Mitä maitoa nvlassa nykyään suositellaan korvikkeesta maitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva

Vieras
siirtyvälle 1-vuotiaalle? Rasvatonta, 1%, vai kevytmaitoa? Meillä 1-vuotisnvla-aika viikon päästä ja nuo Nannit saattavat loppua ennen sitä, joten....
Pikkuisen olemme jo totutelleet lasta tavalliseen maitoon eli hän on syönyt samaa mannapuuroa, muusia yms. kuin me muutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
rasvatonta koska maidon rasva ei ole hyvää rasvaa. jos haluaa antaa lisärasvaa niin kasviöljytilkka ruokaan.

Tästä on kuulemma tehty uusia tutkimuksia, joissa on todettu, että se maidon rasva olisikin hyvää, siis ainakin lapselle. Itse en ota kantaa tähän. =)

nan maidot ovat 3,5% aivan kuten täysmaitokin on. Ulkomailla joissakin maissa suositellaan täysmaitoa. Mä annan/tuun antamaan täysmaitoa, jossakin vaiheessa siirryn kevytmaitoon. Hoikka poika joten en ole huolissani yhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisi:
Neuvola suosittelee rasvatonta mutta meillä annetaan luomu kevytmaitoa. Ei mun mielestä maitorasva voi olla pienelle lapselle pahasta jos muuten syé terveellisesti.

Ei ole olemassa mitään "maitorasvaa" vaan maidossa oleva rasva on eläinperäistä ja siksi sydämelle ja verisuonille haitallista. Neuvolassa suositellaan rasvatonta maitoa ja ruuan valmistuksessa sitten kasvisrasvoja. Rasvaa toki lapsi tarvitsee niinkuin aikuinenkin mutta hyviä rasvoja, ei kovia eläinperäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:
nan maidot ovat 3,5% aivan kuten täysmaitokin on. Ulkomailla joissakin maissa suositellaan täysmaitoa. Mä annan/tuun antamaan täysmaitoa, jossakin vaiheessa siirryn kevytmaitoon. Hoikka poika joten en ole huolissani yhtään.

Ota huomioon, että korvikkeessa käytetty rasva on KASVIpohjaista, tavallisessa maidossa oleva rasva on ELÄINperäistä eli sitä sydämelle ja verisuonille haitallista rasvaa. Jos pieni lapsi juo TÄYSmaitoa sen suositellun maitomäärän eli 5dl päivässä on se kuukausi ja vuositasolla aikamoinen rasite pienelle sydämelle. Eläinrasva tukkii niitä verisuonia. Eli rasvatonta maitoa ja sitten kasvisrasvoja ruuan valmistuksessa.

rasvaton maito on niin käsiteltyä, että en sitä anna lapselleni! Tiedän muutaman henkilön, joille rasvaton maito ei sovi lainkaan, mutta esim. täysmaito sopii... ja yhden jolle kaupan maidot eivät sovi, mutta maitotilalta suoraan haettu maito ( ei siis ole käsitelty mitenkään ) käy ihan hyvin!!

meille sanottiin että itse saadaan päättää mitä maitoa annetaan, mutta jos annetaan rasvatonta, niin rasvalisää pitää antaa ruuan sekaan 2 v. asti. Lapsi on siis hoikahko.

Monissa muissa maissa tosiaankin suositellaan täysmaitoa 2 v. ikään asti. (ja juodaan muutenkin) Esim. seuraava lainaus kellymom sivustolta: http://www.kellymom.com/nutrition/solids/toddler-foods.html#cowmilk

"Pediatricians now recommend that any cow's milk be whole milk from a cup after the first year and until the child is at least 2 years of age. This ensures that your child receives enough fat, which is essential to proper brain development. After the age of two, if growth is good, you can switch to low-fat or nonfat milk. Note: If your child is nursing, then remember that mom's milk is "whole" milk - the more breastmilk your child gets, the less need to worry about your child getting additional fat from whole milk or other sources.

It's best to limit the amount of cow's milk that your child receives to 2-3 cups (16-24 ounces) per day, since too much cow's milk in a child's diet can put him at risk for iron-deficiency anemia (because milk can interfere with the absorption of iron) and may decrease the child's desire for other food"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
rasvaton maito on niin käsiteltyä, että en sitä anna lapselleni! Tiedän muutaman henkilön, joille rasvaton maito ei sovi lainkaan, mutta esim. täysmaito sopii... ja yhden jolle kaupan maidot eivät sovi, mutta maitotilalta suoraan haettu maito ( ei siis ole käsitelty mitenkään ) käy ihan hyvin!!

meillä ensin tuli oireita rasvattomasta maidosta ja olemmekin juoneet luomurasvatonta ja se on ok..oletko kokeillut sitä?

Tietääkseni neuvolan virallinen kanta on joustava: sanovat usein että siirtykää samaan maitoon kuin muu perhe. Rasvaton on sitten se tietty mitä suosittelevat, jos esim. muu perhe ei mitään käytä. Parempaakin rasvaa on tosiaan tarjolla kuin maidon rasva.

Meille suositeltiin silloin rasvatonta maitoa. Mutta juodaan TÄYSmaitoa. Muissa maissa sitä suositellään... Itse olen Venäjältä kotoisin ja koko elämän aikana olen juonut vain täysmaitoa...

Alkuperäinen kirjoittaja 246:
Alkuperäinen kirjoittaja vaikkupallero:

Ota huomioon, että korvikkeessa käytetty rasva on KASVIpohjaista, tavallisessa maidossa oleva rasva on ELÄINperäistä eli sitä sydämelle ja verisuonille haitallista rasvaa. Jos pieni lapsi juo TÄYSmaitoa sen suositellun maitomäärän eli 5dl päivässä on se kuukausi ja vuositasolla aikamoinen rasite pienelle sydämelle. Eläinrasva tukkii niitä verisuonia. Eli rasvatonta maitoa ja sitten kasvisrasvoja ruuan valmistuksessa.

Jotain rajaa kummitustarinoiden kertomiseen. Eläinrasva ei ole haitallista sydämelle ja verisuonille, eikä tuki verisuonia. Pienikin sydän tykkää eläinrasvasta, ajatella äidinmaidossakin on pelottavaa eläinrasvaa, huijui.

Täysmaitoa maidoksi, kermaviiliä viiliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Slavanna:
Meille suositeltiin silloin rasvatonta maitoa. Mutta juodaan TÄYSmaitoa. Muissa maissa sitä suositellään... Itse olen Venäjältä kotoisin ja koko elämän aikana olen juonut vain täysmaitoa...

Suomessakin suositeltiin aiemmin, mutta kun maitoon alettiin lisäämään d-vitamiinia, alettiin suosia rasvatonta maitoa.

Yhteistyössä