Mitä mieltä: ekaluokkalaisen "omat lomat"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heh.
En kaikkea.
Mutta pidän kyllä kiinni omasta ajattelusta silloinkin kun "tapa" on toinen.
Ja niin on pitäneet lasteni/varastettujen lasteni opettajatkin - ja rehtorit.

Yleinen tapa ei kasvata lapsiani, minä, puolisoni, perhe, opet ja koulu kasvattaa.
:)

No sehän on tärkeintä pitää kinni omasta ajattelusta. Viis siitä mikä olisi lopputulos jos kaikki 30 lasta alkaa viettää vapaapäiviä milloin vain, vain koepäiviä väistellen.

No mutta huomaahan yhtälaisen moraalin työelämässäkin, valitettavasti.. :/

Siihen anotaan lupa koulusta etukäteen.

En jotenkaan usko, että ylimääräisiin "muuten vaan"- vapaisiin anottaisiin tai annettaisiin lomaa.

Minä kyllä arvostan koulua, ja kannatan kouluttautumista. Mutta kyse on minun lapsestani, ei koulun lapsesta. Joten en aio anoa mitään, mä ilmoitan jos lapseni jostain syystä tulee olemaan pois! Koska se on mun lapsi. No ekan vuotensa aikana on ollut 2päivää pois(kipeänä), mut periaatteessa ajattelen että se on minun päätös.

Ps itselläni oli 3lk lähtien omaa lomaa joka kevät 2viikkoa(autoin isääni maanviljelyshommissa, kevät töissä), nykypäivänä tosta varmaan tehtäs ls-ilmoitus. + 9 Luokan suoritin tenttimällä/tehtävien teolla, sillä olin töissä!

Isäni taas kävi peruskouluaikanaan vain tekemässä kokeet koululla ja joskus pyörähti, teki nimittäin töitä perheyrityksessä(joka on vieläkin pystyssä). Nykypäivänä pitäs istuu koulussa jo ekalla luokalla välillä se 6tuntia.

no ei ole oikein. koulusta ei huvikseen pidellä vapaapäiviä. ja jos joku sellaista tekee, niin sillä on nimi pinnaus, lintsaus, yms. josta kuuluu ilmoittaa opettajalle

Vuorotyöperheiilä se on joskus ainoa tapa saada yhteistä aikaa. Jos lapsi hoitaa läksyt ja kyseisen päivän koulutehtävät ja asiasta on sovittu open kanssa niin en näe asiassa mitään pahaa.

No ei kyllä meillä pidettäisi tuollaisia. Haluan opettaa lapsilleni alusta asti oikeanlaista työmoraalia eli töistä (myöskään siis koulusta) ei olla huvin vuoksi pois vaan vain perustellusta syystä.

Jo silloin kun itse olin koulussa aikanaan niin sain anomalla nimenomaan tuollaisia vapaapäiviä (aika harvoin siis kuitenkin) me ei käyty koskaan missään matkoilla kouluaikoina tms, ja mulla oli perheessä avioeroa sun muuta, niin katsoivat että tuollaiset "lepopäivät" tekee mulle vain hyvää että jaksan koulua. Aina siis tuli lupa. Mun mielestä ne on vain hyvä juttu, eikä ainakaan mun koulumotivaatiooni vaikuttanut mitenkään huonontavasti. Kullakin on omat syynsä miksi joskus voi olla hyvä olla päivä pois.

Omien lasteni koulusta ja käsittääkseni muistakaan kouluista ei saisi olla vanhempien ilmoituksella poissa kuin sairaustapauksissa. Muihin poissaoloihin pitää pyytä lupa.
En väheksy lasten ja vanhempien yhdessäolon merkitystä, enkä museo-ym. retkiä, mutta itse en sallisi lapslleni ylimääräisiä vapaita, ellei kyseessä olisi sitten joku ns. pakollinen meno, tai matka, jonka vuoksi kouluun ei voisi mennä.
Kuumettoman,mutta väsyneeen ja voipuneen lapsen voisin tarveharikintaisesti ( hah, mikä sana= ilmoittaa sairaaksi ja pitää hänet päivän kotona.

En hyväksy muuten vaan-päiviä kuin ihan poikkeuksen poikkeuksena. Esim. joku kaukainen sukulainen tulee ulkomailta ja on aikaa viettää hänen kanssaan vain se yksi pv. Silloin voisin luvata ja pyytää luvan.

Eskarilainen voi vielä pitääkin joskus huvikseen vapaata kun eskari on vapaahetoinen juttu, mutta koulusta en ottaisi vapaita kovin herkästi.

Omalle lapselle olen anonut 2pv. vapaata toukokuulle (helatorstain jälkeisen perjantain on tehneet jo sisään) kun on pitempi reissu juhliin. Juhlat on helatorstaina ja lapsi sai ti ja ke vapaaksi.

En näe tuossa muuta ongelmaa, kuin ehkä siinä, mikäli vanhemmat tosiaan useinkin ilmoittavat "väärän" syyn poissaololle. Se ei minusta kasvatukselliseti ole hyvä juttu. Mutta en kyllä sivullisena lähtisi mitään ilmoituksia tekemään, kyllähän koulussa huomataan, jos lapsi ei siellä ole. Minusta on kuitenkin lapsen vanhempien ja koulun välinen asia. J
Voisin hyvin olla itse sen verran anarkisti, että mikäli pyydettyyn vapaapäivään ei lupaa tulisi, niin silti vapaapäivä pidettäisiin. Sairautta en alkaisi keksimään.

Yhteistyössä