paljon millä ja miten paljon sitä lämpöä ja persoonallisuutta tuo lisäksi, ei tuon tyylin silti tarvitse olla kliininen. Kodikkuuden luominen on se avainsana, sen voi saada aikaiseksi millä vaan värimaailmalla.

[QUOTE="VieraS";28814913]Miksi valkoiseksi maalattu huonekalu menee teidän mielestä pilalle? Mikä sitten olisi parempi sisustuksessa? Viisi eri puunsävyä sekaisin?[/QUOTE]

Harvoin ne vanhat huonekalut puupinnalla on :)
Oikein vanhat on maalattu yleensä maaväreillä, tai temperamaaleilla. Lisäksi osassa on koristemaalauksia.

Se kova, valkoinen maali ei ensinnäkään millään tapaa kuulu siihen huonekaluun. Puu hengittää, ja näiden luonnollisten maalien kautta se siihen pystyy.

Osasta huonekalua se valkoinen voidaan poistaa, jos siis alkuperäistä pintaa ei ole laitettu pilalle hiomalla. Puunsyihin se valkoinen kuitenkin uppoaa niin, ettei huonekalua enää saa takaisin alkuperäiseen kuntoonsa ikinä.

Mun silmään se maalaisromanttinen valkoinen sisustus on ihan ok, ei ollenkaan pahimmasta päästä. MUTTA se, että oikeasti vanha huonekalu maalataan valkoiseksi sen takia, että se sopisi sisustukseen (joka kestää muutaman vuoden) ja täten pistetään se iäksi pilalle, sitä mä en ymmärrä. Valkoista väriä vastaan mulla ei oo mitään :)

Miettikääpä, eikö se vanha huonekalu alkuperäisessä (tai entisöidyssä) kunnossaan antaisi siihen valkoiseenkin sisustukseen persoonallisuutta ja särmää?

Miettikääpä, eikö se vanha huonekalu alkuperäisessä (tai entisöidyssä) kunnossaan antaisi siihen valkoiseenkin sisustukseen persoonallisuutta ja särmää?

Nimenomaan. Siihen vaaleaan ympäristöön nimenomaan tuo särmää rosoinen puunväri. Valkoisen sisustuksen idea mun mielestä onkin juuri ne jutut, millä siihen kokonaisuuteen tuodaan ne eye-catcherit ja kohokohdat. Ja siinä vaaleassa kokonaisuudessa pitää olla syvyyksiä ja kontrasteja.

[QUOTE="aih";28814915]Mun mummolla on just tuommoinen pöytä ja onhan se mahtava kun on oikeasti entisöity. Tummaa puuta. Tuollainen valkaistu on ihan irvikuva.[/QUOTE]

70-luvulla oli sama buumi kuin nykyään. Silloin saatettiin vetää joku vanha huonekalu vaikka oranssiksi tai vihreäksi.

Asun itse 1940-luvun talossa, joka oli meidän sitä ostaessamme sisustettu ranskalaisella talonpoikaistyylillä. Mulla otti se silmään, koska olen itse sitä mieltä, että sisustuksessa tulisi ottaa huomioon talon rakentamisaikakausi. Toki itse vanhojen huonekalujen keräilijänä olen tänne kantanut muutamankin talonpoikaiskalusteen, mutta sisustuksen pääpaino on 1940-50-luvulla. Samoin 1970-luvun taloihin sopii mun mielestä paremmin retro kuin maalaisromantiikka.

Minulla ei ole maalaisromanttista sisustusta (itse asiassa inhoan sitä), mutta olen kyllä maalannut vanhoja huonekaluja. Mustaksi, valkeaksi, vihreäksi.. en minkään muodin takia, vaan koska ne MINUN MIELESTÄNI ovat maalattuna kauniimpia ja sopivat kotiini paremmin.

En oikein ymmärrä, millä oikeudella joku sitten tulee sanomaan että olen "pilannut" omat huonekaluni, kun olen itse tehnyt niistä oman näköisiäni? Eivätkö huonekalut ole käyttöesineitä, joiden yhtenä funtiona on näyttää OMISTAJANSA mielestä kivalta? Ja jos ne näyttävät kivoilta maalattuina, niin kuinka joku muu voi sanoa että esine on sitten "pilalla"? Kyse ei kuitenkaan ole uniikeista taideteoksista joita ei saisi muuttaa.

Ymmärrän pilaamis -verbin käytön silloin jos esim. käytetyn maalin kemikaalit oikeasti fyysisesti pilaavat (homehduttavat, syövyttävät tms) huonekalun - muut muutokset ovat kuitenkin mielipideasioita, ja yhden pilattu on toisen ihanuus. Itse en ainakaan katso että minulla olisi oikeus sanoa jonkun pilanneen jotain, jos hän on vain tehnyt omastaan mieluisamman. Jos haluaa täyspuisia "vanhan mallisia" huonekaluja, mutta oman värisinään, niin mikä muka olisi edes vaihtoehto? En minä halua kotiini ruman ruskeita tai puunvärisiä esineitä (ja jotkut koristekirjailut, yäk!!), enkä toisaalta uusia lastulevyvirityksiäkään!

Ps. tällä hetkellä haaveilen mahalipastosta, jonka maalaisin mattamustaksi. In your face!

Minulla ei ole maalaisromanttista sisustusta (itse asiassa inhoan sitä), mutta olen kyllä maalannut vanhoja huonekaluja. Mustaksi, valkeaksi, vihreäksi.. en minkään muodin takia, vaan koska ne MINUN MIELESTÄNI ovat maalattuna kauniimpia ja sopivat kotiini paremmin.

En oikein ymmärrä, millä oikeudella joku sitten tulee sanomaan että olen "pilannut" omat huonekaluni, kun olen itse tehnyt niistä oman näköisiäni? Eivätkö huonekalut ole käyttöesineitä, joiden yhtenä funtiona on näyttää OMISTAJANSA mielestä kivalta? Ja jos ne näyttävät kivoilta maalattuina, niin kuinka joku muu voi sanoa että esine on sitten "pilalla"? Kyse ei kuitenkaan ole uniikeista taideteoksista joita ei saisi muuttaa.

Ymmärrän pilaamis -verbin käytön silloin jos esim. käytetyn maalin kemikaalit oikeasti fyysisesti pilaavat (homehduttavat, syövyttävät tms) huonekalun - muut muutokset ovat kuitenkin mielipideasioita, ja yhden pilattu on toisen ihanuus. Itse en ainakaan katso että minulla olisi oikeus sanoa jonkun pilanneen jotain, jos hän on vain tehnyt omastaan mieluisamman. Jos haluaa täyspuisia "vanhan mallisia" huonekaluja, mutta oman värisinään, niin mikä muka olisi edes vaihtoehto? En minä halua kotiini ruman ruskeita tai puunvärisiä esineitä (ja jotkut koristekirjailut, yäk!!), enkä toisaalta uusia lastulevyvirityksiäkään!

Ps. tällä hetkellä haaveilen mahalipastosta, jonka maalaisin mattamustaksi. In your face!
Tässäpä vaikka yksi artikkeli tuosta pilaamisesta:
Mieti tarkkaan, miten korjaat - HS.fi - Ulkomaat

Yhteistyössä