Mitä mä teen ton 5v kanssa???Järki menee..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kotona uskoo ihan hyvin minua,mutta kiusaa pikkusiskoaan turhaan.Kauppaan kun mennään niin tuntuu ettei pojalla olis korvia ollenkaan.Ei usko yhtikäs mitään!!!!Pikkusisko on kärryissä joten sanon isommalla että kävelee äitin vierellä ja pitää kärryistä kiinni mutta ei se vain näy onnistuvan!!Se juooksee kaupassa,kuskaa leluhyllyltä leluja,huutaa isoon ääneen ja kun komennan ni ei niinku ymmärrä!Ite oon raskaana ja tämä päivä menny taas lähes itkiessä ku aamun kauppareissu oli niin kauhee ja kotia tullessa kiusasa piemenpää:(Mikä avuksi ????Sanoin jo pojalle että jotkut lapset joutuu kasvatuskotiin kun omat vanhemmat ei pärjää vaikka ei niin sais sanoa!!Mitä oikeesti voin tehdä tässä tilanteessa?

eihän tuohon yksiselitteistä vastausta ole, lue mll:n sivuja, aloita itsestä, tee asennemuutos. Lapset tarvii rajoja rakkaudella. Taitaa olla vilkas pikkuheppu joka kaipaa jotain virikkeitä ja tekemistä ettei aika menisi toisten kiusaamiseen. Miten ois joku kerho tms. "omajuttu"?

Meillä kaupassa:
ei saa juosta, ei huutaa tai riehua. Jos menee överiksi, lapsi saa mennä autoon odottamaan, vaikka yksin. (joskus on näinkin käynyt). Ensin annetaan varoituksia, mutta jos ei mene jakeluun, niin autoon vaan.

Pienempi laitetaan kärryyn istumaan, vaikka huutaisi. Ei minua toisten katseet hävetä, rajat lapselle, ja kauppa asiat hoidetaan nopeasti.

Toistoja lapset kaipaa, aina on oltava johdonmukainen, tehtävä asiat samalla tavalla. Eli huonoa käytöstä ei sallita milloinkaan.

koko 6vuoden aikana 3kauppareissua onnistunut hyvin(15min kauppareissu kyseessä) nämä onnistuneet kauppareissut tapahtuivat 5v 9kk iässä, sitä ennen kaikki kauppareissut kamalia, ja suurinosa vieläkin!

mä liputan kans tohon autoon poistumisen puolesta. jos ei suju ni autoon odottamaan, vaikka huutaisi kuinka. mun 5 vuotiaan kanssa kauppareissut kyllä sujuu ihan ok mutta auta armias mitä siskon kiusaamista/touhottamista sen kanssa kotona on...se ei usko mua YHTÄÄN. hoidossa on kuulemma ku herran enkeli :) hulluks tulen minäki välillä tuon kanssa...kai se joskus helpottaa, huoh.

oletko kokeillut käydä lapsen kanssa ennen kaupparessua läpi miten kaupassa ollaan ja vileä kertoa etukäteen mitä seuraa, jollei käyttäydy kuten pitää. seuraamus kannttaa olla sellainen, että sen voi toteuttaa heti. jos vaan mahdollista, niin voisi toimia se, että kun juoksentelu alkaa, lähdette kaupasta heti ja ostokset jää tekemättä.
5-vuotiaskin on ilmeisesti kotihoidossa, joten kerho olisi ihan hyvä vaihtoehto tai ehkä perempi joku liikuntaharrastus, jossa voisi purkaa energiaa.
jos neuvolassa on hyvä terkka, niin juttelisin siellä asiasta, 5-vuotiaalta voi ja pitää edellyttää että kauppareissut sujuu ilman teatteria.

Minulla 5v poika ja 4v tyttö. Kauppareissut menevät hyvin. Annan heidän valita hedelmiä ja vihanneksia ja punnita niitä. Hakevat myös hyllystä pyytämiäni tavaroita. Olen tehnyt pienestä asti selväksi, että kaupassa ei juosta, ei oteta tavaroita ilman lupaa eikä huudeta. Tietävät, että jos näin tekevät painumme kaikki autoon ja kotiin. Seuraavaa kauppareissua saavatkin sitten odottaa. Tosin ikinä ei ole tarvinnut autoon viedä ja kerran olen kantanut tytön kaupasta ulos, kun alkoi kiukkuamaan siellä. Poika ei ole kiukunnut muistaakseni ikinä. Ovat kuitenkin vilkkaita lapsia ja uhmakin melkoista taas nykyään.

Voiko 5v viiä sit yksin autoon?Miten se pysyy siellä,ovet lukkoon vai?

Vein kädestä taluttaen lapsen autoon. Sanoin vakaalla äänellä mutta napakasti: "tuolla tavalla ei kaupassa käyttäydytä, äiti kielsi monta kertaa, mutta sinä et totellut, nyt saat sitten istua yksin autossa kun me muut käydään kaupassa, minnekään ei saa lähteä, äiti laittaa ovet lukkoon ja tullaan kohta, jospa ensi kerralla muistat totella äitiä".

Ei sitä tarvinnu montaa kertaa toistaa, kun riitti kaupassa varoitus "haluatko autoon istumaan vai totteletko?"

Eihän se lapsi kauan siellä autossa yksin ole, mutta kirpasee se jonkun verran.

[QUOTE="asd";21898202]No tietysti ovet lukkoon. Ja avaimet pois, ettei ajelemaan lähde :)[/QUOTE]

Kuullu vaan joskus kauhutarinoita et auto syttyny itsestään palamaan parkkipaikalla joten en tiiä uskaltasinko jättää.Tosin varmaan ois ihan hyvä keino,kerran ku veis autoon niin vois oppia!!

[QUOTE="Jenny";21898210]Minulla 5v poika ja 4v tyttö. Kauppareissut menevät hyvin. Annan heidän valita hedelmiä ja vihanneksia ja punnita niitä. Hakevat myös hyllystä pyytämiäni tavaroita. Olen tehnyt pienestä asti selväksi, että kaupassa ei juosta, ei oteta tavaroita ilman lupaa eikä huudeta. Tietävät, että jos näin tekevät painumme kaikki autoon ja kotiin. Seuraavaa kauppareissua saavatkin sitten odottaa. Tosin ikinä ei ole tarvinnut autoon viedä ja kerran olen kantanut tytön kaupasta ulos, kun alkoi kiukkuamaan siellä. Poika ei ole kiukunnut muistaakseni ikinä. Ovat kuitenkin vilkkaita lapsia ja uhmakin melkoista taas nykyään.[/QUOTE]

Peesi. Tämä tehoaa myös, että lapsi saa osallistua ostoksien tekoon. Myös tämä tehosi meillä kun poika niin touhukas = oli tekemistä, eikä ilkeillyt

kuulostaa ihan 2v käytökseltä, korkeintaan 3v. Kannattaa jutella neuvolassa, koska 5v kanssa pitää jo pystyä käymään kaupassa. Oletko koskaan kantanut häntä ulos kaupasta jne. Tietääkö, että joutuu pois jos käyttäytyy tyhmästi?

[QUOTE="asd";21898202]No tietysti ovet lukkoon. Ja avaimet pois, ettei ajelemaan lähde :)[/QUOTE]

Mutta ainahan autosta ulos pääsee kun napin avaa? Vai onko teillä kaikilla niin uudet autot, ettei sisältäkään pääse ulos ilman avaimia?

Minä en yksin jättäisi autoon. Meillä ainakin 5v poika on niin arka, että huutaisi siellä kurkkusuorana ja siitä vasta metekka syntyisi ja poliisi olisi vastassa. Koskaan ei myöskään tiedä voiko auto syttyä palamaan tai joku vaikka ajaa pysäköityyn autoon jne jne.

Niin ja se vielä että poika osaa silloin olla kiltisti kun on autokärryt mihin hän voi mennä ajamaan,mutta tämä tapahtuu sillon jos käsken pojan kävelemään vierellä.

Niin ja meillä myös vilkas 5-vuotias, tyttö. Varovaisesti uskaltaisin sanoa, että viime aikoina on jo mennyt vähän parempaan suuntaan. Pikkukaupassa sujuu, kun voi työntää pieniä kärryjä. Isossa marketissa ei onnistu. Pieniä kärryjä ei koskaan edes oteta, siellä on liikaa tilaa, joka houkuttelee lähtemään omille teilleen. Kärryn vieressä pitäisi kävellä, vaan eihän se aina onnistu niin mallikkaasti.

On kokeiltu tuota autotemppuakin, ainut ettei yksin uskalleta jättää niin pitää olla molemmat vanhemmat mukana ja toinen joutuu silloin myös autoon istumaan. Taisi toimia seuraavan kauppareissun ajan ennen kuin alkoi teho unohtua.

Kunnon kuri kaupassakin. Minulle tuli sellainen kuva, että koska kotona uskoo ja kaupassa ei niin et kehtaa komentaa kaupassa poikaasi? Karjaise kunnolla ja tee selväksi mitä saa tehdä ja mitä ei. Mikään piipitys ei aina auta. Ei ainakaan meidän pojalle. Muiden ihmisten katseista on aivan turha välittää.

Kunnon kuri kaupassakin. Minulle tuli sellainen kuva, että koska kotona uskoo ja kaupassa ei niin et kehtaa komentaa kaupassa poikaasi? Karjaise kunnolla ja tee selväksi mitä saa tehdä ja mitä ei. Mikään piipitys ei aina auta. Ei ainakaan meidän pojalle. Muiden ihmisten katseista on aivan turha välittää.

Tää on varmaan aika totta!!Itsekin oon miettinyt että poika taitaa tajuta et ei se äiti ala täällä huutamaan.Kai se on sit vaan alettava jos muu ei auta:)

Tää on varmaan aika totta!!Itsekin oon miettinyt että poika taitaa tajuta et ei se äiti ala täällä huutamaan.Kai se on sit vaan alettava jos muu ei auta:)

tottakai ne tajuaa! Meillä 5v poika on juuri sellainen, että tekee juuri kaikki tyhmät temput julkisilla paikoilla, vaikka minä kyllä komennan ja annan kuulua. Nyt ei onneksi enää kun tietää joutuvansa ulos kaupasta ja tietää, että legot lähtee jos hölmöilee.

Meillä ainakin 5v kysyy että mitäs seuraavana etsisin... sitten vaikka banaani, kurkku, leipä jne. Ohjaa sinne tien ja saa etsiä jos on jotain mitä yleensä ostetaan niin tunnistaa paketin, vaikka sen rasvattoman maidon :) Kannattaa antaa niitä tehtäviä jos välttämättä pitää kauppaan ottaa mukaan.