Mitä mieltä, kun 23v isosisko ostaa 16v pikkusiskolle alkoholia? Tai ainakin antaa ryypätä luonaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanhin ja viisain?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos olisivat minun lapsiani, niin ottaisin heidät puhutteluun, myös sen täysi-ikäisen. Saatoin itse aikanaan nyt jo aikuistuneelle lapselleni "tipan" viiniä tms tarjota, mutta en toki mihinkään juopotteluun omien seinieni sisällä enkä ulkopuolella alaikäistä kannustanut enkä olisi tykännyt jos kukaan muukaan aikuinen läheinen ihminen olisi sitä tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja darkstarmama:
Pitää tuo FedWithGasolinen juttu kyllä paikkansa ainakin minun perheeni osalta.
Mulla oli tiukat rajat siihen kun muutin 17vee pois kotoa, ja tulihan noita kahleita paukuteltua. :snotty:
Siskolla ei kotiintuloaikoja, mutta aina on kotona ajoissa ollut ja harvoin ollut päissään. On muutenkin aikuisten mielestä järkevämpi kuin mitä minä olin, ei ole siskon tarvinnut sillätavalla kapinoida vaan on saanut vapaasti olla. Toteuttaa vanhemmat hällä tätä vastuu ja vapaus kasvatusta.

Mä taidan toteuttaa aikanani omieni kanssa tota vastuu & vapaus -metodia myös. Koska en henk.koht. ole KOSKAAN nähnyt, että toi hullu rajoittaminen toimisi. Se toimii päinvastoin kuin on tarkoitus...
(ja totta munassa joku nutturapää kohta kiekuu että "MEILLÄHÄN TOIMII! EI MEIDÄN VILLE...SILLÄ ON RAJAT!"... voi kuulkaas, kun ne teinien vanhemmat harvoin tietää edes puolia, tai neljäsosaa, sen teinin tekemisistä, vaikkakin he niin tietysti luulevat :saint: ...täydellinen rajoittaminen onnistuu niin, että teini pidetään perunakellarissa lukkojen takana kaikki muut ajat, paitsi koulupäivän ajan)

mä oisin ollu iloinen jos soisin kuustoista veenä saanu mennä siskolleni ottamaan! ja jos ajattelee vähän niin oisin mä mielummin antanu siskoni ostaa alkoholit kuin se että mä meen naapurin pedofiililtä kysymääs jos se vois ostaa...

ja monet monet idiootit jutut oisin jättäny tekemättä jos oisin saanu olla jonkun luona enkä tuolla puistoissa ja koulujen pihoilla ois örissy...

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
mä oisin ollu iloinen jos soisin kuustoista veenä saanu mennä siskolleni ottamaan! ja jos ajattelee vähän niin oisin mä mielummin antanu siskoni ostaa alkoholit kuin se että mä meen naapurin pedofiililtä kysymääs jos se vois ostaa...

ja monet monet idiootit jutut oisin jättäny tekemättä jos oisin saanu olla jonkun luona enkä tuolla puistoissa ja koulujen pihoilla ois örissy...

Juurikin näin :D

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
täydellinen rajoittaminen onnistuu niin, että teini pidetään perunakellarissa lukkojen takana kaikki muut ajat, paitsi koulupäivän ajan)

Koulustakin voi lintsata, lähtee amulla kouluun ja hyppääkin bussiin ja ajaa kaupunkiin :snotty: Minäkö muka olisin... :whistle: Ja sit voi ikkunaa vasten väärentää äidin nimen poissaolotodistukseen :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
täydellinen rajoittaminen onnistuu niin, että teini pidetään perunakellarissa lukkojen takana kaikki muut ajat, paitsi koulupäivän ajan)

Koulustakin voi lintsata, lähtee amulla kouluun ja hyppääkin bussiin ja ajaa kaupunkiin :snotty: Minäkö muka olisin... :whistle: Ja sit voi ikkunaa vasten väärentää äidin nimen poissaolotodistukseen :snotty:

näin tai opetella tuntitolkulla sitä värentämistä ja siltiki jää kiinni :headwall: :D

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

VOIVOI, mä vaan lähdin pois koulusta... No, melko useinkin. Eikä ne aina kotiin soitelleet tai kyselleet.

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

Juurikin näin :D

Yhdyn täysin tähän :flower:
Vanhempien kuuluu valvoa ja asetta niitä rajoja, kotoa ei kuulu saada viinaksia eikä turvapaikka ryyppäämiseen, mut olis hyvä, et niitä kokeiluja varten olis turvallinen paikka, ettei tarttis ainakan luonnossa maksaa siitä kaljapullosta, sitä taphtuu niin paljon :| :/

Ja oon vaan kerran väärentänyt nimikirjoituksen :D Opettajille se meni, mutta mutsi huomasi sen kokeen sitten myöhemmin mun pöydällä...eikä ihastunut :xmas:

Minäkin väärensin myös vain kerran äitin nimen kokeeseen ja jäin kiinni opettajalle. Tuli kaks tuntia jälkkäriä, onneks oli muuten mukava opettaja ettei ihan piinaa ollut. Sain tehdä rästiin jääneitä koulutehtäviä.

Mä en muista koskaan jääneeni kiinni väärennetystä nimikirjoituksesta :saint: Jälkkäriäkin on ollu vaan 2; kun oli välitunnilla ilman pipoa ja koulun alueella tupakoinnista ja arvatkaa näytinkö jälkimmäistä jälkkäri lappua kotona :saint: :whistle: :snotty:

Mun vanhempi tytär on 24 v ja hän väläytteli taannoin että sitten kun tää nuorempi sisko tulee ripari-ikään niin ottaa siskonsa mukaan dokaamaan. Mä sanoin vaan että katotaan nyt. Mä kyllä olin itekin 14 v kun kokeilin ekaa kertaa dokata ja kyllä siinä piti tehä kaikki temput ettei vaan olis haissut kun kotia meni. Ite taisin kans hakea vanhemmalle tytölle tupakkaa kun oli vielä 17 v mutten muistaakseni koskaan hakenut alkoholia. Se että kokeilin noin nuorena ei tehnyt musta alkoholistia, eikä absolutistiakaan vaan mulla on terve kunnioitus alkoholia kohtaan eli osaan ottaa sillai siivosti mutta kyllä mä joskus kännin vedän, sitä en kielläkään. Ehkä se on kuitenkin parempi että sitä kokeilee joko kotona tai sitten siskon luona ettei ainaskaan ulkona talvipakkasella johon on mahdollisuus sammua ja paleltua kuoliaaksi. Tiedän kyllä että on rikos ostaa alaikäsille tupakkaa ja viinaa ja olenkin kieltäytynyt hakemasta kumpaakin jos joku nuori on tullut kysymään enkä ostais ite omalle nuorellekaan. Ja just puhuttiin tytön kanssa dokaamisesta ja tupakanpoltosta niin sanoi ettei varmaan koskaan alota viimeksimainittua. Hyvä olisikin jos ei alottaisi, mun mielestä tupakka kuitenkin on pahempi kuin alkoholi. Tiedän että saan nyt paskaa niskaani mut mitä sitte.

On mielestäni ok. Ei tietenkään oo hyvä jos tosiaan ryyppäämällä ryyppää, mutta viinin tissuttelu tms. on ok... Oikean alkoholinkäytön kun valitettavasti oppii vain harjoittelemalla:)
16-vuotiaalla ei kuitenkaan oo kovin pitkä aika täysi-ikäisyyteen enää.

Vapaus on parempi kuin liian tiukat rajat, vastuuta saa antaa ja pitää ottaa...

ei taida sisko ymmärtää minkälaisen taakan ottaa itselleen ostaessaan alkoholia alaikäiselle.Se pikkusiskohajn on silloin siskon vastuulla!Mitä jos jotain tapahtuu? :o
Mie en osta edes 17-vuotiaalle veljelleni ööliä..tupakkaa kyllä toisinaan..

Yhteistyössä