Mitä mieltä olet asiakaspalvelun tasosta Suomessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Yritän olla ystävällinen, tai ainakin asiallinen jokaisessa tilanteessa missä olen asiakkaana. Jos en nyt hymyillä ihan jaksa niin en murjotakaan. Silti on alkanut tuntua, että Suomessa asiakas on olemassa myyjiä varten eikä toisinpäin, tai että asiakas on häiritsemässä tarjoilijaa kun kysyy annoksesta jotain eikä vain tilaa kiltisti.

Olenko ainoa, joka huomannut tämän? Ja totta kai niitä poikkeuksiakin on aina.

(Vai onko tämä ihan hullu ajatus: ennen tunsin että sain hyvää palvelua, nyt 20kg painavampana tuntuu, että minua ei huomaa kukaan eikä palvella mielellään).

Voi kuule. Minusta Suomessa on mahtava asiakaspalvelu.
Olen matkaillut maailmalla ja todennut, että esim. Italiassa asiakaspalvelu on suoraan hanurista. Erittäin töykeää ja tehotonta.

Nykyään tahtoo olla niin, että asiakkaat kuvittelevat itsestään liikoja. Asiakaspalvelijoita pidetään itsestään selvyytenä, joita voi kohdella miten vaan.

Riippuu ihan paikasta ja päivästä. Yleensä iloinen ja ystävällinen asiakas saa iloista ja ystävällistä palvelua.

(Voihan se olla, että ulkonäkö vaikuttaa. Ehkä olet muutenkin vähän rupsahtanut ja annat itsestäsi hompsuisen kuvan??? Vaikka eihän se saisi vaikuttaa tietenkään.)

Nykyään tahtoo olla niin, että asiakkaat kuvittelevat itsestään liikoja. Asiakaspalvelijoita pidetään itsestään selvyytenä, joita voi kohdella miten vaan.

Ai haluaa saada asianmukaista tietoa tuotteesta, tai ei halua että puhelinta myydään asiakkaan luomivärin sävyn perusteella eikä sillä perusteella, että asiakas haluaa älypuhelimen?

Ehkä se on nykyihmiselle jotenkin nöyrtymistä sitten, että täytyy olla ystävällinen toiselle. Niin kuin vaikka tarjoilijan asiakkaalle, joka varmistaa että ruoka käy hänellekin (ei sisällä pähkinää yms).

Mä saan 50kg ylipainoisena ihan hyvää palvelua, minne sitten menenkin. Itse asiakaspalvelutyötä tehneenä voin sanoa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Töykeille ja murjottaville asiakkaille pidin asiallista linjaa, en juuri hymyillyt mutten kettuillutkaan.

Ai mikä palvelu? Suomessa kyllä ne työntekijät on usein olevinaan aina niin herroja, ettei tosikaan. Monella on suoraan sanottuna *ittumainen asenne. Eteläisemmässä Euroopassa ollaan paljon ahkerampia. Tuntuu, että niillä ravintolatyöntekijöillä on silmät selässäkin, kun ne pitää niin hyvää huolta asiakkaista.

[QUOTE="Vieras";24526605]Ai mikä palvelu? Suomessa kyllä ne työntekijät on usein olevinaan aina niin herroja, ettei tosikaan. Monella on suoraan sanottuna *ittumainen asenne. Eteläisemmässä Euroopassa ollaan paljon ahkerampia. Tuntuu, että niillä ravintolatyöntekijöillä on silmät selässäkin, kun ne pitää niin hyvää huolta asiakkaista.[/QUOTE]

Näin! Poikkeuksia toki Suomessa on, mutta kovin nuivaa yleensä.

Mä olen itseasiassa huomannut paljon kehitystä tässä vuosien varrella. Esim. 2000-luvun alussa mun mielestä en saanut läheskään niin hyvää palvelua niin monessa paikassa kuin nykyään..

Tietty voi myös johtua siitä että 10 vuotta sitten olin 17-vuotias, nykyään 27.. Uskon että valitettavasti asiakkaan ikä (ja kyllä muuten myös ulkonäkö jossain määrin) vaikuttaa asiakaspalvelun laatuun. Mutta silloin jos se vaikuttaa niin myyjähän ei itseasiassa ole ammattitaitoinen. Tässäkin tosin voi vedota siihen että monelle asiakaspalvelijan työ ei ole kutsumusammatti, vaan joku jota tehdään kun on pakko tehdä jotain..

Uskon että valitettavasti asiakkaan ikä (ja kyllä muuten myös ulkonäkö jossain määrin) vaikuttaa asiakaspalvelun laatuun. Mutta silloin jos se vaikuttaa niin myyjähän ei itseasiassa ole ammattitaitoinen. Tässäkin tosin voi vedota siihen että monelle asiakaspalvelijan työ ei ole kutsumusammatti, vaan joku jota tehdään kun on pakko tehdä jotain..

No näinpä. Jotkut kasvaa ammatissaan oikein hyviksi, toiset eivät koskaan.

En ole huomannut, minä myös yritän olla hymyilevä ja ystävällinen asiakas, useimmiten saan ihanaa palvelua tai perusystävällistä. Todella harvoja kertoja on kun palvelu ollut tympeetä tai töykeetä...

En ole huomannut, minä myös yritän olla hymyilevä ja ystävällinen asiakas, useimmiten saan ihanaa palvelua tai perusystävällistä. Todella harvoja kertoja on kun palvelu ollut tympeetä tai töykeetä...

Tämä on kyllä tärkeää muistaa, että kun on itse iloinen ja ystävällinen, harvoin sitten saa huonoa vastakaikua, juuri esim. asiakaspalvelussa. Asiakaspalvelu voi toden totta olla rankkaa, tiedän sen itsekin sitä työtä jonkin verran tehneenä, asiakkaat osaavat myös olla todella nuivia ja töykeitä.. Hymyä siis huuleen kaikille! Ei maksa mitään ja tuo hyvän mielen.

Minun ulkomaalainen aviomieheni valittaa jatkuvasti suomalaisista asiakkaista. Ne ovat kuulemma todella epäystävällisiä ja töykeitä. Ulkkariasiakkaat taas täysin päinvastaisia.

Itse sain aivan mielettömän huonoa palvelua Hesan foorumin Lifessa. Ei tulisi mieleenkään mennä enää uudestaan.

Yhteistyössä