Mitä mä teen ton koiran kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Samaa mieltä.
Eläin on luonnosta, ei ne laumaeläimen vaistot siitä miksikään muutu vaikka laittais pinkin blingblingpannan kaulaan ja vaatteet päälle.
Se että koira on 3 tai 30kg ei muuta sitä asiaa miksikään että johtaja saa alistaa alempiarvoista.
Meidän koirat on kyllä koulutettu hyvin, ne ei ole mitään hemmoteltuja fifejä vaikka ovatkin pieniä. Turha nyt koittaa syyllitää mua kaikesta mahollisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja otas selvää;22623876:
Sen takia niitä koiria pitääkin alistaa jos omistajat eivät ole tajunneet näyttää koiralle alusta alkaen kuka on pomo! Siksi näitä hankaluuksia tuleekin, koirat pomottelee koska luulevat olevansa johtajia, tai oikeastaan koirat ovat johtajia. Kun koira alistetaan ja näytetään että olet alempi kuin minä, koiran käytös oikeasti muuttuu. Huoh! Susilaumassa on kerran näytetty että kuka on pomo ja se pitää, tietenkin myöhemmin on johtajuus taisteluita ja voittajasta tulee uusi johtaja, siinä alistetaan ja kuka alistaa, se on pomo! Näin täytyy ihmistenkin toimia. JOs se tulee koiralle jo selväksi alusta alkaen, ei koira tod näk käy taistelemaan pomoa vastaan. Jos näin käy, ihminen alistaa koiran uudelleen ja näyttää edelleen että ihminen on pomo!

Ihan oikeasti, vaikka kippaisin ton koiran katolleen monta kertaa päivässä, sen käytös muuttuu korkeintaan niin ettei se enää luota muhun. On kokeiltu.

[QUOTE="piu";22623943]No. Toisaalta koirallasikaan ei ole hyvä olla jos se ei saa olla lapselta rauhassa vaan lapsi repii sitä jatkuvasti. Siinä mielessä olisi ehkä parempi etsiä koiralle toinen koti. Löytäisitkö kodin läheltä, siis niin että koira menisi jollekin tutullenne niin voisitte silloin tällöin vielä nähdä sitä?[/QUOTE]

Koira saa kyllä halutessaan olla rauhassa, esim sohville lapsi ei pääse. Mutta ongelma on siinä, että tää koira väkisin änkee liaan lähelle vauvaa, ja tulee htikohta takaisin vaikka sen komentaa pois. Senkin sanoin jo ekassa viestissä.

Niin että olisi hyvä kokeilla itkeekö ja masentuuko se koira kerta toisensa jälkeen?
Ja kaikki tehdä vain siksi ettei ihmiselle tule paha mieli ja liian ikävä omaa rakasta koiraa.
Joo toki, jokainenhan saa tehdä eläimillään niinkun tykkää. Ei niitä ole pakko kouluttaakaan, mitäs se haittaa jos vähän puree.
Turha kyllä tulla sitten kyselemään neuvoa jos sitä neuvoa ei vastaan halua ottaa vaan väitellä.
Mulle on ihan sama miten kukakin koiraansa kohtelee kunhan ei rääkkäämään rupea.

Hei oikeasti, mun tekis mieli sanoa rumasti. Mikä kettu sua vaivaa? Mun koirat on kyllä koulutettu, oon jopa molempien kanssa käynyt tokossa, mutta pelkän näykkimisen perusteella sä väännät täällä että mä en olis kouluttanut niitä ollenkaan? Vaikka ootkin nainen niin kannattas lopettaa toi oman mielen mukaan analysoiminen, nolaat vaan ittes.

[QUOTE="hohhoijaa";22624148]Tää koko ketju on yhtä väittelyä, eikä ap oikeesti näköjään haluu ottaa mitään neuvoja vastaan, vaan väkisin pitää yllä jotain omaa harhakuvaansa, miten hänen koiransa toimii...
En yleensä oo ikinä sitä mieltä, että pitää luovuttaa ja antaa koira pois, mutta sellasissa tapauksissa, kun omistaja ei halua ottaa mitään neuvoja vastaan, niin...[/QUOTE]

En mä tappele niitä neuvoja vastaan, vaan sit että mun pitäs kouluttaa koirani cesarin metodeilla. Kaks eri asiaa.

[QUOTE="hohhoijaa";22624301]Mulla taas koirista yks ammatti ( tosin ihan eri alalla tällä hetkellä ), ja opinnäytetyön muinoin tehnyt koiran käyttäytymisestä ;) Ja hevosalalla myös työskennellyt, tällä hetkellä vain rakkaita harrastuksia molemmat <3 Ja kaikkein mielenkiintoisinta mun mielestä on nimenomaan just se lajinomainen käyttäytyminen! Aina ottaa niin aivoon, kun joku ei viitti selvittää ees perusasioita, oli sit mikä tahansa eläin kyseessä!![/QUOTE]

Tiedäthän että ne sun muinain opettelemat asiat ei välttämättä päde enää. Ja siitä on ollut myös hiljattain lehdessä ettei koira oikeasti edes polveudu sudesta.

Voi viude.. en vaan ymmärrä, miten pikkuisen fifin kanssa johtajuus hukassa. Itsellä isoja vahvoja koiria, enkä tasan anna lapselle murista saatika näykätä. Mä ottaisin niskaperse otteen ja korottasin ääntä siihen malliin, ettei todellakaan ole luvallista lapselle murista tai näkykkiä lasta.
Eikä yksikään koiristani ole lapselle hampaita näytellyt.

Niin meinaat että mä en ollenkaan komenna koiraa jos se meinaa purra. Hei, kiitti ku pidät mua NOIN tyhmänä.

[QUOTE="vieras";22623367]http://www.youtube.com/watch?v=bi3ve9sWslI&feature=related

Hyi helvetti tuli ihan paha olo tosta videosta. Se koirahan vinku pelosta ja kivusta. En voinut edes katsoa loppuun. Oon alusta asti sanonut miehelle että tuossa cesarissa on jotain hämärää ja en pidä siitä, nyt sain vahvistuksen epäilylleni![/QUOTE]

niinkuin joku jo sanoikin niin minä myös. sakemannin omistajana tuo kuullosti vain malttamattomuudelta ja vastaan hangoittelulta eikä todella kivulta ja pelolta. meijän koira saattaa päästää tollasta ääntä kun et heitä keppiä tarpeeksi nopeasti. sillonkin on varmaan tosi peloissaan ja kivuissaan?

Koira saa kyllä halutessaan olla rauhassa, esim sohville lapsi ei pääse. Mutta ongelma on siinä, että tää koira väkisin änkee liaan lähelle vauvaa, ja tulee htikohta takaisin vaikka sen komentaa pois. Senkin sanoin jo ekassa viestissä.

Osittain voin samaistua ongelmaasi. Kotona pienikokoinen isoegoinen koira, joka muutoin hyväluontoinen ja tapainen on ja 4-vuotias voimakastahtoinen lapsi. Tykkäävät kovasti toisistaan, mutta toisinaan sitten halit ja painileikit menevät rajuiksi ja koira luonnollisesti sitten tahtoo varoittaa eli ottaa hampailla (tosin jälkiä jättämättä) lasta kädestä. Muutoin ei ole näykkinyt eikä koskaan purrut.

Molempia on koulutettu, komennettu ja käsketty. Ja em. tilanne toistuu ajoittain tästä huolimatta. Ja vaikka kuinka komennat sitten osapuolia, niin siitä huolimatta koira tunkee aina kerta toisensa jälkeen lapsen luokse....

No mä en ymmärrä miten mä voin selkeämmin ton kysyä, enkä edes koko siinä viestissä maininnut cesaria. Älä ala syyttämään mua jos sä et ymmärrä lukemaasi. Mä en myöskään nyt jaksa etsiä sulle koko internetin jokaista videota tästä aiheesta, noi sattui olemaan ensimmäiset jotka löysin. Jos tää asia sua kiinnostaa, löydät varmaan itsekin lisää niitä videoita ja artikkeleita kun mullakin kesti n. 2min kaivaa noi.

joo, no eipä löytynyt

Alkuperäinen kirjoittaja täällä näin;22627444:
Osittain voin samaistua ongelmaasi. Kotona pienikokoinen isoegoinen koira, joka muutoin hyväluontoinen ja tapainen on ja 4-vuotias voimakastahtoinen lapsi. Tykkäävät kovasti toisistaan, mutta toisinaan sitten halit ja painileikit menevät rajuiksi ja koira luonnollisesti sitten tahtoo varoittaa eli ottaa hampailla (tosin jälkiä jättämättä) lasta kädestä. Muutoin ei ole näykkinyt eikä koskaan purrut.

Molempia on koulutettu, komennettu ja käsketty. Ja em. tilanne toistuu ajoittain tästä huolimatta. Ja vaikka kuinka komennat sitten osapuolia, niin siitä huolimatta koira tunkee aina kerta toisensa jälkeen lapsen luokse....

Näin juuri siis meilläkin, koira ei pure vaan näykkää hyvin pienesti, siitä ei ole koskaan jäänyt kenellekään edes pintä jälkeä. En missään nimessä usko että koira purisi kovaa missään tilanteessa, sen kanssa saa nimittäin leikkiä aika rajustikin, eikä se silti pure ketään.

Öh, eikös tän pitäis olla niin päin ettei koira pääse sohville? Ihan selkeästi johtajuus kysymys, sori vaan. Ensi töiksesi koira alas sohvilta ja koiralle tarvii näyttää kuka johtaa laumaa, koirakaan ei pidä tilanteesta jossa hän ei tiedä omaa paikkaansa... Itse suhtautuisin melkoisella varauksella jos koira näyttää hampaita lapselle, ei ole terveen koiran merkki. Pienellä koiralla tuppaa noi hampaat olemaan melkoisen terävät, joten niilläkin saa vahinkoa halutessa...

[QUOTE="vieras";22627774]Öh, eikös tän pitäis olla niin päin ettei koira pääse sohville? Ihan selkeästi johtajuus kysymys, sori vaan. Ensi töiksesi koira alas sohvilta ja koiralle tarvii näyttää kuka johtaa laumaa, koirakaan ei pidä tilanteesta jossa hän ei tiedä omaa paikkaansa... Itse suhtautuisin melkoisella varauksella jos koira näyttää hampaita lapselle, ei ole terveen koiran merkki. Pienellä koiralla tuppaa noi hampaat olemaan melkoisen terävät, joten niilläkin saa vahinkoa halutessa...[/QUOTE]

Meillä makoilee koko perhe sohvalla karvoihin katsomatta. Jos olet seurannut koiralaumaa, niin samassa kasassa ne makoilee eikä alfan tarvitse olla laumaansa korkeammalla. Ei se johtajuutta ratkaise, missä koira makaa. Vaan se, onko sillä johtajan lupa makoilla siellä missä makaa.

Pienikokoisen AIKUISEN koiran hampaiden terävyys on aivan samaa luokkaa kuin keskikokoisten tai isojen koirien. Pienikokoinen koira ja pentukoira ovat aivan eriasia (vrt. pentukoirien maitohampaat, jotka terävät).

[QUOTE="vieras";22627774]Öh, eikös tän pitäis olla niin päin ettei koira pääse sohville? Ihan selkeästi johtajuus kysymys, sori vaan. Ensi töiksesi koira alas sohvilta ja koiralle tarvii näyttää kuka johtaa laumaa, koirakaan ei pidä tilanteesta jossa hän ei tiedä omaa paikkaansa... Itse suhtautuisin melkoisella varauksella jos koira näyttää hampaita lapselle, ei ole terveen koiran merkki. Pienellä koiralla tuppaa noi hampaat olemaan melkoisen terävät, joten niilläkin saa vahinkoa halutessa...[/QUOTE]

Voi herranen aika, kyse on erittäin seurallisesta kääpiörodusta, ne on suorastaan sylikoiria molemmat. Totta kai ne saa olla sohvilla. Se ei todellakaan vaikuta koulutukseen tai johtajuusasioihin ollenkaan. :headwall:

Hei oikeasti, mun tekis mieli sanoa rumasti. Mikä kettu sua vaivaa? Mun koirat on kyllä koulutettu, oon jopa molempien kanssa käynyt tokossa, mutta pelkän näykkimisen perusteella sä väännät täällä että mä en olis kouluttanut niitä ollenkaan? Vaikka ootkin nainen niin kannattas lopettaa toi oman mielen mukaan analysoiminen, nolaat vaan ittes.

No sunhan ei auta kun sanoa rumasti.
Tossa mitä lainasit, en todellakaan vastannut sulle jos et sattunut huomaamaan.
Sun kouluttamisesta en ole sanonut mitään.
Millä sanomisellani oon nyt nolannut itseni?

Otin kantaa siihen ettei koiraa ehkä kannata antaa johonkin lähelle ja käydä sillointällöin katsomassa, sitähän ei tiedä miten raskaasti koira joka kerta ottaa eron perheestään (sen näkee vain kokeilemalla ja kannattaako se koiran kustannuksella??). Ja vastaus oli osoitettu jollekin ihan muulle nimimerkille kuin sinulle, osaatko lukea?

Ja musta "pelkkä näykiminen" joka kohdistuu perheen lapseen, on jo iso ongelma.
Tästä Cecar-miehestä en tiedä mitään enkä ota hänen tyyliinsä mitään kantaa, toimii kuten parhaaksi näkee.

Tiedäthän että ne sun muinain opettelemat asiat ei välttämättä päde enää. Ja siitä on ollut myös hiljattain lehdessä ettei koira oikeasti edes polveudu sudesta.

:D :D No ei siitä montaa vuotta aikaa kuitenkaan ole, kun mä olen "opetellut" asioita :D :D Eikä mun koira oo ainakaan muuttanu elekieltään sen jälkeenkään, mut ehkä se ei sit lukenu samaa juttua lehdestä ku sä :D :D Etkö nyt voi jo uskoa, että OIKEESTI sä opit parhaiten, kun seuraat ( jos et halua uskoa, että sun toyt on susia, niin seuraa sitten KOIRALAUMAA, herranjumala!! ) oikeaa eläinlaumaa ja niiden käyttäytymistä keskenään!!

Alkuperäinen kirjoittaja täällä näin;22628264:
Meillä makoilee koko perhe sohvalla karvoihin katsomatta. Jos olet seurannut koiralaumaa, niin samassa kasassa ne makoilee eikä alfan tarvitse olla laumaansa korkeammalla. Ei se johtajuutta ratkaise, missä koira makaa. Vaan se, onko sillä johtajan lupa makoilla siellä missä makaa.

Pienikokoisen AIKUISEN koiran hampaiden terävyys on aivan samaa luokkaa kuin keskikokoisten tai isojen koirien. Pienikokoinen koira ja pentukoira ovat aivan eriasia (vrt. pentukoirien maitohampaat, jotka terävät).

Nih! Kiitos! :)

En mä tappele niitä neuvoja vastaan, vaan sit että mun pitäs kouluttaa koirani cesarin metodeilla. Kaks eri asiaa.

Jaa... muistaakseni mä sanoin, että unohda koko hiton cesar ja tutustu siihen koiran käyttäytymiseen laumassa... mut siinäkään ei oo sun mielestä mitään järkeä, kun sun koirat on jotenkin normi- koirasta poikkeavia ilmeisesti! Eli sä siis osaat itse kouluttaa koiras ja tiedät, miten saat sen käyttäytymään toivotulla tavalla... nii mikä ongelma sulla sitte olikaan? :D

No, mä koitan nyt vielä selittää yksinkertaistetusti mitä oon tarkoittanut tässä ketjussa. Meillä on ongelma koiran kanssa. Se näykkii lasta. Minä itse olen sitä mieltä, että se pitää joko viedä uudestaan koulutukseen tai antaa pois. Näykkivä koira on mielestäni vaaraksi lapselle. Mies ei suostu luopumaan koirasta mistään hinnasta.

En pidä Cesar Millanin koulutustavoista, enkä halua selättää tai muutenkaan pahoinpidellä koiriani, koska a)se ei auta mitään b)ne ovat pienikokoisia. En kuitenkaan ole missään vaiheessa kyseenalaistanut johtajuussysteemiä ja laumanjärjestyksen tärkeyttä koiraperheessä, olen vain sitä mieltä että lopputulokseen päästään muullakin keinolla kuin kyykyttämällä ja pelottelemalla koiraa. Kun koira tekee väärin, kiellän sitä, mutta rankaisemisen sijaan mielummin palkitsen hyvän käytöksen. Koiramme ovat kyllä ihan peruskoulutettuja, siinä ei ole mitään ongelmaa. Ne molemmat tottelevat meitä aikuisia, mutta toinen paremmin mua ja toinen miestäni.

Ainoa ongelma on siis mies ja tämä koiran näykkiminen. Koirassa ei ole mitään muuta vikaa kuin että se näykkii lasta. Se on silti iso vika, ja aion tavalla tai toisella hoitaa sen. Jos koira ei mistään keinoista huolimatta lopeta sitä, siitä luovutaan. Miehessäkään ei ole mitään muuta vikaa kuin se, ettei halua luopua koirasta. Ja edelleen jos koirasta joudutaan luopumaan ja se ei miehelle käy, luovutaan sitten varmaan myös miehestä.

Mä en ymmärrä miks te nyt käytte mun kimppuun kuin susilauma. Siksikö että kyseenalaistin Cesarin?

En pidä Cesar Millanin koulutustavoista, enkä halua selättää tai muutenkaan pahoinpidellä koiriani, koska a)se ei auta mitään b)ne ovat pienikokoisia. En kuitenkaan ole missään vaiheessa kyseenalaistanut johtajuussysteemiä ja laumanjärjestyksen tärkeyttä koiraperheessä, olen vain sitä mieltä että lopputulokseen päästään muullakin keinolla kuin kyykyttämällä ja pelottelemalla koiraa. Kun koira tekee väärin, kiellän sitä, mutta rankaisemisen sijaan mielummin palkitsen hyvän käytöksen. Koiramme ovat kyllä ihan peruskoulutettuja, siinä ei ole mitään ongelmaa. Ne molemmat tottelevat meitä aikuisia, mutta toinen paremmin mua ja toinen miestäni.

No minä en edes jaksa tuon Cecarin tapoihin perehtyä. Mutta miksi et halua selättää koiraa?
Ja mitkä on ne muutkin keinot millä pääset samaan lopputulokseen?
Miksi ajattelet että selätys on pelottelemista?
Se on lajille tyypillistä kouluttamista. Ei kukaan halua sun kimppuun käydä, monet eläinihmiset vaan on perehtynyt näihin asioihin ja siksi neuvoo.

Meidän hauveli (reilu 30kg) menee itse selälleen jos tietää tehneensä pahuuksia, sieltä sitten heiluttaa häntää ja näyttää kilttiä naamaa ja mielistelee. Sen jälkeen en koiraa hetkeen huomioi ollenkaan, koira odottaa nöyrästi ja seuraa mua tarkasti koska taas "hyväksyn" hänet.

Kun koira on mielestäni rangaistukseni kärsinyt, kutsun sitä ja koira on niin mielissään ja haluaa hellityksiä. Ei johtajakoirakaan hyvällä katso jos alempiarvoinen puree, riehuu tai vaikka hyppii päälle.
Silloin pomo laittaa alemman matalaksi.
Meidän koira ei tosiaankaan pelkää ketään, mutta kunnioittaa ja siinä on vissi ero.

[QUOTE="hohhoijaa";22628694]Jaa... muistaakseni mä sanoin, että unohda koko hiton cesar ja tutustu siihen koiran käyttäytymiseen laumassa... mut siinäkään ei oo sun mielestä mitään järkeä, kun sun koirat on jotenkin normi- koirasta poikkeavia ilmeisesti! Eli sä siis osaat itse kouluttaa koiras ja tiedät, miten saat sen käyttäytymään toivotulla tavalla... nii mikä ongelma sulla sitte olikaan? :D[/QUOTE]

Ihan oikeasti, tule ihmeessä meille tai kelle tahansa muulle toitsun omistajalle pariksi päiväksi seurailemaan noiden koirien käytöstä, se on erittäin epäkoiramaista. Usko pois, me ollaan kyllä aikanaan koitettu just tuota kovapäistä narttua kouluttaa tolla alistamismeiningillä, siitä ei tullut mitään muuta kuin säikky. Noi koirat on sellaisia että ne pitää tavallaan jopa huijata oppimaan ja tottelemaan, ja oikeasti palkitseminen toimii paljon paremmin kuin rankaiseminen. Mä en myöskään ole sanonut että tämän ongelman osaisin ratkaista itse, peruskoulutuksen kyllä osaan. Sen takia viemme nyt koiran kouluttajalle.

En ihan kaikkia kommentteja jaksanut lukea, mutta oletteko kokeilleet sellaista että jos koira näykkää lasta, sitä ensinnäkin kielletään lujasti ja toisekseen vaikkapa seuraavaan vuorokauteen koira saa "kylmää olkapäätä" eli kukaan perheessä ei kiinnitä siihen mitään huomiota. Mikäli koira on mieheesi kiintynyt ja miellyttämisenhaluinen, kannattaisi ehkä kokeilla. Meillä oli kodinvaihtajan kanssa sama ongelma mutta poistui tuolla keinoin, "laumasta erottamisella".

No minä en edes jaksa tuon Cecarin tapoihin perehtyä. Mutta miksi et halua selättää koiraa?
Ja mitkä on ne muutkin keinot millä pääset samaan lopputulokseen?
Miksi ajattelet että selätys on pelottelemista?
Se on lajille tyypillistä kouluttamista. Ei kukaan halua sun kimppuun käydä, monet eläinihmiset vaan on perehtynyt näihin asioihin ja siksi neuvoo.

Meidän hauveli (reilu 30kg) menee itse selälleen jos tietää tehneensä pahuuksia, sieltä sitten heiluttaa häntää ja näyttää kilttiä naamaa ja mielistelee. Sen jälkeen en koiraa hetkeen huomioi ollenkaan, koira odottaa nöyrästi ja seuraa mua tarkasti koska taas "hyväksyn" hänet.

Kun koira on mielestäni rangaistukseni kärsinyt, kutsun sitä ja koira on niin mielissään ja haluaa hellityksiä. Ei johtajakoirakaan hyvällä katso jos alempiarvoinen puree, riehuu tai vaikka hyppii päälle.
Silloin pomo laittaa alemman matalaksi.
Meidän koira ei tosiaankaan pelkää ketään, mutta kunnioittaa ja siinä on vissi ero.

Koska se selättäminen ei ihan oikeasti vaikuta tuohon koiraan millään tavalla. Se menee korkeintaan paniikkiin, mutta hetken päästä taas tekee kiellettyä asiaa. Sen sijaan pelkkä "ei" menee paljon paremmin perille. Ja selattaminen ei tosiaankaan ole tyypillista koirille. Emo saattaa kyllä selättää pentunsa niskasta nappaamalla jos tarve vaatii, mutta aikuiset koirat eivät retuuta toisiaan maahan alistamissyistä. Alistunut koira yleensä kellahtaa itse selälleen, mutta jos laumassa toinen koira repisi sen niskasta maahan muuten kuin leikin timmellyksessä, siitä seuraisi tappelu. Laumassa ylempi arvoinen koira saa alemman kellahtamaan selälleen ihan pelkillä eleillä, sen ei tarvitse käydä kiinni.

Meillä on myös koiran huomioimattomuus ollut ainoana rankaisuna, mutta vain hetken sen jälkeen kun olen kieltänyt sitä tekemästä jotain. Enemmän ollaan painotettu palkitsemiseen kun koira käyttäytyy hyvin.

Koirallemme on kyllä selvää että minä ja mieheni olemma ns. alfauros ja narttu, mutta lapsen paikka laumassa on selkeästi hieman hakusessa.

En ihan kaikkia kommentteja jaksanut lukea, mutta oletteko kokeilleet sellaista että jos koira näykkää lasta, sitä ensinnäkin kielletään lujasti ja toisekseen vaikkapa seuraavaan vuorokauteen koira saa "kylmää olkapäätä" eli kukaan perheessä ei kiinnitä siihen mitään huomiota. Mikäli koira on mieheesi kiintynyt ja miellyttämisenhaluinen, kannattaisi ehkä kokeilla. Meillä oli kodinvaihtajan kanssa sama ongelma mutta poistui tuolla keinoin, "laumasta erottamisella".

Jep, laumasta erottaminen on tosiaan ollut tuolle koiralle pahinta mitä se tietää. Varmasti alamme käyttää myös sitä taas enemmän, juuri tuo oli yksi kouluttajan keinoista viimeksi samaan ongelmaan. Kiitos asiallisesta kommentista. :)

Yhteistyössä