Mitä mieltä, kun 23v isosisko ostaa 16v pikkusiskolle alkoholia? Tai ainakin antaa ryypätä luonaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanhin ja viisain?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Noah:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetti:):
NO.
Oletetaan, että teini aloittaa juomisen 13-vuotiaana, mikä näinä päivinä on valitettavasti aika tavallista. Jos hän juo kerran kuussa, luulisi tuossa kolmen vuoden aikana viisastuneen sen verran, että ei enää oksenna koko seuraavaa päivää, vaan ottaa vähemmän, ja näinollen häneen voi jo paremmin luottaa, että pitää huolen itsestään.

Ai miten niin aloittaa? Koulussa ei kännääminen onnistu, eikä kotona. Ja jos tuon ikäinen ei osaa olla juomatta kodin ulkopuolella, niin sitten saa pysyä kotona.

Esim. Kampissa hengaa heti pääovien ulkopuolella usein keskellä perjantai-iltapäivää isoja jengejä mäyriksiä kantaen ja osalla jo pullo kädessään... Miten sä kontrolloit, jos sun lapsi menee kaupungille? Ei voi vangitakaan...

Ootko kuullut kotiarestista? Se suojelee meidän teinejä niin kauan kunnes osaavat olla kännäämättä tai ovat täysi-ikäisiä. Vanhemmilla on vastuu, ei teineillä. Sitä ei edes jätetä lasten vastuulle, joten ei tarvi kontrolloida.

itseasiassa pieni osa teineistä käyttää alkoholia, mutta kun ne on ne näkyvät tapaukset, eli kaupungeilla ja puistoissa oleskelevat, ne tuhannet ja taas tuhannet teinit jotka viihtyy kotona kavereineen, ei käy kenenkään silmiin, ja siksi monella on käsitys et kaikki teinit käyttää alkoholia.

No ei kai kukaan anna enää 16v. tai 17v. nuorelle kotiarestia, sehän on jo melkein aikuinen, ja monet tuon ikäisistä asuu jo pois kotoa.
Ei tietenkään KAIKKI teinit ryyppää.
Ja kyllä 13-vuotiaankin voi hyvin jo päästää discoon, muistan ainakin omasta nuoruudesta 90-luvulla että viimeistään yläasteen alusta miltei kaikki pääsivät jotka halusivat, ja voi sitä surun määrää jos joku kaveri joutui aivan SYYTTÄ jäämään kotiin..

:/ en oikein tiedä... Itse join paljonkin 16 vee enkä ajatellut että äitini pitäisi olla huolissaan
Mutta nyt ymmärrän miksi äiti oli huolissaan ja raivosi kun olin öitä poissa kotoa.

" Tajuat sitten kun saat omia lapsia!!" kuinka oikeassa olikaan.... :whistle:

Joka tapauksessa, tässä ketjussa oli kyse 16v eikä 13v tapauksesta, ja MUN mielipide on se että tuonikäinen voi jo itse vastata tekemisistään täysin.

hmmm..tuolla huoneessaan istuu 15v poika, jonka en todellakaan oleta 11kk päästä vastaavan täysin itsestään :/

Joka tapauksessa, tässä ketjussa oli kyse 16v eikä 13v tapauksesta, ja MUN mielipide on se että tuonikäinen voi jo itse vastata tekemisistään täysin.

Mä taas ajattelen, ettei 16-vuotias kykene vastaamaan omista tekemisistään vielä täysin. Enkä halua siksi jättää senikäistä "oman onnensa nojaan".

No ei kai kukaan anna enää 16v. tai 17v. nuorelle kotiarestia, sehän on jo melkein aikuinen, ja monet tuon ikäisistä asuu jo pois kotoa.
Ei tietenkään KAIKKI teinit ryyppää.
Ja kyllä 13-vuotiaankin voi hyvin jo päästää discoon, muistan ainakin omasta nuoruudesta 90-luvulla että viimeistään yläasteen alusta miltei kaikki pääsivät jotka halusivat, ja voi sitä surun määrää jos joku kaveri joutui aivan SYYTTÄ jäämään kotiin..

Sellaselle nuorelle annetaan kotiarestia, joka ei pysty noudattamaan lakia.

Alkuperäinen kirjoittaja sulasieni:
:/ en oikein tiedä... Itse join paljonkin 16 vee enkä ajatellut että äitini pitäisi olla huolissaan
Mutta nyt ymmärrän miksi äiti oli huolissaan ja raivosi kun olin öitä poissa kotoa.

" Tajuat sitten kun saat omia lapsia!!" kuinka oikeassa olikaan.... :whistle:

Niinpä niin... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Mä taas ajattelen, ettei 16-vuotias kykene vastaamaan omista tekemisistään vielä täysin. Enkä halua siksi jättää senikäistä "oman onnensa nojaan".
näin juuri!

Olisin halunut nähdä ihmisen, joka olisi tuossa elämänvaiheessa antanut minulle kotiarestia. Ja hirmu kummalle minustakin tuntuu ajatus, että tuon pian 16-vuotiaan esikoispoikani määräisin kotiarestiin...

Voi olla, että jos hän ihan olisi menossa turmiolle, niin olisi pakko määrätä arestia, mutta kovin on vieras ajatuskulku. Ja onneksi on poika kunnollisempi kuin äitinsä, ihan on isäänsä tullut.

Oletko varma, että tuokaan on kauhean järkevää? lapses saattaa alkaa vihaamaan sua jos vangitset sen.

Noudatatko itse lakia aivan kaikessa?

Onko tv-lupa?
Odotatko punaisissa valoissa vaikka ei näkyisi ketään?
Aloitatko hiljaisuuden aina minuutilleen kymmeneltä?

Oletko varma, että tuokaan on kauhean järkevää? lapses saattaa alkaa vihaamaan sua jos vangitset sen.

Noudatatko itse lakia aivan kaikessa?

Onko tv-lupa?
Odotatko punaisissa valoissa vaikka ei näkyisi ketään?
Aloitatko hiljaisuuden aina minuutilleen kymmeneltä?

Ei ole telkkaria, odotan punaisissa valoissa, hiljaisuus on klo 21. Ja en pelkää lapsen vihaa koska tiedän tekeväni oikein, vaan sitä, että lapsi tulee raskaaksi, raiskatuksi, kuolee, joutuu sairaalaan tai muuten vahingoittuu kännäämisen seurauksena.

Ja Piika-äidille: ei minuakaan olisi mikään kotiaresti pidätellyt edes 14-veenä, kun itse mellastin pitkin maita ja mantuja ilman mitään sääntöjä, kukaan ei välittänyt. Meidän lapset on pienestä pitäen opetettu siihen, että täysi-ikäisyyteen asti vanhemmat päättää. Säännöt joustaa jos lapsi osoittaa olevansa luottamuksen arvoinen.

Isosisko varmaan tietää että tää 16-vuotias saa ne juomat joka tapauksessa jostain ja juo sitten vaikka jossain kaupungilla ties missä porukoissa, joten ajattelee ehkä että parempi hänen luonaan..mutta joo, ongelmia voi kyllä siitäkin tulla etenkin jos pikkusiskolla kavereita mukana.
Itse en ostanut nuoremmalle veljelleni, eikä kyllä koskaan kysynytkään.

Mulla on 16vee sisko ( 1991 syntynyt eli täyttää 17) enkä osta sille juomia. Olen ehdoton tässä asiassa sattuneesta syystä. :whistle: Eipä kyllä ole pyytänytkään. :D
Tupakkaa olen ostanut. *avaa sateenvarjon ettei niskaan mene kakkaa* :xmas:
edit: Eikä myöskään onnistuisi tuo meillä juominen.

Riippuu siitä siskosta. Jos se on tyyppi, joka jokatapuksessa hankkis juomansa jostain, ni parempi etä on sikon luona kun jossain ulkona, mutta jos sille saa puhuttua järkeä, niin parempi olis.
Lisäänpä vielä, että käytännössä jos mulla olis sisko niin tällä hetkellä meillä ei kyllä onnistuis juominen. Olis kinkkinen tilanne, kun en toivois sen pussikaljottelevan kylilä, mutta meillä ainakaan ei vois juoda. Kyllä sitä vaan pitäis koittaa valistaa. Toisaalta nä on just näitä jos jos olis jos niin lehmäkin lentäis tilanteita; jos mula olisiko, sillä olis maliesimerkki alkoholismista lähellä ja se tuskin haluis kauheesti juoda, tai mistä niistä pennuista tietää.

Nyt te alatte suoltaa mulle loistavia perusteluja, mutta... Mistäköhän perkeleestä se johtuu, että usein ne teinit, joilla on tiukat rajat, kotiintulon yms.kanssa - he ovat pidempään ja enemmän humalassa viikonloppuisin kuin nämä, joilla on vapaampaa (he oppivat huolehtimaan itsestään, ja kavereistaan). Kapinoinnista? Tein itse sitä samaa, mutta en minä enää muista, jotta miksi... Ja niin se meni kavereillakin.

Nämä, joilla ei ollut edes kotiintuloaikoja, menivät AINA kotiin yöksi. Sitten me, joilla oli tiukka kasvatus ja hurjat rajat - mehän notkuttiin usein aamuun asti ja oltiin tuhannen kännissä... Kai se oli sitä, että kun ei ollut lupaa olla, niin oli pakko paukutella niitä kahleita :D

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Nyt te alatte suoltaa mulle loistavia perusteluja, mutta... Mistäköhän perkeleestä se johtuu, että usein ne teinit, joilla on tiukat rajat, kotiintulon yms.kanssa - he ovat pidempään ja enemmän humalassa viikonloppuisin kuin nämä, joilla on vapaampaa (he oppivat huolehtimaan itsestään, ja kavereistaan). Kapinoinnista? Tein itse sitä samaa, mutta en minä enää muista, jotta miksi... Ja niin se meni kavereillakin.

Nämä, joilla ei ollut edes kotiintuloaikoja, menivät AINA kotiin yöksi. Sitten me, joilla oli tiukka kasvatus ja hurjat rajat - mehän notkuttiin usein aamuun asti ja oltiin tuhannen kännissä... Kai se oli sitä, että kun ei ollut lupaa olla, niin oli pakko paukutella niitä kahleita :D

No se on just sitä!

Ite olen uskovaisesta kodista ja muutin 16 v miehen luo kertomatta kotona :whistle: ja olin tosi taitava siinä, et vanhemmat luuli, etten tee mitään syntiä, mut huitelin misä sattuu...noudatin kyllä esim. kotiintuloaikoja, koska halusin säilyttää vapauteni enkä halunnu selitellä, mutta näyttämisen tarve kavereille oli kamal sillon kun jossain oli, eli kaikkea tartti tehdä.

Mun sisko ei suostunut ostamaan mulle alkoholia kun olin alaikäinen, sisko 4 vuotta vanhempi. V*tuttihan se sillon mutta nyt ymmärrän :saint: sain mä kyllä ne viinat sitten jotain toista kautta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:

No se on just sitä!

Ite olen uskovaisesta kodista ja muutin 16 v miehen luo kertomatta kotona :whistle: ja olin tosi taitava siinä, et vanhemmat luuli, etten tee mitään syntiä, mut huitelin misä sattuu...noudatin kyllä esim. kotiintuloaikoja, koska halusin säilyttää vapauteni enkä halunnu selitellä, mutta näyttämisen tarve kavereille oli kamal sillon kun jossain oli, eli kaikkea tartti tehdä.

Jep... Mua haettiin niskaperseotteella kotiin, kun en muuten mennyt. Ja soiteltiin perään että "kohta mä soitan poliisit, perkele". Ja MITEN USEIN mä valehtelinkaan, että olen jonkun tyttökaverin luona yökylässä.........enkä mä todellakaan ollut :whistle:

Pitää tuo FedWithGasolinen juttu kyllä paikkansa ainakin minun perheeni osalta.
Mulla oli tiukat rajat siihen kun muutin 17vee pois kotoa, ja tulihan noita kahleita paukuteltua. :snotty:
Siskolla ei kotiintuloaikoja, mutta aina on kotona ajoissa ollut ja harvoin ollut päissään. On muutenkin aikuisten mielestä järkevämpi kuin mitä minä olin, ei ole siskon tarvinnut sillätavalla kapinoida vaan on saanut vapaasti olla. Toteuttaa vanhemmat hällä tätä vastuu ja vapaus kasvatusta.

tai nythän mä muistin et sisko ei suostunut ostamaan mut olin useemman kerran siellä juomassa kylläkin siskon valvovan silmän alla. Parempihan tossakin tilnteessa on että ne juo siellä siskon luona kuin luuhaisi jossain kaupungilla :/

Yhteistyössä