Mitä mieltä, kun 23v isosisko ostaa 16v pikkusiskolle alkoholia? Tai ainakin antaa ryypätä luonaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanhin ja viisain?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanhin ja viisain?

Vieras
Aina ei kuulemma isosiskolta juomia saa, vaan muuta kautta. Mutta koska kotonakaan ei voi vanhempien valvovan silmän alla ottaa, tarjoaa isosisko kotiaan juopottelupaikaksi. Ja vielä pikkusiskon saman ikäinen kaveri mukaan pippaloihin. Itsekin isosisko humalassa.

Mitä mieltä olette? Minua perheen vanhimpana sisarena huolestuttaa tämä kuvio... Vaikka aikoinaan itsekin sorruin ostamaan alkoholia tälle nyt 23v tuolloin 16v siskolleni -mutta itsekin olin silloin "vain" 18v....

noin tein itsekin, tosin olin nuorempi, ja sisko yli 30v... Hän tosin jätti toisinaan asuntonsa käyttööni, johon sain kutsua omia kavereitani.

Kyllä 16v jo pärjää...

Noin minäkin taisin tehdä joskus aikoinani. Toki pidin sitten huolen systereistäni.

Minusta on huonompiakin tapoja ja paikkoja kokeilla viinaa kuin isosiskon hellässä huomassa. Esim. K-kaupan takapiha on kovin kylmä paikka ja aika turvatonkin juoda omenaviiniä ensimmäistä humalaa hakiessa ~nousee ihme-muistoja...~

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rikoshan tuo on

Ja eniten huolestuttaa tämän "isosiskon" kannalta, kun mukana on myös pikusiskon kaveri, alaikäinen siis hänkin. Oma pikkusisko ja vanhemmat tuskin nostaa mitään syytettä, mutta tämän vieraan tytön vanhemmat voivat hyvinkin, jos tietoon tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Minusta on huonompiakin tapoja ja paikkoja kokeilla viinaa kuin isosiskon hellässä huomassa.

Noin varmaan tämä isosiskokin ajattelee... Mutta ei se minusta kovin hellää huomaa ole, kun itsekin on kauheassa kännissä....

Alkuperäinen kirjoittaja Vanhin ja viisain?:
rikoshan tuo on

Ja eniten huolestuttaa tämän "isosiskon" kannalta, kun mukana on myös pikusiskon kaveri, alaikäinen siis hänkin. Oma pikkusisko ja vanhemmat tuskin nostaa mitään syytettä, mutta tämän vieraan tytön vanhemmat voivat hyvinkin, jos tietoon tulee...

Niinpä. Kuka tahansa voi käräyttää, ja kohta on poliisit ovella.

Mulla on itseäni 6,7 ja 8 vuotta nuoremmat veljet. Yhdellekkään en ole koskaan ostanut alkoholia tai edes tupakkaa. Eipä tainnut kukaan edes kahta kertaa kysyä. Nythän nuo on jo kaikki täysi-ikäisiä. Joten tuon alkuperäisen tarinan siskoa en voi ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja No:
noin tein itsekin, tosin olin nuorempi, ja sisko yli 30v... Hän tosin jätti toisinaan asuntonsa käyttööni, johon sain kutsua omia kavereitani.

Kyllä 16v jo pärjää...
mitä sä sillä pärjäämisellä tarkotat?
No että kyllä 16-vuotiaan ois jo luullut oppineen että miten ottaa sopivasti, eikä kaatokännejä, eiköhän pahimmat "kokeilut" oo ohi jo tuohon mennessä. Ja sisarukset yleensä pitää hyvää huolta toisistaan. Sitä:)

Alkuperäinen kirjoittaja Noah:

Kyllä 16v jo pärjää...
No että kyllä 16-vuotiaan ois jo luullut oppineen että miten ottaa sopivasti, eikä kaatokännejä, eiköhän pahimmat "kokeilut" oo ohi jo tuohon mennessä. Ja sisarukset yleensä pitää hyvää huolta toisistaan. Sitä:)

:laugh: Päivän läppä.

Kyllä 16v jo pärjää...
:o olen sanaton.. :whistle:

? Mit tuossa niin hauskaa oli, yritn vain olla realistinen.

Että oikein REALISMIA se, että 16-Wee pikkuhoratsu poikakaverinsa kanssa osaa siemailla sivistyneesti valkkaria tai muuta juhlajuomaa.

no daa-a

Pikku kriminaalit vetää vaan perskännit isosiskon seurana, vai miten kauan meinaat et ton ikänen on kännänny? Että on oikeen kokenu ja tottunut ja oppinu omat rajansa? Jumaleissön että on ihmeellistä porukkaa. Ooksä niitä, jotka ostaa omalle jälkikasvulleen kossupullon rippilahjaks?

NO.
Oletetaan, että teini aloittaa juomisen 13-vuotiaana, mikä näinä päivinä on valitettavasti aika tavallista. Jos hän juo kerran kuussa, luulisi tuossa kolmen vuoden aikana viisastuneen sen verran, että ei enää oksenna koko seuraavaa päivää, vaan ottaa vähemmän, ja näinollen häneen voi jo paremmin luottaa, että pitää huolen itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hemmetti:):
NO.
Oletetaan, että teini aloittaa juomisen 13-vuotiaana, mikä näinä päivinä on valitettavasti aika tavallista. Jos hän juo kerran kuussa, luulisi tuossa kolmen vuoden aikana viisastuneen sen verran, että ei enää oksenna koko seuraavaa päivää, vaan ottaa vähemmän, ja näinollen häneen voi jo paremmin luottaa, että pitää huolen itsestään.
kyllä mä ajattelin kasvattaa oman lapseni niin,että sitä ryyppäämistä ei todellakaan aloteta teininä..

NO.

Herranjeesus missä tollasen teinin vanhemmat on? Jos saa kerran kuukaudessa oksentaa koko seuraavan päivän, ja vielä ens kuussakin päästetään kotoa ilman saattajaa...

NO.

Ai miten niin aloittaa? Koulussa ei kännääminen onnistu, eikä kotona. Ja jos tuon ikäinen ei osaa olla juomatta kodin ulkopuolella, niin sitten saa pysyä kotona.

NO.

Herranjeesus missä tollasen teinin vanhemmat on? Jos saa kerran kuukaudessa oksentaa koko seuraavan päivän, ja vielä ens kuussakin päästetään kotoa ilman saattajaa...

Hei ette te voi niitä teinejä vahtia 24/h. Jos menee kaverilleen yöksi ja sanoo, että ei juo, se voi olla totta tai sitten ei. Tai jos on lomalla muualla. Tai. Tai. Tai. On discossa ja tulee kotiin kun nukutte. Tuo oksentaminen oli aika ääriesimerkki, mutta kuitenkin... Kyllä mä luulen, että suurin osa alkaa seiskalla alkoholia käyttämään, keitä se ylipäänsä kiinnostaa.

NO.

Ai miten niin aloittaa? Koulussa ei kännääminen onnistu, eikä kotona. Ja jos tuon ikäinen ei osaa olla juomatta kodin ulkopuolella, niin sitten saa pysyä kotona.

Esim. Kampissa hengaa heti pääovien ulkopuolella usein keskellä perjantai-iltapäivää isoja jengejä mäyriksiä kantaen ja osalla jo pullo kädessään... Miten sä kontrolloit, jos sun lapsi menee kaupungille? Ei voi vangitakaan...

NO.

Hei ette te voi niitä teinejä vahtia 24/h. Jos menee kaverilleen yöksi ja sanoo, että ei juo, se voi olla totta tai sitten ei. Tai jos on lomalla muualla. Tai. Tai. Tai. On discossa ja tulee kotiin kun nukutte. Tuo oksentaminen oli aika ääriesimerkki, mutta kuitenkin... Kyllä mä luulen, että suurin osa alkaa seiskalla alkoholia käyttämään, keitä se ylipäänsä kiinnostaa.

No hyvänen aika, ei se vahtiminen nyt noin vaikeaa ole. Kotiintuloaika on klo 21 ja mihinkään sellaseen paikkaan ei pääse, jossa ei luotettavat aikuiset vahdi. Maistelua ei voi estää, mutta kännäämisen voi.

meillä ei ainakaan 13 v lähde diskoihin..ja saati,että kotiutuu sieltä aamuyöstä..kyllähän koulusta otetaan yhteyttä kotiin,jos oppilas on useinkin poissa tunneilta,loppu riippuukin sitten vanhemmista,miten heitä kiinnostaa lastensa tekemiset..Ja ei kaikki teinit ryyppää ja rällää..

Yhteistyössä