Mitä mieltä ihmisestä (raha-asioita)?

22.08.2007
163
0
16
Tai oikeastaan pariskunnasta kyse, ja heillä kaksi alle 4v. lasta. Vaimo alkanut opiskelemaan juuri, mies käy töissä. Aina kun rahaa tulee, he lähtevät ulos syömään ja ostelevat kaikenlaista. Sitten ovatkin 3viikkoa kuukaudesta pa, ja valittelevat kun ei ole rahaa, eikä kunnolla ruokaa. Lapsilleen sentään saavat hankittua kunnon ruoat. Mutta, pariskunnan vanhemmat sitten ostelevat heille autosta lähtien kaikkea, ja aina jotain uutta ja kallista saadessaan on kiire päästä toitottamaan muille että mitä tällä kertaa saatiin kun vanhemmat makso.

Se mikä siis minua tässä ärsyttää, on se että aikuisten ihmisten pitäisi mielestäni tulla toimeen omillaan, ja osata jaksottaa rahan käyttö niin että rahat riittää koko kuukaudeksi. Senkin vielä ymmärrän että joskus joutuu sossusta apua hakemaan, mutta se ei tämän pariskunnan kohdalla tule kyseeseen, koska heidän omat tulonsa ovat niin suuret. Ja toisekseen, eikö heitä hävetä maksattaa jollain muulla kalliita ostoksiaan, ja vielä enemmän luulisi hävettävän kertoa muille mitä joku toinen heille on hankkinut.

Itse en kehtaisi kuuna päivänä ottaa omilta vanhemmiltani rahaa tai tavaraa vastaan, jos arvo on enemmän kuin 20?. Kyllä ihan oikeesti pitää omillaan tulla toimeen, vaikka välillä ois kuinka vaikeeta.

:o :headwall:

Ainoa mikä tässä jutussa pisti silmäänb oli se, että jos minä puhuisin noin jostain toisista niin olisin kateellinen. Ja kyllähän sitä kateellinenkin saa olla, mutta pitääkö sitä tulla kateuksissaan tänne hakemaan puolustusta omalle näkemykselleen???

Se mikä siis minua tässä ärsyttää, on se että aikuisten ihmisten pitäisi mielestäni tulla toimeen omillaan, ja osata jaksottaa rahan käyttö niin että rahat riittää koko kuukaudeksi.

niin pitäisi ja en minäkään tollaista ymmärrä mutta eikö jokainen vois pitää huolen omista asioistaan..ärsyttävää että puhut täällä muiden asioista..ei millään pahalla...

No en kyllä ymmärrä tuollaista, että vanhemmat maksaa aikuisille ihmisille autosta lähtien kaiken. Mun äiti oli meillä käymässä ja käytiin ruokakaupassa, ois välttämättä halunnut maksaa meidän ruokaostokset, mut sanoin että ei sun tartte meidän elämistä maksaa. Jotenkin ois tuntunut nololle että ois maksanut vaikka hyvää hyvyyttään niin oiskin tehnyt.

Voi elämä! Meillä ei koskaan ole loppukuusta rahaa :o Ruokaa on kyllä aina :p Miehen vanhemmat antaa miehelle usein muutaman kympin ja käy kaupassa ostamassa meille ruokakassin :o Meillä on miehen vanhempien ostama auto, harmi vaan se ei ole uusi, olis mulle tän vuoden Mersukin kelvannu :laugh: Eikä hävetä yhtään, välillä ärsyttää mutta en tosissaan kieltäydy ilmaisesta avusta! Potkikaa mua päähän, olen loinen ja luuseri :headwall: :laugh: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Voi elämä! Meillä ei koskaan ole loppukuusta rahaa :o Ruokaa on kyllä aina :p Miehen vanhemmat antaa miehelle usein muutaman kympin ja käy kaupassa ostamassa meille ruokakassin :o Meillä on miehen vanhempien ostama auto, harmi vaan se ei ole uusi, olis mulle tän vuoden Mersukin kelvannu :laugh: Eikä hävetä yhtään, välillä ärsyttää mutta en tosissaan kieltäydy ilmaisesta avusta! Potkikaa mua päähän, olen loinen ja luuseri :headwall: :laugh: :headwall:

Ei apua saa ottaa vastaan, höhlä... On vain kituutettava ja venytettävä senttiä, koska se vasta on oikeaa elämää. Nehän sen kirkkaimman marttyyrinkruunun saa, jotka kieltäytyvät KAIKESTA avusta

:headwall: :headwall: :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Ei apua saa ottaa vastaan, höhlä... On vain kituutettava ja venytettävä senttiä, koska se vasta on oikeaa elämää. Nehän sen kirkkaimman marttyyrinkruunun saa, jotka kieltäytyvät KAIKESTA avusta

Kyse varmaan siitä tässä avauksessa, että aikuisuuteen kuuluu vastuuu. vastuuntuntoinen ihminen huolehtii raha-asiansa, ainakin jos on lapsia, pitää huolehtia että kaapissa on ruokaa aina. Ei niin, että tuhlaa heti kaiken, ja on toisten avustusten varassa 3 viikkoa kuukaudessa.

Siis että itsekin pennut, jotka on kasvatettu väärin (tottuneet saamaan kaiken ilmaiseksi) tekevät lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Niin, olen alinta kastia, huono äiti ja sitä rataa :headwall: Ruoskikaa minua :laugh: :laugh: Enkä edes tajua hävetä :D :o

Mistäköhän rahankäyttö on opittu ap:n esimerkkihenkilöiden tapauksessa, luultavasti pari on oppinut sen vanhemmiltaan... mitä väliä miten he toimeen tulevat jos kaikki osapuolet ovat onnellisia, se että vanhemmat tukevat heitä ei ole keneltäkään ulkopuoliselta mitenkään pois.

Taitaa olla tää rahanhuoliminen vanhemmilta olevan aikamoinen kasvatuskysymys, toiset on vastaan ja toiset on puolta, eiköhän se ole jokaisen oma asia ottaako vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyse varmaan siitä tässä avauksessa, että aikuisuuteen kuuluu vastuuu. vastuuntuntoinen ihminen huolehtii raha-asiansa, ainakin jos on lapsia, pitää huolehtia että kaapissa on ruokaa aina. Ei niin, että tuhlaa heti kaiken, ja on toisten avustusten varassa 3 viikkoa kuukaudessa.

Siis että itsekin pennut, jotka on kasvatettu väärin (tottuneet saamaan kaiken ilmaiseksi) tekevät lapsia.

No sehän nyt on päivänselvä asia, että yleensä elämään kuuluu vastuunottaminen. Siihen en kommentoinutkaan, vaan siihen, että tällä palstalla vallitsee erittäin ikävä asenne, yleensä minkäänlaisen avun vastaanottamiseen.

No ketäpä tuo haittaa jos vanhemmat tykkää maksaa? Kyllä meidänkin vanhemmat ostaa meille kaikenlaista (emme pyydä emmekä odota, itse haluavat ja ehdottavat) ja tälleen voidaan itse nauttiakin elämästä eikä tarvi joka senttiä venyttää, voidaan käydä jopa syömässä ravintolassa joskus :o Tosin meillä on aina myös rahaa tilillä eli ei törsäilläkkään viimeisiä euroja miten lystää, sillä ei tuo avustus vanhemmilta tule joka kuukausi vaan yleensä tarpeen mukaan ostavat jotain, esim meillä oli täs remonttia niin miehen isä maksoi rautakaupassa osan maaleista jne :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Kyllä se Siperia vielä opettaa, sanokaa minun sanoneen. Vielä tulee aika, jolloin ne vanhemmat eivät enää ole auttamassa.

Jos nuo miehen vanhemmat tosta kupsahtaa niin me luultavasti kuollaan nälkään seuraavana päivänä :headwall: :headwall: :headwall: :laugh:

no eihän ne isovanhemmat osta jos eivät halua.oma on valintansa.ja pyrkikää elämään elämänne niin kuin haluatte,turha arvostella muita.niin on monta tapaa kuin on ihmisiäkin.

Kyllähän ne vanhemmat tiettyyn pisteeseen asti auttavat mutta liika on liikaa. Eli jonain päivänä vopivat sanoa että kuulkaas tulkaas toimeen omillanne....

meillä kummankin puolelta miehen vanhemmat ja mun äiti ostelee aina silloin tällöin jotain vaikka rahallisesti meillä ei oo tiukkaa. viimeksi saatiin rahat tiskinpesukoneeseen.

Uusimmat

Yhteistyössä