Mitä mieltä? Ekaluokkalainen tulee poikkeuksellisesti isältään yhden reissun takia vasta yhdeksän jälkeen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaluokkalaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lissu";28337461]No meidän on ollut pakko järjestää niin että lapsi pääsee tarvittaessa lepäämään koulun jälkeen. Sukulaiset/kaverit auttavat jos meillä molemmilla menee töissä pitkään. Pakollinen meno on pakollinen, mutta onko se pakollinen molemmille vanhemmille, eikö lapsi voi mennä vaikka isälleen lepäämän siksi aikaa? Keinoja kyllä luultavasti löytyy kun on motivaatio järjestää niitä, itse ajattelen niin että ykkössijalla on lapsen terveys, sitten lapsen koulunkäynti, ja aikuiset järjestävät puitteet niin että kaikki toimii.

Tietysti ap:n tapauksessa kyseessä on satunnainen tapaus ja asia on jo järjestyksessä joten kysymys on lähinnä teoreettinen.[/QUOTE]

Keinohan löytyi, kun lapsi saa nyt nukkua aamulla vähän pidempään.

[QUOTE="vieras";28337483]Keinohan löytyi, kun lapsi saa nyt nukkua aamulla vähän pidempään.[/QUOTE]

Niin, mä kerroinkin miten meillä toimitaan vastaavassa tilantessa. :) Ap:n keino on varmaan ihan ok kertaluonteisesti mutta ei toimisi pidemmällä tähtäimellä.

[QUOTE="vieras";28337493]No onneksi kyse on nimenomaan ap:n lapsesta. Hän kun tuntuu osaavan joustaa ja ajatella lapsensa parasta.[/QUOTE]

Niin varmasti ajattelee, niin kuin me muutkin äidit ajattelemme oman lapsemme parasta.

Niin varmasti ajattelee, niin kuin me muutkin äidit ajattelemme oman lapsemme parasta.

Niin. Jonkun äidin mielestä lapsen paras on tylyttää lasta ja muutaman muun mielestä on lapsen parhaaksi mennä väsyneenä kouluun, vaikka kyse on poikkeustapaus ja edessä pitkä päivä ja toisinkin asian voi opettajan siunauksella hoitaa. Mutta kai sellaisiakin lapsia sitten on, joiden parhaaksi tylyttämiset ja väsyneenä pitäminen on tarpeellista.

Alkuperäinen kirjoittaja ekaluokkalaisen äiti;28337454:
Niin siis olen eronnut lapsen isästä jo vuosia sitten ja mulla ei ole mitään nokan koputtamista heidän menemisiinsä kun lapsi on siellä.
Nyt olivat siis reissussa, lähtivät pe heti päivällä ajamaan ja tulevat tänään (tuli viesti että sittenkin kymmenen jälkeen) kotiin.
Lapsi on vaan nukkunut huonosti oudossa paikassa, ollut paljon autossa istumista ja ohjelmaa.

Lapsen opettaja on sanonut vanhempainillassa, että hänelle saa laittaa tekstiviestejä viikonloppuisinkin, että vastaa kun ehtii ja kerkiää. Soittoihin ei vastaile vapaa-aikanaan.

No, mielipiteet tuli selviksi, olen häkeltynyt mikä ongelma tää on näin monelle kun mun mielestä tää on pikkujuttu ja tässä asiassa koen toimivani oikein ja lapsen parhaaksi. Tuskin tämä yksi aamu lapsesta nuorisorikollista tekee kun ei tosiaan tavaksi ota.. :)

Tämä palsta nyt vaan on niin...palsta.

[QUOTE="kfkfkf";28337064]No mä en kyllä ois tehny samoin. Kympiltä nukkumaan ja aamulla normaaliin aikaan ylös, ei se parin tunnin heitto voi niin paljoa vaikuttaa

Ja kuka koululainen menee 8 jo nukkumaan :O[/QUOTE]

peesi

[QUOTE="tiina";28337298]No jotain hirveää sen varmaan täytyy olla, tai vähintään isä on huono vanhempi eikö vaan? Kaiva kaiva, kyllä sä jotain vanhemmuudesta huomautettavaa löydät.[/QUOTE]

Tässä oli tiina-hyvä sun viestis. Tosi miellyttävän sävyinen sellainen. Syy, miksi mä mietin niitä nukkumaanmenoja oli se, että lapsi oli ollut reissussa, jolloin helposti lipsutaan nukkumaanmenorutiineista, ihan allekirjoitanutkin syyllistyy siihen. Ja ilmeisesti lapsen isä on etäisä, jolloin se lapsen arjen tunteminen ei välttämättä ole ihan hallussa. En väitä etteikö olisi, mutta hyvin voisi olla ettei ole. Mä en missään kohtaa sanonut, että paskat vanhemmat kun eivät huolehdi lapsen nukkumisesta. Ja ap:ltä tulikin vastaus siihen, miksi unet oli heikot. Joka oli ihan ymmärrettävä syy.

Mutta kai sellaisiakin lapsia sitten on, joiden parhaaksi tylyttämiset ja väsyneenä pitäminen on tarpeellista.

Tästä taas saa sen kuvan, että sulla on jotain huomautettavaa meidän vanhemmuudesta, siis meidän jotka olemme sitä mieltä että lapsi menisi kouluun ajallaan. Kuten jo jossain aiemmassa viestissä sanoin, meillä tuo pari tuntia suuntaan tai toiseen ei tuntuisi missään. Ja jos tuntuisi, se otettaisiin takaisin seuraavana yönä. Se ei ole tylyttämistä tai väsyneenä pitämistä, se on sitä että elämässä tulee poikkeuksia rutiineihin ja niihin sopeudutaan.

Mutta sä voit jatkaa yksin tätä keskustelua, koska mä ajattelin mennä nukkumaan, ettei tarvitse aamulla soittaa töihin, että "sori, en jaksa tulla vielä, nähdään parin tunnin päästä".

Tilannekohtaisesti joustetaan tarvittaessa. En näe mitään pahaa ap:n toiminnassa :)

Itse asiassa oma tyttö oli pari vkoa sitten valvomisen (johon hyvä syy) vuoksi niin väsynyt aamupalapöydässä, että kehoitin menemään takaisin nukkumaan ja laitoin opelle viestiä asiasta. Erittäin ymmärtäväinen oli, ja ei tuo teini siitä pilalle mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ekaluokkalaisen äiti;28337052:
Normaalisti menee nukkumaan jo klo20 ja tänään sitten venyy se nukkumaanmeno noin kymmeneen.
Laitoin opelle viestin, että mitä on aamusta jos lapsi nukkuisi aamulla hieman pidempään ja tulisi n.1-1,5h myöhemmin kouluun kun voisin viedä kun menen itse kymmeneen töihin.
Ope vastasi, että ei mitään erityistä ole aamusta ja lapsi voi hyvin mennä myöhässä, tekee sitten kotona tehtävät mitkä muut tekee aamulla tunnilla.

No, nyt mun äiti haukku mut pystyyn kun opetan lapseni lintsaamaan ja koulusta ei saa olla pois kun sairauden takia....!

Lapsella olis tosi pitkä päivä huomena ja vähillä unilla siitä ei sitten tule mitään. Ja kun kuitenkin poikkeustapaus eikä mitenkään jatkuvaa!!

Äitiskin vielä sekoitit soppaan.

Meidän lapset herää ja menee normiaikaan jos ja kun tälläisä satunnaisia "myöhäis"reissuja on ollu koulu- / eskaripäivää vasten.

Meillä noi menee muutenkin petiin klo 21 ja nukkuu 21.30 mennessä
joten ei ois valtava heitto...

Tosi outoja vastauksia. Mä ilman muuta sanon, että sun suunnitelma on ihan ok. Vielä kun asia on openkin kanssa sovittu. Etkä sä opeta lapselles mitään huonoa tolla, koska se ei ollut sun lapses joka ton poissaolon keksi, vaan se oli sun päätös.
Ekaluokkalaisella ei koulussa ole mitään niin ihmeellistä, että se homma kaatuis parin tunnin poissaoloon. Ja tässä tapauksessa, jos päivä kestää vielä klo 17 asti, niin hyvät on perusteet.

Järkyttävää miten nää mammat kehtaa tyrmätä tällasen ja sitten lähdetään kuitenkin viikoksikin etelänreissuun ja se onkin yllättäen täysin ok...

voi hyvä päivää, meillä joudun herättää joka aamu tytön tarhaan vaikka nukkuis kyllä pitempään, kannan unisena aamupalapöytään. olen samaa mieltä ap: n äitin kanssa että kouluun mennää jos ei ole kipeä. elämässä tapahtuu aina muutoksia kellä on noin säännöllinen elämä että jos menee vähän yli niin kaikki täytyy siirtää, typerää käytöstä äidiltä

Mä ymmärtäisin, jos reissusta tultaisiin tyyliin kahen-kolmen aikaan, mutta kymmeneltä. No kukin tyylillään. Ei tulisi itselleni mieleenkään, että lapsi menisi myöhemmin. Luulisi, että jos ap:n tyttö on niin väsynyt, kun on nukkunut huonosti, niin nukkuisi sitten jo matkalla autossa sen, mitä yöunista jää vajaaksi.

[QUOTE="vieras";28337736]Miksi ihmeessä? Voisitko sinä (tai joku muu näin ajatteleva) perustella, miksi on tarpeellista laittaa väsynyt lapsi kouluun, kun vaihtoehto on olemassa ja opettajalta lupa.[/QUOTE]

Minulle opetettiin jo kotona, että velvollisuudet hoidetaan ja minkään oman kivan tai hupireissujen takia niistä ei jousteta.
Meillä ei myöskään käyty kouluaikoina omilla etelänlomilla.

Minusta on ihan hyväkin opettaa lapselle satunnaisesti, että jos valvoo myöhempään, aamulla väsyttää. Kyllä, edessä on raskas päivä, mutta sitä mukavampi sitten illalla kömpiä sänkyyn. Ei ehkä tule sitten myöhemminkään tarvetta kukkua illalla, kun tietää käytännössä, miksi sinne sänkyyn mennään ajoissa.

[QUOTE="mielipide";28337808]Minulle opetettiin jo kotona, että velvollisuudet hoidetaan ja minkään oman kivan tai hupireissujen takia niistä ei jousteta.
Meillä ei myöskään käyty kouluaikoina omilla etelänlomilla.

Minusta on ihan hyväkin opettaa lapselle satunnaisesti, että jos valvoo myöhempään, aamulla väsyttää. Kyllä, edessä on raskas päivä, mutta sitä mukavampi sitten illalla kömpiä sänkyyn. Ei ehkä tule sitten myöhemminkään tarvetta kukkua illalla, kun tietää käytännössä, miksi sinne sänkyyn mennään ajoissa.[/QUOTE]

Kyseessä on ekaluokkalainen, joka menee sinne minne vanhemmat sanovat ja päättävät. Eri asia jos kyseessä olisi teini, jolle voikin jo antaa vaihtoehdoksi sen, että jos menet reissuun/johonkin tapahtumaan/tms, niin sillä ehdolla, että seuraavana kouluaamuna menet ajoissa kouluun.

En kyllä ymmärrä. Päiväkodissa noin toimitaan, muttei enää koulussa. Mitä siitä tulisi, jos jokainen haluaisi erityisjärjestelyjä liian vähäisten unien tms. takia. Ap:n tapauksessa tyttö kuitenkin ehtii nukkua ihan hyvät yöunet.

Unirytmin palauttamisenkin kannalta olisi hyvä rankan viikonlopun jälkeen siirtyä tuttuihin rutiineihin. Aamulla normaaliin aikaan ylös vaan, illalla sitten vähän aiemmin nukkumaan huomenna jos kovasti väsyttää.
Nyt viikonlopun univelat korvataan ylimääräisenä maanantaiaamun unena ja kierre on valmis. Se heräämisen vaikeus on edessä sitten tiistaina.

ei mulle tulisi mieleenkään että noin voi tehdä. en kai osaa tehdä numeroa itsestäni tai lapsistani tai meidän nukkumisista.
menisi kouluun kuten yleensäkin.
illalla (siis maanantai-iltana) aikaisin nukkumaan jos väsynyt

samalla lailla ajattelen itsestäni, jos valvoo yhden yön niin seuraavan päivän yleensä jaksaa, kunhan saa seuraavana yönä unta.

Itse en noin tekisi, mutta en mä näe asiaa mitenkään pahana. Tällä palstalla nyt ei hyväksytä sitäkään, että ollaan koulusta pois reissujen tms. takia, miksi tätäkään hyväksyttäisiin. On tää palsta aika jännä paikka.

Yhteistyössä