Mitä mieltä: paska, kusi ja munat 6-vuotiaan kielenkäytössä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huom harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;22274589:
Taidan olla nipoimmasta päästä, mutta en siedä edes 17-vuotiaan suusta tuollaistakielenkäyttöä kotona.

Ei meilläkään aikoinaan kotona käytetty mitään tollaisia, ja vieläkin mutsi muistuttaa jos on täällä käymässä, että älä kiroile tms.. (ja ei siis ole mikään ikäloppu-äiti..)

Niin ja en ole IKINÄ sanonut mutsille, että turpa kii tms.. Eikä kävisi edes mielessä!

En hyväksy minäkään kyseisiä sanoja lapseni suusta, mutta kyllä tuo poika niitä on viljelly. Eikä ole niitä kotoa oppinu.
Kielletty on jne.
Vaikee hallita poikaa esim. koulussa tai kaverien tykönä en voi tietää mitä siellä puhuu, varsinkaan jos kukaan ei asiasta tiedota meille asti.

No tuota...kyllä lehmänpaska on lehmänpaskaa eikä mitään naudan ulostetta.
Mutta ei toi sana todellakaan kuulu lasten päivittäiseen kielenkäyttöön ( kun Hgissa asutaankin )

Munat...kyllä me joskus heitetään jotain "tulta munille"-läppää ja puhutaan munasyndeistä. En edes tiedä mitkä ne "virallisesti" on: Kivessuojat?

Kusi sana ei oo käytössä. Paitsi oon kyllä joskus sanonut jonkun haisevan kissankuselle.

Eli paha perhe täälläkin sitten :ashamed:

[QUOTE="äiti 44v";22274446]Ihan yleisesti vain kysyn kaikilta joidenka mielestä sanat paska ja kusi ja munat ovat sopimattomia, että ei kai näissä henkilöissä vain satu olemaan BB:n katsojia!? Jos nimittäin on, niin johan on![/QUOTE]

Vasta nyt pääsen palaamaan keskusteluun, mutta juu en katso mitään BB:tä, ei tulisi mieleenkään. Mitä se tähän sitäpaitsi liittyy?

No tuota...kyllä lehmänpaska on lehmänpaskaa eikä mitään naudan ulostetta.
Mutta ei toi sana todellakaan kuulu lasten päivittäiseen kielenkäyttöön ( kun Hgissa asutaankin )

Munat...kyllä me joskus heitetään jotain "tulta munille"-läppää ja puhutaan munasyndeistä. En edes tiedä mitkä ne "virallisesti" on: Kivessuojat?

Kusi sana ei oo käytössä. Paitsi oon kyllä joskus sanonut jonkun haisevan kissankuselle.

Eli paha perhe täälläkin sitten :ashamed:

Olen varmasti sitten sievistelijä, mutta näinkin kypsässä iässä käytän itse sanaa koirankakka, en pystyisi sanomaan koiranpaska. Enkä todellakaan menisi ikinä kuselle. Enkä käytä sanaa kissankusikaan.
Ja kaipa se kuitenkin on yleisempää että pikkupojat puhuvat pippelistä eikä munista? Munista puhuvat sitten "vähän isommat pojat".

Mukava huomata, että en ole ainoa, jonka mielestä nuo sanat eivät ole ok 6-vuotiaan suusta kuultuna. Oma lapsi lentäisi kyllä samantien jäähylle kiroilusta.

No, meillä poika 6v. käyttää juuri noita sanoja.. tosin ei niitä sen enempää huutele pihalla.

Pippeli on pippeli, mutta joskus pippeli on munat.. ei se musta niin paha sana oo, munasyndit on veljelläkin kun kiekkoa pelaa..

Paskalle mennään harvoin, useimmiten kakalle...
Ulkona on koiran kakkaa... mutta kyllä se minunkin suussa muuttuu äkkiä paskaksi jos joku siihen astuu....

Pissa on pissaa, ja pissalla käydään, joskus harvoin joku on kusella.....
Kissan pissa on kyllä joskus kusta, jos oven läheisyyteen on naapurin kissat kusseet....

No, meillä poika 6v. käyttää juuri noita sanoja.. tosin ei niitä sen enempää huutele pihalla.

Pippeli on pippeli, mutta joskus pippeli on munat.. ei se musta niin paha sana oo, munasyndit on veljelläkin kun kiekkoa pelaa..

Paskalle mennään harvoin, useimmiten kakalle...
Ulkona on koiran kakkaa... mutta kyllä se minunkin suussa muuttuu äkkiä paskaksi jos joku siihen astuu....

Pissa on pissaa, ja pissalla käydään, joskus harvoin joku on kusella.....
Kissan pissa on kyllä joskus kusta, jos oven läheisyyteen on naapurin kissat kusseet....

JA meillä on myös yläasteikäisiä 2kpl... joten.. murrosikäisillä suu kyllä aina "kohtauksen" tullessa saattaa soida ikäviä sanoja..

[QUOTE="äiti 44v";22274242]Kaiken teette väärin. Ala kiroilla kuten minäkin kiroilen, niin lapsesi eivät kiroa edes vahingossa. Mutta jos kiellät, niin senhän jo olet nähnytkin mitä tapahtuu.[/QUOTE]

Mitäkö tapahtuu? Lapsi alkaa kirota kuten vanhempansa. Meillä mies noituu ja kyllä toi 2v matkii niin paskat ku pahemmatkin sanat.

Meidän 2v9kk ikäisen sanavarastoon kuuluvat myös kyeiset sanat. Mutta ei ne nyt ihan "arkikieleen" kuulu, lähinnä tuota paskaa hokee jos haluaa huomiota saada, ja joskus tuumasi että vessassa haisee kuselle, jne..
Ei meillä aikuisetkaan käytä kyseisiä sanoja kuin joskus harvoin, eikä se nyt niin vaarallista ole jos joskus sellaista pääsee taaperonkin suusta, mutta jatkuvasti hoettuna ei kyllä mitenkään mukavan kuulosta olisi.

Siis mitä? Että harvoin ja harkitusti päästeltynä ovat kuitenkin ihan ok. Siis oikeasti tekisi mieli muuttaa jonnekin korpeen metsän keskelle, jotta oma lapsi säästyisi näiden ilmeisesti liian nuorena äidiksi tulleiden kakaroilta.

Varmaan lähes jokainen 6 v osaa nuo sanat.

Mutta kaikki ei niitä käytä, ainakaan vanhempiensa kuullen.

Mä en hyväksy kirosanoja lapsilta, eikä nuo oo niitä hokeneetkaan ainakaan mun kuullen (eikä ole tullut noottia pk:sta, koulusta tai harrastuksesta) paitsi joskus satunnaisesti, uuden sanan kuultuaan.

Poika 4 v 9 kk oppii yhdeltä kaveriltaan kaikkea "kivaa", mm. termit 'homoilla' ja 'pillu' ovat tulleet sieltä, mutta en mä pysty estämään heidän yhdessäoloaan joten pyrin sitten vaan estämään ko. sanojen käytön, toistaiseksi se on onnistunut.

Ei onnistuisi meilla. Ja mina liityn Jatkan kanssa siihen nipokuntaan - ei meilla nuo 18v ja 20v kotona ja minun kuullen kayta tuommosia sanoja. Kayttavat varmaan kylla tuolla 'maailmalla' mutta kotona ei - se on aivan ehdoton! Eika siita ole tarttenut sen paremmin mitaan numeroa tehda.

kyl nolotti kun poika anoppilassa(1,5veenä) näki ison koiran ulkona ja sanoi"voi vittu" anoppi ja appi nauroi kippurassa ja isäntä nolona kun poika oli sen siltä kuullut.

Onko taaperoiden ja pienten lasten kiroilu sitten yleistäkin, ainakin tämän ketjun perustella on. 1-vuotias sanoo että perkele, 1,5 v sanoo että voi vittu, vajaa 3 v hokee paskaa ja menee kuselle...Voi elämän kevät sentään. Onneksi meillä ei tosiaan kiroile kukaan, niin ei tarvitse kuunnella 1,5-vuotiaan suusta vittua. Ja todellakaan meillä ei anoppi eikä oma äitini näkisi siinä mitään huvittavaa, jos lapsi tuollaista puhuisi.

Tottakai jokainen 5-6 v osaa nuo sanat, mutta katsooko tarpeelliseksi niitä käyttää ja hyväksyvätkö vanhemmat sen, se on sitten jo tyystin eri asia. Täytyy myöntää että en ole tähän päivään mennessä kuullut oman 5,5 v:n suusta yhtään kirosanaa, vaikka taatusti niitä osaakin.

Ihanko aidosti teillä kotona kiroillaan avoimeisti lasten läsnäollessa ja se on teistä ihan ok, jos ne kirosanat tarttuvat lapsiin?

[QUOTE="totte";22280429]pisti kyl naurattamaan kun 1v sanoi"peekele" nyt jo iso poika(7v) eikä kiroile..[/QUOTE]

Kyllä multakin pokka petti, kun mentiin ostoskeskukseen tytön ollessa 1½ v. Hän nukahti autoon, ja kun päästiin perille niin isoäiti otti hänet turvaistuimesta syliin. Tyttö heräsi, otti tutin suustaan ja sanoi "voi taatanan taatana!" :snotty: :D

Nyt ekalla luokalla, eikä ole vuosikausiin kirosanoja käyttänyt.

Olen parikymppinen, en katso BB-ohjelmaa enkä kiroile tai puhu tyhmiä 3-vuotiaamme kuulen. Olemmeko me "sievistelijät" uhka vanhemmille äideille tai jotain..? ;)

Onko taaperoiden ja pienten lasten kiroilu sitten yleistäkin, ainakin tämän ketjun perustella on. 1-vuotias sanoo että perkele, 1,5 v sanoo että voi vittu, vajaa 3 v hokee paskaa ja menee kuselle...Voi elämän kevät sentään. Onneksi meillä ei tosiaan kiroile kukaan, niin ei tarvitse kuunnella 1,5-vuotiaan suusta vittua. Ja todellakaan meillä ei anoppi eikä oma äitini näkisi siinä mitään huvittavaa, jos lapsi tuollaista puhuisi.

Tottakai jokainen 5-6 v osaa nuo sanat, mutta katsooko tarpeelliseksi niitä käyttää ja hyväksyvätkö vanhemmat sen, se on sitten jo tyystin eri asia. Täytyy myöntää että en ole tähän päivään mennessä kuullut oman 5,5 v:n suusta yhtään kirosanaa, vaikka taatusti niitä osaakin.

Ihanko aidosti teillä kotona kiroillaan avoimeisti lasten läsnäollessa ja se on teistä ihan ok, jos ne kirosanat tarttuvat lapsiin?

osta vähän paksummat puikot niin tulee löysempi pipo.

Mina ihmettelen ihan samaa - en osaa kuvitella etta minusta se olisi jotenkin 'hassua' tai 'sopoa' tai jotain muuta jos 1.5v lapseni sanoisi "v**tu*. Minusta se olisi kerrassaan jarkyttavaa! ja kamalaa! ja kaikkea muuta sen suuntaista!

Alkuperäinen kirjoittaja kaikki muka sitä tekee;22280540:
Olen parikymppinen, en katso BB-ohjelmaa enkä kiroile tai puhu tyhmiä 3-vuotiaamme kuulen. Olemmeko me "sievistelijät" uhka vanhemmille äideille tai jotain..? ;)

Voi olla, mutta itse olen kyllä jo reilusti vanhempi. Olen sitten varmaan vaan uhka kaikenikäisille äideille ; )
Alan pikkuhiljaa arvella, että tämä on sosiaaliluokkakysymys, niin ikävää kun yleistäminen onkin. Ja liittynee yleisiin käytöstapoihin.

Yhteistyössä