Mitä mieltä appivanhempien toiminnasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaannko katkera?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko teillä muuten avioehtoa ja miten nuo laina-asiat ja muut elämiskustannukset jakautuvat puolisoiden kesken? Sinun nimissäsi ei kai ole lainaa, kun olet "ulkopuolelta tullut", ts. asut miehen sukutilalla? Miten tuollaisessa tilanteessa miniä voi turvata sen että omat rahat pysyvät itsellä?

Ehdota! Jos heidän mielestään kustannus on niin pieni että on sama vaikka maksatte nyt kaiken, niin sittenhän heille pitäisi sopia myös homma toisinpäin, että lasku meneekin heidän piikkiinsä. Onhan toi nyt törkeää oli sukulaisuussuhde mikä tahansa! Miten sun mies ei tohon puutu?!
Minunkin mielestä miehesi pitää puuttua tähän. Olisi pitänyt ottaa asiat puheeksi jo aikoja sitten. Mun mielestä on hyvä ehdotus, että isovanhemmat maksaisivat kulut vaikka edes viiden seuraavan vuoden ajalta. Jos mies ei suostu tähän, niin miehen pitäisi ainakin ehdottaa laskujen jakamista. Ratkaisun avaimet ovat miehesi käsissä, jos hän haluaa käyttää niitä.

Joo, ei ole todellakaan oikein, että te maksatte heidän lainansa ja kaikki kulut. Sun miehes pitäisi puhua tästä vanhempiensa kanssa. Jos mies ei puhu, niin vanhemmat voivat olla täysin tietämättömiä siitä, miten paljon esimerkki vesi- ja jätehuolto maksaa nykyisin. Vaikka kerta- ja kuukausimaksut ovat pieniä, niin niistä kertyy jo vuodessa iso summa. Jos appivanhemmat maksaivat kulut edes yhden vuoden ajan, niin he tajuaisivat, että eläminen tulee kalliiksi ja alkaisivat ymmärtää, ettei ole oikein elää teidän kustannuksella.

Kyllä ne sen tietää. Eläkeiän viettäminen meidän "takapihalle" rakennetussa tuvassa ei ole sattumaa, vaan kaikki nää hyötynäkökohdat oli appiukko tarkkaan miettinyt etukäteen. Ne kun hänen mielestään "kuuluu" heille. Niin ku mistä hyvästä? Ei voi edes ajatella, että mies olis nuoruudestaan heille velkaa, on käynyt töissä ja maksanut menonsa itse 15-vuotiaasta saakka. Eli ei toimi tää teoria.

Tilan myyminen nykyisessä taloustilanteessa ei ole realistinen vaihtoehto. Metsät voisi toki myydä, mutta ne eivät riittäisi edes velkojen maksuun, kun verottaja ottaa omansa välistä.

Vihjailkaa appivanhemmille, että teillä on huono rahatilanne. "Lainat kaatuu päälle, vesimaksut ja jätemaksutkin pitäisi maksaa - täytyy varmaan laittaa metsät myyntiin, ettei tarvitse jokaisen sentin perään laskea".

Ei ole avioehtoa meillä. Olen tässä vuosien mittaan upottanut tähän suohon omia perintörahojani jonkin verran. Mutta niistä viis. Ne olis voinu mennä turhempaankin. Kulut menee niin että yhdessä maksetaan sen mukaan, miten millonkin on rahaa. Ja kaikki menee mitä tuleekin. Se nyt ei ole tässä olennaista.

Voi että, kamala tilanne. Meilläkin meni niin, että alunperin piti siirtyä vain lainat, mutta sitten tosipaikan tullen maksettiinkin lainojen lisäksi toinen mokoma kauppahintaa. Tila vaatii paljon laittoa, ja velkaa on paljon tuloihin nähden. Vähän pelottaa miten tulee käymään. Tietenkin miehen veljellekin piti maksaa, kun kerran "saatiin" tämä tila. Omille lapsilleni toivoisin sitten aikanaan voivani siirtää ilman kauppahintaa, tuntuu kohtuuttomalta velkataakalta nuorelle lapsiperheelle. Talokin on tosi vanha ja peruskorjaukset jätetty tekemättä. Välillä ihmetellyt miten maajussille morsian-ohjelmaan riittää hakijoita. Ei ole aina herkkua ei.

Ei niitä metsien myyminen hetkauta mihinkään päin. Eikä meidän talousahdinko aiheuta unettomia öitä. Sitäpaitsi metsät on nuorta metsää, ollaan ne itse istutettu, kun appiukko viimeisenä vuonnaan isäntänä hakkuutti kaikki sileäksi... Eli ei sieltä metsästämään huikeaa omaisuutta saa - vielä. Ehkä meidän lapset sitten aikanaan.

Ei niitä metsien myyminen hetkauta mihinkään päin. Eikä meidän talousahdinko aiheuta unettomia öitä. Sitäpaitsi metsät on nuorta metsää, ollaan ne itse istutettu, kun appiukko viimeisenä vuonnaan isäntänä hakkuutti kaikki sileäksi... Eli ei sieltä metsästämään huikeaa omaisuutta saa - vielä. Ehkä meidän lapset sitten aikanaan.

Ei sitten löydy peltopalstaa appiukon talon vierästä myytäväksi :kieh:

Ei puiden myynnillä kannatakaan uhata, vaan metsien myynnillä maineen...

..appivanhemmat tekivät siis epäreilut mutta heille hyvät kaupat, hakkuutti ukko vielä metsänkin matalaksi ennenkuin teille siirtyi omaisuus - istuvatko siellä tuvassaan nyt kultaharkkojen päällä, vai mitä ne nyt meinaa?... Tuleeko teille sitten omaisuus aikanaan perintönä ? Josta tietysti aikamiesvelipoika ottaa puolet?? Mitä ne niillä teidän siivellä säästämillään rahoilla oikein tekevät, josseivat kerran esim. Vietä eläkepäiviään etelässä. Vaikuttaa niin saakelin käsittämättömältä? Mikä motiivi, sitä minä vaan mietin.. Voisitteko ottaa tilan uudestaan käyttöön, pystyykö sillä tekemään rahaa? Aika kohtuutonta vaatia pitämään tilaa /ostamaan kallililla vaikka sukutila onkin, jos siitä ei elinkeinoa saa, vaan isojen lainojen lisäksi rasitteena on ylläpitokustannukset ja peruskorjaukset + tietysti tilusten huolto... Hmhmh,, kyllä se aina vaan ihmetyttää toisten ihmisten järjetön ahneus.. Mutta miksi.. Miksi ne tekevät näin?

Tyhmyydestä sakotetaan. Miten ihmiset ei yhtään kato mitää tekee. Ette seurannu lohkomista ettekä tehny kaikkea kirjallisena yksityiskohtia myöten. Oikeesti miten ihmiset onnistuu sössimään noin.

Mä tekisin appiukolle ihan kylmästi näin:

XS9eq.gif

Otan otaa, onpa kelju tilanne. Ja voin kuvitella miten on kiristänyt välejä tuommonen. Jotkut ihmiset on vaan ahneita, vaikka omalta lapselta otetaan. Jumaliste... Millaiset välit teillä muuten on appivanhempien kanssa? Kyläilettekö puolin ja toisin, onko heistä muuten apua, esim. lapsenvahtina tai lumitöissä tms.?

Sen lohkominen oli sovittuna niin, että kaikki asianosaiset pääsee paikalle. Sit muutettiin sen maanmittausihmisen toimesta niin, että me oltiin sillon muualla. Mutta kai nyt pitäis voida luottaa, kun on sovittu, että 2000m2 niin se on sit se, eikä 3000m2. Mutta kun ei.

Oikeassa olet sä, joka sanoit, että tyhmyydestä sakotetaan. Meitä on sakotettu oikein reippaasti. Mä en ikinä vois tehdä lapsilleni näin... Enkä mä appivanhemmilta perintöä odota. Miehellä on sen veljen lisäksi useampi siskokin. Riidelkööt ne.

Mä ajattelisin vähän tuota niinkin (en huomannut kommenttia siitä) että jos mies olis ainoa perillinen niin antaisin tollasen typerän käytöksen olla koska jossain vaiheessa peritte kuitenkin ne (mies perii mutta käytännössä te molemmat jos ootte naimisissa)

JOS taas appivanhemilla on muitakin lapsia niin sitten varmaan kanssa lopullisesti kiukustuisin. No en kyllä olis muutenkaan kattelut tollasta toimintaa että 100 000 mk ylimääräistä tulee maksettavaksi yms. mutta nyt viimeistään pitäisin puoleni, esim. toi roskis ja vesi voi olla yhdessä mutta he maksaa esim. joka kolmannen laskkun tms.

Mä ajattelisin vähän tuota niinkin (en huomannut kommenttia siitä) että jos mies olis ainoa perillinen niin antaisin tollasen typerän käytöksen olla koska jossain vaiheessa peritte kuitenkin ne (mies perii mutta käytännössä te molemmat jos ootte naimisissa)

JOS taas appivanhemilla on muitakin lapsia niin sitten varmaan kanssa lopullisesti kiukustuisin. No en kyllä olis muutenkaan kattelut tollasta toimintaa että 100 000 mk ylimääräistä tulee maksettavaksi yms. mutta nyt viimeistään pitäisin puoleni, esim. toi roskis ja vesi voi olla yhdessä mutta he maksaa esim. joka kolmannen laskkun tms.

öh, olihan tossa tosiaan että niitä sisaruksia on...joten en kyllä kattelis hommaa tolelen. Pikkuhiljaa toi "söis miestä" niin että katkeruus purkautuisi sauhuna korvista....

Ettei vaan olis ahne miniä nyt laskemassa pennosia. 17 000 euroa ei ole tänä päivänä mitää ja tuollainen velka jos on vielä 15 vuoden jälkeenkin maksamatta, niin aika surkeaa on... Jos nyt joudutte vesimaksua tai jätemaksua maksamaan, niin kyse on ihan omasta tyhmyydestänne alkujaankin. Vähintään tuo tontin jakotilaisuuteen menemättä jättäminen kuvastaa kykenemättömyyttä hoitaa omia asioita. Oot tainnut vaan ajatella maksimaalista hyötyä, mutta et sitä, että ehkä miehesti haluaa huolehtia myös suvustaan ja vanhemmistaan, mikä on ihan oikein ja kohtuullista. uskomatonta miten jotkut jaksaa kerätä myrkkyä vanhoista jutuista ja vielä katkeroitua parista kympistä per kk. Olet varmaan jo laskeskellut perinnönjaot ja osuudet valmiiksi?

Ettei vaan olis ahne miniä nyt laskemassa pennosia. 17 000 euroa ei ole tänä päivänä mitää ja tuollainen velka jos on vielä 15 vuoden jälkeenkin maksamatta, niin aika surkeaa on... Jos nyt joudutte vesimaksua tai jätemaksua maksamaan, niin kyse on ihan omasta tyhmyydestänne alkujaankin. Vähintään tuo tontin jakotilaisuuteen menemättä jättäminen kuvastaa kykenemättömyyttä hoitaa omia asioita. Oot tainnut vaan ajatella maksimaalista hyötyä, mutta et sitä, että ehkä miehesti haluaa huolehtia myös suvustaan ja vanhemmistaan, mikä on ihan oikein ja kohtuullista. uskomatonta miten jotkut jaksaa kerätä myrkkyä vanhoista jutuista ja vielä katkeroitua parista kympistä per kk. Olet varmaan jo laskeskellut perinnönjaot ja osuudet valmiiksi?

Sisälukutaito?

Ärsyttävä tilanne. Itse varmaan yrittäisin ensin ujuttaa noita yhteisiä laskuja heille. Eli kun tulee vesimaksu, niin laita heidän postilaatikkoon, ja kirjoita kuoren päälle, että maksatteko te tällä kertaa tämän. Sama roskien suhteen.

Hei kuules urvelo, se 100 000 mummonmarkkaa, oli ihan pikkujuttu muun lainan jota joutuivat ottamaan ja vilunkipelin rinnalla....
Joku jo heittikin, että siinähän te hoitelette sitten ihanan pariskunnan myös heidän vanhoilla päivillään- hymy huulessa vaan persiitä pesemään ja siivoamaan ja laittamaan ruuat. Ja vanha velikultahan jää toki teidän iloksenne myös :)) .. Voin kuvitella että kun appivanhemmista aika jättää niin sisarusparvi lennähtää paikalle omiaan vaatimaan ja kaikki loppu laitetaan lihoiksi heidän hyväkseen - tehän olette vanhan pariskunnan vieraanvaraisuudesta ja varallisuudesta nauttineet jo heidän elinaikanaan.. Eli lakiosuuden saatte. Joidenkuiden on todella vaikea ymmärtää, että on oikeasti myös niitä iäkkäämpiä todella ahneita kusipäitä jotka ajattelevat vain ja ainoastaan omaa napaansa. Täälläkin väkisin yritetty tehdä aloittajasta ahnetta akkaa, vaikka käsitin, että rahanmenetys tässä häntä vähiten rassaa - isompi mielipaha on synytynyt vuosien väärinkäytöksestä, hyväksikäytöstä ja vilpillisyydestä.

Kiitos blondi misu! Edes joku tajusi, mitä ajoin takaa.

Ja vielä kerran. Mä en ole vaatimassa mitään itselleni. En korvausta työstä jota olen aikanaan tehnyt tilan eteen, en edes niitä omia perintörahojani, jotka on tähän "sijoitettu". Mä haluisin vaan reiluutta ja tasapuolisuutta. Mutta sehän musta tekee ahneen paskan.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä