Mitä mä teen ton mun ADHD-miehen kanssa !!!???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt vaimo

Vieras
ja siinähän se kysymys tulikin :-D

eli miehellä on diagnosoitu ADHD nyt vasta aikuisiällä.... se sai lääkityksen joka toimisi, JOS se muistaisi ottaa sen (grrrr).... sen lisäksi järkättiin se kognitiiviseen terapiaan, jos se saisi sieltä apua asioiden hallintaan.. mutta ei se muista varata aikoja/saa mentyä sinne, eikä se ehkä ihan koe, että se on oikea henkilökään häntä auttamaan..

no ehdotin että jos haen kirjastosta nämä aikuisten adhd:ta käsittelevät kirjat niin lukeeko ne ja kattoo olisko siellä jotain vinkkejä... mutta ei kuulemma ilman mua saa niistä mitään irti.. ja ihan rehellisesti mä en oikein enää jaksais kun koko asia on mulle niin vieras... siis toki voin ne lukea mut en mä ole mikään terapeutti...

tietäiskö kukaan esimerkiksi että minkä lajin terapeutti tms voisi häntä auttaa? sen pitäis olla jotain toimintaterapia tyyppistä, koska hänellä on pahinta ajanhallinnan ongelmat ja semmonen asioiden tekeminen järjestyksessä... jos joku tietäis suoraan vaikka jonkun nimen jostain vantaan läheltä niin ois ihan mahtavaa...

Ainoa oikea apu on lääkitys. Ja sen jälkeen voi opetella rutiineja ja arjessa selviämistä. Kännykkään muistutus lääkkeidenottamisesta ja heti nappi naamaan, kun kännykkä komentaa. Ja yrittäkää saada adhd-coachin palveluja.

Miksikö hehkutan lääkityksen puolesta? se ei muuta maailmaa addin ympärillä, mutta sen, kuinka addi maailmaan voi suhtautua päänsä sisällä. Terapia ei ainakaan yhdessä ihmisiässä ehdi aivokemiaa muuttaa.

joo mä uskon myös, että noi lääkkeet on oikeasti tarpeellisia hänelle...

ehdottomasti tarttee kuitenkin myös terapiaa, koska tämä adhd diagnoosi tuli niin myöhään että meidän elämään ehti tulla niin paljon muuta ongelmaa jota pitäis sitten terapeutin kanssa ratkoa.. parisuhde ongelmia ja oman pään sisäisiä ongelmia jotka muodostui kun ei tiedetty miksi hän toimii koko ajan niin typerästi... sais vaan olla terapeutti joka ymmärtäis tätä adhd:ta..

Kyllä mun mies pärjää ihan hyvin ilman lääkkeitä ADHD:n kanssa. Meillä on systeemi se, että heti kun sovitaan jotain niin se kirjotetaan kalenteriin ylös ja ukko kattoo aina päivän aluks kalenterista onko sovittu mitään menoja. Jos se ei heti kysy noista menoista yms. multa niin ne unohtuu ja muistetaan vasta kun joku muistuttaa. Esim. asiakaspalveluihin soittamine yms. asioiden hoito ei onnistu jos en joka päivä soita ukolle ja muistuta asiasta. Ja yleensä ennekun ukko sopii mitään menojakaan niin se soittaa mulle ja kysyy onko sovittu tietyille päiville mitään.

Näin meillä ainakin on saatu homma toimimaan. Enkä tietenkään tarkota, että kaikilla homman pitäs toimia näin tai että kukaan ei oikeesti ADHD:n takia tarvis lääkkeitä tai terapiaa.. ehkä toi mun ukko on vaan jostain lievemmästä päästä...

Morkai: me on eletty viimeset 13v tavallaan noin. mä olen kirjoittanut kaiken kalenteriin, paperille, liimannut post-it lappuja, laittanut tekstiviestejä, soittanut muistutussoittoja.. mies soittanut ja varmistanut, varmistanut uudestaan, varmistanut vielä kerran... ja se on mun MIEHELLE toiminut erittäin hyvin. jos mä vaan oon soittanut, että nyt sulla on palaveri, tai muistathan tänään sen asiakastapaamisen, niin kaikki on mennyt tosi hyvin... ongelmahan syntyi kun mulla tuli burnis, enkä mä jaksa enää :( jos hällä ois oma 24/7 sihteeri niin ei tarttis missää nimessä lääkitystä, mutta mullei ole voimia siihen.... sitten kun otti ekan kerran lääkkeet niin ihmeteltiin miten paljon se sai aikaiseksi, ihan itse, kysymättä tai varmistamatta...

teillei ehkä ihan näin paljon sua työllistä toi muistutteleminen :)

Yhteistyössä