mitä maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Santeri

Jäsen
13.02.2006
57
0
6
Meillä on vuoden ikäinen pikku taapero ja enää ei tuttelia saa vaan tavallista maitoa. Juodaan koko perhe rasvatonta maitoa, eikös se ole hyvä juoma taaperollekin? Vai annatteko kevytmaitoa? Vai onko sillä väliä? =)

meillä tää nyt kans ajankohtaista.. ku ite en pysty sitä tummansinistä maitoo juoda et ostaisin mielellään rasvatonta. Jotenkin olin vaan kuvitellu et pienille se rasvaton ei ois hyvä, mutten tiedä et oonko ihan kuvitellu koko homman tai mistä tämmönen mielikuva on tullu..

Mut siis oon nyt ostanu sitä ykkösmaitoa, ei oo ihan niin äklön makuista kun se kevytmaito ja sit on edes vähän rasvaa.

Neuvolasta just kysyin asiasta ja sanoivat että lapsi voi juoda samaa maitoa kuin muu perhekin. Muutama vuosi sitten suositeltiin vielä rasvatonta maitoa. Muutenkin oli yllättävää, että uusi rasvasuositus olisi 8 tl/pvä. Aika paljon! Siis maidon eläinrasvakaan ei haittaa....Itse juodaan rasvatonta maitoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 16:38 ninka kirjoitti:
meillä tää nyt kans ajankohtaista.. ku ite en pysty sitä tummansinistä maitoo juoda et ostaisin mielellään rasvatonta. Jotenkin olin vaan kuvitellu et pienille se rasvaton ei ois hyvä, mutten tiedä et oonko ihan kuvitellu koko homman tai mistä tämmönen mielikuva on tullu..

Mut siis oon nyt ostanu sitä ykkösmaitoa, ei oo ihan niin äklön makuista kun se kevytmaito ja sit on edes vähän rasvaa.
Kysyisin kans kun meilläkin juodaan tavallista (rasvatonta) maitoa niin annatteko sen jääkaappi kylmänä vai.. laitatteko puuron joukkoon margariiniä
:)

Rasvatonta juo poika kun sitä mekin. Jääkaappi kylmänä juo, mutta aikasemmin iltamaidon lämmitin vähän lämpöisemmäksi.
Mä laitan rasvaa pojalle puuron sekaan, niin myös itse tykkään syödä puuroni.

Paras vaihtoehto olisi rasvaton maito ja rasvalisänä jotain kasvipohjaista rasvaa esim. rypsiöljyä. Sitä voi kätevästi lisätä esim. puuroon tms. Kasvirasvat ovat terveellisempiä kuin eläinpohjaiset rasvat. :)

Meillä juodaan gefilusmaitoa (juotu jo himpan yli 4 kuukautta, herra siis 1v4kk huomenna). Siinä 1 % rasvaa, ja maitohappobakteerit. Tosin ite en juo maitoa, eli pojalle kun sitä vaan ostan ni ihan sama periaatteessa mitä ostais, mutta tohon on jääty. Puurot keitän kevytmaitoon (riisi/manna/ohra, muut veteen).

Ja jääkaappikylmänä meillä on alusta asti juotu maito, ja laitan kasvirasvamargariinia silmäksi ruispuuroon, muihin en.

Yhteistyössä