Mitä mieltä olette meidän 6-vuotiaasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Liisi Teilori:
Herää kysymys kuka sinut oli laittanut ko. teoksia lukemaan. Mistä herätteet, yllykkeet, idea?

Ei kukaan... Olin kiinnostunut monesta asiasta ja etsin tietoa aktiivisesti, kaikista mahdollisista lähteistä.

Nobel-kirjailijoita aloin kahlata läpi luettuani ensin Jules Vernen tuotantoa ja päätettyäni, että saa hömppä riittää ja on aika sivistää itseään. Alle kouluiässä... :laugh:

Kukaan ei kyennyt selittämään minulle asioita, joita pohdin, niin pakkohan se oli itse ottaa selkoa asioista, parapsykologiasta, maailman uskonnoista, kielistä, kulttuureista jne.

Mitäs varten te ensin luette ja opetetta tuollaisia asioita jos sitten ihmettelette?Eihän tuon ikäinen ole itse kaivanut niitä tietoja eikä liiku vielä yksin missään.

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
Mitäs varten te ensin luette ja opetetta tuollaisia asioita jos sitten ihmettelette?Eihän tuon ikäinen ole itse kaivanut niitä tietoja eikä liiku vielä yksin missään.

Nyt en ymmärtänyt... Kysymykset tulevat lapselta itseltään ja kysymyksiin on tapana vastata. Ja jos ei itse osaa vastata, osoittaa edes sen, mistä vastaus voi löytyä. Kyllä 5-6-vuotias lukutaitoinen lapsi osaa itse tietoa etsiä, ainakin, jos kotona on tietosanakirja.

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:

No höpöhöpö. Minä olin käynyt tuon ikäisenä kirjastossa jo monta kertaa yksin. Ekaluokalle kun menin, en osannut puhelinnumeroa kotiin, mutta kirjastokortin numeron kyllä osasin. Ja hyvin osasin itse asioida kirjastossa, lainasin mitä tykkäsin, ja jos jotain en kehdannut lainata, luin sen hyllyjen välissä. Ei ihmisiä tarvitse "opettaa", kyllä ne osaa oppinsa hankkia ihan itsekin.

Yhteistyössä