Mitä mieltä meidän rahatilanteesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;25998565:
TÄH?
No mites jos meillä on 1800e tulot kuussa, asuntolaina, 2autoa, moottoripyörä ja silti ruuasta/vaatteista ei tartte pihistää ja rahaa jää vielä sivuunkin niin että voi extraa ostaa jos haluaa.

No sen verran minäkin tiedän että noilla tuloilla sulla ei ole varaa maksaa edes vakuutuksia kahteen autoon ja moottoripyörään.

Kyllähän tuolla elää mukavasti, jos kerran säästöönkin jää.
Ne pienet menot.. ja kulutustottumukset. :) Minun mielestä teillä on hyvin asiat, koska olet kotona. Jos olisit töissä ja tuo summa jäisi teille nettona, niin tilanne olisi eri.

Tuo velaton auto auttaa kummasti.. tiedän. Noh, bensaan ehkä menee rahaa, riippuen työmatkoista. Mutta nehän saa aika hyvin takaisin joulukuussa.. yleensä jos ottaa normiveroprosentin, jää voitolle kuin ottais jo huomioon työmatkakulujen vähennykset joka kuukaus ;)

selitysyritys hyväksytty :) mut ootko koskaan ajatellut, et ostasit itsellesi vaikka jotkut kivat biksut/kävisit solariumissa...? *miettii, mitä itse tekis ylimääräisellä 500 eurolla kuukaudessa*

Ostan vaatteita kun haluan, mutta en törsää rahaa - sitä teen sitten kun palaan töihin. Bikinit kesälle ja kylpyläviikonlopulle on jo hankittu muuten!

Kampaajalla käyn säännöllisesti ja kuntosalin jumpissa myös.

[QUOTE="vieras";25998577]Viikon vitsi.

Autoja saa jopa muutamalla kymmenellä eurolla. Taikka viinapullolla.[/QUOTE]

Siihen kauppaan ei kuulu vakuutusmaksu, uudet renkaat, remontit tai edes huolto.

[QUOTE="vieras";25998589]No sen verran minäkin tiedän että noilla tuloilla sulla ei ole varaa maksaa edes vakuutuksia kahteen autoon ja moottoripyörään.[/QUOTE]

Kyllä muuten on... Ja maksetaan vielä asuntovakuutus, lasten sairasvakuutukset ja mun tapaturmavakuutustakin.

[QUOTE="vieras";25998554]Ai, mitä te sillä autolla teette kun ette pysty siihen ostamaan uusia renkaita tai maksamaan vakuutuksia ja käyttömaksuja, saatikka menovettä että se johonkin liikkuisi?[/QUOTE]

Ajokuntoisia renkaita saa parillakympillä/sarja. Vakuutuksissa bonuksetkin on keksitty. Polttoaine kyllä maksaa paljon, mutta pienikulutuksinen auto ja ekologinen ajotapa on tähänkin ogelmaan ratkaisu.

• Tykkää
Reactions: Vanna ja Naspula
no jossei enää lapsia, sitten vaa säästäisin. käytäisiin vaikka matkalla kerran vuodessa, tai ostettaisiin mökki, tehtäisiin remppaa tms.
tai jos lapset on isompia, äkkiä esim lukion kirjat maksaa maltaita, ajokortit seuraa..
terveisin se 25v juuri täyttänyt, jolle isä antoi lahjaksi ajokortin jota alan kesällä ajaa :D

Ja vanhoja autoja osaa sentään itse korjata. Ei tarvitse kuin ostaa halpa varaosa ja vaihtaa rikkoutuneen paikalle.

Se 500 euron remontti liikkessä voi olla itse tehtynä varaosien hinta 30e

• Tykkää
Reactions: Naspula
Ihme autoja monilla, kun noin paljon saa autoon menemään rahaa! Meillä auto kustantaa 240e /vuosi (vero ja vakuutus), ja bensaan alle 100e kuukaudessa... :o Ja ajetaankin aika kivasti! Ja 91 vuosimallin auto, osataan kyllä pikkuviat hoitaa ite, että se kannattaa opetella autoa hankkiessa...

Kaikki kuluvat osat autoon vaihtaneena tiedän että edes pakoputki ei ole ilmainen.

[QUOTE="vieras";25998589]No sen verran minäkin tiedän että noilla tuloilla sulla ei ole varaa maksaa edes vakuutuksia kahteen autoon ja moottoripyörään.[/QUOTE]

Minä pitäisin motskarin talvisin seisonnassa ja kesällä laittaisin toisen auton pois käytöstä. Vaikkapa, näin esimerkiks.

Meillä on kyllä pienet kulutustottumukset muttei eletä kädestä suuhun kuitenkaan, ei kurjalla ruuallakaan. Tein aloituksen kun teki mieli tehdä, miksi ei meidän tavisten raha-asiat voisi välillä olla puitavissa?

[QUOTE="vieras";25998618]Ajokuntoisia renkaita saa parillakympillä/sarja. Vakuutuksissa bonuksetkin on keksitty. Polttoaine kyllä maksaa paljon, mutta pienikulutuksinen auto ja ekologinen ajotapa on tähänkin ogelmaan ratkaisu.[/QUOTE]

Juu mulla on 70 boonusta enkä poidä mitenkään halpana vakuutusta tai autonkäyttömaksua.

[QUOTE="vieras";25998632]Kaikki kuluvat osat autoon vaihtaneena tiedän että edes pakoputki ei ole ilmainen.[/QUOTE]

No mutta eipähän ne kovin kalliiksikaan tule, jos valitsee autonsa järkevästi ja tekee työn itse :D pakoputkiko sitten luokitellaan "kuluvaksi osaksi?"

Minä pitäisin motskarin talvisin seisonnassa ja kesällä laittaisin toisen auton pois käytöstä. Vaikkapa, näin esimerkiks.

Meillä on kyllä pienet kulutustottumukset muttei eletä kädestä suuhun kuitenkaan, ei kurjalla ruuallakaan. Tein aloituksen kun teki mieli tehdä, miksi ei meidän tavisten raha-asiat voisi välillä olla puitavissa?

Voisi, voisi, on vain niin laaja tuo sinun menojesi kertomus ettei se kerro oikeasti yhtään mitään mistään. Mullakin jää tonni käteen kuussa, ja sillä mun on pärjättävä. Tosin siinä ei ole koko totuus.

No mutta eipähän ne kovin kalliiksikaan tule, jos valitsee autonsa järkevästi ja tekee työn itse :D pakoputkiko sitten luokitellaan "kuluvaksi osaksi?"

Kyllä mun autoon ainakin vaihdetaan vähintään yksi pakoputkenosa vuodessa, päälle nivelet ja pallot ja muut, mitä katsastussetä nyt sattuu kirjottelemaan. Voin kyllä sano että mulla on vanha auto, mutta ei todellakaan ilmainen. Jo pakolliset maksut vuodessa on 400e.

Mulla ja neljällä lapsella (nuorin nyt 1kk vanha, isommat kouluikäisiä ja yksi leikki-ikäinen) jää laskujen ja asumisen jälkeen 1600e kuussa ruokaan, vaatteisiin yms. Autoa ei ole enkä aio hankkiakaan :) Olen nyt äitiyslomalla eli palkkatuloja ei tällä hetkellä ole, ajattelin kyllä alkaa tekemään jotain kotona, kunhan vauva vähän tästä kasvaa ja imetysvälit ovat pidemmät..

[QUOTE="vieras";25998643]Juu mulla on 70 boonusta enkä poidä mitenkään halpana vakuutusta tai autonkäyttömaksua.[/QUOTE]

Miellä bonus 55, ja on halpa vakuutus :) 138 euroa vuodessa, jos haluat tarkkaan tietää! Jos on jonkunmielestä kallis, niin hoh :D jopa me työttöminä pystytään sitä maksamaan, tulot on siis sellaiset 500e käteen kuussa / hlö, eli 1000e.. ei lapsia mutta lemmikeiden kustannuksetkin jo 60e kuussa.

[QUOTE="vieras";25998663]Voisi, voisi, on vain niin laaja tuo sinun menojesi kertomus ettei se kerro oikeasti yhtään mitään mistään. Mullakin jää tonni käteen kuussa, ja sillä mun on pärjättävä. Tosin siinä ei ole koko totuus.[/QUOTE]

Kirjoitin ekaan viestiin: Yhtiövastikkeen ja lainan, vakuutusten ja laskujen jälkeen jää käteen n.1400e/kk.

Siitä sitten säästöt ja ruoat ja muut. Miksi sinun on vaikea uskoa, että me pärjätään hyvin eikä kituutea? Minusta me olemma ihan tavallisia ihmisiä.

[QUOTE="vieras";25998632]Kaikki kuluvat osat autoon vaihtaneena tiedän että edes pakoputki ei ole ilmainen.[/QUOTE]

Pakoputki on erittäin helppo vaihtaa, ja itse ostin aikoinaan romuttamolta täysin uudenveroisen koko putken katteineen 50 eurolla.

Uusi olisi maksanut muistaakseni vajaa 600e + liikkeessä parin tunnin vaihtotyö. = 800e

• Tykkää
[QUOTE="vieras";25998689]Kyllä mun autoon ainakin vaihdetaan vähintään yksi pakoputkenosa vuodessa, päälle nivelet ja pallot ja muut, mitä katsastussetä nyt sattuu kirjottelemaan. Voin kyllä sano että mulla on vanha auto, mutta ei todellakaan ilmainen. Jo pakolliset maksut vuodessa on 400e.[/QUOTE]

No meidänpä autoon ei ole tarvinut vaihtaa :D et voi ajatella että jos sulla käyny pska säkä jonku Fiatin kanssa, että kaikilla on sama asia. vaikka olisi vanha auto. Ja kannattaa huoltaa ja hoitaa sitä autoa, niin ei tarvitse sitten miettiä ettäkö nyt taas joku käsähti. Niveliä ja palloja ei tartte kyl vuosittain vaihtaa. Sun kannattas korjauttaa sun autostas se osa/vika, joka aiheuttaa jatkuvat viat..

[QUOTE="vieras";25998781]No lisääppä siihen käyttömaksu ja katsastusmaksu.[/QUOTE]

eipä paljoa tule, katsastus teki 60 euroa ja koskaan ei ole tarvinnut tankkityhjänä tilipäivää odotella :D Miksi on niin vaikea hyväksyä sitä?

No meidänpä autoon ei ole tarvinut vaihtaa :D et voi ajatella että jos sulla käyny pska säkä jonku Fiatin kanssa, että kaikilla on sama asia. vaikka olisi vanha auto. Ja kannattaa huoltaa ja hoitaa sitä autoa, niin ei tarvitse sitten miettiä ettäkö nyt taas joku käsähti. Niveliä ja palloja ei tartte kyl vuosittain vaihtaa. Sun kannattas korjauttaa sun autostas se osa/vika, joka aiheuttaa jatkuvat viat..

No onpa sitä nyt yksinkertainen vastapuoli... en sunkaan minä niitä kuluvia osia kaikkia kerralla vaihda, vaan vuosien saatossa ne on tullut kaikki takuulla vaihdettua ja nyt aletaan menemään toista kierrosta, ne 15 vuotta sitten vaihdetut kato alkaa olemaan siinä kunnossa että aletaan kierros alusta. Ja auto on huollettu koko elämänsä ihan määräaikaishuolloissa, mikään kuluva osa vain ei ole ikuinen.

Nämä jeesustelijat jotka lyhentävät sitä ökyaudiaan 500e/kk ja kuluttavat merkkiliikkeiden huoltoon toisen mokoman, eivät ymmärrä sitä että köyhälläkin voi olla varaa autoon.

Viisas pääsee vähemmällä ja tyhmä maksaa turhasta.

• Tykkää

Yhteistyössä