V
viisas
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maatiainen:Saako kerääjä siis jossain tapauksissa vaan esim. 12-15e/ämpäri. Kun ei niitä sentään montaa luulis päivässä kenenkään pystyvän keräävän?
Ja jos esim. thaimaalaiset tulee vaan mustikoita keräämään (lakoistahan saa paljon enemmän) niin miten paljon niiden pitää kerätä että pystyvät maksamaan täällä asumisen (vaikka miten teltassa asuis ja vähän söis) ja MATKAT...? ja vielä niin että jotain jää käteen. hurjaa...
Et ole, maatiainen, ilmeisesti koskaan ollut OIKEASTI mustikkametässä?
Kun minä olin nuori tai no, koululainen (reilu 10 v sitten) niin olin äitini kanssa joka ikinen kesä marjametsässä. Keräsimme myyntiin. Aloitimme heinäkuun puolessä välissä hilloilla, sitten mustikat ja vielä lomakuussa kävin puolukoita keräämässä. Parhaimpina päivinä äitini keräsi hilloja 30 kg, minulle hyvä päiväsaalis oli 10-15 kg. Hillasta maksettiin tuolloin 30-60 markka kilo (eli päiväsaalis minulla oli yleensä vähintään 50 euroa verottomana). Mustikoita kerättiin 30-100 kg päivässä. Mustikoista (roskaisista) sai tuolloin yleensä noin 6 mk molemmin puolin. Päiväsaalis oli mustikoilla siis 30-100 euroa, verottomana jälleen.
Taivastelit siis, että miten paljonthaikkujen pitää kerätä, että heillä jää rahaa säästöön. En tiedä, miten paljon lie keräävät, mutta minä 12-17 vuotiaana keräsin noita määriä.