Mitä mieltä olette tästä pottajutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Mun kaveri on alkanut käyttää vauvaansa 5kk ikäisestä asti potalla ja vauva on vääntänyt pottaan melkein kaikki kakat mitä tuon ikäisestä asti tehnyt (nyt 8kk). Minusta tuo on aika outoa? Tai kun puhutaan että n. 2vuotias on kehitykseltään sillä tasolla että pottailu oikeasti onnistuu ja että jos liian varhain aloittaa tuon pottailun, niin lapsi voi alkaa kammoksumaan sitä...? Vauva alkaa siis kitisemään ennen kuin kakka tulee ja ähkimään, just kun vauva tuon aloittaa niin kaveri tökkää sen potalle istumaan.
Mulla on fiilis, että tuo varhain pottailu päättyy jotenkin ikävästi... Ja kaveri on nyt niin varma ja ylpeä asiasta...

Meillä tehtiin noin, ja poika ei juuri koskaan kakannut vaippaan 6 kk iän jälkeen. Päiväkuivaksi oppi 2-vuotiaana, ja sitä ennenkin kävi jo aika kauan pissilläkin potalla. Yökuiva oli vajaa 3-vuotiaana. En näe syytä miksi vauvan pitäisi kakata vaippaan jos voi tehdä sen pottaan/pönttön.

[QUOTE="mii";26022500]Mun kaverin vauva käy aamuisin potta tai pyttykakalla, ei suostu tekemään vaippaan. Ja onhan niitä kokonaan vaipattomiakin vauvoja..[/QUOTE]

KOKONAAN VAIPATTOMIA? En nyt oikein jaksa uskoa...

Näiltä vessattaja-äideiltä olen kuullut kehuskelua kuinka heidän lapsosensa on ollut "päiväkuiva" jo 6kk alkaen.. Mutta,onko lapsi "kuiva" (siis tunnistaako hädän,osaako pidättää) jos häntä käytetään potalla/pöntöllä/lavuaarilla vähän joka välissä? Siis ainakin aina herättyä,aina syömisen ja/tai juomisen jälkeen,aina ennen unia ja muutenkin vähintään puolen tunnin välein?

Meillä esikoinen alko käydä potalla (tai siis opetettiin siihen) 7-8kuisena ja kyllä se ihan normaalisti on kehittynyt ja oppi aika varhain kuivaksi ilman pottakammoja. Joten jokainen tehköön tyylillään, kunhan menee lapsentahtisesti eikä pakota.

Mikäs siinä. Kivempi se on kakat potasta heittää pönttöön kuin vaihtaa kakkavaippaa. Sinänsä päiväkuivuudesta en puhuisi, mielestäni päiväkuiva on siinä vaiheessa kun osaa itse mennä potalle tunnistaessaan hädän, eikä vahinkoja juuri tule. Mutta se että äiti tunnistaa hädän eikä lapsi itse ei tarkoita että lapsi on kuiva.

Turhaan sä ap stressaat tästä. Toivottavasti mitään pottakammoja ei tule, senhän näkee vasta parin vuoden päästä. Anna kaverin hoitaa lastaan omalla tavallaan, tuo kun ei ole millään muotoa vaarallista.

[QUOTE="harmaana";26022440]Mun kaveri on alkanut käyttää vauvaansa 5kk ikäisestä asti potalla ja vauva on vääntänyt pottaan melkein kaikki kakat mitä tuon ikäisestä asti tehnyt (nyt 8kk). Minusta tuo on aika outoa?
Mulla on fiilis, että tuo varhain pottailu päättyy jotenkin ikävästi... Ja kaveri on nyt niin varma ja ylpeä asiasta...[/QUOTE]

Mä olen aloittanut lapsen istuttamisen potalla aina suurinpiirtein siinä vaiheessa, kun se lapsi osaa siinä itse istua. N. 6-8kk iässä.

Nuorin on nyt 1v10kk ja ollut päiväkuiva varmaan n. pari kk.
Yöllä ja ulkoillessa on vielä vaippa, mutta harvoin siihen mitään tulee, varmuuden vuoksi lähinnä.
Esikoinen oli päiväkuiva 1v5kk, kokonaan vaipatta 1v7kk.
Toka oli muistaakseni kuukautta vaille 2v., kun vaipat jäi kertaheitolla pois.
Kolmas siinä 1v9kk tienoilla.
Ja tämä neljäs siis nyt 1v10kk.

Mitään haittaa tai ongelmia ei tähän mennessä ole yhdenkään kanssa ollut pottailun ja kuivaksi oppimisen kanssa/takia.

Että oli se ap:n fiilis mikä hyvänsä, niin eihän se välttämättä pääty ikävästi.

Mun kolmas lapseni on nyt selvästi 7kk ikäsenä hoksannut et kun vien pöntölle niin hän hihitellen ähkäisee.. Se kakkaa aina aamulla, mut ku vien sen muulloin testimielessä niin usein vääntää pierun tai muun.. Oon ihmeissäni tästä koska aiemmat kaksi ei todella oo osottanu tässä vaiheessa tämmöstä halukkuutta.. Oppineet kuivaksi 2v kieppeillä.. Oon tosiaan tästä innoissani enkä tällä lastenkasvatuskokemuksella todellakaan usko et tästä on muuta ku iloa ja hyötyä, ei mitään haittaa...

Tuo juttu, että varhaisesta potattamisesta voi seurata huonoa, on jäänne jostain 50-luvulta. Silloin jotkut väkisin pakottivat pieniä potalle; pottaan oli pakko tulla kakka säännöllisesti, ja jos ei tullut, esim. työnnettiin pyllyyn saippuapala tms. Ja tietenkään semmoista ei pidä tehdä, ei vaatia mitään eikä olettaa että lapsen on nyt pakko pysyä kuivana. Potalle pakottaminen on varmasti haitallista vauvalle... mutta aivan yhtä hyvin 2-vuotiaalle, ei sillä iällä tässä väliä.

Mutta nykyajan Infant Potty Trainingissa keskeinen asia on, että tarjotaan lapselle mahdollisuus tehdä tarpeensa muuallekin kuin vaippaan, mitään "tulospakkoa" ei ole. Lapsilähtöisyys on kaiken A ja O. Olen minäkin sitä tehnyt, ja kyllä oli hienoa kun vaippoja säästyi ja saattoi mennä viikkoja, ettei tarvinnut ikinä hinkata vauvan pyllystä liiskautuneita kakkoja.

Ei vauvani kuivaksi sillä oppinut - en jaksanut aina potattaa varsinkaan sitten kun hän alkoi liikkua ja leikkiä enemmän. Mutta olen sitä mieltä, että totta kai kannattaa aina laittaa potalle jos tietää että kohta on jotain tulossa (esim aamulla, ruokailun jälkeen...), miksi odottaisi että se tulee vaippaan? Ja on myös hyvä totuttaa pottaan niin ettei sitten 1,5-2 vuoden iässä tule valtavana yllätyksenä että nämä hommat voi hoitaa muutenkin kuin antamalla tulla vaippaan.

[QUOTE="harmaana";26022527]KOKONAAN VAIPATTOMIA? En nyt oikein jaksa uskoa...[/QUOTE]

Tiesitkö muuten, että monessa kulttuurissa vaippaa lapsellaan käyttääviä äitejä pidetään huonoina äiteinä; eivät osaa tulkita lapsensa tarpeita, eivätkä kunnitoita lastaan.

Veikkaisimpa, että aika heikosti pampersseja löytyy jostain kenian korvesta...

[QUOTE="harmaana";26022440]Mun kaveri on alkanut käyttää vauvaansa 5kk ikäisestä asti potalla ja vauva on vääntänyt pottaan melkein kaikki kakat mitä tuon ikäisestä asti tehnyt (nyt 8kk). Minusta tuo on aika outoa? Tai kun puhutaan että n. 2vuotias on kehitykseltään sillä tasolla että pottailu oikeasti onnistuu ja että jos liian varhain aloittaa tuon pottailun, niin lapsi voi alkaa kammoksumaan sitä...? Vauva alkaa siis kitisemään ennen kuin kakka tulee ja ähkimään, just kun vauva tuon aloittaa niin kaveri tökkää sen potalle istumaan.
Mulla on fiilis, että tuo varhain pottailu päättyy jotenkin ikävästi... Ja kaveri on nyt niin varma ja ylpeä asiasta...[/QUOTE]

Niin, 2-vuotias voi osata ilmoittaa pissan/kakan tulosta sanallisesti, ja alkaa osata pidättää hetken - mutta miksi pitäisi odottaa siihen asti että voi istahtaa potalle? Kuten kerroit, kaverisi pieni vauvakin jo ilmoittaa, että kohta tulee:)

Ajatellaanpa nyt: Vauvalta on kohta tulossa kakka, ja se tulee joka tapauksessa, häärättiinpä siinä välissä mitä tahansa. Mitä ihhhmeen haittaa vauvalle voi olla siitä, että vaippa riisutaan ja kakka putoaakin pottaan??? Onko lapsen kehitykselle jotenkin välttämätöntä saada pitää kakkaa ihoaan vasten?:)

Täällä hyvä artikkeli asiasta:
Fifi

Siellä kerrotaan esim. 60-luvulla tehdystä tutkimuksesta, johon perustuu se ettei alle 2-vuotiasta "saa" laittaa potalle. tutkimuksen tekijällä vain sattui olemaan yhteyksiä Pampersiin:)

Samoin siellä kerrotaan, että vauvojen pissattaminen on normaali käytäntö esim. Intiassa, Kiinassa ja Keniassa. Lasten pitäminen vaipoissa pari vuotta on vain nykyisen ajan länsimaalainen ilmiö.

ei minullakaan tuota pottailua vastaan mitään ole. Kaveri teki vaan samaa ensimmäisellekin lapselle ja tämä pelkäsi pottaa varmaan vuoden, sama juttu oli toisellakin tutulla joka pottailutti jo 3kk ikäistä, pelkäsi varmaan 2vuotiaaksi asti pottaa paljon... Mistähän tuo kammo sitten noille tuli?

Yhteistyössä