mitä luulette...sectiosta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Synnytin lapsen alakautta keväällä -05. Synnytys oli nopea, mutta minua ommeltiin yli tunnin verran synnytyksen jälkeen. Kotona viikko synnytyksen jälkeen, minulta repesi tikki hyvin kivuliaasti, joka kasvatti ajan myötä 3cm pituisen arpikudoksen emättimen aukolla, joka esti seksin harrastamisen. Seksi oli kivuliasta, eikä miehen penistä saatu sisälleni kuin n. puolet. Pääsin plastiikkakirurgin vastaanotolle, joka leikkasi minut viime kuussa, joten seksittömyyttä kesti n. 1,5-vuotta, ja kuten arvata saattaa, parisuhde oli koetuksella. Mitä uskotte, saanko synnyttää seuraavan sectiolla? Pikku kakkonen olisi haaveissa, mutta itse en ala enää alakautta synnyttämään, koska synnytyksestä jääneet alapäävaivat olivat parisuhteen kannalta todella suuri ongelma, ja itse olin henkisesti loppu. Pelkään että arpikudos kasvaa taas liikaa, ja seuraukset ovat samat kuin viimeksi. Ja kun noita sectioita ei kaikki tunnu saavan, niin mietin onko tässä tarpeeksi syytä saada... Plastiikkakirurgi sanoi, että alakautta saan synnyttää jos haluan, että mitään kieltoa en saanut... Kiitos jos jaksoitte lukea :ashamed: .

Olen ihmetellyt useasti, että miten lääkärillä on muka oikeus kieltäytyä sektiosta. Suomen laissa(laki potilaan asemasta ja oikeuksista) sanotaan, että potilaalla on oikeus kieltäytyä jostain hoidosta ja häntä on sitten mahdollisuuksien mukaan hoidettava jollain muulla hyväksyttävällä tavalla (en nyt muista tarkkaan miten toi kohta meni). Mitä jos ottaisit lakikirjan mukaan lääkärin vastaanotolle? Niin minä tekisin jos kieltäytyisivät sektiosta, ei Suomessa voi periaatteessa ketään pakottaa alatiesynnytykseen. Mutta aika kummallista jos sektion saadakseen pitää olla kohta oma asianajaja mukana lääkärissä (niin kun vähän vaikuttaa kun lukee näistä sektionsaamisvaikeuksista). :o

Sisko synnytti alakautta ja tuli aika pahoja repeämiä, lääkäri sanoi siihen että luultavasti seuraava lapsi syntyy sektiolla koska jos nuo repeämät repeävät uudelleen niin ei enää välttämättä parane niin hyvin. Uskoisin kyllä että saat halutessasi sektion, mutta mitään varsinaista tietämystä minulla ei asiasta ole. Voisitko vaikka ajata ajan gynekologille/synnytyslääkärille ja kysyä heidän mielipidettään asiasta?

anteeksi nipokommentti, mutta se on suomeksi ihan sektio, ei sectio. asia tuli ymmärretyksi, joten ei mitään hätää kirjoitusvirheellä, mutta jostain syystä täällä useasti näkee kirjoitettavan c-kirjaimella tuo

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2006 klo 18:09 nipotetaan lisää kirjoitti:
aiheen vierestä eli kyllä sitä käytetään suomen kielessäkin c:llä kirjotettuna. mulla on esim. epigriisissä joka kerta sectio....

niin, se on kyllä epikriisi eikä epigriisi. ja sectio on latinaa eli hoitotiivistelmissä usein käytetty, mutta sektio on suomea ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2006 klo 15:18 Riiviö kirjoitti:
Voisitko vaikka ajata ajan gynekologille/synnytyslääkärille ja kysyä heidän mielipidettään asiasta?

Samaa suosittelen.

Itse olen saanut sektion mielestäni helposti. "Pakottamisjuttuja" täältä aina saa lukea, mutta ei se ole niin sanottua että sektion takia joutuu lakikirja kädessä tappelemaan. Lähde nyt ainakin ihan avoimin mielin ja asiallisesti liikkeelle niin eiköhän tuo järjesty.

Mun mielipide asiasta on, että sun pitää "saada" sektio tuolla taustalla. Itsesi takia ja ihan sen synnytyksenkin, miten mahtaisi ponnistusvaihe sujua noilla peloilla...

Uusimmat

Yhteistyössä