Mitä mieltä: ekaluokkalaisen "omat lomat"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyn"

Vieras
Lapseni luokkakavein vanhemmat pitävät lasta välillä "huvikseen" päivän kotona, jos ovat itse vapaalla. Lapseni sitten ihmettelee, että miksi hänellä ei ole vapaapäiviä. Olen itse sitä mieltä, että lapselle on opetettava että koulu ei ole vapaaehtoinen juttu. Eri asia jos on joku matka tms. Mitä olette mieltä?

En kannata tuollaisia lomia ollenkaan. Koulu on lapset työtä ja sieltä ei olla poissa huvikseen. Lomamatka on asia erikseen, mutta nekin mieluummin varsinaisina loma-aikoina. Tuosta voi tulla lapselle ikävä tapa ottaa omaa lomaa omin nokkinensa. Päiväkoti-ikäisillä tällaiset lomat on ihan ok ja eskarissakin vielä, mutta ei enää koulussa. Ekaluokkalaisen päivä ei nyt edes niin pitkä ole, etteikö voisi olla muutaman tunnin koulussa ja sitten loppupävän kotona vanhempien kanssa eikä mennä esim. iltapäiväkerhoon. Nipo oon, mutta se on lapselle parasta.

Huh huh! Jo ekaluokallako tarve lintsata???? Ei, en oikein usko. Ekoilla päivät ovat lyhyitä etenkin, jos ei mene iltäpäiväkerhoon, joten en ymmärrä! Ymmärrän sen, että vanhempana lintsaa, koska silloin päivät on tosi raskaita ja pitkiä, mutten noin nuorena ymmärrä.

En jotenkin näe asiakseni olla kouluun yhteydessä asiasta. Halusin vian tietää, olenko niuho kun en ymmärrä tuollaista. Mutta ilmeisesti suurin osa on kanssani samaa mieltä.

Meillä vapaapäivät on anottava rehtorilta. Ilmoittavatko nämä vanhemmat että lapsi on kipeänä vai miten? Tuskin reksi myöntää ihan huvikseen tapahtuvia vapaita.

Jos tuo nyt ei ihan viikottaista toimintaa ole ja koulussa muuuten kaikki ok niin so what.
Älä nyt ainakaan mitään ilmoittelemaan ala, asia ei kuitenkaan sulle kuulu.

En oikein tiedä mitä ilmoittavat kouluun, ilmeisesti että lapsi on kipeä. Lapsen äiti vaan joskus sanoi, että pitävät tällaisia vapaapäiviä välillä, ja oma lapseni on kysynyt miksi kaverilla on vapaata vaikka ei ole kipeä. Eivät sitä kovin usein kuitenkaan tee.

Miten vapaaehtoinen matka eroaa tuosta? Itse en näe eroa näiden välillä. Moni ottaa lapsen pois koulusta vapaaehtoisen matkan vuoksi, joten jos joku muu pitää lapsen pois kotoa silloin tällöin, niin ei se kyllä ole mielestäni eri asia. Molemmissa tapauksissa lapsi viettää omaa lomaa.

Siihen anotaan lupa koulusta etukäteen.

En jotenkaan usko, että ylimääräisiin "muuten vaan"- vapaisiin anottaisiin tai annettaisiin lomaa.

Siihen on se loma-anomus siksi, koska niin moni vanhempi ei halua noudattaa koulujen loma-aikoja. Mutta en tosiaan näe ongelmaa siinä, että joku pitää lapsen pois koulusta jos eivät muuten matkustele paljoa, useimmiten ne matkustelevat perheet kuitenkin ovat enemmän matkalla kuin joku "omalla vapaalla". Ei matkustelu mielestäni ole yhtään sen oikeutetumpi syy olla pois koulusta kuin oma vapaapäivä vanhempien kanssa kotona.

niitä aikoja odotellessa,kun lapsi ei olekaan enää ekaluokkalainen ja vanhemmat on töissä..lapsella on sitten varmaan omia vapaapäiviä,kun on siihen saanut vanhemmiltaan siunauksen ekalla :whistle:

[QUOTE="vieras";26145295]Meillä vapaapäivät on anottava rehtorilta. Ilmoittavatko nämä vanhemmat että lapsi on kipeänä vai miten? Tuskin reksi myöntää ihan huvikseen tapahtuvia vapaita.[/QUOTE]

Meillä on myöntänyt.
Eli soitolla olen voinut ilmoittaa että vien (nuo 4-6 kpl) huomenna museoon koulun sijaan, sillä käsittääkseni ei ole odotettavissa kokeita tms.
Joskus reksi on "pakottanut" hakemaan koululta jonkun muunkin lapsen mukaan.
Muuten ei ole ollut ongelmia.

:)

Kyllä ylimääräisiin vapaapäiviin saa ihan pyytämällä luvan koululta.

Syynä voi olla vaikka pienen koululaisen kova äidin kaipuu ja äidin vuorotyö jonka takia hyvin harvoin arkisin tai viikonloppuisin on minkäänlaista yhteistä aikaa.Arkisin ei koulun takia ja viikonloppuisin ei äidin työn takia.

Miten vapaaehtoinen matka eroaa tuosta? Itse en näe eroa näiden välillä. Moni ottaa lapsen pois koulusta vapaaehtoisen matkan vuoksi, joten jos joku muu pitää lapsen pois kotoa silloin tällöin, niin ei se kyllä ole mielestäni eri asia. Molemmissa tapauksissa lapsi viettää omaa lomaa.

Anottu loma tai vapaapäivä jees, "omat vapaat" antavat kyllä kyllä kaikkea muuta kuin esimerkillisen kuvan lapselle. Koulu on lapsen työtä ja sääntöjä noudatettava..

[QUOTE="mona";26145661]Miksi lapsia viedään koulupäivänä yhtään minnekään? Ihme touhua..[/QUOTE]

Itse voisin kuvitella että veisin lapset juuri koulupäivänä museoon. Teen vuorotyötä ja meillä on koko perheen viikonloppuja vain joka kolmas viikko. Muutoin olen paljon iltavuoroissa ja vapaat ovat viikolla. Jos vielä mieheni tekisi vuorotyötä, pitäisimme varmasti lapset pois koulusta silloin kun meillä molemmilla olisi vapaata. Niitä koko perheen yhteisiä vapaita kun olisi silloin vieläkin vähemmän. Nyt lapset eivät ole olleet koulusta pois kuin joka toinen vuosi viikon lomamatkan vuoksi. Meillä kun ei ole mahdollista viettää yhteistä lomaa koulujen loma-aikoihin. Mielestäni vuorotyöläisten perheissä täytyy ajatella myös perheen hyvinvointia vaikka sitten koulusta pois olemalla. Koulu kun ei ole ainoa opinahjo tässä elämässä. Opetamme kyllä lapsillemme sen mistä jäävät paitsi koulusta pois ollessaan.

[QUOTE="mona";26145661]Miksi lapsia viedään koulupäivänä yhtään minnekään? Ihme touhua..[/QUOTE]

kukin tavallaan.
ja mummeliisa tekee kaiken "toisinpäin" kuin on oletus. senverran olen oppinut, vaikka en enää palstailekaan "kokoajan" ;)

kukin tavallaan.
ja mummeliisa tekee kaiken "toisinpäin" kuin on oletus. senverran olen oppinut, vaikka en enää palstailekaan "kokoajan" ;)

Heh.
En kaikkea.
Mutta pidän kyllä kiinni omasta ajattelusta silloinkin kun "tapa" on toinen.
Ja niin on pitäneet lasteni/varastettujen lasteni opettajatkin - ja rehtorit.

Yleinen tapa ei kasvata lapsiani, minä, puolisoni, perhe, opet ja koulu kasvattaa.
:)

Yhteistyössä