Mitä mieltä pef-arvoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pef

Vieras
Mitä mieltä pef-arvoista?

Terveenä puhalsin 470-490 . Minun kuuluisi puhaltaa noin 460.

Nyt astma selvittelyt menossa keuhkojen vinkunoiden, rohinoiden.. jne.

Oireiden ollessa päällä puhaltelen esim.

aamu:

ilman avaavaa avaavalla lääkkeellä

410 460

420 450

420 450

420 480

430 470

430 460

ilta:

ilman avaavaa avaavalla lääkkeellä

410 460

400 460

410 460

420 480

420 480

430 480

Miltä vaikuttaa kokeneemmat?

Kyllä tuossa on selvä ero ennen ja jälkeen avaavan. Todennäköisesti astmadiagnoosi tulee. Aika isot lukemat kuitekkin. Oliko sulla sellainen euro -mittari vai sellainen punainen mittari?

euro mittari on. Kiitos vastauksista lisääkin saa vastailla! Onko muilla ollut samantyyppisiä arvoja? Yksi tuttava sanoi että aika hyvät lukemat on kun yli 400 ovat. Tietenkin lääkärihän sen tutkii ja diagnosoi jos on astmaa tai ei mutta kiva on kuulla mitenkäs teillä muilla on ollut ja onko teistä nuo lukemat ok vai ei?

euro mittari on. Kiitos vastauksista lisääkin saa vastailla! Onko muilla ollut samantyyppisiä arvoja? Yksi tuttava sanoi että aika hyvät lukemat on kun yli 400 ovat. Tietenkin lääkärihän sen tutkii ja diagnosoi jos on astmaa tai ei mutta kiva on kuulla mitenkäs teillä muilla on ollut ja onko teistä nuo lukemat ok vai ei?

Minä sain viime kesänä astmadiagnoosin. Oireina oli aluksi pitkittyneet yskät. Sitten alkoi jo henkeä ahdistaan, vaikka mitään tautiakaan ei päällä. Aamulla pef mittaukset 270-340 ennen avaavaa lääkettä. Lääkkeen jälkeen 390-440.

Varmaan puhaltelet ihan normaaleja lukemia. Eiköhän se astmalääke avaa vielä ihan terveenkin hengitystä, sitä käytetään myös doping-tarkoituksessa antamaan lisätehoa terveelle.

Pef mittausarvoja ei voi suoraan verrata eri ihmisten välillä. Jollekulle 400 voi olla erinomainen arvo, jollekin tosi surkea. Esim jos minä puhkuisin 400 arvoja, olisi vointi tosi huono, kun normisti lääkityksen ollessa kunnossa puhaltelen reilusti yli 500, lähelle 550 arvoja, vaikka olenkin astmaattinen nelikymppinen nainen.

Terveyskirjastosta kopioitua: "Löydös sopii astmaan, jos PEF:n ilta- ja aamuarvojen erotus verrattuna niiden keskiarvoon on ainakin kolme kertaa seurannan aikana vähintään 20 %. Astmalle on tyypillistä, että aamuarvot ovat ilta-arvoja pienemmät.

Jos PEF-arvot korjaantuvat avaavan lääkkeen oton jälkeen ainakin kolmesti vähintään 15 % tai enemmän (aikuisilla myös vähintään 60 l/min) lähtöarvoon verrattuna, on muutos merkitsevä ja viittaa astmaan. Myös PEF-tason vähittäinen nousu yli 20 % lähtötasosta säännöllisen astmahoidon aikana viittaa astmaan."

[QUOTE="vieras.";29740692]Minä sain viime kesänä astmadiagnoosin. Oireina oli aluksi pitkittyneet yskät. Sitten alkoi jo henkeä ahdistaan, vaikka mitään tautiakaan ei päällä. Aamulla pef mittaukset 270-340 ennen avaavaa lääkettä. Lääkkeen jälkeen 390-440.[/QUOTE]

Hei, "vieras" paljonko sinun kuuluisi normaalisti puhaltaa?

Jotenkin epäillyttää koko pef-mittari. Itse olen ollut ikäni astmaattinen ja silti puhaltelen suorastaan loistavia arvoja tuohon härveliin, siis isompia kuin ne suositusarvot.

Itsellä myös arvot lähes 500,mutta silti astma. Minulla oli kuitenkin selvä vaihtelu aamu- ja ilta-arvojen välillä. Eli aamuarvot huonompia ja ilta-arvot parempia. Sinulla ei näyttäisi olevan aamu-ilta vaihtelua?

Itsellä myös arvot lähes 500,mutta silti astma. Minulla oli kuitenkin selvä vaihtelu aamu- ja ilta-arvojen välillä. Eli aamuarvot huonompia ja ilta-arvot parempia. Sinulla ei näyttäisi olevan aamu-ilta vaihtelua?

Mulla taas tilanne se, että puhallan lähtökohtaisesti liian vähän, n. 320-380, parhaimmillaan vaan 400. Mutta avaava lääke ei avannut tarpeeksi astmadiagnoosiin.

Hei!

Nostelen vanhaa ketjua. Olen kärsinyt pidemän aikaa hengenahdistuksesta, sairastun herkästi ja joskus hengitys vinkuu. Minulle lykättiin neljännen peräkkäisen flunssan jälkeen tuollainen pef mittari (eu) käteen. Muutoin olen terve ja normaalipainoinen.

Puhaltelin ensimmäiset arvot. Kahtena päivänä arvo ennen avaavaa 350 ja avaavan jälkeen 430. Miltä se teidän mielestä vaikuttaa? Itse olen alkanut laittaa ahdistuksen piikkiin oireet. Samoin yksi lääkärikin.

Hei!

Nostelen vanhaa ketjua. Olen kärsinyt pidemän aikaa hengenahdistuksesta, sairastun herkästi ja joskus hengitys vinkuu. Minulle lykättiin neljännen peräkkäisen flunssan jälkeen tuollainen pef mittari (eu) käteen. Muutoin olen terve ja normaalipainoinen.

Puhaltelin ensimmäiset arvot. Kahtena päivänä arvo ennen avaavaa 350 ja avaavan jälkeen 430. Miltä se teidän mielestä vaikuttaa? Itse olen alkanut laittaa ahdistuksen piikkiin oireet. Samoin yksi lääkärikin.
Yli 15%paraneminen avaavalla toistuvasti viittaa astmaan. sulla näyttää paranevan 22%