Mitä mieltä lapsen etunimen vaihdosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos lasta nyt jo kutsutaan toisella nimellä, joka on siis ilmeisesti kuitenkin mieleinen nimi, ja vaihto koskisi vain sitä ensimmäistä nimeä, jota ei käytetä lainkaan niin... pitäisi nimenvaihtoa AIVAN turhana.

Alkuperäinen kirjoittaja Näkemys tämäkin:
No jos lasta nyt jo kutsutaan toisella nimellä, joka on siis ilmeisesti kuitenkin mieleinen nimi, ja vaihto koskisi vain sitä ensimmäistä nimeä, jota ei käytetä lainkaan niin... pitäisi nimenvaihtoa AIVAN turhana.

Tätäkin on mietitty.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tätäkin on mietitty.

Älkää vaihtako! Miksi turhaan, kyllä se nimikin jotain merkitsi teille, koska kuitenkin voitti siinä tilanteessa sen nimen jonka nyt haluaisitkin lapselle. Varmasti hyvä nimi lapsella jo on, kun sen olette hänelle olleet valmiit antamaan.

Tätä mieltä siis olen, mutta tietysti teette kuten parhaaksi itse näette.

Seuraavaksi äidit haluaa vaihtaa Jeminan Juanitaan, koska se Jemina on niin oldseason...
ÄLkää nyt aikuiset ihmiset (tai ainakin lisääntyneet) viitsikö...
Mitäs sitten, kun ensi vuonna keksit vielä paremman?

Tutun lasta kutsuttiin koko lapsuusaika toisella etunimellä , koulussa käyttöön tuli jotenkin "automaattisesti" ensimmäinen etunimi. Nyt tilanne on se , että lapsi on kasvanut aikuiseksi , suku ja vanhat kaverit käyttävät toista etunimeä ja koulukaverit ja uudemmat tuttavuudet tuota ensimmäistä nimeä.
Meidän perheestä mä käytän tuota toista etunimeä ja lapset ensimmäistä. Ei se ole sekavaa, kaikki kumminkin tietää kenestä puhutaan. :D

Tätäkin on mietitty.

No jos se toinen nimi on se minkä haluaisit "oikeaksi" nimeksi, nimenvaihto on aikalailla turha.

Mun ystävän eka nimi on M... toinen nimi S......
Äitinsä kutsui aina tokalla nimellä mutta hän itse käytti ekaa nimeä kunnes yläasteella päätti että toinen nimi on se jota hän haluaa käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja äst:
Jos lapsella on jo se toisena nimenä, niin ottakaa vain kutsumanimeksi. Sitä käytetään, minkä ilmoitatte!
Saathan sä vaihtaakin, jos olet varma, että se siitä paranee. Mutta nimen saa KERRAN vaihtaa tuolla ilmoituksella. Jos lapsi aikuisena itse jostain syystä haluaisi nimeään vaihtaa, silloin täytyy jo paremmin osata perustella. ts. on hanakalampaa myöhemmin.

Lasta kutsutaan nyt jo toisella nimellä. Sen etunimen haluisin vaihtaa vaikka lasta edelleen kutsuttaisiin kuitenkin tällä nykyisellä toisella nimellään.. mutta se etunimi vaan..

? Nyt putosin kärryiltä. Kutsutte lasta siis hänen toisella nimellään, mutta haluaisit ensimmäiseksi etunimeksi antaa jonkin ihan muun? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Tai sitten ymmärsin tästä väärin.

Lääkärit, ym.. paikat jonne menemme kutsuvat lasta tietenkin etunimellä. Toinen nimi on käytössä nyt. Eli se jolla lekurit lasta kutsuvat olisi kiva olla sitten se nimi minkä olisimme hänelle halunneet antaa

Ei kutsu kun ilmoitatte maistraattiin mikä on lapsen kutsumanimi (taidettiin kyllä kysyä jo siinä ensimmäisessä lomakkeessa, mutta jos sitä ei ole siihen merkitty) ja jos vielä neuvolassa erikseen asian mainitsette, niin menee heidänkin tietojärjestelmään varmasti samoin tein, niin ei kukaan koskaan kutsu häntä tällä "väärällä" nimellä. Todella turhaa minusta nimen vaihto tuossa tilanteessa ja tuolla perustelulla.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Taisi käydä niin, että yhdeksän kuukautta harkitsitte onko lapsi tyttö vai poika. Sitten kun se syntyi ei ehtinytkään enää vaihtaa toiseen sukupuoleen. Eikun sukupuolenvaihtoleikkaukseen enne päiväkotivaihetta.

joopa joo!!! sukupuoli oli tiedossa jo rakenne ultran jälkeen.

Vai niin. Ja sitten ette KERINNEET miettiä tarpeeksi kauan nimeä.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Mun ystävän eka nimi on M... toinen nimi S......
Äitinsä kutsui aina tokalla nimellä mutta hän itse käytti ekaa nimeä kunnes yläasteella päätti että toinen nimi on se jota hän haluaa käyttää.

onkohan meillä yhteinen tuttu.. :D no joo, en tiedä tosin, kuka häntä on kutsunut milläkin nimellä, mutta itse on kuitenkin käyttänyt sekä S:llä että M:llä alkavaa nimeä ihan luontevasti.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Jos lapsella on jo se toisena nimenä, niin ottakaa vain kutsumanimeksi. Sitä käytetään, minkä ilmoitatte!
Saathan sä vaihtaakin, jos olet varma, että se siitä paranee. Mutta nimen saa KERRAN vaihtaa tuolla ilmoituksella. Jos lapsi aikuisena itse jostain syystä haluaisi nimeään vaihtaa, silloin täytyy jo paremmin osata perustella. ts. on hanakalampaa myöhemmin.

Lasta kutsutaan nyt jo toisella nimellä. Sen etunimen haluisin vaihtaa vaikka lasta edelleen kutsuttaisiin kuitenkin tällä nykyisellä toisella nimellään.. mutta se etunimi vaan..

? Nyt putosin kärryiltä. Kutsutte lasta siis hänen toisella nimellään, mutta haluaisit ensimmäiseksi etunimeksi antaa jonkin ihan muun? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Tai sitten ymmärsin tästä väärin.

Lääkärit, ym.. paikat jonne menemme kutsuvat lasta tietenkin etunimellä. Toinen nimi on käytössä nyt. Eli se jolla lekurit lasta kutsuvat olisi kiva olla sitten se nimi minkä olisimme hänelle halunneet antaa

Ei kutsu kun ilmoitatte maistraattiin mikä on lapsen kutsumanimi (taidettiin kyllä kysyä jo siinä ensimmäisessä lomakkeessa, mutta jos sitä ei ole siihen merkitty) ja jos vielä neuvolassa erikseen asian mainitsette, niin menee heidänkin tietojärjestelmään varmasti samoin tein, niin ei kukaan koskaan kutsu häntä tällä "väärällä" nimellä. Todella turhaa minusta nimen vaihto tuossa tilanteessa ja tuolla perustelulla.

Jos tämä on mahdollista niin HYVÄ!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taisi käydä niin, että yhdeksän kuukautta harkitsitte onko lapsi tyttö vai poika. Sitten kun se syntyi ei ehtinytkään enää vaihtaa toiseen sukupuoleen. Eikun sukupuolenvaihtoleikkaukseen enne päiväkotivaihetta.

Ei helv.. keritty. Kun odotettiin rauhassa miltä mahtaa lapsi
näyttää ja ne 2 vaihtoehtoa sitten tuli kun laps oli n. 1,5kk. Joo, jotenkin hitaita olimme.

näyttää ja ne 2 vaihtoehtoa sitten tuli kun laps oli n. 1,5kk. Joo, jotenkin hitaita olimme.

Tää on just tätä pelleilyä kun odotetaan MILTÄ LAPSI NÄYTTÄÄ. No vauvalta -yllätys yllätys! Kyllä se kummasti alkaa nimeään muistuttaa kun se on sille annettu!

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Tää on just tätä pelleilyä kun odotetaan MILTÄ LAPSI NÄYTTÄÄ. No vauvalta -yllätys yllätys! Kyllä se kummasti alkaa nimeään muistuttaa kun se on sille annettu!

Ja pöh. Meille ainakin lapsen nimi "meinas" tulla väärä. Onneksi lapsi näytti tältä NYKYISELTÄ NIMELTÄÄN!!

Vaihda, anna mennä vaan! Ei näitä oikeita asioita täältä kannata kysyä, mitä se kenellekään kuuluu :)

Vaihda ihmeessä jos siltä tuntuu, minä vaihtaisin, kyse oolisi MINUn lapsestani ja minun päätöksestäni :)

Mua on aina kutsuttu mun toisella nimellä. Virastopaperitkin tulee miltei aina tällä kutsumanimellä ja olen aina maininnut sen olevan kutsumanimeni. Ainoastaan lääkärissä kutsutaan sisään etunimellä, mut harvemmin tarttee siellä käydä, eikä se mua haittaakaan. Ei kyl tulis mieleenkään vaihtaa nimeä vain tän asian takia.

Vaihda, jos kovin jää mietityttämään ja olette molemmat samaa mieltä. Et ole ainoa, joka on vaihtanut lapsensa nimiä (jopa kutsumanimeä), itsekin tiedän kolme henkilöä, joille vanhemmat vaihtaneet nimen myöhemmin.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että joku näyttää joltain nimeltä. Meillä oli nimi valmiina siinä kohtaa, kun lapsi syntyi, sillä me valittiin nimi ihan muilla perusteilla kuin ulkonäön. Ja sitä paitsi eihän se lapsi näytä samalta enää 10-15 vuoden kuluttua. Pitäiskö sitten taas valita nimi, joka sopisi paremmin lapsen ulkonäköön?

Teillä oli siis melkein 11 kuukautta aikaa harkita lapsen nimeä. Ja nyt se pitäisi vaihtaa, kun et enää enempää lapsia saa. Haluat siis vaan antaa sen tietyn nimen lapselle kutsumanimeksi, kun et voi antaa sitä enää kellekään muullekaan. Kyse taitaa olla siis vaan siitä nimestä, ei siitä, sopiiko nimi lapselle. Ota kissa tai koira ja anna se pakkomielteinen nimi sille.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että joku näyttää joltain nimeltä. Meillä oli nimi valmiina siinä kohtaa, kun lapsi syntyi, sillä me valittiin nimi ihan muilla perusteilla kuin ulkonäön. Ja sitä paitsi eihän se lapsi näytä samalta enää 10-15 vuoden kuluttua. Pitäiskö sitten taas valita nimi, joka sopisi paremmin lapsen ulkonäköön?

Toisille ihmisille olennon nimeäminen, jota koskaan ei ole nähnyt ja jonka sukupuoltakaan ei tiedä, on aika vaikeaa. Meillä oli pari nimiehdotusta ennen lapsen syntymää, mutta kyllä niitä piti hieman makustella, että mikä kuulostaisi parhaalta ja miksi haluaisin, mikä tuntuisi luonnollisimmalta tätä lasta kutsua

Toisille ihmisille olennon nimeäminen, jota koskaan ei ole nähnyt ja jonka sukupuoltakaan ei tiedä, on aika vaikeaa. Meillä oli pari nimiehdotusta ennen lapsen syntymää, mutta kyllä niitä piti hieman makustella, että mikä kuulostaisi parhaalta ja miksi haluaisin, mikä tuntuisi luonnollisimmalta tätä lasta kutsua

Mutta luulis, että parissa kuukaudessa alkaa tulla sellainen olo, että tämä se on. Ottaa vaikka ne pari suosikkinimeä ja kutsuu pari viikkoa yhdellä nimellä, pari viikkoa toisella ja miettii sitten, kumpi tuntui luontevammalta. Eniten mun huomion tosiaan kiinnitti se, että ap mainitsi lapsiluvun nyt jäävän (ilmeisesti olosuhteiden pakosta?) tähän yhteen ja jäi harmittamaan, kun ei laittanutkaan sitä yhtä nimeä kutsumanimeksi. Siitä jäi vähän sellainen maku, että säästeli sitä yhtä nimeä seuraavalle ja nyt kun sitä ei tulekaan, niin haluaa sen väenväkisin käyttöön.

Mutta luulis, että parissa kuukaudessa alkaa tulla sellainen olo, että tämä se on. Ottaa vaikka ne pari suosikkinimeä ja kutsuu pari viikkoa yhdellä nimellä, pari viikkoa toisella ja miettii sitten, kumpi tuntui luontevammalta. Eniten mun huomion tosiaan kiinnitti se, että ap mainitsi lapsiluvun nyt jäävän (ilmeisesti olosuhteiden pakosta?) tähän yhteen ja jäi harmittamaan, kun ei laittanutkaan sitä yhtä nimeä kutsumanimeksi. Siitä jäi vähän sellainen maku, että säästeli sitä yhtä nimeä seuraavalle ja nyt kun sitä ei tulekaan, niin haluaa sen väenväkisin käyttöön.

heh.. näit lapsia on kyllä jo 7 ja piuhat pistettiin poikki synnytyksen yhteydessä ihan omasta halusta. mutta toi nimi olisi voinu kuitenkin olla se toinen.

Yhteistyössä