Mitä mieltä ootte (elatusmaksusta asiaa)?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ottaa aivoon!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No kuule ei riitä!!! Pelkkä saähkölasku on kuussa talvella 500€. plus siihen harrastukset, ruoat jne. Kyllä on naurettavaa jos elatusmaksuksi riittäisi 180€ kuussa! Itse en kehtaisi edes tuommoista summaa maksaa OMASTA lapsesta! Mutta nyt asia muuttuu kun tehdään viralliset paperit, mulle riitti nyt!

TOdella paljon sitten kulutatte sähköä. Miten isossa talossa asutte?

Kyl toi on ihan normi elatusmaksu. Siis elatustahan maksetaan lapsen menoista, ei sun menoista. Esim. sähkölasku - lapsi ei millään kuluta talvellakaan 500 euron arvosta sähköä kuussa.

aika hurjat sähkölaskut sulla. kannattasko harkita halvempaan asuntoon. Sä saat 180e elareita, mie saan 149 ja rapiat. ja kela maksaa tuon, isä ei maksa penniäkään mistään, mut oman mielenterveyden ja lapsen takia en lähde edes vaatimaan mitään.

Iso talo ja talossa on sähkölämmitys.

Mullakin on 180 neliömetrin talo, sähkölämmitteinen, mutta todellakaan ei mene tuollaista summaa rahaa lämmitykseen.

Katsos kun se on sun valinta, että haluat asua niin isossa talossa ja kalliisti. Ei sitä sun exän tarvi rahoittaa. Asumismenoista otetaan huomioon sellainen paikkakunnalla KOHTUULLINEN summa, ja tuo on todella kaukana siitä. Saat toki asua niin ylellisesti kuin haluat, mutta miks sun exän pitäis se rahoittaa?

[QUOTE="vieras";26816486]No huh..mä saan paljon vähemmän rahaa mut en kyl valita. Saan paljon enemmän kun saan olla lapsen kanssa.. Olis jääny lapsi tekemättä jos ois laskin kädessä käyny miettii.[/QUOTE]

En ole oikein koskaan ymmärtänyt tällaista ajattelutapaa. Eläminen maksaa ja se on fakta ja mielestäni vastuullinen vanhempi huolehtii lapsensa elättämisestä. Ja jos ei toinen vaaehtoisesti elätä, on toisen vanhemman velvollisuus hakea lapselleen elatusta vaikka oikeudesta (jos tilanne se, ettei ole yksin varaa elättää).

[QUOTE="huhhuh";26816552]aika hurjat sähkölaskut sulla. kannattasko harkita halvempaan asuntoon. Sä saat 180e elareita, mie saan 149 ja rapiat. ja kela maksaa tuon, isä ei maksa penniäkään mistään, mut oman mielenterveyden ja lapsen takia en lähde edes vaatimaan mitään.[/QUOTE]

No kuule vähän hankala harkita kun tämä on meidän koti!! Kolme lasta meillä siis yhteensä ja ollaan uusperhe, asutaan maalla ja meillä on elukoita jne. Eikä meitä mihinkään asfalttiviidakkoon saisi ikinä! En ala mitään lukemia tänne laittelemaan, en koe tarpeelliseks. Huomenna soitan lastenvalvojalle niin saadaanpahan tähänkin asiaan selvyys. Piste.

[QUOTE="vieras";26816567]En ole oikein koskaan ymmärtänyt tällaista ajattelutapaa. Eläminen maksaa ja se on fakta ja mielestäni vastuullinen vanhempi huolehtii lapsensa elättämisestä. Ja jos ei toinen vaaehtoisesti elätä, on toisen vanhemman velvollisuus hakea lapselleen elatusta vaikka oikeudesta (jos tilanne se, ettei ole yksin varaa elättää).[/QUOTE]

Juuri näin! Mitenkähän jos äiti toimisi näin kuin isä tässäkin tapauksessa tekee...isältä salittua mutta ei äidiltä...

[QUOTE="vieras";26816502]Meillä pelkästään asumiskulujen osuus on n. 190 €/lapsi (2 lasta eli 19 %/lapsi kokonaisasumiskuluista). Siihen päivähoito (n. 200 €/lapsi), terveydenhuolto, harrastus, ruoka, vaatteet, vakuutus yms.).[/QUOTE]

Nää tuskin on mitään lastenvalvojan kanssa määriteltyjä summia?? Tottakai jos sun ex on maksuhaluinen ja -kykyinen, niin voitte sopia ihan mitä vaan, mutta jos lastenvalvoja yleisen kaavan mukaan vahvistaa, niin ei todellakaan mitään esim. 400 euroa per lapsi elareita määritellä.

No kuule vähän hankala harkita kun tämä on meidän koti!! Kolme lasta meillä siis yhteensä ja ollaan uusperhe, asutaan maalla ja meillä on elukoita jne. Eikä meitä mihinkään asfalttiviidakkoon saisi ikinä! En ala mitään lukemia tänne laittelemaan, en koe tarpeelliseks. Huomenna soitan lastenvalvojalle niin saadaanpahan tähänkin asiaan selvyys. Piste.

Jos olette uusperhe eli taloudessa on toinenkin aikuinen (eri kuin lapsesi isä), niin eikö hän osallistu kuluihin yhtään?

[QUOTE="vieras";26816567]En ole oikein koskaan ymmärtänyt tällaista ajattelutapaa. Eläminen maksaa ja se on fakta ja mielestäni vastuullinen vanhempi huolehtii lapsensa elättämisestä. Ja jos ei toinen vaaehtoisesti elätä, on toisen vanhemman velvollisuus hakea lapselleen elatusta vaikka oikeudesta (jos tilanne se, ettei ole yksin varaa elättää).[/QUOTE]

Siis enhän mä väittänytkää et toinen ei maksa mitää. Mut ihan turha mun mielestä vaatia älyttömiä summia.

Silloinhan se on teidän valinta, josta saatte maksaa itse. Jos haluatte olla jossain isossa kartanossa maalla, niin OK eikä siitä omasta ratkaisustanne kannata valittaa, mutta exäsi maksut määräytyvät paikkakuntakohtaisen kohtuullisen asumiskulun mukaan.

Minä saan virallisesti laskettuja elarita 137e per lapsi... Ei riitä,molemmilla mm. Sairaalajaksoja ja lääkkeet päälle, mutta ihan lastenvalvojan laskemat. Omat tulot alle 1000e kk, brutto

[QUOTE="vieras";26816595]Nää tuskin on mitään lastenvalvojan kanssa määriteltyjä summia?? Tottakai jos sun ex on maksuhaluinen ja -kykyinen, niin voitte sopia ihan mitä vaan, mutta jos lastenvalvoja yleisen kaavan mukaan vahvistaa, niin ei todellakaan mitään esim. 400 euroa per lapsi elareita määritellä.[/QUOTE]

Nämä ovat nimenomaan lastenvalvojalla määriteltyjä summia. Myös suoraan oikeusministeriön ohjeesta. Mistä päättelit jotain muuta?

Ei kai kukaan mistään asfalttiviidakosta oo puhunu. Etkä aiemmin sanonu mitään elukoista, ne elukoista johtuvat menot ei oo verrannollisia siihen lapseen meneviin kuluin, joten ei isällä oo velvollisuutta niitä kustantaakkaan. Uusperhe kun kerran olette niin sulla se mies löytyy, mikä siinä niin kamalaa sitten on kun et yksin joudu kerran kaikkea maksamaan? Mieluummin lähet tappeleen muutamasta eurosta isän kanssa ja mahollisesti vaikeutat hänen ja lapsen välejä teidän kärhämöinnillä??

[QUOTE="vieras";26816631]Nämä ovat nimenomaan lastenvalvojalla määriteltyjä summia. Myös suoraan oikeusministeriön ohjeesta. Mistä päättelit jotain muuta?[/QUOTE]

Millä paikkakunnalla lapsen asumiskulut hyväksytään noin suurena? Siksi kyseenalaistin, että meidän paikkakunnalla (pääkaupunkiseudulla) asumiskulut katsottiin kohtuullisen kaavan mukaan, jolloin niistä ei todellakaan tuollaisia summia tullut. Yhteensä elatusmaksu on n. 200 e per lapsi.

Juuri näin! Mitenkähän jos äiti toimisi näin kuin isä tässäkin tapauksessa tekee...isältä salittua mutta ei äidiltä...

Kuka niin on sanoo? Meillä kumpi vaan olisi maksanut saman tietyn summan, myös minä jos lapsi olisi muuttanut isän luo. Taidan olla onnekas kun ei ole pikku pennien perässä juoksevaa exää eikä itsekään tarvi kitistä :)

Suosittelen ihan ekaks rauhottumaa ja ihan vaa keskustelemaa sen exän kans noista isommista kuluista kun ne tuottaa ongelmia. Aikuiset ihmiset.....

Kuule todellakin tappelen niistä pennosista! Ihan turha kuvitella että voi ottaa lastaan silloin kuin haluaa luokseen ja silloin kun itse niin päättää ja mistään muusta ei tartte välittää! EI onnistu mun kanssa. On aina kuvitellut pääsevänsä kaikesta luistamaan mutta nyt ei onnistu. Lapsi on yhtälailla hänen kuin minun biologisesti ja hänen kuuluu myös häntä elättää. Ja tottakai mieheni osallistuu kuluihin!!! Juuri ostettiin lapselle silmälasit, taas uudet lääkkeet, uusia kouluvaatteita jne...