Mitä mä teen ton reilu 2v:n kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tigru87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tigru87

Aktiivinen jäsen
10.09.2006
3 121
0
36
Siis mitä tehdä pahasti uhmaiässä olevan, temperamenttisen lapsen kanssa, kun jäähypenkistä ei ole enään mitään apua.. Istuu siis kerta toisensa jälkeen uudelleen, ja uudelleen, samantien kun pääsee pois tekee taas samat pahat... :headwall:

Kertokaa millä saatte lapsenne kuriin???

Nim. Kohta hyvin väsynyt äiti.. :'(
 
no niinku itsekin varmasti tiedät, että mitään poppaskonsteja ei ole.
johdonmukaisuus ja pitkä pinna. siinä ne välineet.
JAKSUJA! kyllä ne joskus oppii , luulisin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja kcroisant:
kikkoja täytyy keksiä. kannattaa joka pyynnössä olla kaunisääninen, lisätä siihen jotain hyvää.

"Voi kulta-pienokaiseni, sä olet todella ihana, mutta älä viitsi nyt levittää niitä kaikkia multia kukkapurkista uudelle sohvalle. Äidin pikku höpönassu!"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tigru87:
nii siis, lähinnä nyt sitä että mitä muuta "rangaistusta" voisi kokeilla tuon ikäiselle, kun noista edellä mainituista kaikki on kokeiltu.. :whistle:

Riippuu varmaan vähän siitä, mitä tekee? Meillä esim. lelujen paiskomisesta laitetaan kyseinen lelu johonkin näkyvään paikkaan takavarikkoon.
 
alat takavarikoida lapsen mielitavaroita ja asioita, esim. lelut, perut mummolaan yms. menon, nyt ei sitten jäätelöä... jne mitä oma lapsesi rakastaa. Sitten näitä asioita "ansaitaan" takas sopivalla käytöksellä.

Koita jaksaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lopettakaa nipottaminen lasten kaa. Koti sellaiseksi että kiellettyjä paikkoja on mahdollisimman vähän.

Noin minun mummikin sanoi, että nosta tavarat pöydiltä pois ja telkeä kääpit ettei pääse availemaan ovia.
Noh, mun mielestä lapsen on opittava, että mikä on pöydällä, niin se saa olla pöydällä. Ja kaapeille ei mennä ilman lupaa, ei kotona eikä varsinkaan kylässä.
Omalle pelikaapille saa mennä ilmaa lupaa.
 
Mä olen kamala äiti, mut jos meillä ei kiellot tehoo tarpeeks pian niin sit uhkailen sellasella tavaralla jota tirppa inhoo/pelkää hiukan - saa valita pahanteon ja sen kamalan asian välillä ja kun lopettaa pahuudet kehun kovasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lopettakaa nipottaminen lasten kaa. Koti sellaiseksi että kiellettyjä paikkoja on mahdollisimman vähän.

Noin minun mummikin sanoi, että nosta tavarat pöydiltä pois ja telkeä kääpit ettei pääse availemaan ovia.
Noh, mun mielestä lapsen on opittava, että mikä on pöydällä, niin se saa olla pöydällä. Ja kaapeille ei mennä ilman lupaa, ei kotona eikä varsinkaan kylässä.
Omalle pelikaapille saa mennä ilmaa lupaa.

Pitää ottaa huomioon lapsen ikä. Esim. 1 vuotiasta on turha kouluttaa ja juuri 2 v täyttänytkin on liian pieni. kyllä sen ehtii opettaa mitä ei saa koskea myöhemminkin. Eli turhat kiellonpaikat pois kotoa alle 3 vuotiaiden kotona.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lopettakaa nipottaminen lasten kaa. Koti sellaiseksi että kiellettyjä paikkoja on mahdollisimman vähän.

Noin minun mummikin sanoi, että nosta tavarat pöydiltä pois ja telkeä kääpit ettei pääse availemaan ovia.
Noh, mun mielestä lapsen on opittava, että mikä on pöydällä, niin se saa olla pöydällä. Ja kaapeille ei mennä ilman lupaa, ei kotona eikä varsinkaan kylässä.
Omalle pelikaapille saa mennä ilmaa lupaa.


teksti Vauva lehdestä 12/07)

Lapset oppivat elämästä, maailmasta, itsestään ja vanhemmistaan kuten luonnontieteilijät: kokeilemalla ja tutkimalla. Vaikka usein koemme lapsen tutkimusmatkat vanhempien ilkikurisena testauksena, Jesper Juul (tanskalainen kasvatusguru) painottaa lapsen tekevän niitä itseään varten, ei vanhempiaan vastaan.

Lapset eivät halua mitään muuta niin paljon, kuin että heidän vanhempansa olisivat onnellisia. Kun lasta kohdellaan arvostavasti, hänkin kohtelee muita niin. Ympäristöä vahingoittavan käytöksen pitäisi aina olla meille merkki siitä, että lapsi ei voi hyvin.

Samaa mieltä on lastenpsykiatri Jukka Mäkelä. Hänen mukaansa vanhemman tärkeimpiä velvollisuuksia on mahdollistaa se, että lapsen maailma on tutkittavissa.

Kieltämisen ja rajoittamisen sijaan vanhemman tulisi luoda lapsen ympäristöstä turvallinen ja iloita hänen kanssaan tutkimusmatkojen löydöksistä. Tämä on lapsen mielen vapauden kasvattamista. Vain siten hän oppii kokemaan itsensä osaksi ympäristöään.

Maailma, jota ei saa tutkia ja jossa ei saa olla oma itsensä, ei ole mukava paikka aikuisellekaan. Lapselle negatiivinen kasvuympäristö voi olla jopa tuhoisaa. Ympäristö, joka painottaa kieltoja ja rajoituksia, alentaa lapsen luontaista elinvoimaa. Se on myös omiaan lisäämään lapsen ahdistusta ja pelkoa.

Sana ei voi olla myös häpeällinen. Mäkelän mukaan moittiva ja tuomitseva ei saa lapsen uskomaan, että hän on pohjimmiltaan täysin väärässä maailman suhteen. Kun eitä käytetään väärin, menetetään paljon lapsen potentiaalia. Lapsen ilo oivaltaa estyy, eikä hän löydä sisältään ylpeyttä omasta osaamisestaan. JOkainen kielto lamaa, Jukka Mäkelä sanoo.

Joidenkin kieltojen on syytä lamatakin, kun puhutaan autotielle juoksemisesta, mutta paljon käytettynä ei menettää tehoaan.

"Kuulen usein vanhempien valittavan, etteivät heidän lapsensa usko, vaikka he kieltävät useita kertoja. Ein tulisikin toimia heti ensimmäisellä kerralla, toisella kerralla se on jo tehoton."

Mäkelän mukaan helpoin tapa on tehdä kodista sellainen, että lapsi voi turvallisesti tutkia sitä.

Kun ollaan tilanteessa, jossa kieltoja hoetaan päämäärättömästi, ollaan jo täysin väärällä tiellä.

Uhkauksilla kasvatettu lapsi oppii kyllä tottelemaan, mutta käytös pohjautuu pelkoon. Se estää ennen pitkää lapsen terveen itsetunnon kehityksen, sillä lapsi uskoo moitteiden perusteella olevansa paha. Alle 5-vuotias ei vielä osaa erottaa sitä mitä on ja sitä mitä tekee. Myös vanhemman oma itsetunto kärsii tällaisessa kasvatusmallissa.

Terve lapsi pelkää korkeita paikkoja ja kovia ääniä. Autotiet, kuumat hellat ja sähköpistokkeet ovat sitten sellaisia, joissa vanhempi voi käyttää ei-korttinsa.

"Huomaan itse selkeän eron lapsen käytöksessä sellaisina päivinä, jolloin kiellän häntä enemmän ja ohjaan vähemmän. Minusta tässä on pohjimmiltaan kyse läsnäolosta. Pelkkään kieltämiseen sortuu silloin, kun on liian kiireinen. Silloin kontakti lapseen jää pinnalliseksi, emmekä kumpikaan opi ja koe onnistumisen hetkiä."

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lopettakaa nipottaminen lasten kaa. Koti sellaiseksi että kiellettyjä paikkoja on mahdollisimman vähän.

Noin minun mummikin sanoi, että nosta tavarat pöydiltä pois ja telkeä kääpit ettei pääse availemaan ovia.
Noh, mun mielestä lapsen on opittava, että mikä on pöydällä, niin se saa olla pöydällä. Ja kaapeille ei mennä ilman lupaa, ei kotona eikä varsinkaan kylässä.
Omalle pelikaapille saa mennä ilmaa lupaa.

Pitää ottaa huomioon lapsen ikä. Esim. 1 vuotiasta on turha kouluttaa ja juuri 2 v täyttänytkin on liian pieni. kyllä sen ehtii opettaa mitä ei saa koskea myöhemminkin. Eli turhat kiellonpaikat pois kotoa alle 3 vuotiaiden kotona.

mä oon erimieltä :)
kyllä meillä jo tuolle 7kk ikäsellekin opetetaan ei-sanaa - jos esim repii verhoja. pienestä kun alkaa niin hyvin menee , ainakin meille sopii sellanen meininki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lopettakaa nipottaminen lasten kaa. Koti sellaiseksi että kiellettyjä paikkoja on mahdollisimman vähän.

:D voi tulla päivähoidossa ja koulussa yllätyksenä, kun kullannuppua joku vähän kieltää.

No ei varmaan tarkoita että kaiken pitää olla pois. Vaan niin ettei voi koko ajan tuhota paikkoja, koska silloin joutuu kieltämään niin paljon että menettää jo tehonsa. Päivän mittaan tulisi enemmän negatiivista kun positiivista.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
teksti Vauva lehdestä 12/07)

Lapset oppivat elämästä, maailmasta, itsestään ja vanhemmistaan kuten luonnontieteilijät: kokeilemalla ja tutkimalla. Vaikka usein koemme lapsen tutkimusmatkat vanhempien ilkikurisena testauksena, Jesper Juul (tanskalainen kasvatusguru) painottaa lapsen tekevän niitä itseään varten, ei vanhempiaan vastaan. ....

Ootko sä se sama rasittava tyyppi joka postaa näitä lainauksia joltain nettisivustolta joka ikiseen perhepetikeskusteluun? Sulla ei ole koskaan mitään omaa tai omiin kokemuksiin pohjautuvaa sanottavaa vaan siteeraat aina jotain "auktoriteetteja".
 
Jäähyaikaa ei pidä pidentää, minuutti per ikävuosi riittää. Palkitseminen kun toimii oikein - esim. tarrataulukko. Myönteiseen toimintaan ohjaaminen on tärkeää ja se, että teoilla on seurauksensa esim. jäähypenkki, lelun takavarikointi. Lapsi tarvitsee rajat, mutta enemmän myönteistä ohjaamista kuin kieltoja!
 

Yhteistyössä