Mitä mieltä? Ekaluokkalainen tulee poikkeuksellisesti isältään yhden reissun takia vasta yhdeksän jälkeen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaluokkalaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mielipide";28337808]Minulle opetettiin jo kotona, että velvollisuudet hoidetaan ja minkään oman kivan tai hupireissujen takia niistä ei jousteta.
Meillä ei myöskään käyty kouluaikoina omilla etelänlomilla.

Minusta on ihan hyväkin opettaa lapselle satunnaisesti, että jos valvoo myöhempään, aamulla väsyttää. Kyllä, edessä on raskas päivä, mutta sitä mukavampi sitten illalla kömpiä sänkyyn. Ei ehkä tule sitten myöhemminkään tarvetta kukkua illalla, kun tietää käytännössä, miksi sinne sänkyyn mennään ajoissa.[/QUOTE]

Minulle taas opetettiin jo kotona, että elämä saa olla myös kivaa ja joskus voi joustaa, kunhan näillä teoilla ei satuta ketään muuta. Toisin sanoen esimerkiksi lomareissu kesken kouluvuoden on täysin ok, mutta maanantaiaamuna "sairaslomalle" jääminen laiskuuden takia ei ole ok, koska työnantaja/kollegat kärsivät siitä.

[QUOTE="Vieras";28337140]Tuolla tavalla opetat lapsellesi asenteen ettei ole pakko jos ei jaksa, ja voi jäädä nukkumaan jos väsyttää. Mitäpä luulet tulavisuuden tuovan tulleessaan tuolla menolla?
Elämä nyt sattui olemaan sitä vastuuta ja velvollisuuksien hoitamista. Näin se vaa menee. Aiheutat lapsellesi ongelmia tulevaisuuteen tuolla tapaa.[/QUOTE]

Olen täysin samaa mieltä! Ei aikuisetkaan voi päättää, että enpä jaksa mennä ajoissa töihin kun väsyttää, sinne on mentävä, oli väsynyt tai ei, ja myös kouluun on herättävä vaikka nukkumaan meno menis myöhempään. Elämä vaan on täynnä näitä velvollisuuksia, näin se vaan on..

[QUOTE="vieras";28337970]Olen täysin samaa mieltä! Ei aikuisetkaan voi päättää, että enpä jaksa mennä ajoissa töihin kun väsyttää, sinne on mentävä, oli väsynyt tai ei, ja myös kouluun on herättävä vaikka nukkumaan meno menis myöhempään. Elämä vaan on täynnä näitä velvollisuuksia, näin se vaan on..[/QUOTE]

Niin, siitä kellon perässä juoksemisesta ehtii nauttia ihan tarpeeksi aikuisena. Miksi lapsen pitäisi tehdä samaa?

Ensinnäkin, jokainen ihminen ja lapsi on erilainen, se mikä ei olisi toiselle muutos eikä mikään, voi toiselle olla paljon kovempi paikka. Toisekseen poikkeustilanteet on yksittäisiä juttuja ja on täysin ok joustaa silloin tällöin eikä jumiutua noihin "aina on pakko jaksaa" -juttuihin. On hyvä opettaa lapsellekkin että omia voimavaroja saa ja pitääkin kuulostella ja uskaltaa toimia sen mukaan.

Mielestäni järjestely on ihan ok, en pidä erikoisena, saati paheksuttavana.

En tiedä tekisinkö itse noin, mutta ei tuo pahalta kuulosta ollenkaan. Ihmetyttää valtaosa tämän ketjun viesteistä, mutta ilmeisesti minun(kin) ajatusmaailma on jotenkin vinksallaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä