Mitä maksaa ämpärillinen (10l) mustikoita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marjatta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja maatiainen:
Saako kerääjä siis jossain tapauksissa vaan esim. 12-15e/ämpäri. Kun ei niitä sentään montaa luulis päivässä kenenkään pystyvän keräävän?
Ja jos esim. thaimaalaiset tulee vaan mustikoita keräämään (lakoistahan saa paljon enemmän) niin miten paljon niiden pitää kerätä että pystyvät maksamaan täällä asumisen (vaikka miten teltassa asuis ja vähän söis) ja MATKAT...? ja vielä niin että jotain jää käteen. hurjaa...

Et ole, maatiainen, ilmeisesti koskaan ollut OIKEASTI mustikkametässä?

Kun minä olin nuori tai no, koululainen (reilu 10 v sitten) niin olin äitini kanssa joka ikinen kesä marjametsässä. Keräsimme myyntiin. Aloitimme heinäkuun puolessä välissä hilloilla, sitten mustikat ja vielä lomakuussa kävin puolukoita keräämässä. Parhaimpina päivinä äitini keräsi hilloja 30 kg, minulle hyvä päiväsaalis oli 10-15 kg. Hillasta maksettiin tuolloin 30-60 markka kilo (eli päiväsaalis minulla oli yleensä vähintään 50 euroa verottomana). Mustikoita kerättiin 30-100 kg päivässä. Mustikoista (roskaisista) sai tuolloin yleensä noin 6 mk molemmin puolin. Päiväsaalis oli mustikoilla siis 30-100 euroa, verottomana jälleen.

Taivastelit siis, että miten paljonthaikkujen pitää kerätä, että heillä jää rahaa säästöön. En tiedä, miten paljon lie keräävät, mutta minä 12-17 vuotiaana keräsin noita määriä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä tilasin työkaverin koululaistytöltä saman satsin, torilla kuulemma 7 eur/litra, mä sain tukkuhintaan 50 eur / 10 litraa. Sitä luokkaa :)

ohoh, hurjat hinnat, ainakin tänä vuonna kun marjoja on pilvin pimein...Pitäiskö alkaa ihan "työkseen keräämään" kun tuolla metsässä viihdyn aika hyvin =)

Totta hitossa kannattaisi. Ystäväni lopetti viime vuonna työnteon, kun huomasi, että metsästä vain saa enemmän, kuin palkkatyöstä. Kävin sen kanssa kanttarellimetsässä ja päivän reissulla kahteen pekkaan tuli 330 euroa puhdasta.

Pitää muistaa että on myös ihmisiä jotka oikeasti tykkää marjastaa!
Minun tuttava kertoi että hän rakastaa marjastamista, ilahduttaa omia sukulaisiaan marjaviemisillä kun oma pakastin niin täynnä.

mun isäni toi mulle eilen 60 litraa mustikkaa eikä ikinä ole suostunut maksua ottaan pullaa ja mustikkapiirakkaa olen palkaksi antanut, vaari on ihan himo marjastaja/sienestäjä kun omaan pakkaseen ei mahdu niin tuo loput meille lapsilleen

Ihmettelen suuresti jos ei viitsi itse poimia?! Nyt kerta niitä marjoja on niin saa äkkiä ämpärin täyteen.

Ei muuten oo marjoja juurikaan. Ainakaan täällämain. Aika työn saa tehä edes sangollisen eteen. Ja se taas ei kannata että ajaa matkojen päähän, samantien ostaa valmiina.

Alkuperäinen kirjoittaja viisas:
Saako kerääjä siis jossain tapauksissa vaan esim. 12-15e/ämpäri. Kun ei niitä sentään montaa luulis päivässä kenenkään pystyvän keräävän?
Ja jos esim. thaimaalaiset tulee vaan mustikoita keräämään (lakoistahan saa paljon enemmän) niin miten paljon niiden pitää kerätä että pystyvät maksamaan täällä asumisen (vaikka miten teltassa asuis ja vähän söis) ja MATKAT...? ja vielä niin että jotain jää käteen. hurjaa...

Kun minä olin nuori tai no, koululainen (reilu 10 v sitten) niin olin äitini kanssa joka ikinen kesä marjametsässä. Keräsimme myyntiin. Aloitimme heinäkuun puolessä välissä hilloilla, sitten mustikat ja vielä lomakuussa kävin puolukoita keräämässä. Parhaimpina päivinä äitini keräsi hilloja 30 kg, minulle hyvä päiväsaalis oli 10-15 kg. Hillasta maksettiin tuolloin 30-60 markka kilo (eli päiväsaalis minulla oli yleensä vähintään 50 euroa verottomana). Mustikoita kerättiin 30-100 kg päivässä. Mustikoista (roskaisista) sai tuolloin yleensä noin 6 mk molemmin puolin. Päiväsaalis oli mustikoilla siis 30-100 euroa, verottomana jälleen.

Taivastelit siis, että miten paljonthaikkujen pitää kerätä, että heillä jää rahaa säästöön. En tiedä, miten paljon lie keräävät, mutta minä 12-17 vuotiaana keräsin noita määriä.

Olen kyllä montakin sataa kertaa ollut mustikassa... ja puhuinkin nyt mustikoista, tiedät että lakkoja (eli hilloja) kerää paljon enemmän ja niistä saa paljon enemmän rahaa.
Itse ipanana keräsin 1-2 litraa ja nyt aikuisena olen kerran kerännyt päivässä 10 litraa. Olen päivisin töissä ja lapsiakin on, joten en voi koko päivää asua metsässä. Vasta tänä vuonna olen oppinut käyttämään konetta (mukavampaa kerätä käsin ja kun on itselle vaan kerännyt) ja käyhän se sillä paljon nopeammin. Silti nuo määrät mistä puhut on hurjia, ihan jo selänkin jaksamisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mistä löydän oman kaupunkini marjanostajat? Eli jos käyn poimimassa ja haluan niitä sitten myydä, niin mistä saan tietoa ostajista?

Tietääkö kukaan?

Kysy ostaisiko lähikauppa esim, tai torimyyjä tms. Tai laita ilmoitus neuvolan, kaupan, tms ilmoitustaululle että sulta voi tilata :)

Me myytiin muksuna lähikauppiaalle ja saatiin omaa rahaa.

Hirvikärpäsissä saattaa levitä vaarallinen tauti, jonka epäillään tappaneen aikanaan suunnistajia Ruotsissa! Ei ihme, että thaikkupoimijat ovat niin hyvin pukeutuneita!

Ihmettelen suuresti jos ei viitsi itse poimia?! Nyt kerta niitä marjoja on niin saa äkkiä ämpärin täyteen.

Meillä päin on mustikkaa tosi huonosti :/ Halla vei.
En kyllä jaksaisi kauheasti näin raskaana ollessa poimiakaan, mutta edes jotain, jos jossain olisi.

Jos joku ihmettelee, miten ämpärillinen (= 10 litraa) puhdistettua mustikkaa maksaa jopa 50 euroa, niin voi kokeilla itse ja mennä metsään itse keräämään, sitten kotona puhdistaa käsin roskat yms. Kevyesti menee yksi päivä, jos seuraavana aamuna aikoo mennä myymään.

Itse maksaisin 5?/litra mielihyvin, etenkin kun ihmettelin tässä pari päivää takaperin miten S-Marketissa marjajobbarifirma myi pikkuisissa muovirasioissa mustikkaa - litrahinta 14 ?!

Kävin tänään poimimassa mustikoita kahteen otteeseen. Muutama litran sain pakastimeen...kyllä oli muuten melko tympeää hommaa pitemmän päälle. Mutta menen kyllä vielä uudestaankin, niintyttö saa mustikkamaitoa taas koko talven :)

Alkuperäinen kirjoittaja viisas:

Olen kyllä montakin sataa kertaa ollut mustikassa... ja puhuinkin nyt mustikoista, tiedät että lakkoja (eli hilloja) kerää paljon enemmän ja niistä saa paljon enemmän rahaa.
Itse ipanana keräsin 1-2 litraa ja nyt aikuisena olen kerran kerännyt päivässä 10 litraa. Olen päivisin töissä ja lapsiakin on, joten en voi koko päivää asua metsässä. Vasta tänä vuonna olen oppinut käyttämään konetta (mukavampaa kerätä käsin ja kun on itselle vaan kerännyt) ja käyhän se sillä paljon nopeammin. Silti nuo määrät mistä puhut on hurjia, ihan jo selänkin jaksamisen takia.

Hilloja ei kyllä todellakaan kerää enempää kuin mustikoita. Hillojen poimiminen on erittäin työlästä ja aikaavievää. Kilohinta toki on isompi, johtuen juuri tuosta ja siitä, ettei hilloja ole läheskään niin paljon kuin mustikoita (tai puolukoita).

Mistä löydän oman kaupunkini marjanostajat? Eli jos käyn poimimassa ja haluan niitä sitten myydä, niin mistä saan tietoa ostajista?

Tietääkö kukaan?

Ei yleensä koidu ongelmaksi. Torilla ostaa mustikkaämpärin jokainen torikauppias, tyyliin 40 euroa, mutta kun ihan sanoo naapureille ja tutuille, että menee keräämään, niin saa kaupaksi kyllä kaiken tyyliin 60 euroa.

Yhteistyössä